|
#45007 |
epoxy 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
asr
|
hej!
hur ska jag göra för att min bräda inte ska "gulna" efter jag har laminerat den osv?
tack för svar/alex 
|
|
|
|
|
#45008 |
Svar: epoxy 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 24 |
|
Se till att det inte kommer in vatten! 
|
|
|
|
|
#45009 |
Stoke: 30 |
|
keep it out of the sun and paint it white
|
|
|
|
|
#45015 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Gör finishlagret med 2komponents polyurethanlack går fint att slipa fram till en sammetslen finish. Ta det försiktigt när du lackar det är riktigt giftigt!
|
|
|
|
|
#45016 |
ErikG
|
Riktig epoxy formulerad för brädbygge eller dylikt har inbyggt uvskydd och gulnar inte mer än en vanlig bräda
|
|
|
|
|
#45017 |
Stoke: 30 |
|
listen to ErikG, he knows his shit
|
|
|
|
|
#45026 |
|
Kan man måla med något annat, mindre giftigt kanske?
Jag har intalat mig själv att det är lite stil med att ha brädan gråfläckig också men jag vet inte om någon annan håller med. 
|
|
|
|
|
#45034 |
asr
|
ok, tack för alla svaren
tänkte på det där med polyurethanlacken, är det att lacka med kompressor som gäller då?
eller finns lacken på burk?
|
|
|
|
|
#45055 |
ErikG
|
Du skall INTE lacka med kompressor och spruta! Du behöver en totalt utrustad lackverkstad och mer eller mindre rymddräkt om du skall spruta skiten. Be nån lackverkstad i såna fall.
Pensla går bra, men använd gasmask. Lägg på som ett helt vanligt slip eller finishlager
|
|
|
|
|
#45057 |
asr
|
okej , tur att du sa det iallafall! vart kan man hitta denna lacken nåonstans?
och btw, vågar man ens stå på skiten sen, fötterna kanske fräter bort ? 
|
|
|
|
|
#45093 |
ErikG
|
|
|
|
|
#45094 |
asr
|
haha var inte så seriös där.
men har dom det i båtaffärer, eller vart ska jag fråga?
|
|
|
|
|
#45100 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#45103 |
asr
|
haha jo, sant!
aja löser nog detta snart, tack för svaren;)
|
|
|
|
|
#45119 |
Stoke: -1 |
ådén
|
har en burk blymönja från polen jag kan skicka mot betalning, dessutom får du ingen beväxning på botten av brädan om du är nybörjare och ligger still mycket!
|
|
|
|
|
#45120 |
asr
|
låter ju bra ju, 
|
|
|
|
|
#45162 |
Stoke: 2 |
|
Biltema har tvåkomponents PUR-lack. Vet inte om den är sämre än någon annan men min bräda blev i alla fall röd och färgen sitter kvar...billig är den med.
|
|
|
|
|
#45172 |
|
Vad fins det som inte fräter i styrofoamet?
jag vet att biltemas polyester fräter sönder skummet och jag är inte så sugen på att köpa litervis av nått som funkar skit. När jag glasat andra saker har jag målat med vattenbaserad färg under, men det blir ju lite meckigt och onödigt tungt.
finns det ingen lack som härdar långsamt men som är ofarlig, borde ju gå att hitta eftersom torktiden inte är så sjukt viktig när man lackar. eller? 
|
|
|
|
|
#45191 |
Stoke: 143 |
|
ådén skrev:
har en burk blymönja från polen jag kan skicka mot betalning, dessutom får du ingen beväxning på botten av brädan om du är nybörjare och ligger still mycket! Heheheheh;) 
|
|
|
|
|
#45196 |
|
columbus skrev:
Vad fins det som inte fräter i styrofoamet?
jag vet att biltemas polyester fräter sönder skummet och jag är inte så sugen på att köpa litervis av nått som funkar skit. När jag glasat andra saker har jag målat med vattenbaserad färg under, men det blir ju lite meckigt och onödigt tungt.
finns det ingen lack som härdar långsamt men som är ofarlig, borde ju gå att hitta eftersom torktiden inte är så sjukt viktig när man lackar. eller?
Förhoppningsvis så har du täckt styrofomet med (härdad) epoxy och då är det inga problem att måla UTANPÅ epoxyn med PUR-färg.
|
|
|
|
|
#45337 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Eller gör som gamla träbåtar sedan lack började att användas. Lacka, slipa, lacka, lack, slipa, lacka osv i minst 7 lager. Varje slipning gör att UV-strålarna bryts och brädan gulnar inte. De 1-2 översta lagren byter du ut varje år för att upprätthålla skyddet.
|
|
|
|
|
#46858 |
|
När man ska laminera brädan är det lockande att köpa epoxy och lasfiberväv på biltema,
självklart blir då kvaliten på brädan lite sämre men det jag egentligen undrar är hur mycket tyngre brädan blir med 290g glasfibervävän med det som rekomenderas110-180g? blir det sjuk skillnad på vikten när man får på epoxyn eller:blink:
det blir en retro fish somär ordentligt tjock så nån tuff-light känsla är det ju inte frågan om
Ska man föresten laminera två lager på ovansidan av brädan:blink:
|
|
|
|
|
#46884 |
Stoke: -10 |
|
columbus skrev:
När man ska laminera brädan är det lockande att köpa epoxy och lasfiberväv på biltema,
självklart blir då kvaliten på brädan lite sämre men det jag egentligen undrar är hur mycket tyngre brädan blir med 290g glasfibervävän med det som rekomenderas110-180g? blir det sjuk skillnad på vikten när man får på epoxyn eller:blink:
det blir en retro fish somär ordentligt tjock så nån tuff-light känsla är det ju inte frågan om
Ska man föresten laminera två lager på ovansidan av brädan:blink:
Om det blir tyngre... Det är ju bara att räkna. Om plast och glasfiber är de tyngsta delarna på brädan och glasfibern från Biltema är nästan dubbelt så tung så... ja du fattar. Men det viktigaste är kanske inte tyngden utan att dåliga fibermattor inte är så lätta att laminera med. De tappar fibertrådar och vill inte vika in sig runt kanterna mm vilket gör att det blir skit helt enkelt. Men tilläggas skall att jag inte sett Biltemas grejjor. Köpte dock målarfärg därifrån en gång. Har aldrig varit så hög någon gång. Huvudvärk och yrsel en hel dag efteråt. Inte najs.
