..till alla er som bott utomlands eller säsongat, typ surfat varje dag i ett par månader varje år..
Kommer man någonsin vara nöjd och tillfreds med att bo här hemma och vara hemma hela vintern, 4 veckors semester och ha vanligt "svensson" liv?
Jag har varit borta 6 vintrar i rad nu typ, 6 månader och bara surfat tills pengarna tar de slut. Nu har jag varit hemma 4 månader, surfat lite här hemma och så, mättat begäret för stunden. Men varje gång jag ser en våg på datorn/TVn så blir jag helt knäpp i skallen och kan inte tänka på nåt annat än å surfa och tycker resten här hemma e skitsamma?
Kommer det vara så resten av livet? Har jag problem? Är jag ensam?
jag vet inte lars!?! Vi har väll ala samma problem....grejjen är den att när man åker bort o chillar surfar dricker bira i 6mån så är livet en endå lång semester!
När jag och tjejen bodde i Biarritz i 6mån så hade jag de jävlit gött när jag pluggade i 3 av dessa. slutade plugget varje dag kl 14 åkte hem,va i vattnet kl 15 om tiden var bra.surfade tills tjejen slutade jobbet vid 19-20 gick hem,käkade,ut o ta en drink....allt de där.
Sen när jag började jobba blev allt jävligt mkt tråkigare...ok jag surfade ibland på siestan men sen blir livet svensson igen.klart att man hade go surf när man var ledig,men de e endå massa skit som ska göras när man är ledig två dar i veckan, handla, va trevlg,äta lunch kl 13,45 men vänner, åka till san sebastian.
Sen är ju BTZ kanske världens tråkigaste plats utom på sommaren och om det INTE är surf.
En annan grejj är att de e jävligt bra i sverige om man ska tänka på framtiden! Du har bra lön,minst 5veckor semester.din tjej har lååååååång manmma ledighet(i frankrike har dom 3mån tror jag??Esta vet kanske)sjukvård,försäkringar de e mkt skit...ajg har haft fet ångest av allt detta....å andra sidan är de ju ett gäng med goa gubbar som lever livet vi oxå vill leva.surfcamp,hostels mm
vi kanske skulle fixa något!!
Jag har ångest över att vara hemma igen, speciellt med senaste tidens vågtorka. Skulle utan tvekan åka tillbax och stanna i San Diego eller dra till typ Australien.
lars skrev: ..till alla er som bott utomlands eller säsongat, typ surfat varje dag i ett par månader varje år..
Kommer man någonsin vara nöjd och tillfreds med att bo här hemma och vara hemma hela vintern, 4 veckors semester och ha vanligt "svensson" liv?
Jag har varit borta 6 vintrar i rad nu typ, 6 månader och bara surfat tills pengarna tar de slut. Nu har jag varit hemma 4 månader, surfat lite här hemma och så, mättat begäret för stunden. Men varje gång jag ser en våg på datorn/TVn så blir jag helt knäpp i skallen och kan inte tänka på nåt annat än å surfa och tycker resten här hemma e skitsamma?
Kommer det vara så resten av livet? Har jag problem? Är jag ensam?
Känner precis likadant! Man skulle alldrig ha börjat surfa, då hade man inte haft det här problemet!
jag känner precis likadant...
har just kommit hem från 4 veckors surfsemester och ångesten är överhängande...och har bott o pluggat utomlands i några omgångar.
På din fråga Lars om man någonsin kommer vara nöjd med att bo här hemma...Jag vette fan. Personligen tycker jag det kan funka ett tag sen blir jag rastlös o vill ut igen. Det är ruggigt frustrerande och vet inte hur man ska tackla detta. Försök surfa så mkt som möjligt och umgås med människor med liknande värderingar.
Så att du är inte ensam...o med det sagt åter till arbetet...
Tjena Larsa!
Jag tror grejen är att ha en "dräglig" vardag, vart du än är.
Typ: Godis e gott men du tröttnar snabbt om du måste äta det varje dag...
Tror det blir segt även i typ Biarritz efter ett tag....
Man skall nog hitta nått mittimellan.....
Okej surf - okej väder - okej ledighet - m.m.
Jag hör dig Lars. Känner paddel i armarna hela tiden när jag är hemma. Sommarn går väl an, då man är occupied med brudar, bärs o skit, men vintern knäcker ju vem som helst, kan bara surfa på helger eftersom man måste jobba på dagarna, o det e skitkallt o onshore. fan, jag måste flytta..
Aka snowboard, langdakningskidor,skridskor eller pimpla. Aldrig ga i skogen eller se vilda djur.
Trimma brostet o pungen. Aka kommunaltrafik, bra barnomsorg, kommunaltrafik, bra akassa o ga sjuksriven i manader eller planera hur mycket man ska dricka over helgen nar man ar pa systemet eller dricka hembrant...
Men att fa surfa regelbundet och leva jim barry murphy liv kanske ar vart det......
