Facebook data

12
angående det där med höjd på vågor...
#42956 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Jag håller helt med Oslo. hans resonemang håller. Om nu vågen är platt på nedersta delen så spelar de ju inte så stor roll på höjden för den är ju platt!
Shark_feeders bildel i galeriet är mer dubbel + inte fyra ggr. Måste räta på rygg och ben innan man börjar räkna. Grym våg dock!

Logga in för att svara
#42957 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Esta skrev:
Vad innebär det för tävlingen i Lofoten till helgen?
Hur stort kommer det vara?!

Att de kommer blåsa ut av bara helvete. Över 15 - 20 fot var 10nde sekund, de är tur att de är en point, eller rättare sagt 2. Har ingen egen erfarenhet av unstad i så stora vågor men skulle gissa att vänstern och beachbraket stänger totalt. Högern skulle kunna vara vansinnigt lång och bra dock

Logga in för att svara
#42970 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

askeew
graphgraph

Här kommer två vågor från Dreamland 19 sep 07.

Denna bild är tagen kl kl 10.15 från 3 meters höjd

Hur stor skulle du tippa den är?

Logga in för att svara
#42971 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

askeew
graphgraph

Våg nr två är tagen kl 12 och tagen uppe på berget mot Bingin.

Den ser betydligt större ut. Kanske har swellet ökat, eller så var det ett stort set, eller så är det perspektivet...

Logga in för att svara
#42972 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

3 foot swell in france they say check the comp.

Logga in för att svara
#42977 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

askeew skrev:

6 feet

c:a 12 foot fejja eller nära DOH

Logga in för att svara
#42978 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

askeew skrev:
Våg nr två är tagen kl 12 och tagen uppe på berget mot Bingin.

Den ser betydligt större ut. Kanske har swellet ökat, eller så var det ett stort set, eller så är det perspektivet...

absolut ser större ut, kanske en blandning av allt du sa..

Logga in för att svara
#42998 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

askeew skrev:

...

En jätte-jätte-jätte-stor... eller rättare sagt jätte-jätte-jätte-mycket close out säger jag. Varken mer eller mindre. Och med den linjen han som åker håller kommer han att få äta lite skit.

Logga in för att svara
#43004 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

Denna dagen var enligt en australiensare solid 6 ft....så där har ni deras mått på d=P
Jag fråga gubben varför i helvete dom kalla de 6 ft.....han svara att han inte visste o erkännde även att vågorna va mkt större än 6ft......"bara för att man ska våga sig ut", sa han....haha ne men jag har hört mkt olika på svar....baksida osv som ni alla nämnt men en sak jag lagt märke till som stämmer jävligt bra e denna....
kollar ni prognoser på www.wetsand.com så säger den tex 8 ft.....sen så har den även en som säger setwaves o dom kan va dubbelt så stora......dvs de ni mäter som era 12fts är setvågorna på ett 5 ft swell......och därför e dom 5ft...kan de ligga nått i de?

En annan kompis till mig från australien sa att när han va yngre o skulle va cool så kalla han en våg 3-4ft...som han i dagläget kallar 8ft......tror ingen har ett bra svar på detta

Logga in för att svara
#43010 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

I OZ typ:
3-4ft HH
6ft DOH

Logga in för att svara
#43013 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sen kan vi tycka vad vi vill..

Men surfnationen Sverige kanske har rätt framför Australien o Hawaii ?

Det finns en standard och den måste man följa.

Även om jag tex tycker att det heter Moderatbandy så säger jag Golf eftersom det är så det heter.

Logga in för att svara
#43019 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Esta skrev:
Jag är ledsen Esta,,,Men så stort blir det inte, inte enligt dagens Magiskasjögräs. Men. om det är 18-20 fot och större, så kan det va svårt att komma ut. är det 14-16 sek mellan vågtopparna så blir det såklart lättare Sen ligger Unstad i en gryta,vindar från ost/ sydost är offshore. Men även raknord och syd kan ge offshore Bergskammarna på syd och nord sida styr luftströmmen i dalen

Logga in för att svara
#43020 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Esta skrev:
Jag är ledsen Esta,,,Men så stort blir det inte, inte enligt dagens Magiskasjögräs. Men. om det är 18-20 fot och större, så kan det va svårt att komma ut. är det 14-16 sek mellan vågtopparna så blir det såklart lättare Sen ligger Unstad i en gryta,vindar från ost/ sydost är offshore. Men även raknord och syd kan ge offshore Bergskammarna på syd och nord sida styr luftströmmen i dalen

Logga in för att svara
#43051 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Blir ändå ingen resa i år. Jag får nöja mig med megamidjehöga böljor på hemmaplan.

Logga in för att svara
#43130 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Tror de var nån av de större surftidningarna som för nått år sen skapade en skala där de angav den "verkliga" höjden. Vet inte hur de gick för dom eller om den fortfarande används. Kommer tyvärr inte ihåg vilken tidning de var heller.

