|
#42241 |
Förbud mot Kitesurf i Apelviken?? 16 år, 7 månader sen |
Stoke: 8 |
|
Vad ska man säga om detta då?? Själv är jag lite kluven. Visst, dom kommer farande från sidan OCH ovan och utgör en viss fara för oss andra. Men dom har väl lika mycket rätt att vara där som oss.
Dom kanske borde hålla sig lite längre ut för att inte orsaka olyckor på badande eller andra surfare. Men jag anser att det är en plats för alla.
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=762&a=444161
|
|
|
|
|
#42245 |
Svar: Förbud mot Kitesurf i Apelviken?? 16 år, 7 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Dumt förslag, under sommaren kan man väl isf. sätta upp "badflaggor" som surfare inte får surfa innanför och badare inte bada utanför, ala oz lösningen. Däremot finns det dessvärre vissa som går ut och vindsurfar och kite:ar i lilla apelviken eller Kåsa, det tycker jag däremot inte är okej, med tanke på att det är så trångt där.
|
|
|
|
|
#42252 |
Stoke: 0 |
Yann
|
Jag kan ju bara utgå från mig själv och blir det ett förbud i Apelviken så vet jag ju ett par andra sköna surfspots som jag vet kommer att bli lidande av att kajtarna tvingas flytta på sig. Alla förlorar på ett förbud! Har man förbjudit kites så är det sen inte långt kvar till andra förbud som kan drabba vågsurf också. Kanske generella förbud mot alla typer av surfing. Jag vet att det redan finns boende i Läjet som vill förbjuda vågsurf. I Varberg har vi startat en förening som riktar sig till både wind, kite och vågsurf och verkar för skyddandet av våra spots. Om det är någon som vill vara med och stödja den så att vi blir starkare så kostar det en hundring per år. www.varbergssurfklubb.se Än så länge är det bara kajtare som är medlemmar (eller ambivalenta surfare som jag) men vi ser gärna att lite vågsurfare blir medlemmar och startar upp surfverksamheten. Ekonomin och all byråkrati är ju redan färdigt.
Ni som känner er osäkra i Apelviken eller Läjet så kan jag bara tipsa er om att ha något lite mer synligt på er än en svart dräkt. Kör någon färgglad rashguard ovanpå och ni syns 1000ggr bättre.
|
|
|
|
|
#42253 |
Stoke: -234 |
|
Förbud : fuck that shit!
Alla vi som surfar oavsett vad för material vi använder oss av kan lösa det sinsemellan!
Det handlar om vanlig vett och etikett, vilka ställen som av tradition har brukats för det ena och det andra. Stora Apelviken är ju så pass stor att kitare och vindsurfare borde kunna hålla till i var sin ände?
Lilla apelviken är vågsurfing!
Hata förbud! Surfers : United we stand! 
|
|
|
|
|
#42262 |
Jake
|
Är varbergs surfklubb ansluten till SSA?
|
|
|
|
|
#42263 |
Stoke: 5 |
|
står ju ganska tydligt:
Det finns en frivillig överenskommelse om att surfarna ska undvika badplatserna på dagtid. Men den följs inte alltid.
Kite är en fara eftersom alla tror att dom kan allt om kite å vet hur vindarna är men ändå sker det olyckor så ja förstår henne helt klart
Ingen sticker ut å badar när det är vågsurf dock så de lär väl inte komma på tal om det, men man vet inte.
Men som sagt tala med henne å sett ut bojar om de nu e så att kitarna kör för långt in
Liknar väldigt mycket problemet med tex vattenmopparna som e poppis nu som kör alldeles för långt in också....
|
|
|
|
|
#42268 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
Hon är en han. Vi (VSK) har pratat med han. Kite är ingen fara om du vet vad du gör men det är stora krafter inblandat. Det som är en fara är nybörjare oftast eller folk som skall "showa" nära stranden.
Kåsa försöker vi undvika. I somras vet jag att det Arild var där med Mat och fotade men de pratade med de som surfade där då.
VSK är inte anslutna till SSA vad jag vet. Kanske en bra idé att ansluta oss. Eller vad säger du Yann?
