Jakob skrev:
ErikG skrev:
Det finns ju otroligt fina nybörjarvågor inne i Grupuk viken, bryter snällt långt inne i lite halvgrumligt vatten.
Lombok är ju känt som tjuvarnas ö i Indo, de lokala människorna är väl inte helt med på massturismen. Har för mig dom brände ner nåt Soeharto ägt hotell under den ekonomiska krisen i slutet av 90-talet.
Det är även många som blivit rånade och trakasserade med machetes runt Mawiområdet.
Ute vid Desert point var det ju många som campade men tror det upphörde efter många machete incidenter. Var bland annat en australiensare som skulle jaga iväg ett gäng macheterånare men det slutade med att han fick hela armarna hackade i bitar.
Mycket skumma vibbar på den ön, så ta det lugnt är mitt tips!
Jag har spenderat drygt tre manader pa Lombok och varit pa de flesta stallena. Ska jag vara arlig sa tycker jag att folket pa Lombok ar bra mycket lugnare an pa Bali. Har aldrig stott pa nagra brakstakar och absolut inga machete mobbar.... Ar nog dar som pa alla andra stallen, behandlar man localsen val sa behandlar de en val tillbaka.
Jo tjena hördu säg det till snubben som fick armarna nästan avhackade..

Nu var det ju iofs några år sen men jag tvivlar på att det är nån som campar ute på Desert point nuförtiden????!
Träffade och surfade ihop med två nya zeeländare som campade där ute i tio år innan den här incidenten med ozsnubben.
Dom skulle aldrig sätta sin fot där ute igen, dom var med därute när det hände och berättade om hur surfcamparna ett par gånger hade stått på en sida med laddade harpungevär och rånarna med machetes 2-3m bort. Så nära att det utbrutit fullt jävla stamkrig.
Detta är inget ljug, kolla upp det där med snubben som fick armarna sönderslafsade nästa gång du drar till Indonesien om du tror jag drar en vals.
Jag har inte varit på Lombok på senare år då jag åkt längre österut istället, det kanske har lugnat ner sig. Sista gången jag åkte dit var det flera som blev rånade på Mawi och ingen åkte dit utan att ha en vakt med sig.
Soeharto eller nån annan med mycket stålar hade planer på ett hotell där men gav väl upp tanken på det tror jag. När jag var där var det en fin asfalterad väg byggd rakt ut i ingenstans med en bom dessutom. Dom bygger inte sånt i Indonesien helt planlöst.