Hej, har inte surfat alla märkena, men surfat med Billabong Solution Gold 654, Xcel Infiniti 654, WEST Lotus 5/4. Billabong har en väldigt bred dragkedja och jag fick ont i höger axel när jag surfade mycket med den, så den passade inte alls för mig.
Har inte haft Rip Curl på flera år, nu har dem fått ordning på sömmarna och dräkterna ser fina ut.
Xcel har jag haft senaste 3 åren och nu är dräkten slut, fast det får man räkna med efter 3 år med mycket surf.
O'Neill har ju back zip på sin, antingen gillar man det eller inte. Har inte haft O'Neill själv just för att jag föredrar front zip. Min uppfattning är att dem är lite större i storlekarna jämfört med andra märken. Beroende på vad man väger är det ju kanske en fördel eller en nackdel.
Om du ska surfa mycket vill du ha en med integrerad huva, lös huva läcker mer vatten och på vintern när det blir riktigt kallt vill du ha det varmaste. Men allt beror ju på vad ens budget tillåter och hur länge man vill ligga i vattnet.
1-1.5 timma med 5/4 och lös huva klarar man, vet flera som kör så på vintern. Om man vill ha den mest ekonomiska lösningen så är det ju så man ska köra, då har man en enda dräkt hela året runt.
Nu fick jag precis hem heated rash guards från Hotsuits, ska testa den imorgon. Har bara testat den hemma i huset än så länge, men det verkar bli grymt varmt och då ändrar man på förutsättningarna helt.
Så vem vet i framtiden kanske inga dräkter blir tjockare än 4 mm???
Hoppas svaret varit till lite hjälp, inte alltid så lätt att välja rätt....
Ha det gott
//Göran
------------------------------------------
www.backdoor.se
www.nordicsurftravel.com