Facebook data

1
våtdräkt
#44919 våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 7

Doyle
graphgraph

Vilken tjocklek på en vinterdräkt rekomenderas? Har hört att 5mm är the shit!

Logga in för att svara
#44920 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

fram till december klarar du dig med en 4/3, kanske kompletterat med underställ.
sen efter det är nog 5 mm skiten.

skiten?

Logga in för att svara
#44921 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

fast vafan, nu kom jag ju på att det egentligen inte är vinter förrän december ändå. så skiten du vill ha är nog 5 mm. precis. sen efter mars-april ngn gång så kanske ovan nämnda 4/3 blir aktuell.

kör hårt.

Logga in för att svara
#44922 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 7

Doyle
graphgraph

Tack man! Nu är det hopp om livet! Och Surfing!

Logga in för att svara
#44927 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

6/5/4 IS the SHIT! Serru.

Logga in för att svara
#44968 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Shit vilka stålmän vi har här, köra 4/3 i december? Inte ens den varmaste mest milda vinter har jag nog sett någon här på västkusten, köra det. Med tanke på att de är två-tre grader kallare på hösten i Östersjön så... Vill du bara ha en dräkt för höst/vinter skaffa en 5/4 med bra underställ (shorts, väst), lös huva och bra skor och handskar.

Det är runt 13 i vattnet här nu och 4/3 när vinden ligger på räcker i ungefär 2hrs innan man börjar frysa, jag är nog normal-frusen av mig när det gäller kroppen. När temp är 10 och under och man vill surfa i mer än 30-45min, så skaffa något tjockare än 4/3, mitt tips.

Logga in för att svara
#44969 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Frillan
graphgraph

5/4 OCH underställ KYLIGT!
Antar mössa e o rekomendera oxå!
Riktiga stålmän som surfar i Sverige, d e tydligt d!!!!

Logga in för att svara
#44971 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jo kanske var lite otydlig, jag själv kör 6/5/4 på vintern, och snart är min gräns nådd, så det är dags att hänga in 4/3:an. I den utlimata världen så har man en dräkt av varje, själv saknar jag 5/4(3) dräkten, så det blir att gå rätt in i "michelin" dräkten.

Logga in för att svara
#44993 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Du kanske ska tala om var du ska surfa innan nån kan hjälpa dej över huvud taget. Å svara på frågan utan att tala om var man själv surfar verkar inte heller så rutinerat.

Logga in för att svara
#44994 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Daniel skrev:
Jo kanske var lite otydlig, jag själv kör 6/5/4 på vintern, och snart är min gräns nådd, så det är dags att hänga in 4/3:an. I den utlimata världen så har man en dräkt av varje, själv saknar jag 5/4(3) dräkten, så det blir att gå rätt in i "michelin" dräkten.

Daniel i sin 6,5,4,

Logga in för att svara
#45010 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

Daniel skrev:

jag kör 5/4/3 året runt, ostkusten fryser mest om fötterna...
har kines neoprren skor

Logga in för att svara
#45013 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

ådén skrev:
Daniel skrev:

jag kör 5/4/3 året runt, ostkusten fryser mest om fötterna...
har kines neoprren skor

Atans 7 mm booties e helsköna!

Logga in för att svara
#45024 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Daniel skrev:
Jo kanske var lite otydlig, jag själv kör 6/5/4 på vintern, och snart är min gräns nådd, så det är dags att hänga in 4/3:an. I den utlimata världen så har man en dräkt av varje, själv saknar jag 5/4(3) dräkten, så det blir att gå rätt in i "michelin" dräkten. Du,Daniel, jag kör med min 4/3 fortfarande här uppe i Norrland.( Skellefteå) Snart är det dax för 5/4/3 an.Om du är normal frussen av dig,,Hur är det då, med dom stackare som är riktigt frusna av sig ???6/5 den brukar vi ta på när det är+-noll eller kallare. Okidoki

Logga in för att svara
#45038 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

jocke skrev:
Daniel skrev:
Jo kanske var lite otydlig, jag själv kör 6/5/4 på vintern, och snart är min gräns nådd, så det är dags att hänga in 4/3:an. I den utlimata världen så har man en dräkt av varje, själv saknar jag 5/4(3) dräkten, så det blir att gå rätt in i "michelin" dräkten. Du,Daniel, jag kör med min 4/3 fortfarande här uppe i Norrland.( Skellefteå) Snart är det dax för 5/4/3 an.Om du är normal frussen av dig,,Hur är det då, med dom stackare som är riktigt frusna av sig ???6/5 den brukar vi ta på när det är+-noll eller kallare. Okidoki

Vissa har en kostym garderob

andra har en garderob med våtdräkter....