Logga in för att svara
#43131 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Hittat på
forums.bateau2.com/viewtopic.php?p=42539&sid=75dc8d001bcd9552e3fab7f328dfac92

- What do you mean "a 2.7 footer peaking can be about 5 foot high"? I assume that wave height is measured from the bottom of the preceding swell to the crest of the wave?
- That's how some surfers measure, but the correct way is from the nominal flat surface of the water to the crest. I find it easier to judge real wave height from the back than the face of the wave.
Actually, I just figure wave height by estimating the face height and cutting that in half. Although you can use subjective measures, too: a 1-foot wave looks like a 1-foot wave, a 2-foot wave looks like a 3-foot wave, and a 10-foot wave looks like a 25-foot wave.

- I'm not sure if there's a consensus on how to measure wave height. So if you say the waves are 3' high, they'll be (about) 6' from swell to crest?
- I'll be drip-dried. I've always heard sea waves described in terms of their height above mean sea level, and surfers talk about face height. After more than an hour on the web, I find credible sources using both definitions. Learn something new every day...

- After living and surfing in Hawaii in my younger days I realized wave height is measure from the backs. If the wave is a sine wave curve the measurement is from 0 (baseline) to the top, not from negative bottom to positive top.
The C19 bow is about 5 feet high, and the reported 2 to 2.7 footers were creating front faces that almost covered the bow if the speed was too high.
Surfing in hawaii on a 2-3 foot day you could ride down some 5 foot faces.

- Growing up in MN, there was little to no need to measure wave height... But coming down to south florida 6 years ago, I at first started measuring them using your criteria. Peak-to-base as electrical engineers would say.
However, EVERYONE I've talked to (off of this site) measure from the swell to the crest. So I started doing the same.
Convention is one thing. Right or wong, we should at least be consistent.
But I suppose what prompts you to measure it the way you do is how the wave interacts with you. Engineers measure RMS wave heights because that determines how much power is in the wave. Boaters and swimmers might quote peak-to-peak because that big 5' wave face is what's effecting them, and to call it a 2' wave doesn't really indicate the impact it'll have on your boat or body.

- I think the "bait shop" measurement of wave height came about so people could brag about going out in 6-footers. It doesn't sound very impressive to say that you quit fishing because the waves kicked up to 3 feet.

- we should at least be consistent. I was being consistent, .... with the buoy data and hawaiian surf shop conventions. They called it 2 foot wind wave with 0.7 swell so the larger built waves were 2.7 three seconds away from a 2 footer. I said they were stacked three footers, .... I think? Someone asked what stacked three footers was. Then someone asked how I measure waves. I promise to consistently describe wave heights the way noaa and hawaiian surf reports do, from baseline to crest, not the face height (bottom to top).

Logga in för att svara
#43132 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

inte så lite komplicerat där, esta... men detta leder mig bara ännu en gång till samma slutsats - blir det inte lättare för alla parter om man bara uppskattar hur hög vågen är? alltså botten upp till toppen på lippen.

visst, det blir kanske missvisande, då 10 true foot chopes givetvis är 100 gånger så tung att få i huvet som 10 true foot medewi, men man får ju givetvis även nämna vilken våg i sammanhanget man pratar om så alla förstår.
jag gillar bara att få det enkelt för mig, men mycket här i livet är ju inte enkelt.

verklig höjd hit och dit - när man faktiskt talar om våghöjd (inte vågkraft, eller size of balls) så borde väl den verkligaste höjden ändå vara den aktuella höjden från negative low och positive high.

men intressant nonetheless!

J

Logga in för att svara
#43133 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Personligen räknar jag den absolut största höjden, vanligtvis från läpp till den platta vattenytan framför. På det viset låter det stort... men jag räknar dock inte med offshore-sprayen...

Logga in för att svara
#43134 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Vågens face alltså.

Logga in för att svara
#43136 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Esta skrev:
Personligen räknar jag den absolut största höjden, .......... Plus lite Photoshop ......

Logga in för att svara
#43140 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Gazzer skrev:
Esta skrev:
Personligen räknar jag den absolut största höjden, .......... Plus lite Photoshop ......

Absolut! kan man inte få stora vågor irl, fixar man till dom med ettor & nollor...
Närå, jag har endast gjort det 1 gång här på skoj och jag talade sen om det oxå.
Vanligtvis brukar jag förminska dom.

Logga in för att svara
#43166 Svar: angående det där med höjd på vågor... 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

jacobw skrev:
inte så lite komplicerat där, esta... men detta leder mig bara ännu en gång till samma slutsats - blir det inte lättare för alla parter om man bara uppskattar hur hög vågen är? alltså botten upp till toppen på lippen.

jag gillar bara att få det enkelt för mig, men mycket här i livet är ju inte enkelt.

verklig höjd hit och dit - när man faktiskt talar om våghöjd (inte vågkraft, eller size of balls) så borde väl den verkligaste höjden ändå vara den aktuella höjden från negative low och positive high.

J

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!