|
#41634 |
Marocko eller Costa Rica 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej,
har varit i Marocko 4 år på raken och senast i vintras 7 veckor. Det skulle va kul att se något nytt,
tänkte ta mig iväg med min son till Costa Rica 7 veckor från jul och frammåt frågan är bara om det är värt att åka dit den tiden med tanke på att det känns som att det är packat med folk då. Någon som har erfarenhet från den tidpunkten?
Thomas
|
|
|
|
|
#41637 |
Svar: Marocko eller Costa Rica 16 år, 8 månader sen |
Stoke: -1 |
ådén
|
faktumet att där finns lättklädda damer, vajjande palmer, kokosnötter samt en och annan våg lär väl väga upp ....
|
|
|
|
|
#41645 |
Stoke: -234 |
|
ådén skrev:
faktumet att där finns lättklädda damer, vajjande palmer, kokosnötter samt en och annan våg lär väl väga upp ....
vajjande palmer : bra NOT! Då blåser det ju!
kokosnötter : en svår nöt att knäcka
våg att väga upp? Kokainet flödar in från Colombia.
lättklädda damer : 
|
|
|
|
|
#41654 |
Stoke: 25 |
lars
|
Tjena Thomas!
Vi träffades dec 06 i Marocko tror jag. Ni gav mig skjuts från flygplatsen mm.
Är det äntligen dax för Costa Rica? Jag tycker helt klart du ska köra. de kommer vara mkt folk kring jul och nyår med sedan droppar det av. Har du tillgång till bil så kommer du kunna hitta bryt med lite folk iaf, dessutom så länger du surfar i varmt vatten kommer du inte orka bry dig om att de är lite mkt folk..
Hälsa Mille och Lycka till!
/Lars
|
|
|
|
|
#41655 |
Stoke: 4 |
|
Offshore winds predominate in winter in Costa Rica. Waves will probably be smaller than in Maroc but more varied and you'll be in boardies surfing in clear blue water. Variety and warm water will do you wonders! You will surf better when coming back from CR than from Maroc without a doubt. White sand beaches strewn with polished conch shells... Beach breaks, reefs, points.... exploration. Not as cheap as Maroc though- but so clean and stress free! And I think women were mentioned already.... Don't bother with east coast unless you are SURE that there is going to be a swell. Its another - less diverse and a bit more chaotic - scene over there. (or it was about 10 years ago anyways) HAppy trails.
|
|
|
|
|
#41657 |
Stoke: 28 |
|
OK!! Jag är på!! CR blir det! När åker vi?!?!?
|
|
|
|
|
#41660 |
|
Det var visst Guanacaste området Gävle Crew invaderade före året?
|
|
|
|
|
#41667 |
Stoke: -10 |
|
Hur är Costa Rica i november?
|
|
|
|
|
#41671 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#41672 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#41677 |
ådén
|
|
|
|
|
#41685 |
Stoke: 2 |
|
lerigt.
Perieux skrev:
Dammigt tydigen
|
|
|
|
|
#41691 |
Stoke: -10 |
|
Men seriöst alltså. Funkar det att surfa i CR under November?
Jag känner ju enbart till de Karibiska regnperioderna (maj + Sept-Okt. +- ett par veckor).
Där funkar surfet bäst under Juli-Augusti* (Karibiska havet, exempelvis sydsidan på DR) och Nov-mars** (Atlanten, ex norra DR).
* Bäst/störst i slutet av perioden
** Störst i början av perioden. Renast i slutet men inte lika vågsäkert.
OBS! Med den klimatförändring som sker över hela jorden har dessa regnperioder blivit mer oregelbundna. Man kan lika gärna få klockren sol och perfekt surf året runt. Fast under nämnda perioder är det mer säkert.
Nu har jag babblat om DR. Nu får nån annan förklara CR.
|
|
|
|
|
#41697 |
lars
|
November är slutet på regnperioden, regnet börjar i maj redan, aug-okt är värst..Jag snackar pacific, dra bara till karibiska sidan om de är flat i väst och swell på öst..
|
|
|
|
|
#41700 |
|
Tja Lars,
härligt att höra att du är på. Du drog vidare till Cuba och Costa Rica -06 hoppas du hadde det bra. Vad säger du tror du inte att det är för mycket folk för att det ska vara bra. Har du någon koll på vad det kostar att hyra bil och vart man tar vägen om man skippar bil och väljer något ställe där det inte är för mycket Playa Inglés. Eller är det så att man borde ha bil? Vad händer i vinter blir du kvar i Sverige eller blir det någon resa?
Hälsningar
Thomas
|
|
|
|
|
#41701 |
|
Hi Alexfromcali,
Thanks for your information.
Best regards
Thomas
|
|
|
|
|
#41703 |
|
Gazzer! vi drar på fredag vad tror du om det.
|
|
|
|
|
#41704 |
|
|
|
|
|
#41705 |
|
thomas skrev:
Gazzer! vi drar på fredag vad tror du om det. WTF!=! you said from January!! 
|
|
|
|
|
#41708 |
ådén
|
|
|
|
|
#41710 |
|
Gazzer,
det är sant det är bara september, blir det CR sticker jag ca 20:e december blir kvar till början av februari. Skulle behöva kolla om det finns några bra biljetter.
Alltid trevligt med sällskap.
/Thomas
|
|
|
|
|
#41712 |
|
ådén skrev:
Å andra sidan:
Marocko: slöjade damer, vajjande palmer, dadlar samt en och annan krydda att väga upp! 
|
|
|
|
|
#41732 |
|
jo i dec blir det tillbaka till dammiga costa rica för mig med antagligen...
om ni planerar att cykla, köra jeep/quadbike så kan jag rekommendera att ta med en skaft att ha över munnen samt ett par skidgoggles!! det är guld värt där nere 
|
|
|
|
|
#41734 |
Stoke: 15 |
|
Det är dyrt att hyra bil, åtminstone ute på Nicoya-halvön. Livsfarliga vrak utan riktiga bromsar kostar kanske $20/dag, minns inte, men inget man vill åka längre sträckor i. Vi tog taxi när vi skulle leta, det var nästan så man skämdes hur billigt det var. Trodde jag hade ett foto, men det var 99% surf på dem.
|
|
|
|
|
#41740 |
lars
|
Tjena igen Thomas..
Jo jag drog Costa mm de året och även förra året igen..gillar stället..
Kring Jul och Nyår kommer det som sagt vara packat så se till att ha något redan bokat och klart för 2 första veckorna. sen i januari lsöer det sig alltid..
Taxi är DYRT! Likaså hyr bil men sjukt skönt att ha, kostnadsfråga dock. På www.arguscarhire.com kan du hyra En Toyota Rav 4 en vecka för 2100:- BILLIGT! Fyrhjulsdrift / något jeep aktigt är att rekommendera pga grusvägar. Costa har tyvärr blivit ganska dyrt. Maila mig på lars.kallberg(a)home.se så ska jag ge lite mera tips..
|
|
|
|
|
#41815 |
|
Om du fortfarande har problem att välja kanske tråden salsa latino surfmusik kan få dig att bestämma dig! 
|
|
|
|
|
#41827 |
|
Sverre,
valet är inte helt lätt. Åker longboard och imseuanne i Marocko är helt fantastisk för det men vore glad att slippa våtdräkt och alla flugorna som finns där.
/thomas
|
|
|
|
|