|
#41935 |
Sanningen, en uppgift i svenska av Ådén 16 år, 8 månader sen |
Stoke: -1 |
ådén
|
Hallå i stugorna, jag har under år och dar samlat på mig en del restid med det inte alltför underbara statligt opererade färdmedlet buss.
Under många av dessa turer iaktar man mystiska fenomen som regelbundet utförs av samma eller alla individer, nedan tänkte jag gå igenom några fenomen jag stött på, några omtalade och några kanske tidigare okända.
"inte här"
Denna tidlösa klassiker går ut på att med eller utan hjälpmedel ockupera mer än ett säte, bland damer är handväskor eller kassar populära i kampen för ett eget säte, hos män är okonventionella sitt-tekniker vanliga exempelvis "skräddaren".
Låt er inte luras av gubbar eller alternativa människor, dessa har tagit tekniken steget längre och kan med hjälp av enbart utseénde eller kroppslukt försvara sin kära stolar.
Frälsarna: människorna som är trötta på att stå och med alla till buds stående medel vill knipa en stol vem som än må sitta bredvid, dessas efterfrågan möts ofta av ljudliga suckar och stön från de stolsockuperande massorna.
"Längst bak i bussen"
i bussen finns också ett starkt utvecklat rangsystem, till en främre delen hör enligt skylten allergiker och liknande men här återfinnes främst stressade medelklassfamiljer med glansiga portföljer och laptopväska.
trots den höga andelen manchesterbyxor kan här också finnas yngre personer med någon form utav klass eller begär att få vara ifred.
Den fasade snurrsektionen i mitten bör undvikas till varje pris, förutom förkylda barn lurar här också faror som illamående och hundlukt, personer med en kroppsläng som överstiger 170 cm kan också uppleva smärre komplikationer gällande benutrymme.
Längst bak återfanns förr främst alkoholister och annat patrask som inte fick vistas bland vanligt folk, men på 90-talet hände något, plötsligt ville alla som var något sitta där bak!
trots smutsig säten och mystiskt sällskap återfinns här nu alla coola högstadie-elever och mp3 lyssnande tjockisar, har man otur finns det småtjejer på bussen som finner det passande att spreja parfym och utstöta mystiska ljud i den övre tonskalan.
"telefonen"
alla har vi råkat ut för den där klämkäcke herren i trenchcoat som med en cappuccino i handen och ett slingrande backslick talat lite för högt i sitt headset, det finns också individer som mer än gärna startar gräl eller mer privata samtal på sena kvällsbussar där tystnaden är total.
helst ska hela bussen veta om vad Thomas gjorde igår och vad barnen fick för matssäck, ett nyare fenomen är mp3-funktionen i mobiltelefoner med undermåliga högtalare, detta utnyttjas till fullo av gangsterturkar och 13 åriga tjejer som gärna sprider sin lågkvalitativa musik som mer låter som en krånglande traktor med darrhänt förare.
"Stoppknappen"
du vet alla dessa dagar när du verkligen har bråttom hem?
du sitter med en sammanbiten min och hopaps du inte missar det där viktiga föräldramötet eller icas öppettider när suget efter mandelmusslor är som störst!
dessa dagar innehåller ofta en hemlig figur, ofta i de nedre tonåren, som roar sig med att trycka in stoppknappen på varje station.
varje gång busschaufören uppgivet ber personnen att sluta hörs ett lågmält fnitter från bussens bakre delar(se tidigare artikel).
"väskrotare"
En person som med överdrivet väskprassel försöker påpeka att han/hon skall av nästa station, en del tar detta till extremer och försöker tränga sig ut på ett smidigt sätt utan att behöva be om ursäkt, detta om något är ju SÅ pinsamt.
"Matsäcken"
detta händer inte ofta men möter många blickar när det väl händer,någon människa har av okänd anledning valt att inta en måltid på bussen, ofta i form av en macka eller röra.
saken är den att dessa måltider 9 av 10 gånger innehåller någon livsfarlig ost eller curry som sprider en doft vagt påminnande om otvättade fötter i bussen, man kan ha överseende med detta om matsäcksägaren är 12 år.
"Barn"
barn har på senare år krävt mer och mer, nuförtiden åker var och varannan unge i en barnvagn som mer påminner om ett pansarfordon, inte nog med att dessa skall trängas på bussen utan dess hormonstinna förare kräver ofta att jag som okänd människa ska hjälpa till att bär av eländet från bussen!
En del barn har också som vana att skrika som om deras sista stund var kommen när de vistas i ett allmänt utrymme, andra är bara tysta och glor på en som om man vore en yxmördare.
tack för visat intresse och kom gärna med konstruktiv kritik
|
|
|
|
|
#41941 |
Svar: Sanningen, en uppgift i svenska av Ådén 16 år, 8 månader sen |
Stoke: -234 |
|
HA HA HA HA HA HA
Jag vet inte om det är bara på västkusten, men om busschaffören glömmer öppna dörrarna så MÅSTE man skrika med JÄTTEARG stämma att HALLÅ !!! KAN DU ÖPPNA !! ELLER !!
Jag tror att det beror på att folk tycker det är pinsamt att säga till och dessutom med hög röst vilket inte många svenskar brukar använda sig av. Dom är då rädda för att rösten inte ska bära riktigt så det är säkrast att låta arg så det hörs.

|
|
|
|
|
#41944 |
ådén
|
jo detta inträffar med jämna mellanrum här hoss oss också!, ibland glömmer de tillochmed att stanna på hållplatserna... 
|
|
|
|
|
#41947 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Allmänna transportmedel... Tåg...
