Facebook data

1
FCS Nya pluggar
#47487 FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

wsv
graphgraph

FCS nya Fusionplugg, tankar, synpunkter

Logga in för att svara
#47490 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

sweet,vad gör dem speciella?

Logga in för att svara
#47491 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

wsv
graphgraph

Fick inte in bilden av någon anledning , så här är länken:

www.surffcs.com/Fusion.swf

Logga in för att svara
#47495 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

grymt dom funkar säkert as bra,

Logga in för att svara
#47508 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fcs fenor är ok, pluggarna är ett skämt. Den nya pluggen verkar bättre men saknar justermöjligheter, ok den verkar ha en aning. Själva skruvfästena av fenan är en dålig lösning som ger sliddersladder, synd på de fina fenorna. Bättre infästningslösningar på tex Lokbox och ffa RedX som tyvärr verkar försvinna mer och mer. Läste att fcsfusion skall ge låg vikt, alltid nåt.. Är installationen krånglig? Kräver väl förmodligen en fräs eller?

Logga in för att svara
#47512 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Klar förbättring! Nu är det bara att fräsa ner och fästa före lamminering som vilket annat system som helst. Tycker de gamla med två runda hål var jättejobbiga. /JB

Logga in för att svara
#47514 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Har du fått hem några fusionpluggar, Fille? Vad skulle ett set kosta?

Logga in för att svara
#47528 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

ErikG skrev:
[quote]Fcs fenor är ok, pluggarna är ett skämt. Den nya pluggen verkar bättre men saknar justermöjligheter, ok den verkar ha en aning. Själva skruvfästena av fenan är en dålig lösning som ger sliddersladder, synd på de fina fenorna. Bättre infästningslösningar på tex Lokbox och ffa RedX som tyvärr verkar försvinna mer och mer. Läste att fcsfusion skall ge låg vikt, alltid nåt.. Är installationen krånglig? Kräver väl förmodligen en fräs eller?[/quote

Håller helt med, har de nya FCS pluggarna på en bräda och Lokbox på två andra. Den nya FCS boxen verkar bättre än den gamla men långt ifrån lika bra som Lokbox.

Logga in för att svara
#47529 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Fan, det blir alltd nått krångel när jag ska citera!

Logga in för att svara
#47534 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

my shaper(s) have all recommended me the new FCS plugs over LokBox and I've heard nothing but good things about the new plugs, although from what I gather, they are more for epoxy boards so that they can be glassed over.

Logga in för att svara
#47537 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Dom verkar ju kanonsimpla att sätta i. Ska helt klart köra med det på mitt hemmabygge... Är det någon som säljer dom i Sverige?

Logga in för att svara
#47538 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Om inte Fille i Varberg har dom eller kan ta in borde de finnas på seabase. Finns inte på deras hemsida www.seabase.eu/product/ men en kompis som snackat med dem nämnde att de hade FCS nya pluggar. /JB

Logga in för att svara
#47550 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det som är kass med fcs är ju dels de gamla pluggarna som bar är en ynka mm i godset i hörnen. Det verkar ju bättre med den här nya.
Sen det andra som är kass med fcs är hur fenan kläms fast. FCS gör ju detta genom att pressa fenan mha insexskruven som pressar fenan fast mot motsatta väggen. Detta är ju ingen bra lösning eftersom fenbasen då åt ena hållet enbart pressar mot ett ynkligt litet skruvhuvud = inte bra.
På tex lokbox och redx sitter fenan fast eftersom den pressas ner i en koniskt formad box som stöttar bägge sidorna av fenbasen. Feninfästningen är A och O i hur väl fenan beter sig, har fenan minsta lilla möjlighet till att röra sig är det inte bra. Som sagt är det lite synd eftersom fensortimentet är trevligt.
Vill man ha ett riktigt justerbart system är 4wfs från sydafrika mycket bra och medger justering av fram-bak, toe-in och tom lutningen in/ut.

Logga in för att svara
#47554 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Ja då förstår jag varför så få duktiga surfare använder fcs.

Logga in för att svara
#47556 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Är de någon som faktiskt känner skillnad när ni surfar? skeptisk... menar framför allt mellan olika infattningar, fcs, redx mm Tror de har mera med fentyper än just infästning att göra.

Själv är jag inte tillräckligt bra på att surfa för att kunna märka skillnad på dessa detaljer. skillnader mellan fenor känner jag men inte en chans att jag känner skillnad mellan infästningar. hållbarhet är en annan sak. hittils på de år jag surfat har jag inte haft några problem med fcs, kanske bara tur vad vet jag...

