Facebook data

12
Shaping tråd
#41489 Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Fortsättning på förra.

Efter att några sa att mina skisser hade för lite rocker har jag kollat med andra liknande brädor och därefer ändrat min shape en aning. Hur ser den ut nu då?

Sugen på att komma igång

Logga in för att svara
#41490 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

shapingtråd menar du!

För du ska inte tillverka en tråd va?

jaha, brädan ja, äääääähm..... ska det inte vara lite mer flex i den!?

Logga in för att svara
#41494 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ser ut som ett vågplockarmonster..

Logga in för att svara
#41518 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

to me the board looks a little retarded...

for the paraolympics?

MU HAHAHAHAHAHHA! he he hehe he he he ...

Logga in för att svara
#41527 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

ny när vi byggt nytt garage och fått några stora frigolitblock över tängte jag testa bara för skoj skull att shapa en bräda försökte förut men pajjade skiten tängte ta din ritning om jag får det alex?

Logga in för att svara
#41566 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Självklart kan du ta min ritning. Roligare om fler har samma bräda så kan man se vem som lyckats genomföra't.

Tänk dock på att bräda endast är tänkt på tyngre surfare och för små och slöa vågor. Inte tänkt för gubbehöga monster eller snabba points.

Ett tips om du vill ha lite grundidéer till shapes är att gå till www.surftech.com. Där kan man se både outline och rockerkurva på brädorna.

Logga in för att svara
#41593 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

alex el gordo skrev:
Självklart kan du ta min ritning. Roligare om fler har samma bräda så kan man se vem som lyckats genomföra't.

Tänk dock på att bräda endast är tänkt på tyngre surfare och för små och slöa vågor. Inte tänkt för gubbehöga monster eller snabba points.

Ett tips om du vill ha lite grundidéer till shapes är att gå till www.surftech.com. Där kan man se både outline och rockerkurva på brädorna.

tack! det ska bli grymt kul o försöka!
tar du fram rockern genom att skära ut den med glödtråd?
peace

Logga in för att svara
#41594 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

har aldrig förstått mig på detta med att shapa hemma, måste man inte ha en fancy slipmaskin och grejjer? eller fuger vilken slip/sandpapper som helst?

Logga in för att svara
#41600 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Går bra att göra allt med handverktyg...men jag skulle rekommendera åtminstone en slipmaskin till slipningen.
Beror lite på vilka material du vill arbeta i. GLÖM ABSOLUT INTE SKYDDSUTRUSTNING! Handskar, barriärkräm, overall och en riktig mask i gummi. Inga såna där jävla melittafilter, jobbigt att transplantera lungor..

Logga in för att svara
#41624 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

hade inga större planer på att ge mig in på detta då jag är sjukt ohändig och min fina blank skulle reduceras till något mer bodyboardliknande inom ett antal timmar..

Logga in för att svara
#41669 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Här kommer en lite mer normal brädshape som jag norpat från Webber men den är fortfarande för lite större surfare.

Och som ErikG sa, glöm inte skyddsutrustning, speciellt om du ska laminera med epoxy. Väldigt allergiframkallande ämnen.

Logga in för att svara
#41670 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Tja! Vilken program använder du vid de här skissarna?

Logga in för att svara
#41673 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Så här gjorde jag. Tycker det var en lätt metod som minimerar risken för fel.

Jag skar ut en stringer som hade de exakta dimensionerna, alltså den som du ser som rockerkurva i skissen. Ett lätt träslag ca 3-4 mm tjockt. Detta är en av de tyngsta delarna i brädan så valet av träslagär hyfsat viktigt.

Detta kräver ett retangulärt block

1. Dela skummet på mitten. Såga skummet med fogsvans längs en linje som du ritat upp. Såga försiktigt så det inte blir snett.

2. Limma fast stringern på utsidan av blocket. Vänd alltså blocken så den sågade ytan vänds utåt.
Limma sedan den andra blockhalvan mot stringern. OBS! Se till att inte stryka limmet (Epoxy eller Polyester) ända ut till kanterna. Då kommer du inte kunna finjustera rockern vid slipning, det blir för hårt i förhållande till skummet.. Stryk på väldigt tunt så det inte rinner.

3. Nu kan du enkelt skära ut rockerkurvan med glödtråd. Försök hålla någon milimeter tillgodo så du har lite slipmån. Detta är lätt, stringern gör att glödtråden inte kan skära in fel.

