Facebook data

1
Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point?
#4671 Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Finns det någon som ägnat tid åt att leta alternativa spots på södra Lombok? Eller bara hört något om biten mellan Kuta Lombok och Desert Point?

Jag ska ner och reka området i Februari inför att eventuelt öppna ett surfcamp där och undrar om det finns någon som har info om området.

/Calle

Logga in för att svara
#4711 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Poi 18 år, 4 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Tja
Kolla upp omradet runt Belongas bay. Surfade dar forra gangen jag var pa lombok. Litet projekt att ta sig dit men val dar sa finns det en grym vanster som jag surfade, fick ta fiske bat fran belongas dit. Man ser brytet pa avstande men det ar pa tok for langt for att padla.
Om du kikar pa kust linjen sa finns det hur mycket potential som helst i omradet, har man en bat och rekar sa maste det finnas en del gomda juveler. Lombok for mig ar bra mycket battre an Bali, battre kanske ar fel att saga men det finns massor av hog klassiga vagor, sjukt mycket minder folk, battre strander och det kanns bra mycket mer genuint an Bali. Nar man trottnar pa indroppande Brassar och skrikande Aussies sa ar det bara att packa vaskan och dra fran Bali till Lombok..

Logga in för att svara
#4712 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Finns massa spots som Belongas, Mawi å Air guling mm. Men är det inte skönt att ha de oexploaterat och fridfullt?

Tänk dig hyra en moppe och bara köra längs med kusten, svänga ner på en grusväg och finna en perfekt våg för bara dig och dina polare. Utforska på egen hand.

Jag förstår inte meningen med surfcamps, tycker dom bara förstör och skapar dålig stämning.

/Lars

Logga in för att svara
#4722 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Air guling ar nog bast brytet/bryten under regn sasongen med bra hoger och en skaplig vanster. Belongas har jag inte surfat sjalv men mest hort hort ska vara halvbra. Mawi ar ett bra torr sasongs bryt, men pa tok for tungt for surfskola om det nu ar det campet ska vara for. Jag ska sjalv till sodra Lombok en svang i feb. Kanske syns dar.

Kapten.

Logga in för att svara
#4779 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Yes, tack så mycket.... Jag var på Lombok 01 och har hört mycket om att det finns mycket smått och gott som inte är så indotungt... Jag förstår komentaren med surfskolan, men det är ju lite jobbigt med folk som ger sig ut över allt och får spö i två timmar samt ligger i vägen för alla. Så min tanke är att starta den i kanske något sämre förhållanden men långt från annat folk. Blir bättre surf och gruppkänsla på det viset.
Sen är det såklart en personlig utmaning att starta något själv, Jag kommer försöka sätta upp infprmation här på sidan så fort det har blivt mer konkret så får ni se vad det handlar om.

Tack för svaren!

/Calle

Logga in för att svara
#4783 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Poi 18 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det finns ju otroligt fina nybörjarvågor inne i Grupuk viken, bryter snällt långt inne i lite halvgrumligt vatten.

Lombok är ju känt som tjuvarnas ö i Indo, de lokala människorna är väl inte helt med på massturismen. Har för mig dom brände ner nåt Soeharto ägt hotell under den ekonomiska krisen i slutet av 90-talet.

Det är även många som blivit rånade och trakasserade med machetes runt Mawiområdet.

Ute vid Desert point var det ju många som campade men tror det upphörde efter många machete incidenter. Var bland annat en australiensare som skulle jaga iväg ett gäng macheterånare men det slutade med att han fick hela armarna hackade i bitar.

Mycket skumma vibbar på den ön, så ta det lugnt är mitt tips!

Logga in för att svara
#4790 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Poi 18 år, 4 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

ErikG skrev:
Det finns ju otroligt fina nybörjarvågor inne i Grupuk viken, bryter snällt långt inne i lite halvgrumligt vatten.

Lombok är ju känt som tjuvarnas ö i Indo, de lokala människorna är väl inte helt med på massturismen. Har för mig dom brände ner nåt Soeharto ägt hotell under den ekonomiska krisen i slutet av 90-talet.

Det är även många som blivit rånade och trakasserade med machetes runt Mawiområdet.