Logga in för att svara
#47557 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

wsv
graphgraph

FCS ide är att fenan skall sitta fast i samma läge utan att glappa i boxen, fenan ska flexa utan att glappa, inte störa brädans flex i tailen som en lång fenbox gör , låg vikt, många olika fenalternativ. Brädan shapas oftas för att passa en viss typ av våg så shapern sätter i pluggarna/boxen så det passar vågtypen eller surfaren på brädan.
Som Per menade : 70 % av alla i protouren kör med FCS, är det inte Kelly så är det CJ Hobgood eller Occy eller Sunny G eller...eller...osv.
Fusion pluggar finns i sverige ,pris för ett set 445:- (mot 295:- för ett set X-2)

En länk till ett annat forum der dom diskuterar samma sak, fast på utrikiska.

www.swaylocks.com/forum/gforum.cgi?post=394366;sb=post_latest_reply;so=ASC;forum_view=forum_view_collapsed;;page=unread#unread

//Fille

Logga in för att svara
#47559 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddandson skrev:
Är de någon som faktiskt känner skillnad när ni surfar? skeptisk... menar framför allt mellan olika infattningar, fcs, redx mm Tror de har mera med fentyper än just infästning att göra.

Själv är jag inte tillräckligt bra på att surfa för att kunna märka skillnad på dessa detaljer. skillnader mellan fenor känner jag men inte en chans att jag känner skillnad mellan infästningar. hållbarhet är en annan sak. hittils på de år jag surfat har jag inte haft några problem med fcs, kanske bara tur vad vet jag...

Jag har tyckt mig känna mest skillnad i större vågor utomlands, fcs känns aningen sladdrigt. Men visst det är ju på känn och inte direkt vetenskapligt.

Men om man säger så här då...om ni flög i ett flygplan som hade vingar fastsatta. Hur väl förankrade skulle ni vlja att de var i flygplanskroppen:whistle:

Logga in för att svara
#47560 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är som tur är svårt att kvantifiera surfing på ett vetenskapligt sätt

Logga in för att svara
#47561 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Per skrev:
Ja då förstår jag varför så få duktiga surfare använder fcs.

Pengar ..hört talas om sponsoring Per? Jag har läst lösa rykten om att vissa proffs målar dit svarta cirklar runt sina fastglasade fenor så det skall se ut som FCS på fotona. Kan vara en skröna iofs

Logga in för att svara
#47569 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

jag känner många proffs som väljer FCS för sina brädor, och dem är inte sponsrad av FCS.

jag föredrar helst glassons, dem känns bäst, men utvalet av fenor och FCS's nya boxar och det nya fenorna's enorma utveckling i materialet gör att det känns nästan likadan fast med fördelan av att kunna byta ut fenor och lägga flera brädor i boardbagen.

Det största problemet med FCS är epoxy brädor samt stora fenor, då kan det bli problem tycker jag, förutom det är dem grymma.

Men ifrån det jag har förstått, är att dem nya boxerna är till EPS/Epoxy brädor och inte vanliga poly.

Logga in för att svara
#47571 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

freddandson skrev:

Jag känner iallfall garanterat skilland på när jag flyttar runt fenorna, på min quad är det mycket stor skillnad beroende på var fenorna är placerade. I övrigt tycker jag ofta det är så att fenorna inte passar boxen till 100% för fcs. Det blir ofta en glipa mellan fena och bräda, går väl att åtgärda med sandpapper antar jag. Dessutom tycker jag att gängan i själva boxen kan förstöras om man skruvat in och ut fenor för mycket eller för hårt, detta sker inte med Lokbox som vars gängor är av metall.

Logga in för att svara
#47572 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

ErikG skrev:

Vill man ha ett riktigt justerbart system är 4wfs från sydafrika mycket bra och medger justering av fram-bak, toe-in och tom lutningen in/ut.

Detta systemet är riktigt kasst tycker jag då. Har kört sönder 9 boxar på min kite bräda då jag har svängt. De spricker. Och 3 på min vågsurfing bräda. En av dessa gick sönder på en sten så det förstår jag men inte de andra två. Skall väl inte spricka på grund av att man svänger. Dessutom så är deras system exakt likadant med infästningen då du pressar EN sidan mot den andra med skruvhuvudet så jag förstår inte att det kan vara så mycket bättre. Sen är justeringsmöjligheterna grymma kan jag hålla med om..

Fille skall sätta på det nya FCS systemet på min bräda nu i alla fall.

Logga in för att svara
#47595 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

wsv
graphgraph

SharkBoy skrev:
Det största problemet med FCS är epoxy brädor samt stora fenor, då kan det bli problem tycker jag, förutom det är dem grymma.

