|
#45649 |
va fan !!!!!!!! 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 1 |
cbw
|
parkera med vett, släng inte skräp runt parkering och omgivning. Var trevlig mot lokalbefolkningen, de bor där du är gäst!!!!. Detta gäller speciellt under högsäsong
Respekt
Om du är gäst, respektera de lokala som surfar där. Var trevlig, och även om du är bättre än dem på att surfa, se till att inte ta alla vågor. Var påläst om vad som gäller, droppa inte in, paddla inte förbi alla i lineup om du precis tagit en våg och paddla inte ut mitt där andra försöker surfa. Även om vi är i Sverige, så måste man respektera de normer som finns inom sporten.
annars går det som de går ta deta som en varning och på allvar anars så får ni skylla er själva börjar bli riktigt tröt å folk som tror dom e något
|
|
|
|
|
#45652 |
Svar: va fan !!!!!!!! 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
håller med folk ska passa sig som dom vett det ssd spot östelen går före alla så ni vet så fitta inte er!!!!!!
|
|
|
|
|
#45657 |
Stoke: 84 |
|
Haaaaaaaahaahaaa
Men lägg aaav!

|
|
|
|
|
#45660 |
Stoke: 2 |
|
wiberg skrev:
håller med folk ska passa sig som dom vett det ssd spot östelen går före alla så ni vet så fitta inte er!!!!!!
Va? 
|
|
|
|
|
#45662 |
Stoke: -234 |
|
cbw skrev:
paddla inte förbi alla i lineup om du precis tagit en våg
och paddla inte ut mitt där andra försöker surfa.
Även om vi är i Sverige, så måste man respektera de normer som finns inom sporten.
annars går det som de går ta deta som en varning och på allvar anars så får ni skylla er själva börjar bli riktigt tröt å folk som tror dom e något
Vad är det som går som det går! ?
Blev nyfiken?
Annars ligger det väl en del i det du säger...
Fast att paddla förbi alla i lineupp... man måste få paddla till take off spot , många i Sverige ligger fel o då får dom se sig bli ompaddlade..
|
|
|
|
|
#45663 |
|
wiberg skrev:
Could you please repeat that in english my good fella ????

|
|
|
|
|
#45697 |
Stoke: -1 |
ådén
|
Man kunde tro att personen surfat torö!
detligger faktiskt något i att många ligge helt fel och man måste paddla förbi, ellerom någon legat i takeoff i 20 minuter o vägrar paddla på något...
sen kan jag säga med skamen i halsen att jag sneakade en hel lajnupp på longboard förut, men de blockade ju mig hela tiden inann....
|
|
|
|
|
#45727 |
cbw
|
|
|
|
|
#45792 |
Stoke: 68 |
|
jag förstar precis vad du menar cbw..i australien hände det inte så mycket därför man lär sig reglerna och respekt från när man är riktigt ung..jag har märkt ibland när det finns en 'crowd' här i sverige att det kan vara kaos i vattnet..alla i allas väg, 8st paddlar för en våg..alla i en stor grupp..kaos..jag brukar bara paddla över och förklarar att man kan inte surfa så.. att alla få flera vågor och har mer roligt om man sprida ut bara lite gran och att man inte paddla ut där man ska surfa på vågen osv. det brukar går bra om man snacka snällt med varandra.. 
|
|
|
|
|
#45802 |
Stoke: 15 |
|
Ratman=surfingens Gandi... 
|
|
|
|
|
#45840 |
Obie
|
Sluta bitcha ! ! så liten surf nation som sverige är så ha lite överseende med folk som ligger "fel" i lineup.. har vart medlem ett tag och märker bara mer o mer hur vissa beter sig som, vad dom tror sig själva är, surfgudar och att alla ska följa deras lag och ordning.. till er säger jag FUCK OFF ! ! var glada att det finns surf överhuvudtaget.. och återigen FUCK OFF ! !
|
|
|
|
|
#45841 |
Stoke: 8 |
|
Obie skrev:
Sluta bitcha ! ! så liten surf nation som sverige är så ha lite överseende med folk som ligger "fel" i lineup.. har vart medlem ett tag och märker bara mer o mer hur vissa beter sig som, vad dom tror sig själva är, surfgudar och att alla ska följa deras lag och ordning.. till er säger jag FUCK OFF ! ! var glada att det finns surf överhuvudtaget.. och återigen FUCK OFF ! !
