Vet inte om jag varit med om en sån här helg i Sverige allså..
4 dagar surf på en vecka framförallt helgen var helt sjuk.
Började i fredags med helt ok surf här hemma, kl 17 får man reda att de verkligen är SM imorrn så de kanske är dax att åka hem från surfet och börja packa. Börjar köra hemmifrån först vid 23-tiden. Efter lite felkörningar kommer vi fram vid 5-tiden. Det är helt vindstilla känns det som, inte en trädtopp rör sig. Shit! HATA Torö de kommer va flat! Ligger och försöker sova i bilen. Vevar ner rutan hör att jävla buller, fan finns de tåg här eller va fan händer?! Hmm, kanske är vågor.
Vaknar till vid sju tiden. Inte en snubbe här, va fan blir de inget SM, har vi åkt fel?
Till slut kommer de en go gubbe med bräda och vi frågar om de här är Torö och om SM. Avisst de här är Torö men SM idag har han inte en aning om utan kommenterar bara: Å fy fan!
Springer ner till stranden och de ser jäkligt litet och dåligt ut men folket börjar dyka upp en efter en och så gör vågorna med. Under dagen börjar de rulla in huvudhöga waves och med gött tryck. Surfar Torö för första gången någonsin, SM gick åt helvete men vilka vågorn folk fick..å vilken atmosfär! Surfbussar och bilar överallt! Brädorna ligger huller om buller på stranden, fotografer överallt, massa folk i vattnet, massa trevligt folk sitter och chillar på land, Va fan? Är det här Sverige?!
Efter en hel dag med surf drar vi oss hemåt igen efter finalen. Landar hemma kl 2 på natten för att checka prognosen för morgndagen. Bojen säger 3m dyning kl 03.00 dax och sova kanske. 2-3h timmar sömn igen. Sen är de dax att köra till surfet igen. Hinner åka i 10 min innan jag ser första bilen, med surfbrädor på taket. På 1h ser jag hur mkt surfbilar som helst på vägnarna. Överallt är de surfbrädor! Är jag på roadtrip i Europa? Tror aldrig surfmobilerna rullat så här mkt någonsin under en helg i Sverige. Själv här man väl kört 150mil+.
Väl framme vid havet blir de 2 bomkörningar innan att vi inte hittar nåt ställe med ok vågor. De ska ju vara i klass med Torö. Väl i vattnet vid 12 så skinner solen och helt okej vågor rullar in..Börjar tjöta med folk i vattnet, skåningar, stockholmare alla är tydligen här. Snackar med götet gubbarna som precis kommit, dom har varit i Skåne och surfat. Surf längs varenda kust och blandat folk överallt! Så nice!
Sitter ensam för en stund och väntar på seten, blickar in i viken men solen i ögonen. Ser 20 pers sitta down the line som om de vore rena Superbanks. Fan allså de här är helt sjukt! Utlandskänsla!
Surfar slut mig totalt, de droppar men lyckas ta en go sista våg. Väl på land så är de stress som gäller, av med dräkten, in med brädan, köpa burgare och sen full fart till jobbet. Kör som en tok och hinner stämpla in 3 min innan man börjar. Forfarande stokade över helgen. Jobbar 8h och kommer hem nu, sovit alldeles för lite senaste tre dygnen men vad gör de när man haft sån här helg..SÅ MAGISKT!
Kommer leva på den här helgen så lääänge, eller ska man hoppas på repris till helgen?
/Lars