Känner igen det där. Efter 3-4 månaders skönt surfande i aussie så var det rätt märkligt att komma hem till Sverige. Mörkt, massa måsten, konsum, tandläkarväder, jobb, plugg och lövhalka hos sl. Levde i en bubbla första månaden efter jag kommit hem. Sen så kom surfångesten och längtan. Har behandlat den med två veckors surf i Biarritz och lite Torösurf. Den kommer dock tillbaka lika snabbt igen. Den är permanent. Dock så har man mkt hemma man skulle sakna. Typ konsum och den där jävla lövhalkan...
Var sak har väl sin tid. Trivs man med att flacka omkring och har generellt sätt svårt att slå sig till ro, alltid ha ont om pengar etc. då skall du nog fortsätta med det.
Själv tycker jag det är något speciellt när man får den där perfekta dan i Sverige, det är någon/några per år, men en sån dag kan slå flera veckor utomlands.
En sak är säker, två veckor utomlands på vintern är nog ett måste för min egen del, jag provade att vara hemma för några år sedan, slutade med att jag inte kunde sova på nätterna och satt och läste på vad som krävdes för att emigrera till Oz.
Daniel skrev:
En sak är säker, två veckor utomlands på vintern är nog ett måste för min egen del, jag provade att vara hemma för några år sedan, slutade med att jag inte kunde sova på nätterna och satt och läste på vad som krävdes för att emigrera till Oz.
lars skrev: ..Men varje gång jag ser en våg på datorn/TVn så blir jag helt knäpp i skallen och kan inte tänka på nåt annat än å surfa och tycker resten här hemma e skitsamma?
Fy fan så spot on alltså. Känner igen känslan alltför väl. Här i mitt svensson-liv.
Jag har väl en vag dröm om att iallafall kunna nyttja alla mina 6 semesterveckor + lite till (tjänstledigt, barnledigt) på surfen i framtiden. I ett helt vanligt svensson-liv går det nästan att klämma 2 månader surfsemester per år.
Rent teoretiskt alltså, för har man en familj som inte är intresserad av detta så funkar det inte.
För som Dr Phil säger: If mama ain't happy, no one is happy!"
salta fotspår i sanden
röd sol
havet andades
var det vad som återstod av världen?
en stilla stund i varats vagga
Och jag blev varse mig själv
där
mitt i allt
Tänk så här Lars! Hur kom det sig att just jag hade turen att födas just nu. Av mänsklighetens 160 000 år på jorden hade jag turen att födas i ett land där jag kan jobba halva året och kosta på mig att resa andra halvan till andra sidan planeten de andra sex månaderna. Jag hade också turen att födas när neoprenet, skumbrädorna och flygen var uppfunna. Med undantag av några få (i det stora perspektivet) som har den ännu större turen att leva nu i ett varmt land med surf och välfärd så tycker jag nog inte du skall klaga.
Med andra ord Lars. Du lever i den bästa av världar och verkar utnyttja din tid väl.
..och så är du alltid välommen här nere i Kåsa vet du:woohoo: Kanske det bästa!
...ja Per, det är precis så man borde tänka... annars blir man knäpp och det är lätt hänt. Jag har gått igenom långa perioder av mitt liv med abstinens och bortlängtan. Mycket av denna reaktion påverkade min utvecklig på hemmaplan (betyg, sommarjobb, karriär, relationer mm). Jag fick mig en tankeställare -95 på Maui när jag fick info om att man faktiskt kan själv välja hur man bäst reagerar och vad det leder till, på att till exempel att utsättas för en förändring som att bli tvungen att komma hem till kalla o gråa Sverige. Och tur var väl det (eller ödet) för numera får jag bara tillfälliga tillbakagångar.
Att klara perioderna utan surf; det lär man sig inte på surfkursen!
Stay stoked!
...ja Per, det är precis så man borde tänka... annars blir man knäpp och det är lätt hänt. Jag har gått igenom långa perioder av mitt liv med abstinens och bortlängtan. Mycket av denna reaktion påverkade min utvecklig på hemmaplan (betyg, sommarjobb, karriär, relationer mm). Jag fick mig en tankeställare -95 på Maui när jag fick info om att man faktiskt kan själv välja hur man bäst reagerar och vad det leder till, på att till exempel att utsättas för en förändring som att bli tvungen att komma hem till kalla o gråa Sverige. Och tur var väl det (eller ödet) för numera får jag bara tillfälliga tillbakagångar.
Att klara perioderna utan surf; det lär man sig inte på surfkursen!
Stay stoked!
Per skrev: Tänk så här Lars! Hur kom det sig att just jag hade turen att födas just nu. Av mänsklighetens 160 000 år på jorden hade jag turen att födas i ett land där jag kan jobba halva året och kosta på mig att resa andra halvan till andra sidan planeten de andra sex månaderna. Jag hade också turen att födas när neoprenet, skumbrädorna och flygen var uppfunna. Med undantag av några få (i det stora perspektivet) som har den ännu större turen att leva nu i ett varmt land med surf och välfärd så tycker jag nog inte du skall klaga.
Med andra ord Lars. Du lever i den bästa av världar och verkar utnyttja din tid väl.
..och så är du alltid välommen här nere i Kåsa vet du:woohoo: Kanske det bästa!
