Facebook data

1
Kramp
#41319 Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Alex mat-tråd inspirerade mig att kolla en sak som jag klurat på länge.

Har ni nåt tips för att undvika kramp i allmänhet och i kramp i hålfötterna i synnerhet?

Förutom att:
*inte vara uttorkad och
*inte vara trött
*inte vara för kall

Jag har för mig att jag hört nåt om att det är nåt mineral man behöver (typ magnesium). Om ni har nåt klokt att bidra med så är jag idel öra

Logga in för att svara
#41320 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Är det bara när du sportar, är utmattad? Prova eliminera orsak efter orsak. Sportdryck med mineraler och stretcha ordentligt före och efter surf. Man kan ju ha permanenta problem med senor och senskidor osv.

Logga in för att svara
#41325 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Haj du.

Kramp i vaderna kan enkelt frångås genom att du gåröver till någon av de riktigt fräcka och extrema extremsportern, som Goat-Boating eller Böggiboarding. Dessa tär inte lika hår på muskulaturen och på så sätt slipper du den hemska vadkrampen som ståup-surfing ibland ger.
Genom att göra denna övergång kommer du inte bara slippa din vadkrap utan också bli en av de kolaste killarna i stan. Hangloose broo.

Logga in för att svara
#41327 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Prova att bo i en svamp!

annars får du kramp...

Logga in för att svara
#41328 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Intressant. Jo jag har också hört någonstans att brist på någon mineral kan ge kramp. Som när man svettats mycket men blir kall.

Undrar verkligen vad det kan vara. Men har som sagt fått mindre kramp nu när jag dricker mer innan surfet.

Logga in för att svara
#41329 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

nirre
graphgraph

Dagen innan SM förra året fick jag sendrag i ena vaden. Det var rätt stort och jag fick galen kramp i vaden. Detta resulterade i att jag fick tillbaka krampen så fort jag la lite vikt på tårna. Jag frågade runt på lite hälsokostställen som alla rekomenderade mycket salt å vatten. Så jag gjorde en hemmagjord sportdryck av vatten salt och citron. Jag drack rätt mycket och jag tror faktiskt det hjälpte. Så mitt tips är mycket vätska och salt!

Logga in för att svara
#41354 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Jo lite mer sömn hade nog hjälpt men vad ska man göra när man har kids, gravid fru, krävande jobb, köpt hus och försöker träna och ha lite kul och det sketna dygnet bara har 24h?! Jag hade lätt kunnat fylla ett 48h dygn och ändå inte gå och lägga mig i tid... Snacka om rat race

Salt och vätska låter som en klok och enkel lösning som jag nog underskattat en aning. Varning dock för att dricka för mkt. Andra gången jag var i Indo så drog jag typ en 1,5l pet-flaska m vatten i timmen och det slutade med en total kollaps (min egen teori är att jag rensade ut alla mineraler ur kroppen)

Logga in för att svara
#41357 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

proteindrink.
en nypa salt.
2liter vatten.

Logga in för att svara
#41363 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag brukade ofta få kramp i fötter och vader speciellt när jag inte surfat på länge. En combo av brist på vätska/salt/mineraler, otränad och kallt vatten brukar framkalla det. Sen har jag märkt att "split-toe" på skor får mig att krampa rätt snabbt i fötterna också, även skor som är "lite trånga".

Försöker få i minst 0,5l vatten innan jag hoppar i och jag använder alltid våtskor som är lite rymmligare och gärna lite tjockare än man behöver för årstiden. T ex så varvar jag redan nu 3mm med 7mm skor, kanske mest för att jag inte har några 5mm. Är jag varm om fötterna, så krampar inte vaderna heller...

Logga in för att svara
#41365 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

Limpan Lappland skrev:
proteindrink.
en nypa salt.
2liter vatten.

vart finns proteinerna i denna dryck då?

Logga in för att svara
#41375 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

då är det väl bara att dricka lite av vattnet man surfar i

Logga in för att svara
#41387 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

ådén skrev:
Limpan Lappland skrev:
proteindrink.
en nypa salt.
2liter vatten.

vart finns proteinerna i denna dryck då?

Proteindrinken är nog ett pulver! Alltså en ingrediens, inte en rubrik!

Logga in för att svara
#41407 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

magnuspn
graphgraph

Magnesium är en mineral som är allmänt känd för att minska kramp i musklerna (i alla fall hos gamlingar)

Jag tror att denna finns receptfri på Apoteket kolla länken:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19990128000090&DocTypeID=5&UserTypeID=2

Logga in för att svara
#41426 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

åhfan, ibland måste man tänka innan man glappar, ber om ursöäkt för mitt försök att idiotförklara dig...

viktor, om man dricker torövattnet vet man vad polackerna åt till lunch också..

Logga in för att svara
#41436 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

nirre skrev:
Dagen innan SM förra året fick jag sendrag i ena vaden. Det var rätt stort och jag fick galen kramp i vaden. Detta resulterade i att jag fick tillbaka krampen så fort jag la lite vikt på tårna. Jag frågade runt på lite hälsokostställen som alla rekomenderade mycket salt å vatten. Så jag gjorde en hemmagjord sportdryck av vatten salt och citron. Jag drack rätt mycket och jag tror faktiskt det hjälpte. Så mitt tips är mycket vätska och salt! Jepp.Jag brukar oxså få senavdrag/kramp i vaderna.När jag surfar.Jag mins specielt en gång i Norra Spanien. Ca två mil från Mondacka.Då fick jag kramp i båda benen.(Normalt så får man skaka på kroppen, benen så går det till sig. )Men inte denna gång,,, Beachbrejk,tvåmeters våger,två ben och fötter som inte funka. Som tur va så funka armarna så jag paddla som fan,,och kom med en våg djävul in till stranden:) Och då kvickna dom till igen,,, Så vad berodde detta på,,, Tja,Då ,får jag spekulera 1 Jag bröt en kota i ryggen 5v innan.2 Inte ätit Frasse Skrovmål på 2 veckor 3 Åt en Luleåburgare/Makadamburgare veckan innan.

Logga in för att svara
#41455 Svar: Kramp 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

om det är beachbrejk som är långgrunt studsar man runt på tårna en del också innan man börjar paddla?
jag får mest kramp när försöker ta mig ur en våg som någon anna kör på eller hur man ska säga...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!