|
#46311 |
Revben och surf 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 12 |
Hea
|
Jag fick en spricka i revbenet pa min hogra sida for ett och ett halv ar sen eller sa. Jag hade surfat ratt sa mycket, en eller tva surfar om dagen ett par timmar at gangen i fyra-fem veckor. Kom in fran surf en dag och trodde att jag strackt mig i sidan. Det var ingen strackning utan en spricka i revbenet. Jag vet inte varifran den kom, om det var pga trotta muskler efter for mycket surfande? Jag var tvungen att halla mig fran surf i fem veckor. Det var hemskt.
Nu har jag nyligen bytt brada, fran att ha surfat en 6"4 till en 6"0. Jag trivs mycket battre med den har lilla bradan an med den stora, men har blivit om i revbenen igen, pa den hogra sidan. Jag hoppas att det inte ar nagon spricka och tror inte det da det inte gor lika ont som forra gangen. Jag undrar dock vad det beror pa. Kanske ar det paddlingstekniken, kanske ar det nagon muskel som behover tranas upp for att stadga? Kanske overtranad?
Har nagon varit med om nat liknande? Vet nagon vad jag kan gora for att undvika detta? Sa jakla irriterande!!
|
|
|
|
|
#46316 |
Svar: Revben och surf 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Om man inte surfat på ett tag så brukar jag bli öm de första dagarna, fast då känns det mer över hela bröstkorgen. Sen om man kör epoxy brädor, speciellt Surftech, så känns det extra mycket, eftersom den extra flytkraften ger än lite extra stryk.
Jag fick ett par smälla på revbenen av min stora longboard i beachbreaket Santa Teresa, gjorde ont som attan varje gång man skulle paddla ut, men värken släppte, eller kändes mindre efter man blivit varm ett tag.
Med en mindre bräda, så kan det hända att du får hålla balansen lite mer, vilket hittat någon otränad "balansmuskel". Så i bästa av världar har du träningsvärk. Lycka till! 
|
|
|
|
|
#46321 |
Stoke: 28 |
|
Kan tänkas att man måste medvetet försöker slappna av och då kommer mer av kroppen att ligga an på brädan. Då fördelar man tycket över en större område. Ofta när man har ont eller förminelse om det så spänner man sig och då får du kanske mer punktbelastning just på det onda?
|
|
|
|
|
#46322 |
Stoke: 2 |
|
HAde oxo spricka, sen jätteont i högra revbenet. Sufrade sen en surftech ett längre tag, jätteont. I tjocka sverigedräkten hade jag i princip aldrig problem elle med mindre glasfiberbräda. Min lösning har varit en... eh.. jag brukar kalla den surfkorsett.  Neoprenskydd som jag köpte i mexiko, egentligen till för folk som vill "svättas fett" från midjan när de springer. Jag drar upp det så att det sitter precis på revbenen, har funkat oväntat bra och jag har iprincip inga besvär idag.
kolla efter vulkanskydd för rygg kanske, bara att dra upp det och sätta det högre.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#46442 |
Hea
|
Daniel skrev:
Om man inte surfat på ett tag så brukar jag bli öm de första dagarna, fast då känns det mer över hela bröstkorgen. Sen om man kör epoxy brädor, speciellt Surftech, så känns det extra mycket, eftersom den extra flytkraften ger än lite extra stryk.
Jag fick ett par smälla på revbenen av min stora longboard i beachbreaket Santa Teresa, gjorde ont som attan varje gång man skulle paddla ut, men värken släppte, eller kändes mindre efter man blivit varm ett tag.
Med en mindre bräda, så kan det hända att du får hålla balansen lite mer, vilket hittat någon otränad "balansmuskel". Så i bästa av världar har du träningsvärk. Lycka till!
Hmm jag har surfat ratt mycket sa jag tror inte det ar det forsta.. Och jag vet hur det kanns ocksa, det har ar mer lokaliserat till en punkt. Har inte fatt nan small vad jag vet. Daremot tror jag pa det sista du skriver, jag har ju gatt over till en mindre brada och far nog halla balansen lite mer. Jag har forsokt tanka pa hur jag ligger pa bradan, och jag upptackte till min fasa att jag nog lagger aningens mer vikt pa min hogra sida:ohmy:
Sa precis som Gazzer sager, jag spanner mig nog pa min nya brada och far nan form av punktbelanstning. Jag tror nog att jag spanner mig onodigt mycket nar jag paddlar, troligen av den orsak som Daniel namnde, att man behover halla balansen mer pa en mindre brada.
pikles, vulkanskydd later som en bra losning om inget annat funkar, men jag ska nog forsoka komma at problemet forst! Kanske det kan forbattra min paddlingsteknik och surf med!