HAHAAAHAHAAA
Vad har hänt Obie? Why so pissed off?? Been getting any lately?? 
|
|
|
|
|
#45844 |
|
Undrar vilka de är som lägger sig fel och paddlar ut på fel ställen ? När man är nybörjare brukar man väll vara otroligt försiktigt och inte vilja förarga någon? Sån var (är) ifal jag. Är man nybörjare så är det ödjmukhet som gäller, se och lär osv,det gäller juh i alla saker man tar sig an (nästan) 
|
|
|
|
|
#45846 |
|
peter!! skrev:
Undrar vilka de är som lägger sig fel och paddlar ut på fel ställen ? När man är nybörjare brukar man väll vara otroligt försiktigt och inte vilja förarga någon? Sån var (är) ifal jag. Är man nybörjare så är det ödjmukhet som gäller, se och lär osv,det gäller juh i alla saker man tar sig an (nästan)
Agree! Men samtidigt kan man ju inte bara ligga o skvalpa runt och titta på andra när dom surfar,
Man måste som nybörjare oxå få ta en eller två, men vissa är ju så att dom bara tänker på sig själva...
|
|
|
|
|
#45848 |
|
StussY skrev:
peter!! skrev:
Agree! Men samtidigt kan man ju inte bara ligga o skvalpa runt och titta på andra när dom surfar,
Man måste som nybörjare oxå få ta en eller två, men vissa är ju så att dom bara tänker på sig själva...
Sant
Har man först rekat spottet, paddat ut och rekat ennumera, väntat sin tur i lineuppen och har rätt till vågen så ska man väll inte tveka  även om det ibland är stressande när duktigare gubbar paddlar på samma våg ihop om att du ska banga ur 
|
|
|
|
|
#45852 |
Stoke: 11 |
|
Jag säger bara tre saker
1. Man hjälper den som verkar mindre erfaren eller kunnig.
2. Man visar respekt för locals, äldre och/eller bättre surfare.
3. Man ber om ursäkt om man klantar sig (det händer alla).
4. Man är trevlig mot sina medmänniskor. Ingen gillar Kung Skit.
5. Gör kärlek, inte krig (översätts till englisch)
Sex. Sjung en låt:
C Cmaj7 F C Cmaj7 F
Imagine there's no fighting in the line up, it's easy if you try
C Cmaj7 F C Cmaj7 F
No hell below us, above us only sky
Am Dm G G7
Imagine all the surfers, living life in peace
You u u u, you may say I'm a dreamer, but I'm not the only one
I hope some day, you'll join us
And the world will live as one.
|
|
|
|
|
#45854 |
|
Att ligga i vägen, paddla ut där andra surfar etc. är helt fel och för vanligt. Däremot finns det bryt där många sitter och driver ur linje, bara för att de är lata, får jag inte paddla om dem då? Jo det får jag...sen är det klart när racet om vem som kan ligga djupast inträffar så är det trist...
Vidare, om jag ligger djupast och längst ut, och på vissa vågor, är det _bara_ jag som kan ta vågen, alla som ligger innanför och tar de mindre vågorna om ens det, som är i vägen för mig... det händer både i Halland och Österlen, speciellt på det senare....är det då okej för mig att köra över de då?
Det krävs bättre disciplin, men ibland är det svårt att tolka situationerna, speciellt om man kör en del longboard på slappa "pointbreaks". Hur ofta har man inte en "tjomme" på insidan som hoppat på 5-15 sec efter man själv tagit vågen och börjar "claima" den...fresten det händer i Europa med.
Det värst tycker jag är när man vägrar titta åt det håll som är djupast för att se om någon annan paddlar på vågen, eller ännu värre, paddlar och droppar rakt in, en gång ingen gång....andra gången 
|
|
|
|
|
#45859 |
cbw
|
KinkyFriedmann skrev:
Jag säger bara tre saker
1. Man hjälper den som verkar mindre erfaren eller kunnig.
2. Man visar respekt för locals, äldre och/eller bättre surfare.
3. Man ber om ursäkt om man klantar sig (det händer alla).
4. Man är trevlig mot sina medmänniskor. Ingen gillar Kung Skit.
5. Gör kärlek, inte krig (översätts till englisch)
Sex. Sjung en låt:
C Cmaj7 F C Cmaj7 F
Imagine there's no fighting in the line up, it's easy if you try
C Cmaj7 F C Cmaj7 F
No hell below us, above us only sky
Am Dm G G7
Imagine all the surfers, living life in peace
You u u u, you may say I'm a dreamer, but I'm not the only one
I hope some day, you'll join us
And the world will live as one.
