Facebook data

1
SMHI:s väderkrönika idag
#47919 SMHI:s väderkrönika idag 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Aldo
Inlägg: 8
graphgraph
offline

Vågbildning

Då det börjar blåsa över en spegelblank vattenyta uppstår en strömning som åstadkommer turbulens. Turbulensen framkallar tryckförändringar som gör att vattenytan bryts sönder. Vinden får tag i dessa "rynkor" och de börjar växa. De små vågorna är först skarpa men börjar sedan växa samman på längden. De tre viktigaste faktorerna som inverkar på vågornas tillväxt är vindens varaktighet (hur länge det har blåst från ett visst håll), vindens styrka och s.k. blåslängd. Blåslängden motsvarar avståndet till stranden lovart, eller mer generellt vindens verkningssträcka. När en stadig vind blåser från samma riktning tillräckligt länge, är det blåslängden som bestämmer hur höga vågorna blir. Luftens och vattnets temperaturskillnad har också konstaterats inverka på vågornas tillväxt. Då vattnet är varmare än luften, växer vågorna något snabbare än vid omvända förhållanden. Sådan är situationen oftast på hösten, men höstens och vinterns höga vågor beror ändå främst på att det oftare råder hårda vindar under den tiden på året än under sommarhalvåret. Havsområdet söder om Åland har ett av de svåraste vågförhållandena på Östersjön. 2004 mätte den signifikanta våghöjden där 7,7 meter och den högsta enskilda vågen var 14 meter.
 
Logga in för att svara
#47920 Svar: SMHI:s väderkrönika idag 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

14 meter ! ! holy shit.. äntligen snart dags för big wave surfing i lilla landet lagom..
 
Logga in för att svara
#47925 Svar: SMHI:s väderkrönika idag 16 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
Inlägg: 2613
graphgraph
offline

Aldo skrev:
Vågbildning

Då det börjar blåsa över en spegelblank vattenyta uppstår en strömning som åstadkommer turbulens. Turbulensen framkallar tryckförändringar som gör att vattenytan bryts sönder. Vinden får tag i dessa "rynkor" och de börjar växa. De små vågorna är först skarpa men börjar sedan växa samman på längden. De tre viktigaste faktorerna som inverkar på vågornas tillväxt är vindens varaktighet (hur länge det har blåst från ett visst håll), vindens styrka och s.k. blåslängd. Blåslängden motsvarar avståndet till stranden lovart, eller mer generellt vindens verkningssträcka. När en stadig vind blåser från samma riktning tillräckligt länge, är det blåslängden som bestämmer hur höga vågorna blir. Luftens och vattnets temperaturskillnad har också konstaterats inverka på vågornas tillväxt. Då vattnet är varmare än luften, växer vågorna något snabbare än vid omvända förhållanden. Sådan är situationen oftast på hösten, men höstens och vinterns höga vågor beror ändå främst på att det oftare råder hårda vindar under den tiden på året än under sommarhalvåret. Havsområdet söder om Åland har ett av de svåraste vågförhållandena på Östersjön. 2004 mätte den signifikanta våghöjden där 7,7 meter och den högsta enskilda vågen var 14 meter.
WOT!?! Har SMHI secret spots??
 
Logga in för att svara
#47930 Svar: SMHI:s väderkrönika idag 16 år, 6 månader sen Stoke: 11

hangten10
Inlägg: 1987
graphgraph
offline

shit det är riktigt sjukt! 45.932 feet är det ju!
 
Logga in för att svara
#47991 Svar: SMHI:s väderkrönika idag 16 år, 6 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
Inlägg: 350
graphgraph
offline

viktor m skrev:
shit det är riktigt sjukt! 45.932 feet är det ju!

Enskillda uppmätta vågor ute på fritt hav, eller i detta fallet större vattenpöl, uppmätts till är i sig självt tämligen ointressant för hur surfet blir vid spot X. Att enskilda vågor ute på öppet vatten blir närmare dubbla storleken av den signifikanta våghöjden är en följd av att swellkomponenter rör sig med olika hastighet och utbredningsriktning och på så sätt, enkelt uttryckt, "krockar" med varrandra - mao. interferens. Teoretiskt sätt skulle tre "krockande" vågor ge en våg som på just på en enskilld punkt och under en minimal tid har en höjd som utgörs av summan av alla de tre urprungliga vågornas höjd.

En boj är just stationär och tar inte heller hänsyn till vad som sker med vågen ms efter mätningen - dvs att den om den haft sitt maximum just på bojjens plats börjarutbreda sig i horrisontalplanet på bekostnad av höjden i vertikalplanet, dvs våghöjden.

Inte ens enbart den signifikanta våghöjden är intressant för storleken på det vi surfar, utan just våghöjd och längd på den delen av spektrat utav swellet som exempelvis vrider in på ett spot och till vilken grad och i vilken tid denna del påverkats av iterferens. På samma sätt som interferens kan försärka en vågs amplitud (dvs höjd) kan den också minska den vid ett annat tillfälle. Förutom amplituden som påverkar den våglängden och således också energifördelningen i vågen eftersom det är en longitudiell våg det är frågan om... För att den signifikanta våghöjden var ca 7m betyder det knappast att det var linjer som utbrädde sig i enbart en riktning som var sju meter rakt över - därför blev det heller inte sju meter surf. Lite av det här förklarar också till en del varför du kan se en takeoff som är HH medan resen av resan längst vågen kan vara knähög. Ett tips är att titta på väderkartor som produceras i samband med att det ex surfars tow in i 50ft vågor - de vindhastigheterna, fetchen och varaktigeten/rörelsen utav lågtrycken är bara inte möjlig över sverige, såvida du inte du också går ut och kör bilen på tomgång över natten och hoppas riktigt riktigt mycket så kanske.
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!