Facebook data

1
paddla
#43114 paddla 16 år, 7 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Undrar lita om paddlingsteknik. Vi talar from när handen kommer i vattnet. Jag har lärt mig att man skall, om man gör det tekniskt rätt, föra handen och armen i vattnet under brädan. Alltså längs brädans mitt string, egentligen precis som man gör i frisim, draget man gör skall likna ett S i vattnet. Men hörde häromdagen att man istället skall med hand och arm följa brädans rails, alltså använda brädans rails som referens. När jag tänker efter så liknar nog mitt eget paddel tag mer som om jag följer railen. Men då jag kör på en 9'3 så kanske det är naturligt, därför att den är breddare på det stället där handen går ner i vattnet. Hur gör ni?

Logga in för att svara
#43116 Svar: paddla 16 år, 7 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

jo, har också hört det där om att rikta vattnet mot fenorna typ, tror det är individuellt vad som funkar bäst för en själv.

man gör rätt när man får upp en stadig rytm som tar en framåt utan att man känner att man måste ta i så mycket...

Logga in för att svara
#43117 Svar: paddla 16 år, 7 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

även jag har hört om det där med att padla under brädan. Jag tror att allt handlar om att centrera kraften. för att brädan ska gå fort måste all kraft riktas i färdriktningen, om man då paddlar längs med railsen börjar brädan vippa från sida till sida, inte bra.
hadde en paddeltur i helgen, det var sjukt mycket maneter, tyvärr dåligt med vågor. men man fick skukt bra tag men gelle i hela vattnet, kanske kan utvecklas:woohoo:

Logga in för att svara
#43118 Svar: paddla 16 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

en grej jag lärde mig av en gammal fiskare vad gäller att rå är att det är den sista delen av stråken som är viktigaste - man gör ett litet snabb ryckning precis i slutet innan åran lämnar vattnet. Det tycker jag märker med paddling också - prova skjuta till just i slutet på stråket istället för i anslaget (början på stråket) Rapportera sedan ..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!