Sen instämmer jag med Yann angående Rashguard. framför allt i Läjet då det är mycket folk där jämt, både kitesurfare, vindsurfar och vågsurfare. När jag vågsurfar där så försöker jag alltid ha på mig en färg glad rashguard.
|
|
|
|
|
#42272 |
|
Okej, så nu är jetskis och kite:are bannade från Halland av Länsstyrelsen, men i bohuslän är det okej?
Hur mycket plats kan badarna ta, anvisa ett plats åt dem, som är förbjuden för kite:are, istället för att fridlysa hela stranden, jisses, Varberg handlar väl ändå om vattensport om något. Vet själv den irritation man kan känna när de skall ut å simma i vågorna i Kåsa....
Sen lite OT om jetskis, som regel är de fyrtaktare, på grunt vatten kör de långsamt, annars drar de in sand och annat i impellern, dvs. de stör mindre, drar mindre, och bara för att de kan gå grunt så betyder att man skall förbjuda dem.
Nåja.
|
|
|
|
|
#42273 |
Yann
|
Jake, nej VSK är inte ansluten till SSA idag eftersom vi ännu inte har några engagerade surfare i föreningen men det är ju lätt ordnat om det är vad medlemmarna vill. Att ordna tävlingar är något som också står på agendan för föreningen och i helgen skulle vi haft freestyle-tävlig i kite men eftersom vinden uteblev blev det bara en blöt fest på Majas i Apelviken, gummibandskimming och wakeboard. Vi hoppas på de två kommande reservhelgerna för tävlingen. Senare i höst planeras det en vågkitetävling. Senast jag hörde passerade vi 60 medlemmar.
Freddan, som det har varit nu så har skyltarna lämnat utrymme för tolkningar och det har gjort att en del inte följt förbudet som gäller kl 10 -- 18 från juni till augusti när det är badväder. Jag hoppas att det blir tydligare till nästa år och att reglerna hinner sätta sig lite bland alla och att folk förstår allvaret i det som håller på att hända.
|
|
|
|
|
#42277 |
Yann
|
Daniel skrev:
Okej, så nu är jetskis och kite:are bannade från Halland av Länsstyrelsen, men i bohuslän är det okej? Jag hoppas verkligen inte du vet något som inte jag vet?
|
|
|
|
|
#42285 |
Stoke: 12 |
Per
|
Yann skrev:
Ni som känner er osäkra i Apelviken eller Läjet så kan jag bara tipsa er om att ha något lite mer synligt på er än en svart dräkt. Kör någon färgglad rashguard ovanpå och ni syns 1000ggr bättre.
Ja eller shortsen utanpå våtdräkten. 
|
|
|
|
|
#42296 |
Yann
|
Haha jo eller jättemycke solskyddsfaktor i ansiktet 
|
|
|
|
|
#42298 |
|
Det perfekta vore sånna där cykelflaggor, vita böjliga stavar med en trekantig röd flagga på!
Bara att sätta på brädan för fan ju!!!
Den böjs när man paddlar så det är lugnt!!!

|
|
|
|
|
#42308 |
|
Jo, det finns andra ställen i Halland man behöver cykelflaggor som vågsurfare för att inte bli överkörd, fast då av windsurfare. 
|
|
|
|
|
#42310 |
Jake
|
Frågan är vad som är farligast, att köra i helsvart dräkt och riskera att bli överkörd eller att ta på sig en rashshirt och riskera att bli nedslagen... 
|
|
|
|
|
#42374 |
Stoke: -1 |
ådén
|
vafan... ja har faktiskt aldrig stött på problem med kiteare, men vad vet jag om hur ni gör där nere!
lite läskigt när de kommer susande i 200 knyck typ en meter ifrån en men de brukar ha skills med dills.
|
|
|
|
|
#42377 |
|
Skills?? Både ja och nej. September förra året var det en kille som fick ett rejält lyft på draken, kanske närmare 10 meter och slängdes upp på land, landade på axel och ansikte, bara ett par meter ifrån en snubbe som inte hade en aning om att han var på väg. Trots att han skrek hela vägen ner.

