Facebook data

12
Ok, the official Scale thread
#48601 Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

In your world, what size are the following waves?

number 1)

Logga in för att svara
#48602 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

wave 2

Logga in för att svara
#48603 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

1;axel högt
2:1gubbe +lite

Logga in för att svara
#48604 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Håller med Johan

Logga in för att svara
#48605 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

wave 3

Logga in för att svara
#48607 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

and finally number 4

Logga in för att svara
#48608 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

3:e vågen:

quadrupel gubbe + 1/5 ! !

Logga in för att svara
#48609 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

please answer as follows:

wave 1) your sizing
wave 2) " "
wave 3) " "
wave 4) " "

Logga in för att svara
#48612 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

wave 1) Axelhögt
wave 2) huvudhögt, gubbe
wave 3) nästan dubbelgubbe
wave 4) dubbelgubbe och lite till, kanske trippel men inte riktigt

Logga in för att svara
#48617 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

?

Logga in för att svara
#48618 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

wave ?) mega-stor, tow-in klass, hårigast våg jag sett, mountain eller kanske sex-gubbe och lite till

Logga in för att svara
#48620 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Per skrev:
?

Ehh... brunt i byxanstorlek

Logga in för att svara
#48622 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Daniel skrev:
wave 1) Axelhögt
wave 2) huvudhögt, gubbe
wave 3) nästan dubbelgubbe
wave 4) dubbelgubbe och lite till, kanske trippel men inte riktigt

Samma här.

Logga in för att svara
#48623 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Stötte på en av de Irländska Surfbröderna Hobgod i Frankrike under tävlingen sist. Då insåg jag att man aldrig ska dömma vågstorlek efter bilder... dubbel eller trippelgubbe. Allt är relativt. Han var inte mer än en tvärhand hög. Frågan är hur liten surfaren på Freddans bild är? Finns det så små surfare?

Logga in för att svara
#48625 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

wave 1) Waist high.
wave 2) Sloppy - therefore height doesn't matter much at all.
wave 3) Maybe HH. Kind of hard to say - can't really see the whole shoulder and what happens with the wave in a sec. Is it maybe just a slowly rolling one or does it jack up when it hit a shallow reef edge? But one thing is for sure at least - the guy riding it have speed and is in hell of a position for doing pretty much every maneuver he want to.
wave 4) DOH. But just a closing one? - therefore not sure.

What's your point SharkBoy? I reckon it's kind of useless to talk about size unless you actually know the wave, or at least describe it a fair bit better than what you can tell out of those pics. Don't you?

Logga in för att svara
#48627 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

alex el gordo skrev:
Stötte på en av de Irländska Surfbröderna Hobgod i Frankrike under tävlingen sist. Då insåg jag att man aldrig ska dömma vågstorlek efter bilder... dubbel eller trippelgubbe. Allt är relativt. Han var inte mer än en tvärhand hög. Frågan är hur liten surfaren på Freddans bild är? Finns det så små surfare?

Haha.

Har sett en femårig liten tjej bli inputtad av sin far för att sedan ta en perfekt stand up tube på klassiskt indo spot. Jag skulle sagt axelhögt om vågen själv, men hon får gärna kalla den DOH. Såg för en stund precis ut som grabbarna när de sufar Teahupoo, omän med hjälp av fantasi.

Logga in för att svara
#48639 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

1) 1.5 fot
2) 2-3 fot
3) Solid 4 fot
4) 8 fot.

Logga in för att svara
#48642 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

wave 1) 1-2ft
wave 2) 2ft
wave 3) 4ft
wave 4) 6-8ft

Logga in för att svara
#48645 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

shark_feeder skrev:
wave 1) Waist high.
wave 2) Sloppy - therefore height doesn't matter much at all.
wave 3) Maybe HH. Kind of hard to say - can't really see the whole shoulder and what happens with the wave in a sec. Is it maybe just a slowly rolling one or does it jack up when it hit a shallow reef edge? But one thing is for sure at least - the guy riding it have speed and is in hell of a position for doing pretty much every maneuver he want to.
wave 4) DOH. But just a closing one? - therefore not sure.

What's your point SharkBoy? I reckon it's kind of useless to talk about size unless you actually know the wave, or at least describe it a fair bit better than what you can tell out of those pics. Don't you?

Hehe, i have the same scale as you

1) waist high or 2ft
2) 2-3 feet
3) solid 4feet
4) 8ft.

point of the thread was to see how it is relative and what people's scale is. I just want to know what people mean when they say head high etc, because it is so different. Of course it's difficult to tell from the pics, but it gives me a good idea of what certain people mean when they call it a certain size.

