Facebook data

1
Vilken våtdräkt ska man välja?
#47761 Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Andes
graphgraph

Tjena ligger i valet och kvalet av att köpa ny våtdräkt och tänkte jag kanske skulle få lite hjälp.

Fråga 1: vad är era åsikter om integrerad huva eller inte?

Fråga 2: Vilken skall man välja?
Ripcurl F-bomb 6/5/4
O'neill Psycho II Zen Zip W/Hood
Billabong Solution Gold 6/5/4 Hooded
Xcel Infiniti 654 Hooded

Strech i neoprenen, hur många sessions innan de limmade sömmarna krackelerar, hållbarhet generellt, värme?

Fråga 3: Är det värt pengarna att köpa en av de uppräknade "top notch" dräkterna istället för att köpa en 5/3 med lös huva och metelite-underväst med luva?

Fråga 4: Någon av dräkterna som ämnar sig bättre än de andra för även vindsurfing och wakeboard?

Vilka är era åsikter? Någon som testa mer än en av de ovan nämnda och kan förklara skillnader?

Tack på förhand Anders

Logga in för att svara
#47762 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

oneill eller xcael !

Logga in för att svara
#47763 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Xcel, sömmarna krackelerar inte alls, bra stretch. En vågsurf dräkt lämpar sig aldrig för windsurf, för tight i armarna. Integrerad huva helt klart och top-notch om du tänkt surfa så fort det funkar och du kan under vintern.

Hört: Billabong, tunn vinterdräkt, spänner över axeln. F-bomb tokvarm. Tror på O'Neill.

Logga in för att svara
#47764 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hej, har inte surfat alla märkena, men surfat med Billabong Solution Gold 654, Xcel Infiniti 654, WEST Lotus 5/4. Billabong har en väldigt bred dragkedja och jag fick ont i höger axel när jag surfade mycket med den, så den passade inte alls för mig.

Har inte haft Rip Curl på flera år, nu har dem fått ordning på sömmarna och dräkterna ser fina ut.

Xcel har jag haft senaste 3 åren och nu är dräkten slut, fast det får man räkna med efter 3 år med mycket surf.

O'Neill har ju back zip på sin, antingen gillar man det eller inte. Har inte haft O'Neill själv just för att jag föredrar front zip. Min uppfattning är att dem är lite större i storlekarna jämfört med andra märken. Beroende på vad man väger är det ju kanske en fördel eller en nackdel.

Om du ska surfa mycket vill du ha en med integrerad huva, lös huva läcker mer vatten och på vintern när det blir riktigt kallt vill du ha det varmaste. Men allt beror ju på vad ens budget tillåter och hur länge man vill ligga i vattnet.

1-1.5 timma med 5/4 och lös huva klarar man, vet flera som kör så på vintern. Om man vill ha den mest ekonomiska lösningen så är det ju så man ska köra, då har man en enda dräkt hela året runt.

Nu fick jag precis hem heated rash guards från Hotsuits, ska testa den imorgon. Har bara testat den hemma i huset än så länge, men det verkar bli grymt varmt och då ändrar man på förutsättningarna helt.

Så vem vet i framtiden kanske inga dräkter blir tjockare än 4 mm???

Hoppas svaret varit till lite hjälp, inte alltid så lätt att välja rätt....

Ha det gott
//Göran
------------------------------------------
www.backdoor.se
www.nordicsurftravel.com

Logga in för att svara
#47846 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Andes
graphgraph

Prisskillnanden är inte så värst stor mellan Xcel och O'neill. O'neill har de på surfersparadise, men Xcel... Göran, var kan man komma och testa dräkterna som finns på backdoor?

MVH Anders

Logga in för att svara
#47847 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

hört att xcel är riktigt grymma!
billabongen skall vara varm o go men sydd för människor med mystiska proportioner.

Logga in för att svara
#47848 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Här ligger Backdoor

Guntoftavägen 104

429 44 Särö

Tel: 0737-238 056 (ring helst mellan 08-20).

Logga in för att svara
#47859 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Här är en länk till karta: hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=Backdoor+Surfing&Vkiid=D7kc74yLk4EZlB7talX43Q%253d%253d&Vkid=19891417&isAlternateNumberResult=False

Bara att slå en signal och komma förbi, jobbar väl inte i butiken så länge det är ljust imorgon förmodligen...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#47860 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Vill gärna ha rapport för hur det funkar med heated rashguard under för dig. Jag har en termoväst jag kan ha under men det blir friktion mellan västen och dräkten som gör att man ligger och kanar omkring på brädan och det kan bli lite störigt i take off. Man hamnar på sniskan på brädan och så går allt åt helvete.

Dessutom åkar skiten upp eftersom det inte finns något att fästa den i och jag tänker inte dra en knop runt snorren. Badbrallor under vinterdräkten är också uteslutet eftersom jag inte är så förtjust i g-string

Logga in för att svara
#47862 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Andes
graphgraph

OK, thx... Blir nog inte att jag tittar in imorgon, bor i skåne så är en liten bit att köra. Får bli en trip någon helg framöver

Logga in för att svara
#47886 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 7

JohanB
graphgraph

Jag slår ett litet slag för RC. Tänkte köpa Excel eftersom alla verkar så nöjda med dem, men de passar inte alls på mig. Köpte istället en ny F-bomb E3 och är grymt nöjd. Riktigt smidig, stretchig och varm och sömmarna ser inte ut att kunna gå sönder i första taget. När jag tog av mig dräkten igår märkte jag att jag var helt torr på kroppen även efter några rejäla spolningar. Mitt tips är att försöka prova och köpa den som är skönast och sitter bäst.

Logga in för att svara
#47895 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Andes
graphgraph

Jepp... Problem är lite min kroppsform, stor över bröstkorgen och armarna men smal runt midjan

Logga in för att svara
#47896 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

haha, är det inte så man vill se ut då?

V-kroppen =)

Själv har jag en QS Ignite 6/5
Funkar kanon men har inte prövat någon annan vinterdräkt så kan inte jämföra med nått...

Logga in för att svara
#47897 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

avgas
graphgraph

ådén skrev:
billabongen skall vara varm o go men sydd för människor med mystiska proportioner.

Australiensare?

Logga in för att svara
#47899 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

avgas skrev:
ådén skrev:

Australiensare?

hahah jo, så är det nog!
man skall tydligen ha riktiga ap-armar och melonskalle!

Logga in för att svara
#47902 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

ådén skrev:
avgas skrev:
ådén skrev:

Australiensare?

hahah jo, så är det nog!
man skall tydligen ha riktiga ap-armar och melonskalle!

Japs own it.

Logga in för att svara
#47948 Svar: Vilken våtdräkt ska man välja? 16 år, 6 månader sen Stoke: 4

vasa
graphgraph

verkar intessant med värme, det gillar jag. om de funkar köper man dem med fördel på www.reklambutiken.com/handvarmare-med-tryck.48635.phtml o syr in dem i skrubbsårströjan. Det finns även med andra motiv som håller längre.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!