|
#49376 |
byte av fenplugg (fcs) 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
|
håller på o försöker byta min ena centerfin plugg. men vettifan om jag vet vad jag håller på med. kolla bildenn och säg vad ni tycker och hur ska jag gå vidare efter detta,ska jag ta bort hela den vita insatsen som omsluter den svarta pluggen? behäver jag en ny sån vit grejj oxå eller kan jag bara gjuta i den svarta pluggen i hålet?? 
|
|
|
|
|
#49381 |
Svar: byte av fenplugg (fcs) 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Ser inte så farligt ut. Det vita är microballonger som blandas i plasten. Det var ju en tråd här på forumet för några dgr sedan som handlade om pluggar. Kolla in den 
|
|
|
|
|
#49384 |
Stoke: 2 |
|
|
|
|
|
#49395 |
skickar länken till dig med 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 3 |
|
|
|
|
|
#49464 |
Obie
|
buttplugg ! ! fyller alla hål... 
|
|
|
|
|
#49912 |
Remo
|
Nä det vita är resin med ballonger och fiber och kankse lite pigment i som dom använt när dom satt i pluggarna på fabriken. Om den där biten sitter bra så låt den sitta.
Hålet ser ut at vara lite stort så jag hade nog gjort såhär:
1. Fyll lagom med resin+ballonger+"milled fiber"(eller sånderklippt glasväv)
2.Tryck dit den nya plugen. Använd en fena(jag har gjort en dummy med längre "slottar" som jag använder men folk säger att det går bra med fenor) för att rikta mha den gamla så det blir rakt och rätt höjd. Om du har tur så fixar de där små pluttarna på den nya plugen höjden men det måste ju bli rakt...
3. Slipa ner med ca 1cm marginal runt hålet i en fyrkant ca 1mm djupt. Plugen räcker om du slipar ner flush med botten.
Nu har du alltså en lagad plug i nivå med botten som är omgiven av en 1mm djup fyrkant.
4. Klipp ut en fyrkant glasväv motsvarande din fyrkant. Klipp ett hål motsvarande plugen.
5. Tejpa över plugen så du ej får resin i hålen. Tejpa runt kanterna på den nerslipade fyrkanten.
6. Glasa och slipa som vanligt, dvs resin, tryck dit väven, låt stelna, mer resin slipa med 400 slipa med 800.
Färdigt och snyggt, starkt och lätt...
4.
|
|
|
|
|
#49914 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Varför ska man slipa i ett fyrkantmönster? Ett annat tips om man inte kan få tag i malen glasfiber är att ta en grov stenmortel och sen själv mala sönder finklippta fiberbitar. Problemet om man inte har malda fibrer är att det blir luftbubblor i plastmixen
|
|
|
|
|
#49916 |
Remo
|
Kan även göra runt, elips, diamant, octagon
Fyrkant är iofs lättare att klippa ur + mindre riskt att det fransar sig
|
|
|
|
|
#49918 |
ErikG
|
Jag brukar tycka rundare laminatpålägg är enklare att jämna till med slipen än laminat med hörn. Alla sätt är iofs bra utom de dåliga;)
|
|
|
|
|
#49919 |
Remo
|
Oxå lättare att tejpa kanterna om det är fyrkant, snabbt och enkelt = bra i min bok 
|
|
|
|
|
#49926 |
ErikG
|
Man kan lägga laminat med tejp runt men det är också slöseri med tid tycker jag. Slipa ner laminatet du skall lägga den nya "lappen" på så att det gamla laminatet som du slipar+det nya laminatet du plastar dit lite grovt kommer komma kant i kant med det oslipade laminatet. Sen slipar man jämnt lite försiktigt speciellt i kanterna. Efter det sliplager och slipa jämnt ytterligare en gång.
Alla har olika sätt att laga på säg till om jag börjar bli tjatig... 
|
|
|
|
|
#49927 |
Remo
|
Tjat e väl hela anledningen till detta forum?
Jag tycker en tejpbård är skönt att ha för då e det himla smidgt att bara spackla på resin men gummiskrapan och sen trycka dit väven, vänta att det skall gella och sen trimma med rakblad och sen dra bort tejpen.