4. Nu kan du med fördel slipa fram bottenformen, om du tex vill ha konkaver mm. Låt ovansidan vara platt fortfarande.

5. Nu lägger du på en pappermall av outlinen (se skissen) på ovansidan. Bäst är att du enbart göra mallen av halva brädan, alltså ena sidan från stringern räknat. Då minimerar du risken för att du gör brädan assymetrisk . Rita av outlinen på blocket, vänd mallen till andra sidan och rita. Skär ut outlinen med några milimeters avstånd. Detta är viktigt.

6. Sen är det bara att börja runda av kanterna och finputsa. Sedan kan du laminera.

Logga in för att svara
#41674 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Oj, skissen kom visst in två gånger. Den ska alltså bara visa på hur man laminerar in stringern.

Logga in för att svara
#41676 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag gör likadant men använder TVÅ figursågade masonitprofiler. En på var sida. Det där ser vingligt ut, tänk på att glödtråden slackar rätt rejält när ni skär. Så det inte blir V-botten på både däck och botten.
Sen kan man ju såga ut alltihop på en gång om man har en bra bandsåg eller går till ett snickeri.
En två tre bitar så har man profiler och en stringer.

Logga in för att svara
#41679 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Alex det finns ett bra alternativ till att limma stringern med. Prova skummande Polyurethanlim tex casco, det är helvitt och blir inte så hårt som plasterna.

Logga in för att svara
#41680 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

håller du glödtråden mot stringern eller nån bit utanför?
har inge aning o hur detta går till men är lite nyfiken, det kommer projektarbete på gymnasiet sedan.....
ser fram emot bilder under arbtets gång!

Logga in för att svara
#41682 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

ErikG - Aha, testade något sådan en gång men det stelnade aldrig riktigt, blev som segt tuggumi på sina ställen och gjorde det svårt att slipa där. Men det kanske var fel, det jag använde var brunaktigt i färgen.

Ang stringern. Jag testade en gång med att börja med tre stringers. En i mitten och en på varje sida. De olika stringerna var anpassade så att man fick rätt botenform. Man lätt alla stringer sitta kvar tills man var helt klar med bottenformen, på så sätt fick man spikraka konkaver och Vformen exakt där man ville ha det. Ovansidan lät man vara plan för att mallen till outlinen skulle ligga korrekt.

Ådén. Som jag skrev. Håll avstånd till stringenr. Glödtråden böjer sig (som också ErikG skriver) så du måste hålla avstånd, men stringern gör så du inte kan skära in för långt. Men luta INTE glödtråden mot stringern.

Logga in för att svara
#41683 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ju fler 90 gradiga vinklar man har att börja med när man shapar desto enklare blir det.

Jag börjar med att skära ut med två sidoprofiler och glödtråd. Sen använder jag en överhandsfräs och en lång fräsbit när jag skär ut outlinen.
Fräsbiten vilar då mot outlinemallen som man kör längsmed, då får man kanten 90 gradigt exakt mot botten. Förutsätter dock en mkt jämn mall. Det finns bilder på midtideforumet.

Logga in för att svara
#41684 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag sätter sen i stringern efter jag skurit rocker och tjocklek. När man limmar stringern kan man lägga halvorna emot den underdel som blir över efter glödtrådsskärningen. jaja...

Logga in för att svara
#41686 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Tja! Vilken program använder du vid de här skissarna?

Logga in för att svara
#41687 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag lekte i Illustrator (Adobe).

Logga in för att svara
#41724 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

när ni skär ut med glödtråden, hur håller ni i den?
mitt mc batteri var för starkt så tråden pajjade hela riden sist jag lekte lite

Logga in för att svara
#41726 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

ErikG skrev:
Ju fler 90 gradiga vinklar man har att börja med när man shapar desto enklare blir det.

Jag börjar med att skära ut med två sidoprofiler och glödtråd. Sen använder jag en överhandsfräs och en lång fräsbit när jag skär ut outlinen.
Fräsbiten vilar då mot outlinemallen som man kör längsmed, då får man kanten 90 gradigt exakt mot botten. Förutsätter dock en mkt jämn mall. Det finns bilder på midtideforumet.

bilderna från midtide forumet var riktigt nice!

