Facebook data

12
Optimera din paddelteknik
#47774 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

anligen första och enda gång jag önskat att jag bodde i stockholm.... hade lätt vart med.

Logga in för att svara
#47775 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

antagligen första och enda gång jag önskat att jag bodde i stockholm... hade lätt vart med.

Logga in för att svara
#47842 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Funderat på att dra ihop ett gäng och gå crawlkursen på Eriksdalsbadet, men detta låter roligare!

Maila på johan {at} galveston.se om det blir av

Logga in för att svara
#47849 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Kör på ert upplägg, jag tänkte bara högt. Kommer i alla fall att komma när ni kör igång. För min paddelteknik har en del att förbättra.

Logga in för att svara
#47872 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Som nyfödd surfare är jag också klart intresserad. framförallt som jag lämnar Torquay och Australien för kalla Uppsala om ett par veckor.

fredrikgrinell@gmail.com

Logga in för att svara
#47931 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

366 skrev:
alex el gordo skrev:
Ursäkta 366, vill inte var glädjedödare, men jag är inte speciellt intresserad av att höra någon babbla om någons bakgrund som bara nästan ledde till OS. Det är bara jag, vet inte vad andra tycker?

Jag är däremot kanonintresserad av att lära mig paddla bättre, lära mig teknik och träningstips. Men snälla, skippa all övrig teori. Bättre att hoppa i vattnet direkt och få lära sig vad man gör fel och hur man blir bättre. Och sedan träna ihop naturligtvis.

Eller är jag helt ute och cyklar?... som vanligt

Vad kul med diskussion! Det är precis vad som behövs. Vårt mål med dessa kurser är NI (surfare) ska få ut något av detta. Med andra ord är det viktigt att ni talar om vad ni efterfrågar och vad ni helst hoppar över. Det vi ska komma ihåg är att en "vanlig" crawlkurs (som du beskriver) skulle vi kunna arrangera imorgon på Eriksdalsbadet. Du skulle även kunna ringa mer eller mindre vilket annat bad och det skulle kunna erbjuda liknande träning för dig, i grupp el privat.

Tänkte dra kort hur vi tänkte med dessa kurser (detta är givetvis inte ristat i sten). Att vara svensk surfare är inte alltid så lätt. Även fast SMHI gör sitta bästa är det inte alltför sällan som man efter ha åkt x-antal mil upptäcker att det inte går att surfa, eller i bästa fall får pumpa på vågor som det precis går att surfa på. Klimatet gör också så att det inte är varje gång man vill hjula ner i vattnet trots att vågorna på håll ser helt ok ut. För några veckor sedan var jag nere på Torö när det var större och stökigare än vanligt. Efter en riktigt tuff paddling kom jag ut till lineup men var då så sliten i axlarna att de två försöka på att ställa mig upp slutade med att jag mer eller mindre drunkande (med lite tur fick några av de många surfarna på land sig ett gott skratt). När jag väl var inne på stenstrand såg jag en av de bättre surfarna plocka ett riktigt fint åk och detta gjorde inte min session bättre. Var förbannad större delen av vägen hem pga att jag inte lagt ned mer tid på min träning.

Vad jag vill komma med detta är att vi svenska surfare ibland kan ha det svårt att hitta motivationen. Hur svårt är att det att vara motiverad och inspirerad när man är i Costa Rica då det under de senaste tre veckorna rullat in linjer med 3-6 fotsvågor, detta tillsammans med en offshore ifem timmar varje morgon Det svåra är att hitta motivationen till träning när man går hemma, sparkar grus och ännu en vecka har passerat utan några lågtryck på SMHI:s kartor.

Simning är inte alltid kul. Det är ibland svårt att motivera sig för att gå upp och käka mjölksyra till frukost kl 0600 innan jobb el skola. Jag vet också att Simon inte var helt 100% nöjd med sitt OS (trots nytt svenskt rekord), men har är trots allt rankad som 15:e i världen på 200fj. Om jag inte har fel så har vi ingen svenska på ASP som är rankad bättre än 15(rätta mig om jag har fel ). Han kan visa er hur man hittar motivationen att trimma sin kropp till max även fast det ibland känns tungt. Vill vi bli bättre på att surfa måste vi jobba med det som vi kan påverka på hemmaplan. Tyvärr är det så att surfing är väldigt komplext att träna, men många delar klarar man med enbart en bassäng och ett gym.

