Facebook data

1
Ursliten fenbox.
#43418 Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

Har suttit och sökt ett tag på forumet och hittat en del trådar om hur man ska gå till väga för att laga det här. Desvärre fattar jag inte riktigt hur det ska gå till...
Fenboxen är en FCS, sitter (satt) i en vanlig polyesterbräda och är nu ursliten och lämnade efter sig ett hål som går genom hela brädan till decket.
Så jag undrar, finns det någon guide någonstanns där man kan läsa sig till steg för steg hur man ska göra? Förstår inte riktigt det här med plastning och allt som skulle göras.
Jag har resin, glasfiberväv, lite microballonger och sandpapper...

Logga in för att svara
#43419 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Snacka med Remo, he's the man när det kommer till fenboxar. Börjar undra om han kör av dom med flit bara för att få laga...

Logga in för att svara
#43420 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

surfsource.net/dingrepairguide.html#fcs%20plug%20repair
hade gött i slipdammet glöm inte en bra slipmask;)

Logga in för att svara
#43461 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

den guiden e ganska bra men det går inte att sätta en fena i som dom säger pga vallen som skyddar mot att resin rinner in. Jag gjorde en "fena" av plyfa med längre tabs så funkar det. Man kan dra några borrhål med typ 6mm borr ner mot däcket för att resin skall binda i decket oxå men om du har ett stort hål så fyll ut lite med qcell först.

Sen det allra viktigaste (tror jag)
Jag har studerat alla fenpluggar jag pajjat och har upptäckt ett samband. Dom som spruckit har alla släppt från polyn av någon anledning. Jag tror att dom varit för dåligt rengjorda efter gjutningen( olja, releasing agent eller nåt annat fett), och pluggarna e så tunna att de inte tål nånting om dom inte bondat ordentligt med polyn. Dom som däremot bondat ordentligt spricker inte utan dras upp med en rejäl klump skum, och det kräver betydligt mer kraft för att orsaka det.

På min 7s fish har detta problem med dåligt rengjorda pluggar varit ett helvette så jag kommer nog ej köpa nån ny sån....

Iaf se till att rengöra plugen ordentligt med aceton och tom slipa den lite innan så du får en bra bond....

Logga in för att svara
#43466 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hela systemet är SKRÄP! Det enda som är bra med FCS är att pluggarna är lätta att installera eller byta ut när dom går sönder. Pluggen är bara EN eller max två mm tjock i godset där dom spricker, kolla i hörnen på pluggarna...sicket skämt.

Ang aceton så använd det på första generationens pluggar som är helsvarta för att rengöra. OBS använd inte på polycarbonatpluggarna (de genomskinliga) som spricker om man tvättar med aceton. Tröd funkar ok på dessa eller bara rugga upp dom med sandpapper och lite ritsar med en kniv.

Logga in för att svara
#43468 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

åfan det visste jag inte... Sist jag köpte såg dom dessutom ut på ett annat sätt. Ogenomskinligt grå.... Tror iofs det e samma som dom genomskinliga men e ej säker...

Logga in för att svara
#43481 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är förmodligen den senaste generationens FCSplugg den är ogenomskinlig och om du tittar på den i rätt ljus så ser du att den är packad med fiber i plasten. Vetefan om den tål aceton, jag har för mig jag gned av de senaste jag satte med sandpapper och sen tröd. Förresten ser man sjukt mycket ifuskade pluggar när man får reparera trasiga brädor, inte alltför många är fästa med en plastkolumn till däcket. Har även sett en del som är sjukt snett isatta osv osv...

Logga in för att svara
#43486 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

fcs fusion ser ut att vara lite tjockare i godset.... Hur funkar din probox?

Logga in för att svara
#43488 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Den sitter i en bräda jag byggt åt en polare i Stockholm, vi får se...han brukar krama stenarna ibland hahaha

Logga in för att svara
#43490 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hans fcs fenor passade fint i boxarna iaf

Logga in för att svara
#43527 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Går ju visst med en fena trots sargen, de där tapparna som gör att pluggen kommer lagom djupt är ju bra att lägga i linje med där man har tänkt sig sin fena. Jag brukar staga upp fenan med en träkloss vars anläggningsyta mot fenan har önskad vinkel. Har även tagit bort en bit nertill på basen av klossen då det inte är så roligt att ha den fastlaminerad i brädan

En viktig grej är ju att inte ta i för mycket när man slipar ner sargen runt pluggen, det är jäkligt lätt hänt att man skadar eller tunnar ut glaset för mycket runt pluggen vilket ju av naturliga skäl är obra.

Erik G, sist jag lagade så följde jag ditt tips med att glasa över hålet först, göra nya hål och fylla upp håligheten och få pluggarna på plats samtidigt. Funkade fint, mina pluggar sitter där de ska nu.

Logga in för att svara
#43604 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

Förstår fortfarande inte riktigt hur det ska gå till. Som det ser ut nu är det ju ett stort hål med en spricka bakåt, orsakad av fenan som helt släppte i framboxen och helt enkelt böjde sig bakåt.
ska jag fylla i hela hålet först? jag har ingen fräs eller borr, så det kan ju bli ett problem att få ner pluggen sen...
och det här med förankringen, hur går det egentligen till ? det är inte bara att fylla med q-cell och trycka ner pluggen innan det stelnat då? Skulle det hålla för dåligt?

Logga in för att svara
#43610 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

sista jag lagade var en liknande skada som den du har nu. Det var dessutom ett jack i railen in till plugen efterssom jag blev påkörd av en tung NSP longboard.

Den lagningen gjorde jag utan att borra. Men hålet som blivit av att pluggen slets ur var precis lagom stort för att den inte skulle ramla ner. Jag såg till att resinen skulle kunna bonda med decket.

Först lagade jag alla glasfiberskador i railen genom att slipa ner lite, lägga på ny duk och sen poly. Därefter fyllde jag hålet med q-cell, mald glasfiber och poly mix (seg snor konsistens) stoppade ner plugen i det. Sen trimma med rakblad när det hade lagom hård konsistens.

Sen minns jag inte riktigt 100% hur jag gjorde men jag tror jag tog en bit glasfiber, klippte ett hål så pluggen precis gick genom och la det över så det täckte alla sprickor osv.(slipade ner runt först såklart).
sen poly på det. Sen slipa, sen tejpa jag över pluggen, pensla på hotcoat och sen slipa med våtslip.

så här blev det:

Djävligt fult men snabbt och lätt trots att det var en rejäl ding + att jag tror det blev starkt, men jag har inte kört den ännu så jag vet ej.

Logga in för att svara
#43647 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

Sådär, nu hoppas jag att det ska vara ordnat. Remo var snäll och kom förbi och visade hur det ska gå till...
Återkommer med resultatet.

Logga in för att svara
#43656 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

hehe vi fick trolla med det som fanns till hands.... Det gick snabbt och blev fult, men det skall nog hålla.... Hoppas det härdar nu bara...

Logga in för att svara
#43662 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

hmm, har fortfarande inte börjat härda...

Logga in för att svara
#43674 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

du vill nog ha brädan där de är lite varmt, härdar nog sjukt långsamt om du har den ute över natten..

Logga in för att svara
#43676 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

den ligger inomhus... Fast fönstrena är öppna, funkar inte annars med lukten. Hmm, kanske ska lägga den under köksfläkten istället...

Logga in för att svara
#43679 Svar: Ursliten fenbox. 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

sådärja, körde det gamla hårtorkstrixet. Det gick på nolltid.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!