Logga in för att svara
#41728 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

viktor m skrev:

Bygg en ram eller gör öglor i tråden som du krokar fast i startkablarna

Logga in för att svara
#41731 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

ErikG skrev:
viktor m skrev:

Bygg en ram eller gör öglor i tråden som du krokar fast i startkablarna

vad använder du för batteri och kan man reglera hur mycket el som går igenom?
ska det vara koppartråd?

Logga in för att svara
#41736 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej det skall vara kanthaltråd fattar du väl! Gå in och läs på trådarna på midtide orkar inte dra allt EN gång till. Eller prova googla...

Logga in för att svara
#41743 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

ErikG skrev:
Nej det skall vara kanthaltråd fattar du väl! Gå in och läs på trådarna på midtide orkar inte dra allt EN gång till. Eller prova googla...

haha okej!

Logga in för att svara
#41745 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 3

Nynäs
graphgraph

Ny bräda kostar ca 6000-8590 kr. Det är antagligen vad du lägger på en enda utgång på krogen, eller åtminståne en helg. Det handlar alltså bara om prioriteringar. Schysta brädor slår baksmälla med hästlängder, eller?

Logga in för att svara
#41757 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Det kanske förklarar varför jag aldrig nöjt mig med bara en bräda utan har 4st redan efter 3 år som surfare.

En annan förklaring är också att jag är en gammal vindsurfare. Vindsurfing är en sjuk sport, exempelvis kostar en bräda typ 14 000, ett segel 5 000 som i sin tur kräver mast för 4 000, bom för 3000 och mastfot och nadra grunkor för en 2000. Och så behöver man ju ca 2 - 3 brädor och kanske en 4 - 5 riggar (segel + mast)... Då fattar du att surfing är en relativt billig sport... Säg det till barnen i Guatemala... ehh

Logga in för att svara
#41761 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

alex el gordo skrev:
Det kanske förklarar varför jag aldrig nöjt mig med bara en bräda utan har 4st redan efter 3 år som surfare.

En annan förklaring är också att jag är en gammal vindsurfare. Vindsurfing är en sjuk sport, exempelvis kostar en bräda typ 14 000, ett segel 5 000 som i sin tur kräver mast för 4 000, bom för 3000 och mastfot och nadra grunkor för en 2000. Och så behöver man ju ca 2 - 3 brädor och kanske en 4 - 5 riggar (segel + mast)... Då fattar du att surfing är en relativt billig sport... Säg det till barnen i Guatemala... ehh

Jag fattar inte varför vindsurfing är en sjuk sport? Att den är dyr förstår jag.

Så vad exakt är det jag ska säga till barnen i Guatemala?

Logga in för att svara
#41763 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Faaaan va trött jag är på att du är inne gör dig jobbig på var enda jävla tråd.... Suck!

Logga in för att svara
#41764 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

man kan då en alldeles exeptionel nordbräda för 4500, det är kostnade för hanproteser när man misslyckats med glödtråden...

Logga in för att svara
#41777 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

alex el gordo skrev:
Faaaan va trött jag är på att du är inne gör dig jobbig på var enda jävla tråd.... Suck!

Ok! Vi glömmer mina klavértramp nu tycker jag! Jag har förstått.

Berätta mer om hur du ska bygga!!!

Logga in för att svara
#41779 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 3

Nynäs
graphgraph

Nya fenor kostar ca 600-859 kr. Det är antagligen vad du lägger på en enda utgång på krogen, eller åtminståne en helg. Det handlar alltså bara om prioriteringar. Schysta fenor slår baksmälla med hästlängder, eller?

Logga in för att svara
#41848 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Nynäs skrev:
Ny bräda kostar ca 6000-8590 kr. Det är antagligen vad du lägger på en enda utgång på krogen, eller åtminståne en helg. Det handlar alltså bara om prioriteringar. Schysta brädor slår baksmälla med hästlängder, eller? OJJSAN 6000-8590 kr för en Party kväll Då måste man ,ha djävlit roligt Jag har hört att man ,brukar spruta dyr skumpa på brudarna (champagne luder med tramp stamp ) på krogarna runt Stureplan.Men,men, eh Är det inte bättre att erbjuda "töserna" pengarna "direkt" istället för att "kolla" in mej, ( jag har råd med att spruta skumpa för flera tusen på brudarna) Och. Pengar "direkt" är mera mijövänlig dessutom

Logga in för att svara
#42003 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

vad är det för tjocklek på glödtråden ni använder?
Är det nån av er som försökt böja rockern? såg lite bilder på det nån gång. Det verkar ju gå sjukt mycket snabbare när man slipper hela glödtråds och stringer biten. Kanske blir en lite svajig bräda?