Men det kanske är vi som är ute och cyklar?

jag är inne på Alex spår. Gärna lite teori som är anpassad för oss men inte för mkt snack om att hitta motivation osv. Få idrottsmän tränar så hårt som simmare och jag är full av respekt för dom men det är inte det jag är ute efter.

Optimala kursen för mig skulle vara typ en sån där crawlkurs men tweakad för att passa surfare som egentligen helt saknar "formell" simträning och därför har usel teknik

Logga in för att svara
#47939 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Hman, du fattar vad jag menade. Jag försökte mig på tävlingsimning som 12åring men gav snabbt upp eftersom man var tvungen att nöta så in i helvete. Typ upp innan skolan och så i igen efter. Tog slut på min lust efter två säsonger. Inte sugen på samma upplägg, men lära mig använda händer och armar bättre i vattnet det vill jag.

Logga in för att svara
#47985 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

366
graphgraph

fortsätt trilla in med era tankar det e bara bra!

Förstår att ni mer el mindre är inne på simträning anpassad till surfing. Inkluderat bra explosiva övningar i gym. Till detta andningsövningar i vattnet under hög puls vilket man oftast har då man dras ner under ytan. Kanske även lite rehabövningar iom att det huvudsakligen är nacke/axlar/ryggen som tar slut efter x antal veckor intensiv paddlande, oftast en effekt av att träningsdosen ökar med 100% på en surfresa mot vardag hemma i Sverige. Är vi inne på rätt spår?

Ni tycker simning är tråkigt och vill träna så lite som möjligt, men vill lära er så mkt som möjligt för att få ett bra "grepp" och få rätt längd på armtagen i vattnet. Detta för att ni med så få armtag och på kortast möjliga tid vill komma ut till line up, givetvis med minimal belastning på axlar och bål...

Studier har visat att surfare i snitt står upp på brädan 4% av en session. 50% av tiden paddlar man och resten sitter man och snackar skit med polarna och väntar på vågor. Dessutom har en surfare en snittpuls på 75-80% av maxpuls under en session...jag hoppas inte att jag förstör en idyll av surfing för er, men vare sig ni vill eller inte kommer ni ha glädje av att träna simning.

Mer simning (eller surfing om ni bor på en plats då ni kan surfa 250 dagar per år ) = snabbare ut till line upp, explosivare i "take off" och när era polare måste gå in för att de e slitna kan ni surfa en timmer till...detta är något som vi alla uppskattar, speciellt under bra förhållanden.

trots goda instruktioner och övningar i vattnet så går inte ekvationen ihop att man med minimal träning orkar att surfa lika långa och tuffa session som man gör vid träning...De flesta av er efterfrågar utveckling och då bör mycket av er träning ske i vattnet. Anledningen är självklar, det är där vi utövar vår hobby, passion, sport eller vad ni nu vill kalla det...

Logga in för att svara
#47986 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

366
graphgraph

Förstår att ni mer el mindre är inne på simträning anpassad till surfing. Inkluderat bra explosiva övningar i gym. Till detta andningsövningar i vattnet under hög puls vilket man oftast har då man dras ner under ytan. Kanske även lite rehabövningar iom att det huvudsakligen är nacke/axlar/ryggen som tar slut efter x antal veckor intensiv paddlande, oftast en effekt av att träningsdosen ökar med 100% på en surfresa mot vardag hemma i Sverige. Är vi inne på rätt spår?

Ni tycker simning är tråkigt och vill träna så lite som möjligt, men vill lära er så mkt som möjligt för att få ett bra "grepp" och få rätt längd på armtagen i vattnet. Detta för att ni med så få armtag och på kortast möjliga tid vill komma ut till line up, givetvis med minimal belastning på axlar och bål...

Studier har visat att surfare i snitt står upp på brädan 4% av en session. 50% av tiden paddlar man och resten sitter man och snackar skit med polarna och väntar på vågor. Dessutom har en surfare en snittpuls på 75-80% av maxpuls under en session...jag hoppas inte att jag förstör en idyll av surfing för er, men vare sig ni vill eller inte kommer ni ha glädje av att träna simning.

