|
#48120 |
Brazil natal, pipa? 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Åker till brazil någong gång i jan lr feb, inte bestämt ännu. Tänkte hänga runt natal, har inga erfarenheter från brazil men tar gärna del av er som har och vet, hur e surfet!
tack på förhand
|
|
|
|
|
#48122 |
Svar: Brazil natal, pipa? 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 9 |
|
har varit i pipa 4 ggr - stället är sjukt soft att hänga ut på, ligga i solen och käka ananas och hänga på någon av de små flummiga restaurangerna.
tyvärr är vågorna väldigt kraftlösa och inte speciellt utmanande, det kan vara platt i en vecka och det är ytterst sällan över huvud i storlek. finns två OK breaks, det ena, praia de amor, är ett stökigt beachbreak som bryter över sand o sten, med peakar lite överallt, inte helt olikt torö faktiskt. branta drops och snabba vågor som har en tendens att stänga när tidvattnet går ner.
det andra, praia do madeiro, är lite mer organiserat, men mindre och mer passande för en longboard/minimal.
natal har bara en lång strand med massa jobbiga försäljare och annat löst folk, inget kul. tyckte inte vågorna var något att ha heller. så vill du ta det lugnt o slappa och surfa lite, åk till pipa, men inte om du har höga krav på bra vågor.
ölen heter skol och är grym, kostar 10 kr flaskan.
peace
|
|
|
|
|
#48137 |
|
ofan, ja nu tänker jag efter å blir fundersam, jag åker ju för att få så mycket surf som möjligt med syrran min, fast hon föreslog pipa men jag har ingen koll på brazil. vart ska man åka för att få bra surf?
|
|
|
|
|
#48149 |
Stoke: 9 |
|
om din syrra är nybörjare så har hon säkert hört bra om pipa, jag lärde mig i stort sett surfa från grunden där, men nu känns det inte som jag skulle åka dit för surf. tar ni er till ön fernando de noronha utanför natal så kan ni däremot räkna med världsklassig surf, dock så har jag hört att allt är svindyrt (det är en ö), och enbart rätt tunga revbryt.
många snackar om bättre surf längre söderut, ner mot Rio. dock vet jag ingenting om det, men det ska tydligen bli större och bättre.
lycka till!
J
|
|
|
|
|
#48164 |
|
Var i området rundt Natal i 3 måneder. Er rett som jacobw sier, det er ikke akkurat kjempesurf. Men på de tre månedene jeg var der var, det så og si ikke flatt en eneste gang(høsten).
Det er vintern som er sesong. Ble fortalt at det ble temmelig mye bedre fra Desember og utover.
Vi var på hotell i Ponta Negra og surfet meste den stranda. ganske lite, men alltid en bølge. Og hyggelige locals. Temmelig bra beachbreak faktisk, som tubet når forholdene ble gode. Men ofte kun kvelds offshore.
Pipa som jacobw nevnte er et must hvis du først skal dit. rolig stemning og drit bra party helt til tidlig på morgenen.
Det er også tettere mellom spottene her.
Praia do Madeiro blir visst en rå bølge når vinter bølgene kommer.. Drit lang høyre. Men den er temmelig slapp før det begynner å bli stort.
Det er som sagt ikke noe verdensklasse breaks i området, men tror heller ikke det vil være bomtur å dra om vinteren. Pluss 28 grader i vannet og god stemning i Pipa er heller ikke dumt.
|
|
|
|
|
#48175 |
Stoke: 84 |
|
Believe me, Pipa och Praia de Madiro kan vara apbra vissa dagar. Säg nåt jäla ställe som alltid är bra liksom.. Men man får lära sig parera mellan stenar. Som med alla andra ställen lär man sig känna stället efter ett tag. Det finns tidvattenkarta att tillgå så du har koll på när det är morgonsurf eller kvällssurf som gäller...
Om man vill ha ett cheap ställe med hela surfattityden sjudande överallt så dra dit.

|
|
|
|
|
#48222 |
|
Hur e det med boende i pipa? finns de hostels lr bor man på hotell? vad kostar det? Hur tar man sig bäst till pipa från natal? Tack för all fakta! piz =p
|
|
|
|
|
#48261 |
Stoke: 84 |
|
Bo på pousadas, en form av vandrarhem som finns lite här och där. Själv blev jag tipsad om Vera My House och det funkar bra. Ligger mitt i Pipa ovanför torget, bara att fråga folk så hittar du.
Ta taxi fr Natal frlygplats, inte värt att leta upp nån bussjävel och kånka länge på den... Ska kosta under 200 spänn för er att ta taxi. Brädorna, om ni har sådana, får sticka ut genom fönstret.
|
|
|
|
|
#48267 |
|
burken
|
det finns en camping som heter ecolodge eller ecocamping eller nått liknande som ligger mellan praia do madeiro och pipa jäkligt billigt o mysigt. pousada da pipa e också rätt schysst och där ska man se till att få rum på övervåningen så har man utsikt över havet.
bilden på mig är tagen på praia do madeiro faktiskt en väldigt liten dag men det funkar ju! var där lite drygt 2månader i vintras o ska tillbaka nu den 26e nov o stnnar 4månader.
vissa dagar var det huvudhögt andra dagar var det ankelhögt men alltid fin form på vågorna o rätt långa åk. större dagar kan man surfa shortboard om du e inne på de. ha de gött!
andreas
|
|
|
|
|