Logga in för att svara
#42006 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Detta är antagligen mitt sista inlägg... Det massiva jiddret har blivit för mycket... Och det är inte för att jag tar mig själv på för stort allvar eller att jag ogillar all slags humor. Det är som sagt bara för mycket.

Ang att böja skummet istället för att shapa fram rockerkurvan. Vi har debaterat detta redan, här en summering enligt mig:

+ Snabbt och lätt

- Du bygger in spänningar i skummet
- Omöjligt (eller?) att skapa annat än helt homogena runda former. Att lägga in flerstegsrockers (där ex plana ytor finns). Om du kollar handshapad profsbräda så ser du ganska snabbt att rockern inte enbart är en accelererande kurva utan har flera segment. Och vad händer med konkaviteter eller andra bottenformer när du drar på en massa olika ställen?

Den svensk som har störst erfarenhet av att shapa (dock vindsurfing) och samtidigt kanske är den bästa vågvindsurfaren i sverige genom tiderna heter (i mina ögon) Mattias Holmberg. Uffe Larsson som gjorde CLS har jag faktiskt aldrig sett vindsurfa så han räknas bort trots att han nog är den som gjort överlägset flest brädor. I alla fall, Mattias var som bäst runt 3-5 i världen och var ansvarig för det franska märket TIGA var inne på forumet för något år sedan och hade samma frågeställning. Om någon har koll i sverige så är det han. Som någon sa - Det funkar att göra så, men det är inte rätt

Återigen vill jag påpeka att detta är mina åsikter men att jag naturligtvis kan ha fel. Tar tillbaka allt om jag blir motbevisad... Kanske på shapingtävlingen i Maj?

Fråga: Om det är någon som har en shapinglokal i Stockholm som kan tänka sig dela den med mig i vinter så maila mig.

Logga in för att svara
#42008 Svar: Shaping tråd 16 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

alex el gordo skrev:
Detta är antagligen mitt sista inlägg...
Nee Alex, inte sluta skriva. Jag vill veta hur det kommer gå med ditt brädbygge!

Logga in för att svara
#42288 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

dannemannen
graphgraph

tjaba shapergubbar, har ett litet problem i mitt projekt. var får man tag på sån där kanhaltråd? har sökt överallt men har inte hittat det nån stans. vore fint med lite tipps!

Logga in för att svara
#42294 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det finns nåt som heter GOOGLE... tog två minuter att hitta Kanthaltråd på ELFA. Fanns förr på Clas Ohlson men inte längre.
Kanthal är ett svenskt företag.

Logga in för att svara
#42332 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

alex el gordo skrev:
Detta är antagligen mitt sista inlägg... Det massiva jiddret har blivit för mycket... Och det är inte för att jag tar mig själv på för stort allvar eller att jag ogillar all slags humor. Det är som sagt bara för mycket.

Ang att böja skummet istället för att shapa fram rockerkurvan. Vi har debaterat detta redan, här en summering enligt mig:

+ Snabbt och lätt

- Du bygger in spänningar i skummet
- Omöjligt (eller?) att skapa annat än helt homogena runda former. Att lägga in flerstegsrockers (där ex plana ytor finns). Om du kollar handshapad profsbräda så ser du ganska snabbt att rockern inte enbart är en accelererande kurva utan har flera segment. Och vad händer med konkaviteter eller andra bottenformer när du drar på en massa olika ställen?

Den svensk som har störst erfarenhet av att shapa (dock vindsurfing) och samtidigt kanske är den bästa vågvindsurfaren i sverige genom tiderna heter (i mina ögon) Mattias Holmberg. Uffe Larsson som gjorde CLS har jag faktiskt aldrig sett vindsurfa så han räknas bort trots att han nog är den som gjort överlägset flest brädor. I alla fall, Mattias var som bäst runt 3-5 i världen och var ansvarig för det franska märket TIGA var inne på forumet för något år sedan och hade samma frågeställning. Om någon har koll i sverige så är det han. Som någon sa - Det funkar att göra så, men det är inte rätt

Återigen vill jag påpeka att detta är mina åsikter men att jag naturligtvis kan ha fel. Tar tillbaka allt om jag blir motbevisad... Kanske på shapingtävlingen i Maj?