Logga in för att svara
#48647 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

2ft
3-4ft
5ft
8ft

Logga in för att svara
#48648 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

maybe i was generous with the 5ftooter..but it's close..yeah sharky solid 4ft

Logga in för att svara
#48652 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Janis
graphgraph

Hmm... that must mean your waist is 2 ft

Btw, what size do you reckon this wave is?

Logga in för att svara
#48653 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

STATE YOUR SCALE!!!!!!!

Logga in för att svara
#48659 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

fredtiger
graphgraph

1) 2ft
2) 3ft+ (svårbedömd)
3) 6ft (svårbedömd)
4) 8ft

Själv bedömmer jag utefter magkänsla:

kul = 2-3ft
läskigt = 3-4ft
stannar på stranden = 6ft+

Logga in för att svara
#48665 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

OK, I get it, we're going for the biggest balls competition.

1) Double-over-big-toe. Thats not even a surfable wave.
2) Ankle high, maybe half-foot, I'd guess the set-waves that day would have been 1ft, tops
3) 1-2 ft
4) 3-3.5 ft, maybe touching 4 at the peak

Logga in för att svara
#48666 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

1. 0,5x gubbe
2. 1x gubbe
3. 1,5x gubbe
4. 2x gubbe

Sen b'ror på vilken gubbe man har som referens...

Logga in för att svara
#48667 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Feddan skrev:
Per skrev:
?

Ehh... brunt i byxanstorlek

När det handlar om STORA vågor, mäter man inte i antal våningar?
"Vågen var stor som ett femvåningshus"
Men hur stor e en våning? 2,4-2,5 m i Sverige men ska man följa surfskalan i foot, så e väl motsvarande våning på Hawaii ca 1,2 m hög... Fattar inte hur folk kan stå upprätt inomhus där...

Logga in för att svara
#48668 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Janis skrev:
Hmm... that must mean your waist is 2 ft

Btw, what size do you reckon this wave is?

what do you mean by that janis?? ..from the pic (that was placed up on our blog AFTER i had had a verbal description of the surf told to me over the phone, I didn't go that day) i would say that it is 3ft..you can't see the bottom of the wave..it was taken from the beach which has no elevation so i guess i'd call it 3ft..(in ozzie language that is)...
seems like everyone has a different way of measuring waves,...i grew up in oz and we have always measured waves in about the same way as sharkboy does...it doesn't make anyone tougher because we call a wave that is double overhead 4ft !!!
it doesn't matter what you CALL them size wise..it's whether you have the balls to paddle out and stand in a tube and do vertical reo's on a wave that i call 8ft...and take them on the head if you fall off...

Logga in för att svara
#48685 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

1: 1 meter
2: 2 meter
3: 3 meter
4: 4 meter

Komma här med era utrikiska fötter !

Logga in för att svara
#48686 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hahaha remo...

Logga in för att svara
#48692 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Lee
graphgraph

Wave 3 is a tough one to call. In my eyes it is looking a bit bigger the a solid 4 footer mayber 4-6ft or is that the same as a solid 4 footer? I actually hate this "dubbel gubbe" shite I mean how tall is a gubbe?

1) 2-3ft
2) 2-3 feet
3) 4-6 Feet
4) Solid 8ft when it gets this solid who cares just enjoy the ride

Logga in för att svara
#48699 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Janis
graphgraph

Hahaha, jag håller med Remo och Esta!

1: 1,5 meter

Ratman: Sorry mate! Just couldn't help myself bringing that thread up again.
One question though: when you call a wave 3 ft in ozzie language, how do you actually arrive at that figure? Do you estimate the height of the back of the wave based on the height of the face?

Logga in för att svara
#48701 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Jag säger så här; det är ett privilegium att vara lite kort i rocken, då surfar man oftast dubbelgubbe, om man ska använda den "svenska" måttstickan.

Logga in för att svara
#48703 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Limpan Lappland skrev:
Jag säger så här; det är ett privilegium att vara lite kort i rocken, då surfar man oftast dubbelgubbe, om man ska använda den "svenska" måttstickan.
Limpovitch, kan jag använda dig som 'gubbreferens'???

Logga in för att svara
#48716 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Verkar som ingen av er har riktigt koll på hur man skall mäta vågor.. Enligt surfermagazine o en hel del andra surftidningar har man nu bestämmt att det e framsidan som skall mätas o fan inte baksidan... Första vågen skulle om det var huvudhögt betyda att duden e långt över 2 meter.
Andra bilden skulle det vara världens längsta man etc...... Har aldrig förstått poängen med mätningen ändå så länge man har kul....
Lätt o snacka på ett forum men sanningen är att av alla svenskar som jag sett här på fuerte under de senaste 9 åren så är det max 10 pers ( kan nämna att av dom här tio e 6 st gamla landslags surfare ) som har lyckats ta sig ut o surfa dubbelgubbe..Då menar jag ca 3.8m face..... Resten har skitit på sig... Samma i Sverige ligger 25 pers o slåss mot skummet och på utsidan ligger de två personer o surfar själva.. Men här på forumet verkar ju alla vara proffs.. Kul i allafall o se på hur folk mäter höjd på surf...
MVH: Swingkid

Logga in för att svara
#48717 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Swingkid skrev:
Verkar som ingen av er har riktigt koll på hur man skall mäta vågor.. Enligt surfermagazine o en hel del andra surftidningar har man nu bestämmt att det e framsidan som skall mätas o fan inte baksidan... Första vågen skulle om det var huvudhögt betyda att duden e långt över 2 meter.
Andra bilden skulle det vara världens längsta man etc...... Har aldrig förstått poängen med mätningen

1sta bilden är huvud hög menar jag.. Men dom andra...vettefan.. Ser stort ut..

Logga in för att svara
#48718 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Internationella fotskalan funkar ju inte i Sverige. Det är jävligt sällan vågorna är över internationella 2 ft. Vad ska man då kalla typiska svenska vågor?? 0.36 ft, 1.1 ft, 0.2 ft? Det skulle vara helt absurt. Bättre då att kliva in och slänga med svenska mått som alnar eller famnar.

Därför verkar de flesta jag pratar med jämföra vågen mot sin egen längd. Då vet ju jag som pratar med Limpan att gubbe för honom är axel för mig. Lätt som en plätt!

Sen finns det ju andra kompisar som verkar räkna vågens gubbantal jämfört med en liggande gubbe och inte en stående. Typ, "shit det var lätt dubbelgubbe i setten", när det i verkligheten var axel...

För övrigt kan jag tycka att hawaiianska fotskalan är helt funtad. Pipe blir typ aldrig större än 12 fot. Är det större än så stänger vågorna på tredje revet och Waimea börjar funka, och då är det helt plötsligt 20 fot. Är det bara jag som fått den uppfattningen?

Logga in för att svara
#48719 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Willy skrev:
Internationella fotskalan funkar ju inte i Sverige. Det är jävligt sällan vågorna är över internationella 2 ft. Vad ska man då kalla typiska svenska vågor?? 0.36 ft, 1.1 ft, 0.2 ft? Det skulle vara helt absurt. Bättre då att kliva in och slänga med svenska mått som alnar eller famnar.

Därför verkar de flesta jag pratar med jämföra vågen mot sin egen längd. Då vet ju jag som pratar med Limpan att gubbe för honom är axel för mig. Lätt som en plätt!

Sen finns det ju andra kompisar som verkar räkna vågens gubbantal jämfört med en liggande gubbe och inte en stående. Typ, "shit det var lätt dubbelgubbe i setten", när det i verkligheten var axel...

För övrigt kan jag tycka att hawaiianska fotskalan är helt funtad. Pipe blir typ aldrig större än 12 fot. Är det större än så stänger vågorna på tredje revet och Waimea börjar funka, och då är det helt plötsligt 20 fot. Är det bara jag som fått den uppfattningen?

??? jag vet inte vad du pratar om willy... 70% av tiden när vi fara att surfa få vi över '2ft'.. det är ofta att vi få 1½- dubbel gubbe + häruppe och jafgskojar inte...

Logga in för att svara
#48720 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Janis skrev:
Hahaha, jag håller med Remo och Esta!

1: 1,5 meter

Ratman: Sorry mate! Just couldn't help myself bringing that thread up again.
One question though: when you call a wave 3 ft in ozzie language, how do you actually arrive at that figure? Do you estimate the height of the back of the wave based on the height of the face?

It's supposed to be based on that but it ain't really...can't explain it really..got it from standing on the beach with the older guys when i was a grommet..they said how big it was and you just learned it from there..it's just 'ögon mått' that is accepted in the surfing world..pretty stupid really because the tougher you think you are the smaller you can say the waves are ..hahahahaha:P

Logga in för att svara
#48727 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Swingkid skrev:
Samma i Sverige ligger 25 pers o slåss mot skummet och på utsidan ligger de två personer o surfar själva.. Men här på forumet verkar ju alla vara proffs.. Kul i allafall o se på hur folk mäter höjd på surf...
MVH: Swingkid

Svingen var i sverige ar det, kankse varberg isofall...mohahahha

vilka ar de 2 forresten? Fille o Per?

Logga in för att svara
#48728 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Jepps det var i Varberg.. dock sett samma pa Toro, Asa och andra spots i svea..

Logga in för att svara
#48729 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

SharkBoy skrev:
please answer as follows:

wave 1) your sizing
wave 2) " "
wave 3) " "
wave 4) " "

1.) hmmm...kan jag troligtvis surfa
2.) WIPE OUT!!!!!
3.) Stannar på stranden
4.) stannar på stranden

Logga in för att svara
#48730 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

RATMAN skrev:
... 70% av tiden när vi fara att surfa få vi över '2ft'.. det är ofta att vi få 1½- dubbel gubbe + häruppe och jafgskojar inte...
Jag sitter redan i minibussen!!! Vart ska jag åka???

Logga in för att svara
#48731 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Swingkid skrev:
Jepps det var i Varberg.. dock sett samma pa Toro, Asa och andra spots i svea..
Nja... går det verkligen att ligga o kämpa i skummet på ett pointbreak i Svea? Min erfarenhet e tokspolningar. Det brukar ju vara så satans strömt där. Har nog slagit världsrekord i 'simning' i Mellannorrland, dvs 100 m på mindre ån 30 sek, en rejäl spolning alltså - fast jag kanske överdrev ngt, haha!

Logga in för att svara
#48734 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Swingkid skrev:
[quote]Verkar som ingen av er har riktigt koll på hur man skall mäta vågor.. Enligt surfermagazine o en hel del andra surftidningar har man nu bestämmt att det e framsidan som skall mätas o fan inte baksidan... Första vågen skulle om det var huvudhögt betyda att duden e långt över 2 meter.
Andra bilden skulle det vara världens längsta man etc...... Har aldrig förstått poängen med mätningen ändå så länge man har kul....
Lätt o snacka på ett forum men sanningen är att av alla svenskar som jag sett här på fuerte under de senaste 9 åren så är det max 10 pers ( kan nämna att av dom här tio e 6 st gamla landslags surfare ) som har lyckats ta sig ut o surfa dubbelgubbe..Då menar jag ca 3.8m face..... Resten har skitit på sig... Samma i Sverige ligger 25 pers o slåss mot skummet och på utsidan ligger de två personer o surfar själva.. Men här på forumet verkar ju alla vara proffs.. Kul i allafall o se på hur folk mäter höjd på surf...
MVH: Swingkid[/quote

um, not so sure about that, i measure relative to how the wave is experienced. it's how you always seperated the reliability of your information source.

sorry swingen but Ratman's experience is > than yours. Show some humility hehehe

Logga in för att svara
#48735 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ska vi inte tillägga att man som regel BÖR lägga till 1 till 1 1/2 gubbe när man berättar för andra om sina bedrifter? Det brukar i alla fall jag göra.

Logga in för att svara
#48737 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Mer seriöst nu då.

Storleken blir ju rätt annorlunda om personen som säger "gubbe" är 160cm jämfört någon som är runt 190cm. Det är faktiskt en hel fot om man föredrar att räkna med fötter.

Logga in för att svara
#48738 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ok, det enda vettiga sattet att mata vaghojd ar att saga utifran surfaren. Har mycket erfarenhet av folk sager att det ar 4ft vilket enligt mig ar 2ft eller 6ft beroende pa vem man pratar med.

Till exemple det vara axelhogt pa shouldern sager mer an att det var 2 ft..

Logga in för att svara
#48739 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Alex, hur lång e du? Kan inte din längd bli standard för en svensk 'gubbe'?
Soft att räkna i nya måttenheten Gordos.

Logga in för att svara
#48740 Svar: Ok, the official Scale thread 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

jo men axelhögt för CJ Hopgod är ju inte mer än 2 ft men om Torösnaken eller Nisse tar en axelhög så är den ju med all säkerhet 4 ft... Jo det var CJ som jag skakade hand med i Hossegor. Cool snubbe men extremt kort. Näst intill dvärjväxt. Inte konstigt att vågorna ser stora ut när han rippar, för rippa det gör han.

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!