skönt att det finns folk som fattar vad jag menar hatar värkligen dom som tror att dom äger alla våger
peace och fett surf lycka till dom som visar respekt och kan väntar på deras tur i linen
|
|
|
|
|
#45908 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Regel nummer 6. Gör som Ratman, säg ifrån på stranden eller i vattnet istället för på nätet.
|
|
|
|
|
#45949 |
Stoke: 84 |
|
Man ska vara snäll där i vattnet. Förutom när man tar en våg och nån tjomme som inte har koll glider in framför en.. Då får personen i fråga skylla sig själv, för jag knuffar dem ur vägen 
|
|
|
|
|
#45951 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#45960 |
|
Förstår alla som stör sig, samma fenomen fins ju överallt, snowboardparken, ica kön...
det som är problemet är som vanligt upplysning:) jag har under sommaren lärt mig surfa i enbart svenska vatten:woohoo: mest på ställen jag letat reda på själv:woohoo: När jag sedan kommer bland folk, kan ta en våg men inte fattar nått av sammspelet på line-up blir det lite svårt:blush:
Jag har ju hört om en massa regler och fattar ju de flesta i praktiken. men när man driver runt bland massa folk, kollar efter en bra våg, kollar efter nån bätre kompis att få lite stöd från o.s.v då kommer det ganska ofta "gå som det går"
nån kanske kan rita en fin bild om vad som gäller, är det kö precis som när man skatar ramp eller?
eller har man motat in ett spot i line-up och hoppas på att vågen kommer till en:huh:
Det är sjukt kul att surfa så jag hoppas att jag inte åker på spö för att jag råkar dropp in rakt:S
väntar på östan, då surfar jag själv och ni slipper ha mig i vägen:woohoo:
|
|
|
|
|
#45962 |
|
Det beror ju på om du surfar beachbreak eller point etc.
Point blir mer av ett kösystem,
Beachbreak är mer av att paddla till rätt ställe när en våg kommer, men ligger någon rätt redan är det jävla irriterande om nån annan paddlar dit!
Primära regeln är att den som ligger närmast brytet har företräde! Denna regel bör aldrig kringås, eftersom den jäveln som droppar in riskerar att bli överkörd eller att man pajjar sin bräda på den fommen!!
Sen gäller så klart att man inte heller får hålla på att snejka, dvs inte respektera kön utan paddla runt så man hamnar på " rätt sida "
Däremot är syftet med den primära regeln om företräde att hela vågen ska kunna tas till vara, dvs om ingen ligger där bör man ha rätt att paddla dit eftersom hela vågen ska kunna surfas.
I strömt vatten är det oftast den stakaste paddlaren som får flest vågor.
|
|
|
|
|
#45966 |
Stoke: 25 |
lars
|
sverre skrev:
Det beror ju på om du surfar beachbreak eller point etc.
Point blir mer av ett kösystem,
Beachbreak är mer av att paddla till rätt ställe när en våg kommer, men ligger någon rätt redan är det jävla irriterande om nån annan paddlar dit!
Primära regeln är att den som ligger närmast brytet har företräde! Denna regel bör aldrig kringås, eftersom den jäveln som droppar in riskerar att bli överkörd eller att man pajjar sin bräda på den fommen!!
Sen gäller så klart att man inte heller får hålla på att snejka, dvs inte respektera kön utan paddla runt så man hamnar på " rätt sida "
Däremot är syftet med den primära regeln om företräde att hela vågen ska kunna tas till vara, dvs om ingen ligger där bör man ha rätt att paddla dit eftersom hela vågen ska kunna surfas.
I strömt vatten är det oftast den stakaste paddlaren som får flest vågor.
Klockrent Sverre!
|
|
|
|
|
#45986 |
|
bra, då är jag med.
käns skönt att veta att man inte vart en total idiotB)
men tom line-up är ju bäst:P eller jag och gärna en vänn ska ju förståss ligga där och tråla:woohoo:
see U on the lips:cheer:
|
|
|
|
|
#46034 |
|
Well det händer juh att man själv håller på att stryka med för att någon annan droppar in:

|
|
|
|
|
#46053 |
Stoke: 6 |
|
fan vad brunt vatten...finns det inget reningsverk i göteborg eller? 
|
|
|
|
|
#46055 |
|
Det var flera folk där den dagen från sveriges största rövhål, Stockholm, och alla bajsade ner vattnet.

|
|
|
|
|