Men ifrån det jag har förstått, är att dem nya boxerna är till EPS/Epoxy brädor och inte vanliga poly.

Fusion boxen togs fram för EPS brädor då skummet inte höll fast pluggarna, men fler och fler använder Fusion pluggen till polyesterbrädor då du sätter i den innan du glasar brädan, rekomenderas framför allt på bredare retrotwinsers där du kör med större fenor.
//Fille

Logga in för att svara
#47603 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

ok jag förstår att man känner skillnad på att FLYTTAR RUNT fenorna. Men att känna skillnade mellan att fenan sitter mot en kant(som fcs) eller mot bägge och fäst i kort sidan som de andra tror jag är få om ingen i sverige som känner skillnad på. vi snackar här ett glapp på max 2mm och närmare 1mm skulle jag tro...Då tror jag man mera känner skillnaden mellan de olika fenorn sorterna. kanske är lokbox och fcs olika i flex och får då olika egenskaper i vattnet. detta märker man garanterat mera av. för att kunna testa om man märker skilland i det jag nämnde över måste man göra tester med exakt samma fena fast med olika infästningar. inte olika infästningar och märken på fenorna.
glipan du pratar om mellan brädan och fenan är rent skönhetsmässig. vattnet pressas runt det hålrum som blir och du kommer inte märka skillnad alls. tex som att simmare håller fingrarna lite isär för att få större yta att jobba med, vattnet åker inte mellan fingrarna utan pressas ut åt sidorna. det är ren och skär fysik.
Hållar med dig om skruvarna, det känns billiga och är väl de enda som strulat lite.
Fast å andra sidan,duger de åt 70% av proffsen så funkar de åt mig...

Jag känner iallfall garanterat skilland på när jag flyttar runt fenorna, på min quad är det mycket stor skillnad beroende på var fenorna är placerade. I övrigt tycker jag ofta det är så att fenorna inte passar boxen till 100% för fcs. Det blir ofta en glipa mellan fena och bräda, går väl att åtgärda med sandpapper antar jag. Dessutom tycker jag att gängan i själva boxen kan förstöras om man skruvat in och ut fenor för mycket eller för hårt, detta sker inte med Lokbox som vars gängor är av metall.[/quote]

Logga in för att svara
#47604 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

ja ha de skulle vart ett citat med där men de blev visst tex under istället... blir inte klok på den där citat grejen...

Logga in för att svara
#47606 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hasse skrev:
ErikG skrev:

Detta systemet är riktigt kasst tycker jag då. Har kört sönder 9 boxar på min kite bräda då jag har svängt. De spricker. Och 3 på min vågsurfing bräda. En av dessa gick sönder på en sten så det förstår jag men inte de andra två. Skall väl inte spricka på grund av att man svänger. Dessutom så är deras system exakt likadant med infästningen då du pressar EN sidan mot den andra med skruvhuvudet så jag förstår inte att det kan vara så mycket bättre. Sen är justeringsmöjligheterna grymma kan jag hålla med om..

Nej 4wfs systemet är också konformat väl? Skruvarna är till för att pressa fenan neråt så avsmalningen kniper fast den. Fcs och andra system kan ju givetvis inte ändra skaften på sina fenor hur som helst då skulle gamla fenor inte längre passa.
Har haft 4wfs i två brädor en 6'8" semigun och en 5'10 shortboard/fish och har aldrig haft några problem. Däremot bra erfarenheter av att kunna ställa om tex toe in mellan snabba/slöa vågor. Kite har nog rätt stora påfrestningar.
Fille skall sätta på det nya FCS systemet på min bräda nu i alla fall.

Logga in för att svara
#47609 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

TRÅÅÅÅÅÅÅÅKIGT:woohoo:

På med hjulen och truckarna och kör så det ryker!!!!

Logga in för att svara
#47610 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Om jag vinner några miljoner ska jag anställa Sharkboy som min materialare. Han ska få bra betalt och surfa så mycket han vill, så länge jag slipper tänka en sekund på annat än att surfa på en bräda som känns rätt.

BOS for LifeB)

Logga in för att svara
#47628 Svar: FCS Nya pluggar 16 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jaghar FCS och Futurers på mina brädor och skulle aldrig drömma om att jag skulle känna skillnaden på vilket system fenorna sitter fast med. För brädbygge är futures enklare att montera än gamla FCS-pluggar, liksom håller bättre i eps. De nya FCS bör vara lika bra som futures i det avseendet. Gillar utbudet av fenor till FCS.

Ut och surfa nu istället för pryttelblogga! Äh, vill ni pryla ner er så gör det då, upp till var och en!!

/JB

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!