Facebook data

1
Systemkamera..
#50411 Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

alexi
graphgraph

Börjar bli sugen på att skaffa mig en systemkamera för att plåta lite skate och surf m.m. Nån som har några bra tips eller förslag på inköpet eller tips på bra objektiv att plåta ex surf med. Har kikat lite på nikon D90 men det finns kanske liknande modeller i mindre prisklass. Man vill ju ha most bang for buck.
Tackar för svar. Fred ut [img]

Logga in för att svara
#50412 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Säljer min D80 i fint skick för en lagom peng. Köpte i somras och har mest fotograferat inomhus. Du får den billigare än billigaste du kan hitta på nätet (ny). Jag kommer då köpa D90 så jag kan filma lite video med den och slipper köpa en separat videokamera tänker jag.

073 545 91 00 / Ants

Logga in för att svara
#50413 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

alexi
graphgraph

Du e inne på lite samma spår som mig just därför jag med kollat lite på just D90 e dock jävligt nyfiken på kvaliteten på film kvaliten från D90. Hur pass bra fps den har m.m

Logga in för att svara
#50415 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

alexi skrev:
Du e inne på lite samma spår som mig just därför jag med kollat lite på just D90 e dock jävligt nyfiken på kvaliteten på film kvaliten från D90. Hur pass bra fps den har m.m

D50 finns på Blocket till bra pris - köp gärna original objektiv och så lång och med så mycket ljusstyrka du har råd med ... vad gäller surfing i alla fall. Skate rekommenderasw vidvinkle för lite "tuffare" bilder från 24 räknas som bra sport vidvinkle.

Videokvalitén på D90an är inget att klaga på men det finns inga ljudingånger på kameran! Så här gjor de jämt - släpper lite nye funktioner i taget. Inom ett halvt år har vi en ny model med bl.a. flera ingånger typ XLR t.o.m? Jag väntar .... D serie

Logga in för att svara
#50425 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Lägg pengarna på objektiven...det är där skillnaden kommer märkas. Sen börjar det väl finnas gott om beggade D200 (om det nu är nikon du vill ha) på marknaden för en sjyst penning. 5 fps kan man ju inte klaga på.

Logga in för att svara
#50427 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

Eftersom allt i princip hänger på objektivet och fotografen så lägg pengarna på det och öva som fan!

Logga in för att svara
#50428 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

maccan
graphgraph

Har själv kombinationen D200 + 80-200/2.8 Borde gå att hitta för runt 12000:- Satsa på hus med batterigrepp och komplettera även med monopod så har du ett ganska bra kit. 300/4 kan oxå vara ett bra alternativ. Beror mycket på vilka spots du kommer fotografera på. Klarar mig för det mest bra med 200mm men te x när jag satt nere i Margaret i WA önskade jag att jag hade 400-500mm istället..

Köp inte D40 eller D60 om du har planer på att använda äldre optik eftersom dessa hus saknar AF-motor. D50/70/80 har inbyggd motor. Vet ej hur det är med D90

Logga in för att svara
#50437 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

frulle
graphgraph

Om du vill filma lite så kan jag varmt rekomendera d90. Blir sjukt fint, filmar 24fps i 720p HD.
Men det bästa är ju att du kan ha vilket objektiv du vill, blir riktigt fint när du kan filma med bra skärpedjup.
Filmiskt helt enkelt.

Logga in för att svara
#50442 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

fel - stora skilnaden blir ett väldigt LITET skärpedjupt vilket är filmiskt ...

Logga in för att svara
#50447 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

sorry - med bra kanske du menade "kontrollerbar" eller typ "litet" vilket kan likställas med "bra" i dessa sammanhang ...

Logga in för att svara
#50469 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

alexi
graphgraph

Skulle säkert kunna klara mig bra med en billigare modell än d90 och lägga mer kulor på glasen fast det lockar ju helt klart lite att jag kan filma lite smått med den.. tips på tele objektiv? rekomndera gärna via några länkar så man kan kika närmare. Eller tips på objektiv arsenal som kan va bra att börja med.

Logga in för att svara
#50490 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 3

Nille
graphgraph

Strunta i nikon o köp en canon istället!

Visst låter det lockande att kunna filma i HD, men nikon kan bara filma i 720 och endast 5 minuter.
Sen är kameran så dålig så filmen ser ut såhär,
Lite mobilkamera över filmen?

Köp en canon! Det är det ända rätta. Och måste du filma med din kamera så är det en Eos 5D mkII.
Visst den är dyrare, men den filmar i full hd, 1080, och kan filma 16minuter i följd + att du har en begagnat marknad där du kan hitta det mesta.

Logga in för att svara
#50492 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Nille skrev:
Strunta i nikon o köp en canon istället!

Visst låter det lockande att kunna filma i HD, men nikon kan bara filma i 720 och endast 5 minuter.
Sen är kameran så dålig så filmen ser ut såhär,
Lite mobilkamera över filmen?

Köp en canon! Det är det ända rätta. Och måste du filma med din kamera så är det en Eos 5D mkII.
Visst den är dyrare, men den filmar i full hd, 1080, och kan filma 16minuter i följd + att du har en begagnat marknad där du kan hitta det mesta.

Håller med! MEN priset på 23,000:- inkl. objektiv är ............ döm själv efter din plånbok.....

I de lägre klasserna så tycker jag att Nikonär tämligen jämställda - Canon har under senare år läggat före i kvalite och utveckling även om jag tycker att Nikon brukar vara mer robusta byggda.

Logga in för att svara
#50496 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Nille skrev:

Köp en canon! Det är det ända rätta.

Nej köp Nikon för det har jag och alla andra som har Nikon

5 min eller 12 min hit och dit. Megga gegga pixel och HD 720 och HD 10280 hit och dit.

Mina bilder blir fortfarande inte bättre än jag tar och objektiv presterar. VHS fungerade förr, Digitalfilm igår och nu ska det vara HDsuperMegga-presterande bajsbra grejor.

D90 lär räcka och bli över för mina behov och tills dess så har jag en superfin D80 som är mycket bättre än jag själv är. Det är precis som alla som klagar på crowd, skyller på crowd och andra när det du själv som suger och har en kass attityd.

Svider sanningen, ja då har jag träffat rätt!

Logga in för att svara
#50503 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

alexi
graphgraph

Kollade in Canon eos mk2 5d... klar skilnad på filmning men
även på prislappen. Visst skulle man kunna scora en beggad sån för en 10-12 lök så hade det ju varit mumma annars lutar det nog mot d90. Nån som har tips på en bra köp o sälj sida med även beg?

Logga in för att svara
#50514 Svar: Systemkamera.. 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

maccan
graphgraph

Bra sida för allt som rör foto inkl ganska stor beg-marknad
www.fotosidan.se/classifieds/

Lite smalare sida som, vad jag vet, främst vänder sig till am-fotografer med nikonutr. Hyfsad beg-marknad.
www.d70sverige.net

sen dem vanliga köp/sälj: blocket/ebay/tradera/eniro etc

Lyssna inte på tips om att använd Nikon / använd Canon för det har jag etc.. Inget av dessa märken kan anses som överlägset. Båda gör mkt bra uturstning. Anledningen att jag valt jobba med Nikon är främst robustare känsla i de flesta delar.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!