Men din metod kanske ger mer osynliga kanter. Det är väldigt sällan(=aldrig) min beräkning av hur djupt man behöver slipa innan stämmer, jag får alltid en upphöjning där tejpkanten varit men efter slipklossen varit framme och efter det hotcoat utan tejp brukar det bli hyffsat flush.
|
|
|
|
|
#49928 |
eon
|
Appropå lagning av fenboxar, vad brukar ni köpa för resin? Kan man hitta det i färg/båthandel eller har ni beställt via någon sida?
Eric
|
|
|
|
|
#49942 |
|
Remo skrev:
Nä det vita är resin med ballonger och fiber och kankse lite pigment i som dom använt när dom satt i pluggarna på fabriken. Om den där biten sitter bra så låt den sitta.
Hålet ser ut at vara lite stort så jag hade nog gjort såhär:
1. Fyll lagom med resin+ballonger+"milled fiber"(eller sånderklippt glasväv)
2.Tryck dit den nya plugen. Använd en fena(jag har gjort en dummy med längre "slottar" som jag använder men folk säger att det går bra med fenor) för att rikta mha den gamla så det blir rakt och rätt höjd. Om du har tur så fixar de där små pluttarna på den nya plugen höjden men det måste ju bli rakt...
3. Slipa ner med ca 1cm marginal runt hålet i en fyrkant ca 1mm djupt. Plugen räcker om du slipar ner flush med botten.
Nu har du alltså en lagad plug i nivå med botten som är omgiven av en 1mm djup fyrkant.
4. Klipp ut en fyrkant glasväv motsvarande din fyrkant. Klipp ett hål motsvarande plugen.
5. Tejpa över plugen så du ej får resin i hålen. Tejpa runt kanterna på den nerslipade fyrkanten.
6. Glasa och slipa som vanligt, dvs resin, tryck dit väven, låt stelna, mer resin slipa med 400 slipa med 800.
Färdigt och snyggt, starkt och lätt...
4.
ok..grymt
jag har problem att få loss de "vita" som har satt sig fast i (trä) stringern. de sitter som berget men de e la bara o slita loss de så bra som möjligt utan att skada mer än redan.eller????
Angående den nya pluggen så är den ca 3-5mm högre än den gammla,de e bara o slipa ner den sen närden sitter på plats eller???
|
|
|
|
|
#49943 |
Remo
|
ja eller så låter du den det sitta kvar(det vita alltså)
Plugen är högre för att resin inte skall rinna in i den medans du plastar. Slipas självklart bort precis som du tänkte.
|
|
|
|
|
#49946 |
|
Remo skrev:
ja eller så låter du den det sitta kvar(det vita alltså)
Plugen är högre för att resin inte skall rinna in i den medans du plastar. Slipas självklart bort precis som du tänkte.
faaaaaan va grymma ni är..jag tror jag börjar få klämm på dehäringa nu
|
|
|
|
|
#51842 |
Svar: byte av fenplugg (fcs) 16 år, 4 månader sen |
|
|
|
|
|
#51843 |
|
nu då:evil:
|
|
|
|
|
#51844 |
|
ja så här blev de.antagligen inte den snyggaste lagningen,men de e min 1a så jag blev rätt nöjd.
har en fråga nu när jag kommit såhär långt:
Kan man göra nått för att få lite proffsigare finish på området???
tack för tipsen alla,Remo & Co
|
|
|
|
|
#51846 |
|
|
|
|
|
#51852 |
Stoke: 2 |
|
Du kan lägga på lite epoxy eller om det nu var polyester du lagade med utan att lägga glas och sedan slipa med fiiiiiint sandpapper. Var bara försiktig när du slipar så att du inte slipar ner glaset runt lagningen , då kommer din plugg att ryka igen...
|
|
|
|
|
#51853 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#51854 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#52743 |
Stoke: 3 |
|
Om du vill ha fin avslutning kan man pensla på resin med fin pensel tunnt tunnt och sen lägga en overheadfilm tigt över och tejpa fast låt torka helt sen dra bort. Viktigt när man lägger på plastfilmen är att inte lyfta igen utan net sen torka. lycka till.
|
|
|
|
|