Facebook data

1
Shortboard till ådén!!!?
#50507 Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

nu när storvågssäsongen är här duger inte riktigt fisken och longboarden är jag för harig för
att ta ut, vilken storlek ska en alfahane på182 cm och 72 kilogram ha på sin bräda?

Logga in för att svara
#50508 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jaså.... dom duger inte...

Nä, det går ju inte att surfa svenska vågor med sådana brädor pöjk! Begriper du väl!

Du behöver en 9 foots gun för den svenska vintern!

Logga in för att svara
#50509 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Vad du behöver är en livboj

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!!!!!!!!!!!!!1

Logga in för att svara
#50510 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

var ska du surfa? vad är dina andra brädor för storlek? what gillar du eller inte med det gamla, skriv gärna ner så kan The Godfather hjälpa dig.

Logga in för att svara
#50511 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Hör av dig så ska jag bygga en custom bräda till dig, exakt för de förhållanden du vill!

Håller just på med en ny shortboard åt mig själv (182 cm, 72 kg) som ska funka för 1-2 gubbar.
Den blir 6´2´´ 18 3/4´´ wide med 14 1/4´´ tail. Kommer bilder på lite speciallösningar angående fcs pluggarna.

Kenneth

Logga in för att svara
#50517 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Typ en 6'2"-6'4" x18.25"-18.75"x2.25"+ kanske?

Logga in för att svara
#50518 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

freddas skrev:

Nä, alldeles för liten bräda i Sverige!
Man får inte glömma att de flesta svenska surfare inte behärskar för små brädor. Visst kan dom surfa på dom men det blir inget flow eftersom inte surfaren befinner sig på rätt ställe i vågen hela tiden..

Speciellt i svenska vågor är en för liten bräda värdelös.

Ådén är ganska lång, han behöver en cirkus 6,6 19 2,5

Då har han också en riktigt bra bräda för pointbreaks!

Men jag vet att Sharkboy är för mindre brädor, och jag litar på honom.

Logga in för att svara
#50526 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 3

Patrick
graphgraph

Fugusports var inne på något bra där
6´2 18 3/4 2 1/2 för vinter pälsen.

Jag är samma size som ådén och kör 6´0 19 1/2 2 3/8
Lite för bred och tar bort mycket manövreringsförmåga, men det är den enda hela bräda jag har för svenskt vatten
Lycka till!!

Logga in för att svara
#50532 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

sverre skrev:
freddas skrev:

Nä, alldeles för liten bräda i Sverige!
Man får inte glömma att de flesta svenska surfare inte behärskar för små brädor. Visst kan dom surfa på dom men det blir inget flow eftersom inte surfaren befinner sig på rätt ställe i vågen hela tiden..

Speciellt i svenska vågor är en för liten bräda värdelös.

Ådén är ganska lång, han behöver en cirkus 6,6 19 2,5

Då har han också en riktigt bra bräda för pointbreaks!

Men jag vet att Sharkboy är för mindre brädor, och jag litar på honom.

Förstår vad du menar men 72kg är inte speceillt mycket och de dims jag gav bör lätt kunna flyta det även med en 6/4. En 6'6" blir ju 6" längre än Ådén, kommer bara sluta med att han antingen står för brett eller har bakfoten för långt fram om vågorna inte är OH+. Har upplevt det själv och sett det för många gånger. Brädan blir svårmanövrerad plus att stilen är sjukt ful.

Logga in för att svara
#50533 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Kompromiss: 6'4"x18.75"x2.38"

Logga in för att svara
#50538 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nja Freddas..
Jag köper inte resonemanget om att brädan skulle vara för lång och att man skulle tvingas stå för bredbent.
I så fall har du framfoten för långt fram!

Själv tycker jag att mindre brädor, och nu pratar jag vanliga shortboards, kommer främst till rätta i mindre men kraftiga och snabba beachbreaks. Där gäller det att vara kvick. När det är bra tryck i vågorna behövs inte heller längden för att paddla in.

I Sverige är det vanligtvis inte det trycket i vågorna, onshore vindvågor ger inte lika branta vågor, och inte samma tryck i vågen, det blir mer slappt. En fish är det ultimata.

Varför Ådén inte är helt nöjd med fishen vet jag inte.. Men ska man surfa en vanlig shortboard i Sverige är det bra med lite längd och volym för att kunna paddla in lättare på slappa vågor..

Detsamma gäller pointbreaks.. i sådana vågor behöver man ofta inte vara lika kvick som i snabba beachbreaks, där handlar det mer om flow, längd att paddla in med och mindre brädor fyller ingen funktion när man helst vill dra större svängar o större cutbacks.

