|
#48455 |
hjälp, tight eller skittight? 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Fick en sprillans Excel (6/5/4) i dagarna, men innan man glatt skuttar i vattnet, skulle det ju vara bra att den inte e för stor. Finns lite luft i armhålorna, veckar sig lite där. Böjer mig framåt veckar sig lite över magen men när man står upp sitter den. Har haft Sola, NPX och Bodyglove alltid large. Aldrig surfat så kallt vatten som i Sverige på vintern. Har ju hört historier om folk som varit tvungna att ta hjälp av grannen för att kränga av sig gummit. Hur tight måste dräkten sitta för att slippa kallduschar?
|
|
|
|
|
#48462 |
Svar: hjälp, tight eller skittight? 16 år, 5 månader sen |
|
Va fan dubbelt igen, sorry! Man får va glad att tangetbordet inte brinner upp när man rör skiten. 
|
|
|
|
|
#48471 |
Stoke: 15 |
|
inte för tight, risken att du sliter ut dräkten eller inte får av den, sen får den juh inte vara "för" lös. Visst blir det flummigt. Tror att om du är 180 >=75Kg så är M lagom. Själv är jag 177 och 72Kg och M i Xcel passar perfekt på mig. Tänk dock på att dräkten "töjer" sig lite vattnet, och efter ett tag så formar den sig mer efter din kropp. Skulle gissa att man behöver +10 sessions innan man känner om det är rätt eller fel.
Kör nu en West, veckar lite runt magen, vilket alla mina dräkter gör (jag är väl lite för kort för M) men känner dock att den är lite tight över axlarna, med andra ord lite mindre än Xcels M. Tror inte jag köpt den för liten, eftersom MT är helt fel för mig och LS likaväl, bara att jag inte surfat en flång ny vinterdräkt på 3år.
Ang. dubbla inlägg, tryck inte på "Bakåt" knappen efter du postat (Redax: borde man inte kunna lösa det?)
|
|
|
|
|
#48485 |
Stoke: 3 |
|
Beställde en 6/5 quicksilverdräkt i medium från cleanline, fick dock en large och pallade inte med att skicka tillbaka. Den kan tyckas vara lite slapp i armhålorna men det är inget jag har störts av. Får inte in speciellt mycket vatten, någon liten skvätt kanske när man blir rejält spolad. En och en halv timme i norrländskt superkallt i helgen gick bra. Bara händer och fötter som får lida... 
|
|
|
|
|
#48509 |
Stoke: -10 |
|
jag är 190cm och väger 90 kg och har en Xcel 6.5.4 storlek LT som sitter som en handske. Grymt bra dräkt.
|
|
|
|
|
#48526 |
Stoke: 8 |
tobbe
|
Alex du svarade inte på frågan.
Mitt tips är helt klart tight framför stor och flexig och lätt att få av. Inga för stora veck på magen när du sitter på brädan. Är det stora veck blir du kall snabbare. Den ska sitta helt slickad vilket dessvärre kan leda till att den blir svårare att få av. men det är viktigt på vintern då jag sällan kan vara i längre än två timmar.
|
|
|
|
|
#48531 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Håller med daniel. Har en xcel 5.4.3 storl M, väger 75 och är 177 lång. Har funkat ner till 0 gradigt vatten i salusandstrakten, Dock har den åldrats väldigt fort på slutet och tar nu in för mycke vatten för att funka som vinterdräkt. Har haft den i ca 3 år. Överväger att köpa en ny 5.4.3 drylock. Eftersom xcel är grymma dräkter och har inte lyckats få nån info om att nått annat märke ska hålla bättre.
Kolla sizecharten, ligger du hyffsat rätt så är de bara köra. På mej sitter dräkten rätt tight och ska nog böja mej rätt mycket fram för att de ska bli stora veck. men är de bara runt armhålorna så gör de nog mest att de stramar mindre när du paddlar. Kan de ju vara så att du är lite smalare över axlarna än vad dräkten är sydd för. De lär ju lösa sej efter ett års frekvent surfande  .
www.xcelwetsuits.com/sizechart.php
|
|
|
|
|
#48536 |
|
Jag väger 79kg och är 182cm lång, tänkte att eftersom jag är 33 år så kommer jag ju knappast bli smalare(nån gång måste jag väl bli fet). Hamnar innanför gränsen för både MT och L. ML borde vara för kort. Dock så passar midjemått och måttet över bröstkorgen bättre in på L, men magen är ju liksom mjuk och således formbar.
Det är lite krångligt att få av sig gummit, men inte skit krångligt. Dessutom får man ju tipset på Excels sizechart att gå för den större dräkten om man hamnar mellan stolarna. Men jag har ingen erfarenhet av kalla vatten.
Det är väl bara ut o köra så får man se...axlarna lär ju inte bli breddare, får väl smocka i mig ett gäng hamburgare och lite annat kroppsbyggande hälsokost
Det kostar ju lite, så man vill ju att det funkar...
|
|
|
|
|
#48553 |
Qanik
|
Tycker de låter som du fått rätt dräkt. De är ju mycke värre att dräkten är för kort i rygg eller stramar runt axlar än att du har lite extra över magen. Som sagt så formar den ju sej lite också
|
|
|
|
|
#48600 |
|
Har testat den nu igen, känns bra. Är väl bara lite extra nojjig, första vinterdräkten o allt. De e ba tuta å kör!!!
Tack för hjälpen
|
|
|
|
|
#48827 |
|
Pratade med affären jag köpte dräkten hos, riktigt schysst kille. Han skickade upp en M så att jag fick prova båda dräkterna, och fick möjligheten att jämföra. M satt mycket bättre än L på mig. Behöll M dräkten och skickade tillbaka L dräkten. Var lite rädd att M skulle vara för kort för mig och alldeles för tight över bröst och mage. Bra rörelseförmåga och trots att jag gick ner en storlek var den inte krångligare att ta sig i och ur. Men lite konfunderad är jag...har ju haft andra dräkter och tycker själv inte att min kropp har förändrats något de senaste åren alltid haft Large, som jag ibland dessutom tyckt suttit lite tight över axlarna!?
Vågar inte skriva var jag köpte dräkten. Har märkt att att vissa blir lite snea då. Men om du läser detta.
Tack för väldigt bra service och tålamod, kul med en bra surfaffär!
Ha de gött!
|
|
|
|
|
#48838 |
Qanik
|
Klart du ska promota en shop som ger bra service!
De folk klagar på är när vissa promotar sina egna intressen. mao gör reklam utan att ge redax pengar för de.
Gött att du blev nöjd tillslut!
|
|
|
|
|
#48843 |
|
Ja, kläm nu ur dig var du köpte den.
|
|
|
|
|
#48847 |
Stoke: 68 |
|
jag har en excel 654 och den är mer flexible än mina kompisarnas dräkter..vad jag menar är att den stretchar betydligt mer i armarna och ben och är lättare att ta av..jag kan ta av min egen dräkt och de måste ha hjälp att dra över axlarna.Jag har medium och vägar 74 kg och är 180 lång..det jag sa ovan är relevant när jag läste att du tyckte dräkten var smidig..det är de OCH supervarm och skön..lycka till..
gudfadern

|
|
|
|
|