Facebook data

1
4-fin setup howto?
#42087 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Jag kör idag med thruster setup (FCS M5) på en webber fatburner 6'3. Brädan är ganska bred, framförallt i tailen samt har relativt tjocka rails. Om man kantar en bred bräda så kommer ju centerfin längre ut från facet vilket ger sämre grepp. Brädans tjocka rails bidrar väl inte heller till bra grepp i vågens face. Detta är orsaken till att jag vill testa en 4-fin setup. Jag gissar att 4-fin slöar ner hastigheten en aning då brädan surfas "helt plant" t.ex vid takeoff , rail-to-rail och genom slöa partier i vågen och i småvågor men i gengäld ger mer grepp på facet.

Några frågor:

1. Egenskaper som skiljer thruster och 4-fin?

2. Ska bakre sidefins ha kortare sweep och kortare bas än front sidefins? Annan shape?

3. Kan jag behålla mina FCS M5 sidefins och köpa till 2st? I så fall vad rekomenderas? Skulle tex den lite mindre M3 funka som bakre sidefins eller är dom alldeles för stora som bakre sidefins?

4. Är det helt tokigt att pröva (innan jag bestämmer mig för att köpa) att montera sidefins från en annan thruster-setup (FCS YU) från min gamla bräda? Detta skulle bli ungefär som 4 st lika stora sidefins. Eller kommer jag då få heeeelt fel känsla och testet ger ingen alls fingervisning om hur en "äkta" 4-fin känns?

Någon som är kung på området får gärna svara på frågorna eller utveckla helt på egen hand om mina frågor är helt korkade!

Tack på förhand /Freddan

Logga in för att svara
#42129 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Vet inte hur väl fatburnern är anpassad för quad, men har en 6'4" Walden CD4 som är fet om baken och bred. Kör den med standardfenor från FCS, fyra lika stora. Lätt att tappa greppet om man får för mycket vikt på framfoten, men hittar man läget så blir det en jävla fart.

Kan egentligen bara jämföra den med min översizade Afterburner och måste säga att jag diggar quad och det känns som det är lätt att få upp fart också. Den som bäst kan svara på dina frågor är nog Sharkboy, men han står väl på stranden i Hossegor och filmar så....

Logga in för att svara
#42131 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Quad är snabbare än thruster, ingen bakfena=mindre drag. Bäst i mindre vågor, tappar lättare greppet än thruster om vågen är för brant.

Logga in för att svara
#42136 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

freddas skrev:
Quad är snabbare än thruster, ingen bakfena=mindre drag. Bäst i mindre vågor, tappar lättare greppet än thruster om vågen är för brant.

Tackar... kort och koncist. Daniel är vanligtvis en fena (haha) på förklaringar men du satte det klockrent. Hur påverkas svängandet av 4 fenor jämte 3. Har bara kört 4 med fishen...

Logga in för att svara
#42147 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

freddas skrev:

ok, ingen bakfena eller 2 "bak"-fenor...det är här jag undrar om de två bak sidefinsen skall vara mindre i storlek för att ge mindre drag...?

Logga in för att svara
#42149 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Tack för svaren so far!
Jag förstår att detta inte är lätt att svara på. Setupen måste ju skilja beroende på shape å allt.
Bara det att jag sett setups med 2 mindre fenor som bakre sidefins....men även 2 mindre som främre sidefins...
Men då vet jag i alla fall att det inte är helt uppåt väggarna att test att köra 4 likadana fenor.
Får nog testa helt enkelt och se hur det känns

Logga in för att svara
#42150 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

In my opinion, I don´t like the quad here in sweden. For the most. There are a couple of waves that maybe suit it, but a thruster works good the too. It´s also an individual thing, we all surf different, have different weights and styles.
I´m happy I got a thruster - quad set up. I started on quad but surf thruster most now. But will change to quad to surf one of those spot next time, if I have fixed the plug. From one skeg to another.

Logga in för att svara
#42187 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

if your board has fat rails and poor grip on rail then stick in H2 fins on the side, they give some carve back to boards like that.

besides that i agree with freddas (except for the part about small waves- my quad likes barrels) and craig

Logga in för att svara
#42195 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Hmmm..I ended up selling my quad.

It was great in super fast hollow waves...or "slow 6ft big wave face" kind of waves. But i rather be out on a step up on those days.

I had a 6'2" 19" 2 1/2" with i think m3 in front and g1000 in the back. Was great for down the line and early take off but it just didnt have that tight radius and nice power in the turns as my truster. The quad loved to get stuck in the turns also. In fairness its kidn of a gimmic and for sweden your probabaly better of with a shortboard shaped twinny if you want a super lose and fast board.

Well thats my opinon, i prob could have messed around with fins setups but i didnt.

Logga in för att svara
#42196 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Im selling my 5'9" twinny too cause im to big and it spins out too much other than that great board and the "sharpest" turns i ever done

Logga in för att svara
#42208 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I agree with Andiss too, quads are a bit unpredictable as well, add that to choppy surf where you can't plan out your turns as much, and you don't have the best combo for swedish surf

They run on a rail bette though , and 4 fins are way faster and will hold better on rail but without that back fin they lack pivot. Also, it's real hard to make a straight drop backside with them for some reason. If I have a good down the line wave, they just automatically find the right line, but on a facy bouncy wave, there is just a real weird cavitating tracky tendency.

as for boards with four fin or three fin set-ups, make sure the back fins are toed in less to compensate for the extra toe in that the front ones will have to make it worthwhile as a thruster

Logga in för att svara
#42217 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Yeah btw...I totally forgot to mention that my Webber Fatburner 6'3 has 5 pairs of plugs so im not looking for a new board as i can experiment with different setups. I can use it as a thruster wich i currently do, as a quad or even as a 5-fin (has enyone in here ever tried that?)