Tack for bra tips! 
|
|
|
|
|
#46443 |
Stoke: 10 |
|
Fick en spricka (tror jag iallafall) när jag surfade i Australien och skulle svänga av vågen och paddla ut direkt, fast tajmade den dåligt och slog bröstet rakt i brädan stenhårt. Kunde inte bära brädan eller lyfta armen på ett par dagar. Oturligt nog sov jag på boardbagen den veckan också, så kunde knappt sova för det gjorde ont som f-n. Efter 10 dagar surfade jag med bubbelplast innanför dräkten, gick väl sådär. Sen hade vi planerat en tripp till Byron och då var det bara att bita ihop och surfa. Tog nog 4 veckor innan det blev hyfsat ok.
Vet att någon sa att de två understa paren kan släppa och röra lite på sig.
Klart värst är det med en stor bräda som har mycket flytkraft, blir mer tryck på revbenen då.
Sen kanske det kan vara muskler som fäster in också som blivit överansträngda,
Hoppas det löser sig.
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#46459 |
Stoke: 0 |
|
Fick en spricka eller en muskelbristning när jag var i sydafrika för två år sedan, tog 6 veckor innan det läkte, Första nätterna var omöjligt att sova köpte alla värktabletter jag kunde hitta,inte kul när hela resan var på 4 månader. Var tvungen att hålla upp hela Australien vistelsen men var hyffsat bra tills vi kom till Bali, Väl där efter 2 veckors surrfande slet jag upp skadan igen fast inte lika ordentligt. Slutade med att jag köpte ett stödförband som jag körde runt hela bröstet hårt som fan. Funkade sådär. Låg mest på Playgrounds vid Nosa lembongan där man inte behövde paddla nått
Förra sessongen i Norge med mindre bräda och 6/5 dräkt hade jag inga känningar all.
Men tror det är som någon sa tidigare, att man kanske spänner kroppen mer då man ska hålla balansen på en mindre bräda?
Föresten hur vet man om man har en spricka i revbenet eller en muskelbristning/inflamation?
|
|
|
|
|
#46637 |
Hea
|
peter!! skrev:
Föresten hur vet man om man har en spricka i revbenet eller en muskelbristning/inflamation?
Jag var till lakaren forra gangen, och han konstaterade efter en del klammande och inspekterande att det var en spricka och inte en muskelbristning.
Jag har ocksa hort att man kan bli om i brosket i revbenen av mycket surf (eller kanske felbelastning), kan det stamma? Det ska gora riktigt ont det med, men gar over mycket fortare an en spricka.
|
|
|
|
|
#46651 |
Stoke: 15 |
|
herre gud... hur svårt ska de vara. gör de så ont att man inte kan surfa?=vila... gör de ont när du gör en viss rörelse?=gör inte det då.... kan du leva med smärtan, surfa. gör det inte ont?=frisk...
man behöver inte vara läkare för att fatta när man ska ta de lugnt och när man kan dra på...
|
|
|
|
|
#46667 |
Stoke: 1 |
|
tjena,
bra fråga här en bit ner, hur vet man om man har en spricka i ett revben. Svaret är att det vet man inte säkert, det syns inte på röntgen och är således en klinisk diagnos. Svårt att diffa från muskulär smärta eller smärta från broskfogar (där revbenen fäster mot bröstbenet exempelvis.
En revbensfraktur brukar kräva en rejäl smäll (som man kan identifiera/komma ihåg) och man brukar säga att smärtan blir värre under de första 1-2 veckorna för att sedan klinga av på totalt ca 4-5 v. Om man haft ont 3 månader tror jag mindre på fraktur/spricka i revben eftersom en sådan alltid läker och därefter inte gör ont. Alltså mer sannolikt muskulär smärta i dessa långvariga fall. Finns exempelvis små muskler hela vägen mellan revbensraderna som hjälper till att dra samman bröstkorgen/stabilisera revbenen. Tror att dessa mycket väl kan göra ont i månader om man överansträngt / fått en bristning eller dylikt.
Att man ofta får ont i nedre revbenen när man surfat mkt är en ren överbelastningssmärta tror jag. Går ju alltid över när man landat hemma i Sverige igen...
Aloha.
Doc
|
|
|
|
|
#46670 |
Stoke: -1 |
ådén
|
Hea skrev:
Jag fick en spricka i revbenet pa min hogra sida for ett och ett halv ar sen eller sa. Jag hade surfat ratt sa mycket, en eller tva surfar om dagen ett par timmar at gangen i fyra-fem veckor. Kom in fran surf en dag och trodde att jag strackt mig i sidan. Det var ingen strackning utan en spricka i revbenet. Jag vet inte varifran den kom, om det var pga trotta muskler efter for mycket surfande? Jag var tvungen att halla mig fran surf i fem veckor. Det var hemskt.