En 6'6 är inte mer svårsvängd än en 6'2 bräda... däremot är den inte lika lös o lika kvick... man har ingen nytta av en liten bräda om man inte har fart, med fart är en större bräda inte svårsvängd.

Men det hade varit intressant att få höra RATMANS och Sharkboys reflektioner också. Jag har inte hängt med så bra i den moderna brädutvecklingen och det kanske är där skon klämmer?

Logga in för att svara
#50539 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

good answer sverre, I agree with both of you guys though, but it depends mainly on which break he is going to use it for and which waves...bigger torö?

Logga in för att svara
#50543 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Don´t be scared of more foam. Learn to surf the board instead of overpowering it, thinking your tearing it up. + a bit more float over there on the east, in that fresh water and in a thick wettie wouldn´t hurt.

Logga in för att svara
#50544 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Plocka fram longboarden för böfvulen!
Förstår inte nöjet i att surfa två sekunder åt gångenB)

Logga in för att svara
#50545 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag väger ungefär samma som Åden men är 178 lång, kör en Gammal Rusty 6'4" x 18 3/4" x 2 1/2" Tror nosen är 11" och tailen 14? Helt ordinär shortboard med rena linjer squashtail och grunda konkaver. Om det är stökigt rekommenderar jag en bräda som klarar lite slag utan att man blir avkastad, inga konkaver, rätt kanter för surfaren är viktigt inte för boxiga. Kanske tom lite reverse V för "Stora" Östersjövågor. Inte för platt rocker a la fish givetvis, kanske lite mer genomgående rocker som inte plattar ut för mycket mellan fötterna.
Svammel svammel...Torö är ju lite speciell våg med rätt mycket skvalp och hela undervattenstopografin som fokuserar in mycket studsande vågenergi in mot stenstranden om jag fattat rätt och som man ofta kan se på filmer och foton. Vad kör ni Torösurfare när det blir större? Kanske nån kan hjälpa den unge odågan?

Logga in för att svara
#50546 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

sverre skrev:
nja Freddas..
Jag köper inte resonemanget om att brädan skulle vara för lång och att man skulle tvingas stå för bredbent.
I så fall har du framfoten för långt fram!

Själv tycker jag att mindre brädor, och nu pratar jag vanliga shortboards, kommer främst till rätta i mindre men kraftiga och snabba beachbreaks. Där gäller det att vara kvick. När det är bra tryck i vågorna behövs inte heller längden för att paddla in.

I Sverige är det vanligtvis inte det trycket i vågorna, onshore vindvågor ger inte lika branta vågor, och inte samma tryck i vågen, det blir mer slappt. En fish är det ultimata.

Varför Ådén inte är helt nöjd med fishen vet jag inte.. Men ska man surfa en vanlig shortboard i Sverige är det bra med lite längd och volym för att kunna paddla in lättare på slappa vågor..

Detsamma gäller pointbreaks.. i sådana vågor behöver man ofta inte vara lika kvick som i snabba beachbreaks, där handlar det mer om flow, längd att paddla in med och mindre brädor fyller ingen funktion när man helst vill dra större svängar o större cutbacks.

En 6'6 är inte mer svårsvängd än en 6'2 bräda... däremot är den inte lika lös o lika kvick... man har ingen nytta av en liten bräda om man inte har fart, med fart är en större bräda inte svårsvängd.

Men det hade varit intressant att få höra RATMANS och Sharkboys reflektioner också. Jag har inte hängt med så bra i den moderna brädutvecklingen och det kanske är där skon klämmer?

Håller med Sverre här men ffa lite mindre mer förfinade brädor kommer till sin rätt på mindre stökiga vågor. Ganska olikt Torö mao. En liten förfinad tunn bräda lyder minsta vink mkt snabbare vare sig impulserna kommer från åkaren ELLER krabb sjö/stök

Logga in för att svara
#50557 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

ErikG skrev:
Jag väger ungefär samma som Åden men är 178 lång, kör en Gammal Rusty 6'4" x 18 3/4" x 2 1/2" Tror nosen är 11" och tailen 14? Helt ordinär shortboard med rena linjer squashtail och grunda konkaver. Om det är stökigt rekommenderar jag en bräda som klarar lite slag utan att man blir avkastad, inga konkaver, rätt kanter för surfaren är viktigt inte för boxiga. Kanske tom lite reverse V för "Stora" Östersjövågor. Inte för platt rocker a la fish givetvis, kanske lite mer genomgående rocker som inte plattar ut för mycket mellan fötterna.
Svammel svammel...Torö är ju lite speciell våg med rätt mycket skvalp och hela undervattenstopografin som fokuserar in mycket studsande vågenergi in mot stenstranden om jag fattat rätt och som man ofta kan se på filmer och foton. Vad kör ni Torösurfare när det blir större? Kanske nån kan hjälpa den unge odågan?

