|
#41652 |
Någon som känner till El Palmar? 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Halloj! Undrar om det är någon som har koll på El Palmar o kusten däromkring? Känner väl till bryten hyfsat men jag är mest bara sugen på stämningen och atmosfären? Någon som varit där lite längre som sitter på prima info kanske? Lite om boende, var man ska hänga osv. Ni vet det vanliga resetipsgodiset. Tacksam för alla svar.
Skuggan
|
|
|
|
|
#41675 |
Svar: Någon som känner till El Palmar? 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tjena Skuggan,
Jag var där i vintras två veckor i februari/mars.. Fy fan vilket fint ställe säger jag bara! Gröna frodiga kullar, getter och får. öppna landskap och långa halvtomma stränder..
Skön stämning i vattnet och ingen crowd att tala om förutom vid en av helgerna då spanjackerna hade någon sorts vårfestival och det var plötsligt proppat i vattnet och sol och bad på stranden. Tror det är bästa att åka dit så tidigt som möjligt på vintern innan spanjorerna får vårkänslor...
Jag flög ner och hade ingen bil.. Träffade tyskar i marocko vars polare har ett surfcamp där - aframe.de.
Där bodde jag. Riktigt schysst ställe med bra mat, typisk tysk surfcampkänsla. Här lämnas inget åt slumpen, samtidigt som de kör hela sportiga "soulpaketet" med yoga, Jack Johnson o.s.v. fast det verkar dyrt att bo där. Många sneakcampade bara på parkeringen vid bästa peaken... inga problem verkar det som.. det finns till och med gratis trådlöst internet sponsrat av staten bakom en hönsgård en bit bort...
beachbreaket (som hade inslag av rev vid de bästa peakarna) var riktigt roligt!!
Ruggigt välshapeat och peakigt men lite slappt emellanåt. Men om det kommmer ett riktigt vintersvall som typ maxar ut i portugal o.s.v. kan man räkna med att det här nere runt hörnet kommer vara epic huvudhögt och om det är bra period så blir det riktigt ihåligt. Ganska snabb drift i sidled stundtals
Cleant på mornarna och tendens till någons sorts sjöbris som pickar upp vid lunch. Oftast lägger sig vinden till kvälssession men ändå stökigt kvar.
Flög till den där flygplatsen på J, vad fan heter den...? Hur som helst så går det bussar ned till el palmar. inga probs. Svinbilligt med ryanair via tyskland.
Som mest konsistent i januari sa tyskarna på campet..Du lär aldrig behöva mer än en bra 3/2. När jag var där kändes det som sommar och ruggigt svettigt...
Thompa
|
|
|
|
|
#41828 |
Stoke: 0 |
|
Tja!
Bodde i Cadiz i 3 månader ocktober-december förra året. El Palmar och hela kusten i Andalusien i allmänhet är perfekt när man väl har surf. Gott om spots och inga större crowds att tala om. Det är väl El Palmar och inne i Cadiz som det kan bli lite trångt. Däremt är det ganska okonsistent. Vi hade ingen surf alls de sex första veckorna och då är det inte som i Australien där "inga vågor" ofta ändå går att surfa med lite vilja. Det var helt platt! Pga det så vart det oxå väldigt crowded när det väl kom swell. Var runt 300 pers i vattnet vissa dagar i Palmar.
Sa sluta gnälla nu. Har man inte otur med swellen så är det riktigt juste Palmar är en riktigt bra våg när den väl bryter. Huvudpeaken bryter över rev. Kan bli ganska trångt men det finns fler peakar längs hela stranden. Kusten är superfin, god mat, trevligt folk, intressant kultur, varmt gött sommarväder vissa dagar. Plus att man tar sej lätt till Portugal ifall vågorna skulle utebli.
|
|
|
|
|
#41875 |
Stoke: 2 |
|
Kanon! tack som tusan för tipsen. Väldigt utöförligt o fint! Nu får vi se om det blir en liten vinterflytt. MEn jag blev klart klokare! Hör av er om ni är på Väddö nåt. Fick finfin surf där igår!
|
|
|
|
|