Nu har jag nyligen bytt brada, fran att ha surfat en 6"4 till en 6"0. Jag trivs mycket battre med den har lilla bradan an med den stora, men har blivit om i revbenen igen, pa den hogra sidan. Jag hoppas att det inte ar nagon spricka och tror inte det da det inte gor lika ont som forra gangen. Jag undrar dock vad det beror pa. Kanske ar det paddlingstekniken, kanske ar det nagon muskel som behover tranas upp for att stadga? Kanske overtranad?
Har nagon varit med om nat liknande? Vet nagon vad jag kan gora for att undvika detta? Sa jakla irriterande!!
jag hade så här i början innan jag hade nog med ryggmuskler att svanka som en tok, som iallfall jag lärt mig man skall göra...
|
|
|
|
|
#46745 |
Hea
|
freddandson skrev:
herre gud... hur svårt ska de vara. gör de så ont att man inte kan surfa?=vila... gör de ont när du gör en viss rörelse?=gör inte det då.... kan du leva med smärtan, surfa. gör det inte ont?=frisk...
man behöver inte vara läkare för att fatta när man ska ta de lugnt och när man kan dra på...
Jaja vissa kanske inte bryr sig om att fundera over saker som hander, det bara hander och sa ar det, medans andra vill ha en forklaring till varfor det blev som det blev. Det senare ar anledningen till att jag skapade den har traden. 
|
|
|
|
|
#46746 |
Hea
|
per g skrev:
tjena,
bra fråga här en bit ner, hur vet man om man har en spricka i ett revben. Svaret är att det vet man inte säkert, det syns inte på röntgen och är således en klinisk diagnos. Svårt att diffa från muskulär smärta eller smärta från broskfogar (där revbenen fäster mot bröstbenet exempelvis.
En revbensfraktur brukar kräva en rejäl smäll (som man kan identifiera/komma ihåg) och man brukar säga att smärtan blir värre under de första 1-2 veckorna för att sedan klinga av på totalt ca 4-5 v. Om man haft ont 3 månader tror jag mindre på fraktur/spricka i revben eftersom en sådan alltid läker och därefter inte gör ont. Alltså mer sannolikt muskulär smärta i dessa långvariga fall. Finns exempelvis små muskler hela vägen mellan revbensraderna som hjälper till att dra samman bröstkorgen/stabilisera revbenen. Tror att dessa mycket väl kan göra ont i månader om man överansträngt / fått en bristning eller dylikt.
Att man ofta får ont i nedre revbenen när man surfat mkt är en ren överbelastningssmärta tror jag. Går ju alltid över när man landat hemma i Sverige igen...
Aloha.
Doc
Tack for bra svar per g! Det var en av de saker jag undrat over, kan man verkligen fa en spricka i ett revben utan att ha fatt en small? Jag har ocksa hort att det brukar kannas varre efter ett tag eftersom det ar inflammerade muskler som gor ont och inte sjalva benet dar sprickan sitter. Jag vet ocksa att det ar svart att laka revbenssprickor och brott eftersom brostkorgen aldrig ar stilla.
Anatomi ar inte min starka sida och det dar med muskler mellan och runt revbenen ar ocksa nagot jag funderat over. Jag tror att det ar en av dessa jag overanstrangt. Tror mer och mer pa att det ar en overanstrangning an en spricka den har gangen. Skont. Jag borjade tro att jag har nat glasfiberskelett eller sa:huh: Far nog ta och lasa nan anatomibok. Kanske var det en overanstrangning forra gangen med aven om lakaren konstaterade att det var en spricka.
|
|
|
|
|
#46747 |
Hea
|
ådén skrev:
Hea skrev:
jag hade så här i början innan jag hade nog med ryggmuskler att svanka som en tok, som iallfall jag lärt mig man skall göra...
Det ar ju sant att man behover lyfta upp overkroppen lite mer pa en liten brada jamfort med en stor. Det ar val dar jag spanner mig tror jag... Far nog surfa lugnt ett tag och se vad som hander, ar ganska saker pa att det ar muskler som behover tranas upp for att stadga, inklusive ryggmusklerna som du sager. Samtidigt slappna av och forsoka vara jamnt fordelad pa bradan.
Tack for manga bra svar, kanns lite battre nu, trodde ett tag att mitt skelett inte var gjort for att surfa:ohmy: 
|
|
|
|
|
#47012 |
Stoke: 1 |
|
Fck en diagnos av en läkare i nicuragua, spricka i revbenet...han skrev ut Voltaren...mkt bra om man vill surfa när man har en spricka, trodde jag var bra efter två veckors surf men så fort jag sluta så kunde jag inte ens ligga på brädan, back to Voltaren och allt var som vanligt!
Vila är nog det bästa men sen kommer nog Voltaren.. 
|
|
|
|
|