Glömde säga..den där Rustyn kör jag när det blir större. Ffa i Östersjön

Logga in för att svara
#50570 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -3

latte
graphgraph

5,3" 15" 1 1/2" tycker jag man skall surfa i svenska vatten:blink:

Logga in för att svara
#50572 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Longboard e nog det du kan ha roligast med i Svea..! Du plockar mer vågor och får längre åk. Annars tror jag en 6'4 fish hade passat dig bra.. Med tanke på hur du surfade när du var här.

Logga in för att svara
#50577 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

ejja
graphgraph

pröva trådlöst tangentbord!!

Logga in för att svara
#50579 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Vet alla utom jag hurpass bra Åden surfar?

Skulle jag gissa på något håller jag med Sverres resonemang om en lite större shortboard är det som passar till en som inte behärskar en fish i lite större vågor.

En lite överdimensionerad shortboard är betydligt mer förlåtande att lära sig surfa på och exakta mått tycker jag man bara kan ge efter att ha sett hur bra surfaren är eller fått en beskrivning.

Kom precis hem efter en vecka i England och har ett par riktigt schyssta nya brädor med mig hem, blev en 12-13 st...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#50583 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

storvågssäsongen hemma i sthlm?
det största jag surfat var torö var i augusti, då va de toppen med vanlig shortboard om man har surfat sådant mycket. annars blir det inte mycket större hemma. visst kan de blåsa 25sek och träffa torö men då kan du inte paddla ut i allafall. jag säger vänta med bräda tills du ska ut och surfa kontinueligt utomlands.
Tills dess använd firren och longboarden.

Logga in för att svara
#50585 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

snakie skrev:
det största jag surfat var torö var i augusti, då va de toppen med vanlig shortboard om man har surfat sådant mycket. annars blir det inte mycket större hemma. visst kan de blåsa 25sek och träffa torö men då kan du inte paddla ut i allafall. jag säger vänta med bräda tills du ska ut och surfa kontinueligt utomlands.

Håller med, en shortboard behövs igentligen inte på torö om det inte är så att han vill lära sig att surfa en shortboard (fish och shortboard surfar ju helt olika). Visst, om han är ovan kan han ju lägga på mer volym men gör det på bredden och tjockleken då. Har surfat 6'2"-6'4" förut och de var på tok för långa, fick aldrig nån bra fotplacering förens jag gick ner till 5'10' och 5'11" i normala vågor och 6'1" i HH+ (jag är 172cm). Tycker ofta man ser folk med för långa shortboards som står helt felbalanserade och vinglar.

Ådén som är van vid en fish kanske skulle skaffa en bräda som har mer volym inbyggt i shapen, typ en flyer eller liknande. Blir ju sällan för stort för den på torö.

Logga in för att svara
#50588 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

freddas skrev:
snakie skrev:

Visst, om han är ovan kan han ju lägga på mer volym men gör det på bredden och tjockleken då. Har surfat 6'2"-6'4" förut och de var på tok för långa, fick aldrig nån bra fotplacering förens jag gick ner till 5'10' och 5'11" i normala vågor och 6'1" i HH+ (jag är 172cm). Tycker ofta man ser folk med för långa shortboards som står helt felbalanserade och vinglar.

.

Har du åkt snowboard förut?
Stancen på en surfbräda är en helt annan sak än på en snowboard. Av dina bilder att dömma tycker jag att du ser ut att ha framfoten väldigt långt fram på brädan. Du skulle absolut kunna ha samma stance på en längre bräda. Sen kanske just du inte gillar det.
Jag säger inte att det är fel, men det är ovanligt och inte normalt!
Att folk står för brett eller för smalt på en bräda har ingenting med brädans längd att göra.
Du kanske har korta ben, sånt varierar ju också.
Du får det att låta som att man måste stå bredare på en längre bräda?
Att stå för brett hämmar ju möjligheten att svänga betydligt!
Man kan vända på det också. På en kort bräda måste man stå snävare med fötterna för att kunna svänga mjukt och följsamt!

Min poäng är alltså inte att dissa vad som fungerar för dig.