Ute vid Desert point var det ju många som campade men tror det upphörde efter många machete incidenter. Var bland annat en australiensare som skulle jaga iväg ett gäng macheterånare men det slutade med att han fick hela armarna hackade i bitar.

Jag har spenderat drygt tre manader pa Lombok och varit pa de flesta stallena. Ska jag vara arlig sa tycker jag att folket pa Lombok ar bra mycket lugnare an pa Bali. Har aldrig stott pa nagra brakstakar och absolut inga machete mobbar.... Ar nog dar som pa alla andra stallen, behandlar man localsen val sa behandlar de en val tillbaka.

Logga in för att svara
#4795 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Poi 18 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jakob skrev:
ErikG skrev:

Jag har spenderat drygt tre manader pa Lombok och varit pa de flesta stallena. Ska jag vara arlig sa tycker jag att folket pa Lombok ar bra mycket lugnare an pa Bali. Har aldrig stott pa nagra brakstakar och absolut inga machete mobbar.... Ar nog dar som pa alla andra stallen, behandlar man localsen val sa behandlar de en val tillbaka.

Jo tjena hördu säg det till snubben som fick armarna nästan avhackade.. Nu var det ju iofs några år sen men jag tvivlar på att det är nån som campar ute på Desert point nuförtiden????!
Träffade och surfade ihop med två nya zeeländare som campade där ute i tio år innan den här incidenten med ozsnubben.
Dom skulle aldrig sätta sin fot där ute igen, dom var med därute när det hände och berättade om hur surfcamparna ett par gånger hade stått på en sida med laddade harpungevär och rånarna med machetes 2-3m bort. Så nära att det utbrutit fullt jävla stamkrig.
Detta är inget ljug, kolla upp det där med snubben som fick armarna sönderslafsade nästa gång du drar till Indonesien om du tror jag drar en vals.

Jag har inte varit på Lombok på senare år då jag åkt längre österut istället, det kanske har lugnat ner sig. Sista gången jag åkte dit var det flera som blev rånade på Mawi och ingen åkte dit utan att ha en vakt med sig.
Soeharto eller nån annan med mycket stålar hade planer på ett hotell där men gav väl upp tanken på det tror jag. När jag var där var det en fin asfalterad väg byggd rakt ut i ingenstans med en bom dessutom. Dom bygger inte sånt i Indonesien helt planlöst.

Logga in för att svara
#4850 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Poi 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Indonesien är knepigt, det vet alla som har varit runt där.... Men det beror precis som Jakob säger till stor del på hur man beter sig.

Lombok är känt för hårda locals, men det vet jag och vi har erfarenhet av att jobba där sedan tidigare.

Tack för mera tips!

Mvh Calle

Logga in för att svara
#4915 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Jag kan bara instämma i Erik Gs kommentarer. Har hört många horrorstories om överfall och machetes och de flesta jag träffat som varit där och längre österut har valt Sumbawa när det är dags att åka tillbaks. Jag blev själv mordhotad av ett gäng bärare i Bangsal och det har jag inte lyckats med nånannanstans. Då trodde jag bara det var snack men efter att ha pratat med några andra locals så lät det som om de tyckte jag var korkad som stannade kvar på ön.

Det var missväxt, svält osv på Lombok i slutet på 90-talet. Det kulminerade i upplopp o.likn och såvitt jag förstår har inte turismen återhämtat sig. Som vanligt i indo är de flesta locals sköna men det är rövhålen man minns

Logga in för att svara
#5053 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Varje gång man sticker till Bali så hör man historier om olika stökerier pa Lombok, både aktuella och gamla.
Har varit på Lombok 3 ganger tidagre och ska tillbaka dit nu i januari igen. Jämfört med Bali så tycker jag att södra Lombok har betydligt lugnare och trevligare befolkning. Städer som Mataram och vissa hamnområden ar väl lite stökiga, Desert point kan också vara lite knepigt att sova vid. Kuta området är ju super chill. Men som vanligt, är man trevlig och tänker sig för så är det lugnt.

Lombok rules

Kapten

Logga in för att svara
#5073 Svar: Spots mellan Kuta Lombok och Desert Point? 18 år, 4 månader sen Stoke: 4

bigfat
graphgraph

inga jävla camps.................. tjärna pengar och förstöra spots, gör förhelvete inte det.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!