Och så din förra fråga. Det är inte Biltemas fel att deras Polyester fräter styrofoam. Styrofoam tål INGEN typ av polyester. Kör man med styrofoam eller frigolit MÅSTE man laminera med epoxy. Det är vad jag fått lära mig i alla fall... Men det var ju på stenåldern som en annan höll på.
Å så en bild på mitt block som kom hem häromdagen. Fuskat lite. Rocker och outline är redan utfräst. Är man lat så är man. 
|
|
|
|
|
#46889 |
|
Jag tror mest att du kan få det lite svårt att vika in kanterna med tyngre väv. Vill du spara lite vikt kan du ju alltid nöja dig med två lager när du har den kvaliteten på glaset. Jag skulle nog i alla fall försöka få tag på lite 165g-väv från t ex BeHåPe. De skickar på postorder:
www.bhp-glasfiberprodukter.se/
|
|
|
|
|
#46898 |
|
super bra
jag antog att det inte bara var att gå till biltema och shoppa.
tack för tipsen:)
Det där med flera lager, jag har hört att det är två lager på ovansidan och ett under som gäller. har även hört att när man laminerar plastbåtar så tar man ett lager per meter båt. några komentarer?
har nån föresten laminerat egna fenor? jag är sjukt sugen på att testa. men om man gör dem fasta vill man ju inte att de ska falla sönder. kanske borde investera i fcs pluggar.
|
|
|
|
|
#46936 |
|
Finns nog bättre fensystem än FCS om man bygger eget, jag byggde dock pga ren okunskap med fcs. Du kan ju fortfarande sätta i några fensystemspluggar och göra dina egna fenor om du känner för det. Lägg lager på lager av glasfiber till önskad tjocklek och laminera. Låt det härda under press mellan två ytor som epoxyn inte fäster på, typ plastfolie. När det har härdat är det bara att slipa fram dina fenor.
Jag tror personligen inte att det är något fel alls på biltemas epoxy, väven är nog lite för tjock bara. Jag brukar använda biltemas snabbepoxy för att laga smådings på mina brädor och det funkar hur bra som helst. Visst finns det skit på biltema men mycket är också väldigt bra och det är ofta märkesvaror som blir biltema-brandade.
Gissningsvis gäller detta kemprodukterna eftersom det inte finns så jättemånga stora kemindustrier. Vet att det gäller för PUR-färgen och motoroljan bl a. Testa en bit vetja, funkar det så har du sparat ganska mycket på brädbygget, epoxyn är en av de dyrare komponenterna.
|
|
|
|
|
#46946 |
ErikG
|
columbus skrev:
super bra
jag antog att det inte bara var att gå till biltema och shoppa.
tack för tipsen:)
Det där med flera lager, jag har hört att det är två lager på ovansidan och ett under som gäller. har även hört att när man laminerar plastbåtar så tar man ett lager per meter båt. några komentarer?
har nån föresten laminerat egna fenor? jag är sjukt sugen på att testa. men om man gör dem fasta vill man ju inte att de ska falla sönder. kanske borde investera i fcs pluggar.
Antal lager varierar beroende på vävens gram/m2, kärnans densitet, surfarens vikt, vilka vågor du skall ha brädan i, önskad slutvikt osv osv.
Lägg upp 25-30 lager väv på en vaxad slät yta. Laminera lager efter lager eller ett par åt gången. Ett annat mindre toxiskt alternativ som är minst lika bra är plywood som du formar och sen plastar med en halo av rovings runtom i periferin av fenan. Och ett par lager väv och sen finishplast utanpå. Lägg väv ena sidan sen halo med rovings och sen plasta motsatt sida med väv. Sen finishplast.
Ett annat tips är du läser upp dig själv på nätet tex www.swaylocks.com
Biltemas väver och plaster levereras från plastgrossisten BHP har jag för mig, men det kan vara billigare att köpa direkt plus att dom har ett rejält sortiment med i princip allt.
|
|
|
|
|
#47033 |
|
BHP verkar super, de är ju billigare också.
nu när jag ska beställa grejor undrar man ju hur mycket epoxa man ska ha. jag har ingen aning om hu mycket som går åt:dry: är det nån som har nått bra tipps?
|
|
|
|
|
#47051 |
ErikG
|
All info finns på nätet...vill du verkligen bygga en bräda får du räkna med att leta upp info. Slöfock..
|
|
|
|
|
#47059 |
|
har ju fått en hel del av er, super snällt. självklart kollar jag en massa saker själv, men vissa saker är sjukt mycket lättare att fråga dem som vet om.
bhp var ju tex ett riktigt bra tipps.
annars är man väll som alla andra på forumet, gillar att snacka surf i alla dess former:laugh: vill man ha kort ock konsist så fins det massor med bra fackliteratur där ute:P
jag lovar att jag ska lugna mig nu. ska hinna bygga ett hus innan jul också:pinch:
|
|
|
|
|
#47060 |
|
har förövrigt en handgrävd och självgjuten skatepool på tomten, och är inte känd som nån slöfock.
mr...
|
|
|
|
|