Mer simning (eller surfing om ni bor på en plats då ni kan surfa 250 dagar per år ) = snabbare ut till line upp, explosivare i "take off" och när era polare måste gå in för att de e slitna kan ni surfa en timmer till...detta är något som vi alla uppskattar, speciellt under bra förhållanden.

trots goda instruktioner och övningar i vattnet så går inte ekvationen ihop att man med minimal träning orkar att surfa lika långa och tuffa session som man gör vid träning...De flesta av er efterfrågar utveckling och då bör mycket av er träning ske i vattnet. Anledningen är självklar, det är där vi utövar vår hobby, passion, sport eller vad ni nu vill kalla det...

Logga in för att svara
#47987 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

4% tror inte det va... säg en surfsejour på 2h eller 120 minuter skulle innebära 4.8 minuter stående på brädan. Blir ungefär 28.8 st tiosekunders åk på två timmar. Låter lite för mycket för Sverige åtminstone.

Sen den där simträningen, har ni många simmare som ligger i 4h timmar och simmar runt hälften av tiden? Kan man inte lika gärna träna kardiovaskulärt långa pass tex med cykel eller löpning?
Intressant ide för er som orkar/har tid kanske? Se till att för loggbok så vi får se hur månge fler vågor ni tar efter ni tränat er hurtiga.

Logga in för att svara
#47989 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

Surfingyogini
graphgraph

Bra förslag! Jag är på så maila gärna ngåto blir bestämt; ufreidlitz@yahoo.com
Tipsar gärna om Kronobergsbadet som annars både är fräschare och mindre bokat än Erikdalsbadet.

/långa naglar

Logga in för att svara
#47996 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

366 skrev:

ORD!

Logga in för att svara
#47999 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

366 skrev:

...

Jag kunde inte sagt det bättre själv

Mörbybadet är bra förresten... www.medley.se/morbybadet/

Logga in för att svara
#48018 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Skitbra idé! jag är intresserad om det blir något i Malmö!!

Logga in för att svara
#48022 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

askeew
graphgraph

Jag går för tillfället en crawlkurs på Kronobergsbadet. Den är ju såklart endast fokuserad på crawl. Men snackade med simlärrarna och båda var surfintresserade

Jag är jätteintresserad! askeew@hotmail.com

Logga in för att svara
#48025 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

NKO
graphgraph

Att surfa har under det senaste deceniet upplevt en massiv boom i antalet utövare och mediebevakning vilket resulterat i att det blivit mer intressant att hitta de fysiologiska faktorer som är relaterade till surf prestation. Det finns ännu ett stort gap i kunskapen men följande har man observerat:

Av den totala aktivitets tiden är:
Paddlingg ca 50 %
Vänta på rät våg ca 40 %
Wave riding 4-5 %

Det är viktigt att tänka på att det finns många miljöfaktorer som påverkar dessa siffror.
Precis som det tidigare nämnts i diskussionen ligger pulsen på 75-85 % av Max.
För att träna upp uthålligheten, eller den aeroba förmågan, är det viktgt att man frågar sig vad är det jag vill uppnå. Vill jag bli bättre på att cykla ska jag cykla och vill jag bli bättre på att springa ska jag springa.
Eftersom den aeroba biten i att surfa består av att paddla är det absolut bästa man kan göra att paddla.
Den vanligaste skadan i surfing är förslitningskador i axlar som uppstår vid paddlingen. Även dessa kan man undvika genom att lära sig rätt paddlingsteknik och att träna på det.

Följande review artikel ger en god bild på det jag försökt sammanfatta här ovan:

Sports Med. 2005;35(1):55-70
Physiological aspects of surfboard riding performance.
Mendez-Villanueva A, Bishop D.
School of Human Movement and Exercise Science, The University of Western Australia, Crawley, Perth, Western Australia, Australia.

