Facebook data

1
Sea Specs???
#49939 Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

piraten
graphgraph

Har äntligen laseropererat ögonen. Väldigt nöjd, och ser fram mot nästa dag i vattnet utan att behöva hålla reda på linserna. Dock har min läkare varnat mig för att vara ute i solen utan solglasögon de första tre månaderna minst. Knappast ett problem härhemma just nu, men åker till marocko i januari.

Då till min fråga: Är det någon som har provat eller hört något om hur Sea Specs funkar för surf?

www.seaspecs.com/

(Oakley har också en variant, men bra mkt dyrare...)

Jag funderar på om de kommer att imma, om de sitter fast, samt hur mycket vatten som samlas på dem... Sen är de ju såklart skitfula, men hellre det än att paja mina nya ögon

Logga in för att svara
#49940 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag har bara hört gott om dem, och skulle själv vilja ha ett par när man surfar utomlands, för att skydda ögonen mot den starka solen. Vet att Göran hade ett par Oakley som han är sjukt nöjd med, fast risken att åka på spö i line-up klart ökar.

Surfers i Vbg har juh haft dessa i några år, så kan nog tänka mig att det finns en del som provat.

Logga in för att svara
#49941 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

köpte nån billig variant, immade som fan.

Logga in för att svara
#49944 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Sidan var nått av de fulaste jag sett, men glasögonen kan säkert vara bra, de är ju mer än en gång man stirrat rakt in i solnedgången tills huvet värker för att kunna se sätten komma.

Logga in för att svara
#49950 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Hmm!
Opererade mina ögon för 8 år sedan (Lasik) och det enda jag märkte av var att mina ögon var mer ljuskänsliga den första tiden dvs man kunde bli lite tröttare av att kisa så mycket men att det skulle vara försämrande för ögonen?
Nja det var det ingen som sa på kliniken och inte blev det någon försämring heller av att vara ute i vattnet utan solskydd.

Surfa på du men när du kommer upp ur vattnet använd solglasögon.

Logga in för att svara
#49977 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

faktum är att uv-strålning skadar alla ögon, vare sig man är laseropererad eller ej. Det kan ge upphov till cellförändringar som täcker hornhinnan om man har otur. Pterygion heter det. Även pinguecula kan man få, det är när den lilla kudden i tårkanalen sprider sig vidare in över ögat.

Har man riktig osis för man malignt melanom, dvs hemsk dödscancer i näthinnan.

Pterygion är vanligare hos surfare i länder med mycket sol och UV pga hög exponering då man kisar in i solen och det reflecteras osv.

Logga in för att svara
#50448 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

piraten
graphgraph

Ah, tack för tipsen. Det läkarn sa är att själva lasern ger väldigt kraftig UV-strålning, så att det var onyttigt att få mer UV i ögonen den första tiden efter... Hur allvarligt det är vet jag inte, men varför chansa? Beställer nog ett par så får vi se. återkommer med rapport
När det gäller ögonoperation kan jag bara rekommendera! Gått från -9 (praktiskt taget blind utan linser) till att kunna köra bil utan brillor. Helt sjuk känsla

Logga in för att svara
#50468 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

Surfingyogini
graphgraph

Vad kul att höra att även så gott som blinda kan börja se
Tror jag var en av de första som opererades i Sverige för ungefär 15 år sen och jag blev också jättenöjd! Men minns att jag var ljuskänslig i typ ett år.... Men tekniken har med all säkerhet blivit bättre nu.
Tyvärr så "växte" mitt synfel tillbaka efter 6-7 år, så även att jag inte ser lika dåligt som innan, måste jag ha linser Men funderar faktist på om jag ska operera ögonen igen

Logga in för att svara
#50479 Svar: Sea Specs??? 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Kolla på Dirty-Dog oxå. de har ett par "vattensolglasögon"

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!