Facebook data

1
Östliga vindar?
#45829 Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Nu blåser det bra mest hela tiden, men åt fel håll:angry:

Vilken tid på året brukar det blåsa öst i norrköpingstrakten? eller händer det bara sporadiskt?
nån gammal räv kanske vet hur det brukar se ut? rävar vet ju inget om väder:woohoo:

Logga in för att svara
#45833 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jag är nog mer hermelin är räv men kanske kan svara på din fråga ändå.

Hårda ostliga vindar är sällsynta. De uppträder då och då när det snabbt drar förbi små intensiva lågtryck över Sverige. Det är sällan som det blåser ostligt speciellt länge heller, bara 5-6 timmar i så fall. Dessutom brukar väderprognoserna ha svårt att förutsäga precis var de går och när de kommer och styrka. Så det är bara att hålla dina vädersidor uppdaterade och jämföra jämföra jämföra.

Logga in för att svara
#45834 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Willy skrev:
Jag är nog mer hermelin är räv men kanske kan svara på din fråga ändå.

Men enligt min bild är ju iofs en Chihuahua.

Logga in för att svara
#45838 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

precis det svaret jag inte ville ha:( nånn annan med bättre information:unsure:

man får väll helt enkelt köpa snabbare bil. det finns mer vågor än tid. man får väll padla lite i nån insjö och hoppas på det bästa:)

Logga in för att svara
#45886 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 1

PistolPete
graphgraph

Jag har precis samma problem som dig...behöver lite ostliga vindar eller allra helst nordost här nere i västervik. Nu med nyinköpt bräda och allt vill man ju allt komma ut i vattnet men lite dåligt med tid till att ta mig någonstans så man får väl helt enkelt vänta tills den gamle östen kommer igång...vart dåligt med sådan nu i höst överhuvud taget bara varit i vattnet 4 gånger sen augusti

Logga in för att svara
#45889 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ostvindar kommer väl ofta mitt i vintern och brukar inte ligga på rak ost speciellt ofta. Även på tidig vår kommer det lågtryck på en mer sydlig bana som kan ge ostvindar. Fina snöstormar och ofta kallt väder vid dessa lågtryck. Snökaos.. Brukar ju även ibland förekomma mer långvariga svagare ostvindar från högtryck, kanske mest på våren och försommaren.

Logga in för att svara
#45900 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det är väl lågtrycken som kommer upp från Polen som ger ostliga vindar och inte dom vanliga Atlantlågtrycken. Jag vet faktiskt inte om dom har en koppling till NAO eller inte men det borde dom ha. Dom kommer i perioder. Vissa år verkar det blåsa ost hela tiden och sen händer det inget på flera år. Annars är det dom där högtrycken som Erik snackar om som oxå ger ost vindar men det märks förmodligen mer i södra delen av Östersjön.

Logga in för att svara
#45903 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Ostvindar på ostkusten, iaf i höjd med Nynäshamn, är grymt ovanliga. Bland annat därför är Knappelskär ett icke-spot (funkar två ggr per mansålder ungefär).
Som ErikG mycket riktigt påpekar kan vinterns ostvindar bjussa på rejält snöfall, till exempel som förra vinterns så kallade snökanon som träffade Södertörn söder om stan i november. Tyvärr räckte inte vinden till några vettiga vågor.
Bilden är från dagen efter kanonen, Ringvägen, Nynäshamn. Hyfsad längdskidåkning ett par dagar men ingen surf.

Logga in för att svara
#45910 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

KinkyFriedmann skrev:
Ostvindar på ostkusten, iaf i höjd med Nynäshamn, är grymt ovanliga. Bland annat därför är Knappelskär ett icke-spot (funkar två ggr per mansålder ungefär).
Som ErikG mycket riktigt påpekar kan vinterns ostvindar bjussa på rejält snöfall, till exempel som förra vinterns så kallade snökanon som träffade Södertörn söder om stan i november. Tyvärr räckte inte vinden till några vettiga vågor.
Bilden är från dagen efter kanonen, Ringvägen, Nynäshamn. Hyfsad längdskidåkning ett par dagar men ingen surf.

sen varför man skulle åka till knappel på ostliga vindar förblir en gåta...

Logga in för att svara
#46703 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Nilas
graphgraph

columbus skrev:

man får väll helt enkelt köpa snabbare bil. det finns mer vågor än tid. man får väll padla lite i nån insjö och hoppas på det bästa:)

Snabbare bil än en e30 318is behövs väl inte bruschan?

Logga in för att svara
#46748 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

ådén skrev:
KinkyFriedmann skrev:

?

Logga in för att svara
#46752 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Redax skrev:
[quote]ådén skrev:
KinkyFriedmann skrev:

/quote]

?

Logga in för att svara
#47062 Svar: Östliga vindar? 16 år, 6 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Nilas skrev:
columbus skrev:

Snabbare bil än en e30 318is behövs väl inte bruschan?

snabbare behövs faktiskt inte. din dump kanske kulle kunna ordna lite svall om du parkar på stranden?
testa!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!