Men jag vänder mig emot att du går ut o säger något som egentligen är fel som om det vore rätt.
Det är du som är den udda här, inte alla andra.

peace!

Logga in för att svara
#50589 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

freddas skrev:
snakie skrev:

Håller med, en shortboard behövs igentligen inte på torö om det inte är så att han vill lära sig att surfa en shortboard (fish och shortboard surfar ju helt olika). Visst, om han är ovan kan han ju lägga på mer volym men gör det på bredden och tjockleken då. Har surfat 6'2"-6'4" förut och de var på tok för långa, fick aldrig nån bra fotplacering förens jag gick ner till 5'10' och 5'11" i normala vågor och 6'1" i HH+ (jag är 172cm). Tycker ofta man ser folk med för långa shortboards som står helt felbalanserade och vinglar.

Ådén som är van vid en fish kanske skulle skaffa en bräda som har mer volym inbyggt i shapen, typ en flyer eller liknande. Blir ju sällan för stort för den på torö.

Sant.

Jag har en NORD flyer 6´2 19" 2 3/8 som är kul i dom vågorna vi oftast surfar. Volym genom hela railen och generöst med volym för bakfoten. Den skulle nog vara vettig om personen i fråga nog har surfat en del. För långa shortboards har jag aldrig lyckats bemästra.

Logga in för att svara
#50593 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

sverre skrev:
freddas skrev:
snakie skrev:

Visst, om han är ovan kan han ju lägga på mer volym men gör det på bredden och tjockleken då. Har surfat 6'2"-6'4" förut och de var på tok för långa, fick aldrig nån bra fotplacering förens jag gick ner till 5'10' och 5'11" i normala vågor och 6'1" i HH+ (jag är 172cm). Tycker ofta man ser folk med för långa shortboards som står helt felbalanserade och vinglar.

.

Stancen på en surfbräda är en helt annan sak än på en snowboard. Av dina bilder att dömma tycker jag att du ser ut att ha framfoten väldigt långt fram på brädan. Du skulle absolut kunna ha samma stance på en längre bräda. Sen kanske just du inte gillar det.
Att folk står för brett eller för smalt på en bräda har ingenting med brädans längd att göra.
Man kan vända på det också. På en kort bräda måste man stå snävare med fötterna för att kunna svänga mjukt och följsamt!

Men jag vänder mig emot att du går ut o säger något som egentligen är fel som om det vore rätt.

peace!

Nej! Jag hatar snö så snowboard går fetingbort.

Ok, jag uttryckte mej lite dåligt. Kanske lät lite buffligt, det var inte meningen. Borde naturligtvis skrivigt: "Så här anser jag". Ber om ursäkt om jag trampade nån på tårna.

Ett tips till Ådén är att maila shapern som ska göra brädan och fråga. Ingen vet ju en bräda bättre än den som shapar den.

Logga in för att svara
#50596 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

okej, som jag jag fattar det är shortboarden lätt överskattad i sverige?
skall prova långboarden i lite större och se vad som händer?!
swingen: tror inte jag kan hantera en så stor fish....

Logga in för att svara
#50598 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

en allround fetare shortboard som Göran rekommenderade är nått jag kan hålla med om, när det är större vill man ändå ha lite kontrol, om brädan är för tjock och bräd så kan det blir lite tracky,

en CI flyer är en bra generisk exemple på ett sådant bräda.

typ 1-2" kortare än din allround shortboard, men 1/2" brädare, samma tjocklek, men med allt volym sparat tills ut i railen. håll nose rockern låg men behåll taii rockern och inte överdrivet bräd i tailen. 14.25-14.5 max om du ska surfa lite större vågor.

om du hade surfat länge, din allround shortboard skulle vara något omkring 6'2" x 18 1/4" - 18.5" och ca 2.25 tjock. Så kanske 6'0" fast hela 19" bred, 2 3/8" tjock, low entry rocker, moderate tail, hard tail edge, soft forward rails minimum 12" nose and a tail of about 14.5" with a normal 4\.5-max6" tail block, squash or swallow -doesn't really matter. Full concave bottom, single to double, with vee out behind rear fin. Bump or no bump depends on your shaper. I prefer not too much bump because it makes too specific of a turning zone.

Logga in för att svara
#50601 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

freddas skrev:
sverre skrev:
freddas skrev:
snakie skrev:

.

peace!

Ok, jag uttryckte mej lite dåligt. Kanske lät lite buffligt, det var inte meningen. Borde naturligtvis skrivigt: "Så här anser jag". Ber om ursäkt om jag trampade nån på tårna.