Rubriken lät enkel, men är väl förmodligen den svåraste frågan man ställs inför som riktigt inbiten surfare...
Efter ett par månaders surf, festande och inga måsten alls är det helt naturligt att känna sig lite smådeppig när man kommer hem till vardagen och måste börja jobba mm, sen blir det ju inte bättre om det är surftorka samtidigt.
Tror man har tre huvudalternativ:
1) Satsa 100 % på att bosätta sig utomlands permanent.
2) Fortsätta som du gjort nu och vara borta ett halvår och sen jobba ihop pengar för nästa vinter.
3) Hitta ett jobb som känns meningsfullt och sen maximera ledigheten.
Tror det är viktigt att ta med i beräkningen att gräset alltid verkar vara grönare på den andra sidan.
Sen styr man mycket över om man känner sig lycklig eller inte. Går man och intalar sig att det suger här hemma så är det klart att det känns 10 ggr värre.
Det är som min lillebror sa, vem fan vill jobba egentligen, man skulle vinna på en Trisslott och bli ekonomiskt oberoende.
Tror det är tungt att bara fokusera på nästa vinters resa och knega hemma över sommaren, måste ha något meningsfullt som gör livet kul varje dag också.
Känner man att man inte alls pallar med Sverige från oktober till maj så är det väl inte så mycket val utan då får man nog permanent bo utomlands. Det viktigaste är att man vågar satsa på det man tror på, visar det sig sen att man hade fel så har man ju lärt sig det istället för att man gick och undrade hur det skulle vara.
Själv så har man gjort en del långresor och nu är det mest kortare resor (max 1 månad) som funkar. Å andra sidan blir det ganska många långweekend resor till Norge för min del. Men håller helt med Daniel, en hel vinter utan någon resa till "varma" vågor suger.
En annan viktig sak för att må bra är att träna när det inte är surf här hemma. Kroppen blir riktigt rastlös om man surfar 3-4 timmar om dagen under långa perioder och sen när man är hemma och det inte är något surf blir det nästan ingen träning alls. Tror det är viktigt att hitta något komplement till surfingen som är kul och håller en i form.
Du ska bara veta att dem flesta är avundsjuka på dina resor Lars, kanske det gör det lite drägligare nu när du måste jobba lite...
Förhoppningsvis får vi ju lite surf till helgen också...
Ha det gott
//Göran
PS. Fick en ny longboard förra veckan och var uppe på Stadlandet i helgen och fick kört den i 10 fots swell och vi var ensamma i vattnet två dagar, sådana dagar är värda mycket. Inte menat att strö salt i såren utan att vi faktiskt har ett grannland med riktigt bra vågor att åka till när vågtorkan slår till här hemma...
PS. Fick en ny longboard förra veckan och var uppe på Stadlandet i helgen och fick kört den i 10 fots swell och vi var ensamma i vattnet två dagar, sådana dagar är värda mycket. Inte menat att strö salt i såren utan att vi faktiskt har ett grannland med riktigt bra vågor att åka till när vågtorkan slår till här hemma...[/quote]
Just det Lars, tänk på vilka bra vågor vi fick i Stadtlandet sist:P Visst är det en jävla paradoxal livssituation många surfare sitter i. Man älskar Sverige, familjen och vännerna men surfet suger röv. Skapade själv en tråd för ett år sedan då jag försökte få folk att emigrera och skapa en koloni nånstans efter svensk modell. Spela roll liksom om ett gäng indianer får flytta på sig (eller så kör man smygmetoden och smittar dem med div könssjukdomar som de inte pallar med). Låter kanske lite orealistiskt... För egen del funkar det att träna mycket, knulla, skejta (mest för att hänga och för att ignorera att man börjar bli till åren) och sen är ju spriten JÄTTEBRA (NOT). Om man blir lite halvalkis på köpet har man hela tiden något att se fram emot som man med lätthet kan få tillfredställt. Ett minus med att vara alkis är att det inte är riktigt rumsrent och man gör bort sig kopiöst ofta. Eyyy, fan nu skämtar jag loss som vanligt. Allt vi kan trösta oss med Lars är väl att vi inte är ensamma och livet ändå är fett coolt hur som haver. Dessutom är ju dessutom du Lars ny medlem av BOS vilket kommer ge många fördelar här i livet.
BOS for Life
PS: Just det, att skratta åt skiten brukar också hjälpa lite...
Ledsen om jag gör er besvikna men jag har tänkt färdigt på det där spörsmålet för länge sen.
Lösningen är frihet. Frihet att jobba när du vill. Surfa när du vill. Göra precis vad du vill. Och då måste man ha en Learjet och ungefär 6 miljarder dollar.
Seriöst. Då finns det inget som kommer åt dig. Är det bra surf på North Shore så flyger du till jävla North Shore. Är det bra utanför Unstad så flyger du till jävla Unstad. Vill du jobba, vad det än handlar om för jobb, så bara tjackar du det företaget och anställer dig själv och jobbar.
Visst du kommer att stöta på en del grubbel med vad meningen med livet är men det gör man även utan frihet.