|
|
|
|
|
#42381 |
|
Feddan skrev:
Skills?? Både ja och nej. September förra året var det en kille som fick ett rejält lyft på draken, kanske närmare 10 meter och slängdes upp på land, landade på axel och ansikte, bara ett par meter ifrån en snubbe som inte hade en aning om att han var på väg. Trots att han skrek hela vägen ner.
flying fucking scottshman! 
|
|
|
|
|
#42462 |
|
|
|
|
|
#49104 |
Svar: Förbud mot Kitesurf i Apelviken?? 16 år, 5 månader sen |
|
|
|
|
|
#49106 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
däääm! 
|
|
|
|
|
#49107 |
Stoke: 143 |
|
Ojjsan, rejäl hängtime där  måste va rekord va,,
|
|
|
|
|
#49109 |
Stoke: 10 |
|
Är ju bara att se hur det ser ut utomlands med surf och badzoner. Sen måste det ju finnas en "lifeguard" som kollar att det följs, tror väl knappast polisen kommer ner till stranden för att ingripa.
Problemet är väl att om man har en zon så kan kajtaren i värsta fall tappa kontrollen och "flyga" iväg och landa lite okontrollerat utanför zonen. Antingen på stranden eller i värsta fall uppe på järnvägen.
Det är nog där som politkerna kommer vara svåra att resonera med, annars är det ju lätt löst med zoner för våg och vindsurfare.
Klart att man kan hamna utanför zonen även som vågsurfare, gjorde det själv på Curl Curl (norr om Sydney). Var en stor och stökig dag och var glad jag kom in överhuvudtaget. Fick mig en rejäl utskällning av en lifeguard och han tyckte jag var för dålig för att vara ute i dem förhållandena som var, så här i efterhand hade han helt rätt såklart...
Kanske måste man ha ett certifikat innan man får surfa i vissa områden i framtiden?
Tror inte att ett förbud kommer följas i vilket fall och det tro jag politikerna förstår också, så därför borde det gå att få till en kompromiss där alla är nöjda (eller missnöjda).
Vet att dem diskuterar ett slags "körkort" för att få surfa i Australien där det blivit farligt pga av crowden. Då skulle det bli "surfpoliser" som var ute i vattnet i princip. Ett tråkigt framtidsscenario, men kanske blir så illa, vem vet?
Ha det gott,
//Göran
|
|
|
|
|
#49113 |
Stoke: -10 |
|
Nu är jag inte insatt till 100% i nuläget men har dock vindsurfat i Apelviken sedan -84.
Jag tror grunden till förslaget på förbud grundar sig på två orsaker.
- Den första och viktigaste är att tåg och godstrafik går precis bredvid stranden och det har redan hänt flera gånger att kitar tappas eller slits loss och fastnar i strömkabel för tåget. Tror vem som helst förstår att man inte kan åstakomma skada för miljonbelopp (pga att det drabbar både industri, privatpersoner med förseningar och materiel SJ som måste stänga av elektricitet och skicka ut personal till platsen varje gång) bara för att några få gillar en vattensport.
>> Lösning: Att kitarna bara håller sig i södra delen av stranden där avstådet till järnvägen är mycket större (massor av hus emallan havet och järnvägen). Kanske klokt att välja annan strand när det blåser mycket.
- Sedan det där med badarna. Här tycker jag nog att Kitarna får ta lite eget ansvar för reaktionen. Det händer extremt ofta att Kitare kör precis vid stranden, bara några meter från badare och andra. Det är lika dant vart man än åker i världen. Kitare ska hela tiden "showa off", ball att se på faktiskt men tyvärr utan hänsyn till andra icke-kitare runt omkring. Det håller inte. Kitare måste sluta med det där badare också håller till.
>> Lösning: Kitare får hålla sig längre ut i vattnet på rejält avstånd från badare mfl
Ganska enkela och genomförbara lösningar eller hur.
Men att förbjuda Kiting i Varberg/Apelviken vore ju kokobäng totalt. Faan de har ju till och med vindsurfare på statsvapnet/skölden
|
|
|
|
|
#49119 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Jag tror förbud är bra mot all typ av surfing, då blir det riktigt roligt att surfa. Hur fan ska de hindra den som bryter. Poliser, ha ha. Ska de simma ut och brottas med sina handfängsel i vattnet?
Minns när det var förbjudet med snowboard i liftsystemen, då var det riktigt roligt att snejka in i liften från något krön och även bli jagad i backen med skoter. De kunde inte göra så mycket, vi åkte ändå. Ibland blev jag inburad i något rum och polisen kom, men det blev aldrig några konsekvenser så jag fortsatte och gav aldrig upp att jävlas, ha ha!
|
|
|
|
|