Ett tips till Ådén är att maila shapern som ska göra brädan och fråga. Ingen vet ju en bräda bättre än den som shapar den.

" trampade nån på tårna " ???

Det tror jag inte, men du spred en subjektiv lögn som vore det en objektiv sanning!

Ditt val av bräda gör du bäst själv
men förklaringen köper jag inte, inte ens subjektivt!

Logga in för att svara
#50605 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

sverre skrev:
freddas skrev:
sverre skrev:
freddas skrev:
snakie skrev:

.

peace!

" trampade nån på tårna " ???

Det tror jag inte, men du spred en subjektiv lögn som vore det en objektiv sanning!

Ditt val av bräda gör du bäst själv
men förklaringen köper jag inte, inte ens subjektivt!

Alltså om jag surfar en längre shortboard i vågor under huvet så har jag uppenbara problem med fotplaceringen. Har två kompisar som har exakt samma problem och har dessutom hört det från diverse surfare i californien. Sen verkar det ju uppenbarligen som om alla inte har detta problem. Kan ju ha med benlängden att göra precis som du sa(mina ben e rätt korta skulle jag tro). Så min förklaring var ingen lögn eftersom jag och bekanta har det problemet men det är heller ingen absoult sanning eftersom flera andra inte verkar ha det. Fan va snurrigt det där blev. Jag uttgick ju bara från vad jag upplevt, borde klargjort det bättre och inte skrivigt det som om det var den absoluta sanningen.

Logga in för att svara
#50607 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det är lugnt!

Men nu när vi har rett ut det semantiska...

Jag förstår inte varför fotplaceringen är ett problem!?

På vilket sätt? I bottomturn eller topturn?

Logga in för att svara
#50612 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

sverre skrev:
Det är lugnt!

Fan va bakis jag e, tar 100år att skriva ett inlägg.

För mej kan det gå på två sätt om jag surfar en shortboard som är för lång för vågstorleken:
1.Framfoten hammnar på rätt plats men bakfoten kommer då för långt fram, ibland framför framfenorna. Brädan planar bra men blir trög och svårsvängd. Att gå down the line är inga störe problem men det blir svårt att göra tvära och snabba ädringar i riktning, dvs både bottom och topturns blir utdragna och långsamma. Detta är mest vanligt för mej.
2. Bakfoten hamnar rätt, dvs över bakfenan eller strax framför. Framfoten därimot hamnar för långt bak vilket resuterar i dålig planing och att farten bromsas in. Utan fart blir det mesta svårt även fast brädan känns lös. Detta kan hända om jag verkligen sattsar på att få bakfoten rätt, annars händer 1:an automatiskt.

Hammnar man helt rätt med båda fötterna tycker jag man känner det direkt. Brädan planar bra samtidigt som den blir lös och följsam.

Logga in för att svara
#50613 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

freddas skrev:
sverre skrev:
Det är lugnt!

Fan va bakis jag e, tar 100år att skriva ett inlägg.

För mej kan det gå på två sätt om jag surfar en shortboard som är för lång för vågstorleken:
1.Framfoten hammnar på rätt plats men bakfoten kommer då för långt fram, ibland framför framfenorna. Brädan planar bra men blir trög och svårsvängd. Att gå down the line är inga störe problem men det blir svårt att göra tvära och snabba ädringar i riktning, dvs både bottom och topturns blir utdragna och långsamma. Detta är mest vanligt för mej.
2. Bakfoten hamnar rätt, dvs över bakfenan eller strax framför. Framfoten därimot hamnar för långt bak vilket resuterar i dålig planing och att farten bromsas in. Utan fart blir det mesta svårt även fast brädan känns lös. Detta kan hända om jag verkligen sattsar på att få bakfoten rätt, annars händer 1:an automatiskt.

Hammnar man helt rätt med båda fötterna tycker jag man känner det direkt. Brädan planar bra samtidigt som den blir lös och följsam.

vore det inte bra med en lite mindre bräda då, fast för sverige vågor kanske det inte är bra...

Logga in för att svara
#50614 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

viktor m skrev:

vore det inte bra med en lite mindre bräda då, fast för sverige vågor kanske det inte är bra...

Jo, alltså detta är vad som händer om jag paddlar ut med en shortboard som är för lång för vågstorleken. Det har tex hänt då de andra brädorna varit på lagning.

Logga in för att svara
#50713 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

this is a flyer like shape

Logga in för att svara
#50714 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Logga in för att svara
#50716 Svar: Shortboard till ådén!!!? 16 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy