Facebook data

1
SKADAD - rotator cuff
#48906 SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

what should I do? jag vill inte sluta surfa, ska jag käka mig smärtstillande och inflammations hämmande och surfa ändå

calling Hennio...ring...ring...ring

Logga in för att svara
#48910 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

hmm, är det typ handledsbenet du pratar om? Vad gjorde du, slant när du skulle öppna en hof?

Logga in för att svara
#48912 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Tjena Chris.

Jag pajjade själv axeln när jag spelade mycket tennis i tonåren. Blev tvungen att sluta med både tennis och hockeyn. Men jag gick till sjukgymnats och efter ett tag så blev det mycket bättre. Idag så klickar detfortfarande i bland, men den funkar som den ska, utan operation och jag kan ju surfa idag utan problem.

Jag hittade några av övningarna som sjukgymnasten gav mig på YouTube HAHA. (där finns fan ALLT)

Massage hjälper med, Deep Tissue massage ett par gånger i veckan.
Och återhämntningen kan ta tid så var försiktig med hur du använder axeln så du inte överanstränger den.

// Fredde

Logga in för att svara
#48921 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

ja ja ja! Skitbra övningar. Man tror inte de gör så mycket men det gör dom, övningarna alltså. Jag körde de däringa övningarna vaje dag i tre år och fick tillbaka mycket av det jag förlorade min skada. Kör förtfarande minst en gång i veckan, borde köra merr.
Fick förklarat för mig att de små musklerna i och runt axeln kan tränas upp och göra mycket av det jobb som annan muskelatur annars gör (som ev är skadad) och även ge stabilitet när ligament mm är skadat så ledkulan inte hålls på plats perfekt.

Kör på Sharken! Men stressa inte ut till surfet i onödan innan du fått igång kroppen/axeln. Finns risk för kroniska inflamationer när man kombinerar skador, kyla och anstängning.

Logga in för att svara
#48923 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Låter otrevligt. Får man fråga vad som orsakade skadan?

Logga in för att svara
#48925 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

fredtiger
graphgraph

Om du kör efter demon på youtube så glöm inte att repetera speakerrösten medan du utför rörelserna!

Logga in för att svara
#48926 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Castorn skrev:
Låter otrevligt. Får man fråga vad som orsakade skadan?

jag vet inte, jag är byggd stor runt axlorna och dem rullar lite framåt ifrån mycket paddling/simtag över åren men det är säkert mest för att jag lägger för mycket tid framför datorn -Jävla surfsverige!

jag fick ont när jag skulle resa mig som en pushup härom dagen, axeln bara låste sig. Det gör ont som fan, kan knappast lifta höger armen. Ska försöka surfa ändå, Bethany Hamilton gör det.

tack för tipset Alex, Freddan och Fredtiger, jag ska kolla upp det, och Daniel, nu måste jag dricka Hof med vänster armen.

Logga in för att svara
#48931 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

De var en rätt lång tråd för länge sen om axelskador.
Har själv opererat båda efter att ha haft de ur led flertalet gånger.
Föreslagna övningarna är king. med lite tur har du bara klämt en nerv eller nått linande.

surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&catid=2&id=488#488

Hoppas du blir bra fort

Peace!

Logga in för att svara
#48944 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Alex är inne på rätt spår. De där små musklerna som man tränar med sjukgymnastik är grymt viktiga. De ser till att ledkulan ligger rätt så att när man tar i så drar de större muskelgrupperna rätt. Har man problem med axlarna är det väldigt viktigt att träna rotatorcuffen helt enkelt.

Hoppas det löser sig Chris.

Vi syns.

Logga in för att svara
#48946 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Hade samma problem häromåret, hade ca 8 månader rehab utan surf. Fast då hade jag gått så långt att jag inte kunde röra armen alls. Sista surfsessionen innan rehab kunde jag knappt få upp brädan ur vattnet. Fast då körde jag en 12 fotare å andra sidan.
Numer har jag samma känningar i andra axeln och kör dom där övningarna ett par ggr/veckan men ska väl passa på att vila lite nu i vinter...
Ett annat tips är akupunktur.

Logga in för att svara
#48954 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Det är inte dyrt att gå till sjukgymnasten, tror jag betalade 80 kr/gång pga att det var subventionerat. Hon sa att man inte ens behövde remiss från doktorn. En av de bättre investiringarna jag gjort. Jag fick upp styrkan i axeln efter jag brutit nyckelbenet och kom igång att träna på riktigt efter det. Väldigt skönt att ha ett proffs som väljer ut några övningar och förklarar hur ofta/hur hårt du skall köra. Sen klarar man sig bra på egen hand.

Ring nån som finns nära där du bor och kolla vad som gäller...

Hoppas det löser sig!

Logga in för att svara
#48961 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

"jag fick ont när jag skulle resa mig som en pushup härom dagen, axeln bara låste sig. Det gör ont som fan, kan knappast lifta höger armen. Ska försöka surfa ändå, Bethany Hamilton gör det."

Fick samma åkomma för nån månad sen men i vänster axel, fick bara höra av en läkare att jag skulle vila axeln och försöka stretcha när smärtan lagt sig.. har dock domningar/stickningar i lill, ring och långfingret, detta orsakas antagligen av att en nerv kommit i kläm!! men kan träna och leka hur jag vill nu..

Ta kontakt med Sportrehab på 031-151536, kan allt o allt...

Logga in för att svara
#48962 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

och värmebandage!!

Logga in för att svara
#48991 Svar: SKADAD - rotator cuff 16 år, 5 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

BODYBOARD! Sharkboy on a sharkbisquit Seriously, sorry to hear about your injury. I know a good "shoulder" guy. My climbing partner Anders is a sjukgymnast and could prolly help you out. let me know if you want me to contact him.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!