|
#49038 |
Brädval hybrid - 6'2 eller 6'6 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Behöver tips för att välja bräda.
Har surfat några år med svenska mått mätt. Har två minmals just nu 8'6 + 7'6 men har surfat lite shortboard utomlands och är sugen på mindre bräda igen. Väger 70kg, 180cm lång, surfar för det mesta på Skånes kända och mindre kända spots.
Valet står mellan två brädor om ingen kommer med något annat banbrytande förslag. Vill ha en bräda som är lätt att plocka vågor med många dagar även i halvbra förhållande. Finns det risk för att 6'6an kan va svår att duckdive:a? Blir 6'2an för liten i midje-axelhöga skånevågor?
6'2'' x 21 5/8'' x 2 3/4'' FCS quad M7 + GX
6'6'' x 22 1/4'' x 2 7/8'' FCS quad M7 + GX
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49041 |
Svar: Brädval hybrid - 6'2 eller 6'6 16 år, 6 månader sen |
Stoke: -10 |
|
Vilket märke är det? Formen spelar stor roll. Mindre rocker är lättare att plocka våfor med, bredare nos likaså.
Tycker båda brädorna verkar jävulskt breda och feta för att vara hybrider. Jag kör med en 6.6a x 21 1/2 x 2 7/8 men jag väger 90 kg och 190 cm. Du bör kanske välja den mindre om du vill ha något mer allround.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49044 |
Stoke: 1 |
|
Nu vet vi ju inte hur shapen är på de brädor du föreslagit men om man kollar på måtten så verkar de ju vara gjord för nån som e 100kg+ och lång. Satsa på en bräda runt din egen längd istället (5'11") som inte är überbred och megafet (räcker med bred och fet). När du vant dig kommer du surfa myckt bättre på den, jag lovar.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49047 |
Stoke: 2 |
|
Jag surfar bryten du har tänkt surfa med min hembyggda 6'4x22x2 5/8, lite rocker och ganska bred nos. Röd är den dessutom =)
Har även en nord fishstyle 6'6 som funkar bra, lite svårare att ta sig igenom platta sektioner med den än den andra bara.
Jag väger runt 90 kg och är 194 cm. Om du ska välja någon av de två så är det 6'2:an enligt mig.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49054 |
|
Jo det lutar nog åt 6'2an. Ny modell för i år så jag har inte mer exakta mått men ganska rak outline enligt bilderna så den verkar ha mkt volym. Antar att den har rätt så lite rocker.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49058 |
Stoke: 30 |
|
varför ska du kör en quad?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49092 |
|
tycker quad kan va lite spännande. kanske bara ett försäljningstrick men vi får väl se. kör quad med kite-våg-bräda (ursäkta man svär i kyrkan) också och tycker det är en förbättring jämfört med thruster/trifin-setup. vad gäller shapen så påminner den ganska mkt om 7S superfish så det verkar ju lovande med tanke på utlåtande tidigare på forumet. ska sova på saken men det blir förmodligen order på en 6'2'' imorgon.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#49094 |
Stoke: 15 |
|
är de något märke du tänkt köpa eller är det ett hemma bygge? låter nästan som om du tänkt beställa en fishcuit från CIS om man ser till måtten. fast den är lite tjockare och lite smalare i 6,2. finns inte i 6,6...
|
|
|
Logga in för att svara
|
|