Det viktigaste för er som håller på med surf, eller vilken annan aktivitet som helst, är att funder på vilken nivå ni vill bedriva det på. Vill jag ha det som hobby eller har jag det som min idrott?
För att utvecklas i idrott är det viktigt att veta vilka områden som kräver förbättring och hur man kan åstakomma dessa förbättringar.
I denna process kan man använda sig av den kunskap/forskning som finns tillgänglig eller så kan man ge sig ut på egen och försöka finna dessa svar för sig själv.

Oavsett vad man väljer att göra, glöm inte att ha kul!!

Logga in för att svara
#48031 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

lilu
graphgraph

låter mycket bra! jag är intresserad om det skulle gå att fixa i malmö!
linn.lundgren@bastad.se

Logga in för att svara
#48042 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Boring,,,

Logga in för att svara
#48087 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Logga in för att svara
#48269 Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 5 månader sen  

burken

låter intressant efterssom jag simmar som en kratta!
Hej
Jag tillsammans med en kompis är tränare i en av Sveriges främsta simklubbar i Sverige, vi har båda 20 års erfarenhet av elitsimning, som aktiva och nu som tränare. Vi har dessutom ett brinnande intresse för surfing och har tänkt att det kanske finns en efterfrågan bland surfare runt om i Sverige att ta del av simmares träning?

Vår ide är att under januari/februari sätta ihop ett program på 4-6 träffar a 2-4h då vi teoretiskt och praktiskt går igenom de moment som simmare använder för att utveckla sin explosivitet, sitt "vattengrepp", uthållighet och sin förmåga att hålla andan. Vi kommer själva stå för instruktionerna men även ha externa föreläsare i form av landslagssimmare och aktiva undervattenrugbyspelare.

Vårt mål är att få surfare att själva kunna lägga upp en varierad och rolig träning i vatten som kommer att göra din tid i vattnet med surfbrädan roligare. Något som kanske är extra viktigt inför en utlandsvistelse med många timmar på brädan varje dag.

Men innan vi drar igång detta är frågan om det kan finnas ett intresse? Vad tror ni här på surfsverige.se?

Logga in för att svara
#93085 Svar: Optimera din paddelteknik 14 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

lite nyfiken på hur det här slutade... blev det något och var det bra?

Jag funderade lite på i vilken omfattning crawl är rent översättbart till paddlingen eller om man skall träna på något annat sätt också.

Det är u så mycket mer än styrka och uthållighet så frågan är kanske hur man får bättre teknik? Räcker det att gå vilken simkurs som helst eller var hittar man mer tips?

Logga in för att svara
#93196 Svar: Optimera din paddelteknik 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Jag skrev om just det där, Jonty, när han (366) kommenterade ett videoklipp på JOB och sågade hans paddel-teknik. Sök bland mina gamla inlägg från samma tid detta var aktuellt om det är av intresse.

Logga in för att svara
#93227 Svar: Optimera din paddelteknik 14 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hey guys----sorry to add a bit here (I haven't read all the comments and advices but i thought if this bit hadn't been covered in the discussions it's worth saying!)
It aint just how you use your arms and hands etc when you paddle,(like in swimming) but also how you distribute your (moveable) weight on your surfboard, position your body, (which is also moveable and changeable) and naturally how (just like swimming) you move (balance) your board through the water..i use several different techniques when i paddle depending on the situation (i am also a qualified swimming instructor and surf lifesaver).....all that aside.... there is no doubt that if a person learns to swim really well they will definitely understand the basics of the best way to paddle a board but then the 'crux' of the issue is to be able to apply the different paddling techniques to the right situations..i have an aussie friend who was living here in sweden for 3 years (who has surfed for many years as well) and he asked me one day how i could paddle so fast and for so long and surf for 5-6hr sessions when i was nearly 50yrs old..when i showed him what i did and he tried it.... he was shocked how much faster he could paddle and for how much longer he could surf..so definitely paddle technique coaching is of value from someone who is not only experienced in swimming but also in surfing over many years in big surf and in strong rips etc..good luck boys and girls..peace from da rat

Logga in för att svara
#93982 Svar: Optimera din paddelteknik 14 år sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Logga in för att svara
#93987 Svar: Optimera din paddelteknik 14 år sen Stoke: 0

Aintain
graphgraph

Jag är på!
Dock bosatt i lund men blir det något event i skåne så hör av er.
St_Anton @hotmail.com
0733948714

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!