Said of the Godfather 2008

Logga in för att svara
#45043 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

jocke skrev:
Du,Daniel, jag kör med min 4/3 fortfarande här uppe i Norrland.( Skellefteå) Snart är det dax för 5/4/3 an.Om du är normal frussen av dig,,Hur är det då, med dom stackare som är riktigt frusna av sig ???6/5 den brukar vi ta på när det är+-noll eller kallare. Okidoki

Jo, men då är ni väl stålmän? Jag tror säkert vi hade kört en bra bit ner under 10 grader med 5/4, fast nästan ingen har en "ny" sådan, så de flesta drar nu på sig vintergummit, som är 6/5/4. Sen har vi väl en nordlig vindfaktor här som brukar få norrlänningar att säga "fy fan" redan vid plusgrader i luften.

Jag ser ungefär 50/50 i lineup nu, men kanske är det så att jag är frusen då, men att rek. att köra 4/3 in i december är bara ren och skär lögn (i Sverige), för det gör man bara om man vill bevisa något, inte för att det är skönt eller bekvämt, det var min poäng.

Logga in för att svara
#45050 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Är ju väldigt personligt hur tjock dräkt man vill ha, sen är det ju en enorm skillnad på om man surfar 1 timme eller 4-5 timmar. Själv så gillar jag inte att frysa och surfar 5/4 just nu.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#45054 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

i did my first winter here in a 5/3 it worked out ok water temps only down to 2 that winter.
but i prefer to be toasty, the 6/5 FBomb is almost too hot, I only use it when it gets under 10

right now, i use a 4/3 ebomb, no worries as of yet, but i just put on the booties.

i reckon a 4/3 and a 6/5 are all you need for year round surf in sweden, anything else is luxury

Logga in för att svara
#45056 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

3/2 och 5/3 tycker jag är bra men jag vill hellre vara tvungen att röra mig för att hålla mig varm än att ha en riktigt tjock dräkt som man kan sitta still i utan att frysa. Jag körde min 5/3 för första gången i helgen men det tog emot att lämna 3/2:an...

Logga in för att svara
#45058 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

I agree with all of the above. Sharkie put it spot on, vill du ha dräkter för Sverige och klara dig på 2st, kör en bra 4/3 och en 6/5/4 oavsett kust. Jag anser att 3/2:an är överflödig i vårt land, men är perfekt för sydeuropa etc. Men med det sagt så vet jag ett tiotal (jag "känner") som kör i dessa från maj till september i Sverige och lite över det kanske....

Jake: O'Neill Psycho 2 eller som jag mötte dig på väg hem från ön när du var på väg ut?

Fan jag kan skriva en uppsats om våtdräkter, det är så mycket som spelar in så det är sjukt, men så fort jag köper något dyrare än 3 000 läser jag på...visst är man lite nerdig.

Logga in för att svara
#45064 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Jag håller faktiskt inte med. Ska man köra med endast en dräkt så funkar en 4/3 mm men då kan man hoppa över vintermånaderna. Med två dräkter funkar en 6/5/4 och en BRA 3/2, dvs tät. Många 3/2or är inte särskilt varma eller täta. Jag har 4 dräkter just nu men känner att 4/3 säsongen blir kortare och kortare för varje år. Nästa 3/2a ska vara en riktig värsting och den nuvarande 4/3an kommer inte att ersättas.

Logga in för att svara
#45068 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag ser trenden JFL, men vad fan kör ni på? Ser mest Rip Curl E-bomb och enstaka O'Neill Psycho 2. Jag vet iaf. att min O'Neill Heat är för kall, även om Lars körde sin (frusen) juni-sep för några år sedan...

Vad har jag missat? Kan tänka mig att en F-bomb kanske håller måttet om den en finns i 3/2, med tanke på att 50% av dräkten har hålfiber...men då blir det väl som en 4/3 utan å andra sidan smidighetsmässigt.

Berätta gärna!

Logga in för att svara
#45072 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Vilken 3/2a som helst med fleeceinsida och täta sömmar. Borde funka alldeles utmärkt. Har inte botaniserat marknaden så värst, Anders E har en O'Neill 3/2 som verkar kanon men jag är säker på att dom flesta märken har dyrare 3/2or som uppfyller dom kraven.

Logga in för att svara
#45073 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Kan tillägga att nuvarande 3/2 är en budget dräkt från Portugal som ha rhängt med rätt länge nu.

Logga in för att svara
#45088 Svar: våtdräkt 16 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Daniel skrev:
I Jake: O'Neill Psycho 2 eller som jag mötte dig på väg hem från ön när du var på väg ut?

Fan jag kan skriva en uppsats om våtdräkter, blush:

GÖR DET OCH LÄGG UPP HÄR !!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!