|
#43113 |
paddla 16 år, 7 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Undrar lita om paddlingsteknik. Vi talar from när handen kommer i vattnet. Jag har lärt mig att man skall, om man gör det tekniskt rätt, föra handen och armen i vattnet under brädan. Alltså längs brädans mitt string, egentligen precis som man gör i frisim, draget man gör skall likna ett S i vattnet. Men hörde häromdagen att man istället skall med hand och arm följa brädans rails, alltså använda brädans rails som referens. När jag tänker efter så liknar nog mitt eget paddel tag mer som om jag följer railen. Men då jag kör på en 9'3 så kanske det är naturligt, därför att den är breddare på det stället där handen går ner i vattnet. Hur gör ni?
|
|
|
|
|
#43123 |
Svar: paddla 16 år, 7 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Jag trivs med S-modellen då biceps, triceps å axlarn får jobba om vartannat. Ner med armen, dra med biceps snett bakåt in under brädan och därifrån trycker triceps ut. Vid raka tag tycker jag att axlarna och latsen tar all skit medan starka biceps inte nyttjas alls.
|
|
|
|
|
#43128 |
Stoke: 0 |
seeb
|
är helt rätt att du skall göra S:et, men det skall vara naturligt, så tänk inte förmycket på det, för det kommer automatiskt
det viktiga är att sträcka ut armen ordentligt när du tar armtagen och liksom nästan smeker brädan när du paddlar;)
det är också viktigt att du inte håller fingrarna allt för hårt heller när du gör "skopan"... vattnet skall kunna strömma igenom fingrarna också... sen behöver du ju liksom inte spreta på dem heller:P
|
|
|
|
|
#43129 |
seeb
|
EDIT:
sen om du vill att det skall gå fortare när du paddlar är ett tips att du böjer upp bena upp i luften litegrann när du paddlar och liksom bensparkar lite... då får du bättre stabilitet gentemot armarna och farten.
peace
|
|
|
|
|
#43135 |
Stoke: 28 |
|
en grej jag lärde mig av en gammal fiskare vad gäller att rå är att det är den sista delen av stråken som är viktigaste - man gör ett litet snabb ryckning precis i slutet innan åran lämnar vattnet. Det tycker jag märker med paddling också - prova skjuta till just i slutet på stråket istället för i anslaget (början på stråket) Rapportera sedan ..
|
|
|
|
|
#43244 |
Stoke: 2 |
|
Ledsen, men det blev lite fel när jag postade det här, blev dubbelt av nån anledning.
Att ge lite extra punch i slutet av stroksen plus att begrava arm och hand ordentligt i vattnet (dig in deep), gör väldigt mycket. Jag "kastar" dessutom fram arm och hand i den del av taget som är i luften. Tycker att jag ligger mer still på brädan om jag gör så. Har sett lite varianter på det där sista, det verkar vara ganska individuellt.
Känns bara lite mysko att dra armen så långt in under brädan. Jag gör något mellanting. Är bara lite nyfiken på hur andra gör...lite svårt att se med blotta ögat.
|
|
|
|
|
#43271 |
KayP
|
tjoonas skrev:
.
...lite svårt att se med blotta ögat.
Är det lättare med någon form av instrument.... ett periskop kanske?

|
|
|
|
|
#43274 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#43314 |
Stoke: 4 |
ATA
|
Förvisso... Men youtubefilmen är för nybörjare. Har sett undervattensbilder på t ex Andy Irons då han paddlar genom att svänga in handen mot stringern i slutet av armtaget, kanske för att få den sista kraften att virvla in mot botten/tailen för att utnyttja virvlarna. Typ mot fenorna på en thruster..? Det viktigaste är ändå att ta långa tag så man utnyttjar hela handdraget. Tycker jag. Och vara stark som en oxe - inte för dom simmar så bra..
|
|
|
|
|
#43334 |
Stoke: 6 |
Nicko
|
ATA skrev:
Förvisso... Men youtubefilmen är för nybörjare. Har sett undervattensbilder på t ex Andy Irons då han paddlar genom att svänga in handen mot stringern i slutet av armtaget, kanske för att få den sista kraften att virvla in mot botten/tailen för att utnyttja virvlarna. Typ mot fenorna på en thruster..? Det viktigaste är ändå att ta långa tag så man utnyttjar hela handdraget. Tycker jag. Och vara stark som en oxe - inte för dom simmar så bra..
Det handlar inte om starkhet, det handlar om teknik och uthålighet. Du behöver inte vara nån stor macho kille för att paddla bra
|
|
|
|
|
#43338 |
Stoke: -1 |
ådén
|
Nicko skrev:
ATA skrev:
Det handlar inte om starkhet, det handlar om teknik och uthålighet. Du behöver inte vara nån stor macho kille för att paddla bra
att man utomlands blir ompaddlad av småbarn och gamla gubbar säger väll sitt?
eller det kanske bara är jag? 
|
|
|
|
|
#43343 |
|
kidsen väger ju NADA!
Men gubbarna... 
|
|
|
|
|
#43365 |
|
En annan anledning till att paddla med "S-rörelse" är att man minskar turbulensen runt handen. Har väl en del fördelar antar jag, som man fattar om man läst lite fluiddynamik.
|
|
|
|
|
#43366 |
|
|
|
|
|
#43387 |
ådén
|
det bästa vore att sätte en pizzaspade på varje hand!
|
|
|
|
|
#43388 |
|
|
|
|
|
#43390 |
|
Hmm.. har aldrig tänkt på det men när jag simmar (freestyle) så gör jag rörelsen ungefär som ett halvt nyckel håll i varke tag.. tror jag gör så när jag paddlar också..
|
|
|
|
|
#43391 |
|
|
|
|
|
#43392 |
ådén
|
|
|
|
|
#43439 |
seeb
|
|
|
|
|
#43441 |
|
asså, man stänger av motorn när man paddlat IN på vågen!

|
|
|
|
|