Fråga: Om det är någon som har en shapinglokal i Stockholm som kan tänka sig dela den med mig i vinter så maila mig.

Vad är rätt rocker? intressant att du har flera steg av rocker i dina brädor. Har byggt ett gäng brädor med denna teknik och kan säga att det fungerar mycket bra och är snabbt och enkelt. Har också shapat flera brädor med skärning med glödtråd. Fungerar också men nackdelen är att du inte har någon möjlighet att på verka rockern sen du väl sågat ut den i stringern.
Om man tror att den blir böjd som en banan så prova flytta bockarna. Får man det inte som man vill kan man sätta in en tredje spännpunkt nånstans i centrum för att "platta" ut rockern där man vill.
Sen är det så att shapa brädor är ingen större vetenskap. Isåfall vad beror det på att alla brädor skiljer sig åt mellan varann? Läste ett reportage av en shaper från hawaii som sa att shapers är världens största lögnare, - vi slinter med planaren och säger att så var det tänkt att vara:)
Jag tror att "nackdelarna" hos att böja rockern under laminering långt överväger glödtrådsprincipen. Men det är väl så att man måste bygga några brädor i varje teknik innan man hittat sin egen väg.
De brädor som gått bäst för mig under mina år som surfare (25) är de som jag byggt själv. det tror jag beror på att jag har ett tätt samarbete med min shaper:)

/Kenneth

Logga in för att svara
#42341 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

JAg har kombinerat metoderna en aning, ville ha lite mer nosrocker på en semigun jag byggde så jag böjde ner nosen mha ett hål i toppen på stringern och en fiskelina. Det funkade helt ok. Efter man skär ut med glödtråd finns det även möjlighet att böja till rockern vid stringerlimningen och sen även mha elhyveln och slipblocken.

Logga in för att svara
#42342 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Eller sågen om man skall bygga en kortare bräda än blocket är långt.

Logga in för att svara
#42354 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

fugusports skrev:
Vad är rätt rocker? intressant att du har flera steg av rocker i dina brädor. Har byggt ett gäng brädor med denna teknik och kan säga att det fungerar mycket bra och är snabbt och enkelt. Har också shapat flera brädor med skärning med glödtråd. Fungerar också men nackdelen är att du inte har någon möjlighet att på verka rockern sen du väl sågat ut den i stringern./Kenneth

Har ingen brädbyggar erfarenhet så förlåt min okunnighet om jag verkar snurrig men ifall man vill ändra rockern efter man limmat stringern kan man väl hyvla lite extra, förutsatt att det finns material?

Logga in för att svara
#42403 Svar: Shaping tråd 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

mem
graphgraph

Vad häftig känsla det måste vara att surfa på en bräda man själv har shapat!

Logga in för att svara
#54196 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

alex el gordo skrev:
Här kommer en lite mer normal brädshape som jag norpat från Webber men den är fortfarande för lite större surfare.

Har du blivit klar med ditt hemma bygge än?

Logga in för att svara
#54197 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

just a little tip from da rat...i've surfed the fat burner and it would be a MUCH better shape if you pulled the tail width in a fair bit (down to 16 or 17 cms instead of 20)and gave it one or 2 flyers to ease the transition..then the board would go unreal...peace,,

Logga in för att svara
#54225 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Brädbygget kommer påbörjas i Februari. Räknar med att vara klar i April... inge stress här inte

Jag kommer bygga en bräda som påminner om första skissen jag la in i denna tråd. En fet och rundnosad Quadfening som förhoppningsvis både plockar vågor som en longboard och svänger som en shortboard.... nästan i alla fall. Dessutom helt utan stringer. Blir enkelkonkav rakt igenom.

Som sagt. Första surfbara dagen i Maj samlas vi alla brädbyggare på Torö och ser vem som gjort bästa, roligaste, snyggaste eller galnaste brädan.

Ska försöka lägga upp lite bilder.

Logga in för att svara
#54274 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag har fuskat lite och fått blocket utskuret (rocker och outline) exakt efter mina ritningar. Nu behöver jag bara runda till kanterna och fixa lite konkaviteter mm i bottenformen Men jag skulle nog ha satt i en stringer...

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!