The rear side plugs is located juuuust slightly in front of the tail center plugs.
And of course more centered and less toed in than the front side plugs.

So im gunna try to just remove the rear centerfin and add a pair of similar sidefins from my old board and try it out. If it wont suit me or the conditions ill just switch back.

Anyway, thanx alot for your interresting experiences, oppinions and views of this topic.

Logga in för att svara
#42218 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

how big are you and what do you weigh?

if you are positive that your rear fins are less toed than the front then you can stick in really small back fins

like longboard G-L's and keep in you're normal size front fins.

if the back fins are toed in equally to the front, then 4 equal size fins are the call,

I usually ride an m5 size fin since my fat ass weighs 77 k's now but with my quad I go 4 sets of PG3's and it holds amazingly.

but still, I recommend the h2's they go good in a quad and will add carve if you decide to keep it as thruster

Logga in för att svara
#42221 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

true sharboy, backside is weird on a quad. In fairness i thought my takeoffs started acting up to...board was too fast.. So nice beening back on the thruster.. But if you have 5 fin plugs i would go for it. Put g1000 on the back.

Logga in för att svara
#42233 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

My quad goes amazing in small choppy surf and bad in step hollow walls. I'm sure it has a lot to do with the overall shape too, mine has flater rocker, a wide outline and fat rails (it's a Xanadu pig2). I don't get more stuck on turns on my quad compared to on my thrusters but also feel that they are a bit harder to surf backside. I like my thrusters alot but for me that quad just goes better in some waves.

About the fin sizes, if the board has smaler fins in the front than in the back it's probably a twinser and not a quad (don't ask me about the difference). On quad shortboards the front fins are usually slightly larger than the rear fins. You should probably e-mail FCS about this question.

Logga in för att svara
#42243 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

a twinzer only has two fins.

i think the "proper" setup is big fins in front and small back. dont waht happen if you reverse...
I had the same kind of shape.

www.mcsurf.com.au/template_images/Dart%20Fish%20Quad%20Fins%20set%20up%20500.jpg

Logga in för att svara
#42244 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Logga in för att svara
#42246 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

strange thing, I am a fairly lousy surfer, and even worse shortboarder, but the wave I got my quad to race on, was backside, steap drop and prob. one of the fastest waves in Sweden. It worked soo good there!

Logga in för att svara
#42256 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

maybe you had a good session for ones!!!

Logga in för att svara
#42265 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

SharkBoy skrev:
how big are you and what do you weigh?

if you are positive that your rear fins are less toed than the front then you can stick in really small back fins

like longboard G-L's and keep in you're normal size front fins.

if the back fins are toed in equally to the front, then 4 equal size fins are the call,

I usually ride an m5 size fin since my fat ass weighs 77 k's now but with my quad I go 4 sets of PG3's and it holds amazingly.

but still, I recommend the h2's they go good in a quad and will add carve if you decide to keep it as thruster

Im 1.76 and weigh about 70 kg. I know i ride oversized on my 6'3 fatburner but thats another topic. :)H2's! Yeah i have been looking at them...maybe if i get a raise haha they r kinda expensive..

Now when it comes to the rear ones are more toed in than the front ones or not. I propably got it all wrong. Does "toed in" mean how big angle to the stringer...no? This seems really crucial to the size of the back sidefins so i need to get this straight....

Logga in för att svara
#42267 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

exactly

if the back (side) fins are toed in equal to the front, then put in equal size fins to the front or else you will have an overly twitchy board.

BUT, if the fins are somewhat straighter (don't need to be completely parallel but sometimes they are) ie. in between the thruster and front fins in terms of toe -in (angle towards stringer) then put way smaller fins in.

Logga in för att svara
#42279 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Hej, jag tycker att du skall kolla in mckeesurf.com under quattro eller hans 5 fins. Du kommer att hitta massor med information bla. vilka fenor som passar till vad och hur de skall sitta. Han placerar bakfenorna lite mer ihop och med mindre vinkel än framfenorna. Verkar vara det hetaste just nu. Har en hemmabyggd rounded pin quad med mckee " finsetup" som funkar bra. Du har ju alltid 2 fenor i, så att säga, rail to rail surfing, mkt jobba med brädan. Loose men ändå mkt grepp. Ja....ehhh svårt att förklara även för mig själv.........prova själv.

Logga in för att svara
#42287 Svar: 4-fin setup howto? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Wow thanx you all!

Cagge...
Mina fenpluggar sitter precis som McKee...bak sido sitter närmare ihop och med mindre vinkel (se ratio nedan).
Fast att de sitter mer ihop ligger ju nästan i sakens natur då de följer shapen som på i pricip alla brädor smalnar av bakåt...eller hur?

SharkBoy...
Rear side is definetly less toed in.
Ratio:
rear thruster=0
rear side=2
front side=5

So i will definetly look for 2 smaller fins to stick in the back.
Possibly even get a pair of H2's for the front sides.
Its a bummer thoug it seems almost every FCS fin comes in three....

But first i will try my four similar fins (M5's and YU's) just for the experiment and for reference

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!