Minns konduktören/kontrollanten, eller vafaen dom heter, på tåget ner till Arlanda som började tjafsa om min 7'8" som stod på railen mot väggen i en gång, dvs inte i vägen för nån med normal underkropp.
- Du får inte ta med dig en sån stor grej på tåget. Du får faktiskt skicka det med tåggods!
- Men mitt flyg går om ngr timmar från Arlanda. Hur ska jag göra det???
- Du får göra så!
- Jaha?
- Tänk om alla tog med sig så stora saker!
Här tänkte jag på tågen upp till t ex Åre och all skidutrustning som folk tar med. Och så blev jag vrång på denne gringubbe, flinade och sa:
- Jaa, tänk du om alla tog ut sina pengar från banken samtidigt! Då skulle världsekonomin kollapsa!
Han muttrade och gick sen vidare.
Jag åker mindre och mindre tåg o stadsbuss. Orkar inte med alla som inte kan bete sig.
Och du åden, du glömde den sk stoppklossen: Han/hon som stiger av för att direkt tvärstanna så alla bakom snubblar på honom/henne.
Jag ska fan-i-mig svartbygga mig en stuga i skogen! Där kan jag bara bli förbannad på mig själv... 
|
|
|
|
|
#41950 |
ådén
|
HAHAH, jo jag själv har blivit nekad attt med en 6.0 på en vanlig sl buss, busschauffören upplyste mig vänligt att jag skulle få betala för 2 personer, då sa jag att jag åker med sl kort och detta är således icke möjligt, han förpassade mig till kommande buss med mindre folk...
|
|
|
|
|
#41956 |
|
Esta skrev:
- Tänk om alla tog med sig så stora saker!
- Jaa, tänk du om alla tog ut sina pengar från banken samtidigt! Då skulle världsekonomin kollapsa!
Han muttrade och gick sen vidare.
..
HAHAHAHA !!! BÄSTA SVAR JAG HÖRT!!! 
|
|
|
|
|
#41964 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag blev avkastad från ett tåg med avgång från GBG centralstation. Konduktörskan påstod att jag och min brädbag inte fick åka med...när hon vände in i tåget igen gick jag på i nästa vagn hehe.
Festligt värre när hon skulle klippa min biljett, hon bara mumlade och gick hahaha
Man har rätt att ta med så mycket man kan bära har jag för mig sj...
|
|
|
|
|
#41968 |
Stoke: 20 |
|
Tycker absolut inte att man ska få färdas med surfbrädor av följande anledningar:
1: Det tar plats och plats behövs
2: Surf är endast en modenyck och behöver således motarbetas till varje pris
3: Det borde vara olagligt precis av samma anledningar som cannabis är olagligt. Var 200 person man sätter dit har säkert nåt fuffens för sig!
4: Shit va töntigt det är med surfing, måste svenson behöva konfronteras med surfidioter på tåg och bussar.
5: Tänk på de handikappade som behöver plats för rullstolar och cp-truckar (fast dem skiter ni väl i jävla egon!)
6: Listan kan göras hur lång som helst
|
|
|
|
|
#41972 |
ådén
|
pensionärer har sovit och vilat ett helt liv, nu kan de bannemej gå!
cp:n och andra hjulburna individer kan med hjälp av egen maskin rulla, hjul är en egenskap både jag och min bräda saknar vilker bör ge mej rätten till plats på bussen
eftersom surfing är mode bör speciella vikbara surfbrädor säljas dessa bör vara tillverkade i wellpapp och således inte var mer än 90 mm tjocka, de är ju bara för syns skull!
med tank på min redovisade avhandlinga av busskaraktärer bör en lönnfet surfare med en droppanbde ryggsäck få plats någonstans, vart i bussen kan diskuteras, helst vid barnvagnarna för då kan man ta upp värdefull plats och konstatera att spädbarn är inget mer än kopior på oproportonerliga små röda gubbar utan hår..
|
|
|
|
|
#41975 |
|
adamski skrev:
Tycker absolut inte att man ska få färdas med surfbrädor av följande anledningar:
1: Det tar plats och plats behövs
2: Surf är endast en modenyck och behöver således motarbetas till varje pris
3: Det borde vara olagligt precis av samma anledningar som cannabis är olagligt. Var 200 person man sätter dit har säkert nåt fuffens för sig!
4: Shit va töntigt det är med surfing, måste svenson behöva konfronteras med surfidioter på tåg och bussar.
5: Tänk på de handikappade som behöver plats för rullstolar och cp-truckar (fast dem skiter ni väl i jävla egon!)
6: Listan kan göras hur lång som helst
7. Det är ingen jävla lekstuga
8. det är inget godståg
9. cyklar, cp truckar och barnvagnar är viktigare
10. Dom är för långa
11. dom är för breda
skrikande barn och mobiltelefontalande tuggumituggande råsminkade kortkjolsklädda klackskos skodda ( går i dom så man tror jag har bajat på mig ) tonårstjejer samt pizzafinniga bleka taniga tekniknörds dataspelande mustachfjuns och fotsvettsluktande tonårspojkar borde inte heller få lastas in i vagnen - skicka hela bunten på godståget till High chapparal istället! 
|
|
|
|
|
#41983 |
Stoke: 1 |
Johan
|
95 tågluffade jag och en polare ner till Biarritz med brädor o allt. När vi skiftade tåg från gare de nord till montparnasse blev vi inzoomade av ett par korrupta konduktörer. De hävdade bestämt att det skulle kosta oss 300 franc/st för att ta med brädorna montparnasse-Biarritz. Vi betalade, dom stoppade pengarna i fickan och gav oss ett kvitto skrivet på ett anteckningsblock. Priceless.
|
|
|
|
|