Jag kör idag med thruster setup (FCS M5) på en webber fatburner 6'3. Brädan är ganska bred, framförallt i tailen samt har relativt tjocka rails. Om man kantar en bred bräda så kommer ju centerfin längre ut från facet vilket ger sämre grepp. Brädans tjocka rails bidrar väl inte heller till bra grepp i vågens face. Detta är orsaken till att jag vill testa en 4-fin setup. Jag gissar att 4-fin slöar ner hastigheten en aning då brädan surfas "helt plant" t.ex vid takeoff , rail-to-rail och genom slöa partier i vågen och i småvågor men i gengäld ger mer grepp på facet.
Några frågor:
1. Egenskaper som skiljer thruster och 4-fin?
2. Ska bakre sidefins ha kortare sweep och kortare bas än front sidefins? Annan shape?
3. Kan jag behålla mina FCS M5 sidefins och köpa till 2st? I så fall vad rekomenderas? Skulle tex den lite mindre M3 funka som bakre sidefins eller är dom alldeles för stora som bakre sidefins?
4. Är det helt tokigt att pröva (innan jag bestämmer mig för att köpa) att montera sidefins från en annan thruster-setup (FCS YU) från min gamla bräda? Detta skulle bli ungefär som 4 st lika stora sidefins. Eller kommer jag då få heeeelt fel känsla och testet ger ingen alls fingervisning om hur en "äkta" 4-fin känns?
Någon som är kung på området får gärna svara på frågorna eller utveckla helt på egen hand om mina frågor är helt korkade!
Tack på förhand /Freddan
|