|
#50748 |
Torkad polyester. 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
Jake
|
Har tidigare lagat en del rätt stora dingar på en gammal bräda med biltemapolyester. Det var i början av min dinglagningskarriär och det blev inte jättebra men iaf funktionellt. Problemet är att jag nu såg att i princip hela min lagning verkat lossna från resten av brädan. Dessutom är den nästan krispig eller torr. Faller i småbitar när man knackar på det. Vad är det för fel jag gjort? Eller är det helt enkelt en så dålig polyester att den torkar sönder efter några år? Har hört att det ska vara vax i riktig surfpolyester men kan det verkligen vara hela skillnaden?
|
|
|
|
|
#50758 |
Svar: Torkad polyester. 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Du måste slipa och torka rent med tex T-röd eller aceton innan du laminerar. Inga flottiga handavtryck heller ok? Ingen fukt, plasta helst i torr och varm lokal. kanhända är din plast av kass kvalitet mht uv stabiliteten? Då brukar den bli brun. 
|
|
|
|
|
#50790 |
Stoke: 4 |
ATA
|
|
|
|
|
#50799 |
Stoke: 143 |
|
|
|
|
|
#50809 |
ErikG
|
Nja det vete fan Jocke, man brukar sätta till vaxlösning för att göra laminerpolyester slipbar. Den blir då s.k finishpolyester. Vaxlösningen simmar upp på ytan och bryter ytspänningen vilket gör att vissa ämnen kan avdunsta osv..
|
|
|
|
|
#50811 |
Stoke: 15 |
|
Verkar vara några saker som samspelar.
1. Rengörning som ErikG skrev
2. Det du beskriver tyder på att Polyestern forsätter att härda. Omättad polyester som det handlar om
när du har härdare med i bilden fortsätter alltid att härda över tiden, troligen har du fått i en för stor mängd härdare.
När polyestern härdar krymper den samtidigt och blir skör krispig och torr, av krympningen så lossnar den. Har den utsatts för stark Uv-strålning på skyndar detta nedbrytning/härdning.
Vax däremot skulle jag hävda gör inte mycket för UV skydd utan där behöver du lite andra Uv tillsatser
(ett enkelt sätt är att köpa titandioxid hos en färghandlare och använda 2% i din blandning, blir vitt som fan och lite mindre slagsegt)
Vax används för att öka flytbarheten dvs sänka viscositeten.
|
|
|
|
|
#50828 |
|
ErikG skrev:
Nja det vete fan Jocke, man brukar sätta till vaxlösning för att göra laminerpolyester slipbar. Den blir då s.k finishpolyester. Vaxlösningen simmar upp på ytan och bryter ytspänningen vilket gör att vissa ämnen kan avdunsta osv.. Du har rätt Erik i dit påstående,,,Men. När man bygger båtar, så avslutar man med ett lager topcoat. Jag har sett hemma pulade båtar utan detta lager. Det är ingen vacker syn efter nåt år. När solen har fått bränna på. Och skilnaden mellan vanlig gealcoat och toppcoat är att den senare har 3% vax in blandat. 
|
|
|
|
|
#50831 |
Stoke: 0 |
Jake
|
Tror Papasharq är något på spåret. Jag hade nog i rätt mkt härdare för att få det att gå undan. Däremot så var jag rätt nogrann med att slipa och hålla rent så det borde inte påverkat. Får tänka på det där med härdarmängden i fortsättningen då. Sen ska jag ge fan i att köra med biltemas polyester...
|
|
|
|
|
#50832 |
ErikG
|
jocke skrev:
ErikG skrev:
Nja det vete fan Jocke, man brukar sätta till vaxlösning för att göra laminerpolyester slipbar. Den blir då s.k finishpolyester. Vaxlösningen simmar upp på ytan och bryter ytspänningen vilket gör att vissa ämnen kan avdunsta osv.. Du har rätt Erik i dit påstående,,,Men. När man bygger båtar, så avslutar man med ett lager topcoat. Jag har sett hemma pulade båtar utan detta lager. Det är ingen vacker syn efter nåt år. När solen har fått bränna på. Och skilnaden mellan vanlig gealcoat och toppcoat är att den senare har 3% vax in blandat.
Nej det är nog pigmentet i gelcoaten som ger uv-skydd vid båtbygge, inte många båtar med opigmenterad gelcoat va?
|
|
|
|
|
#50833 |
ErikG
|
Jake skrev:
Tror Papasharq är något på spåret. Jag hade nog i rätt mkt härdare för att få det att gå undan. Däremot så var jag rätt nogrann med att slipa och hålla rent så det borde inte påverkat. Får tänka på det där med härdarmängden i fortsättningen då. Sen ska jag ge fan i att köra med biltemas polyester...
Köp polyestern som Watskibutikerna har det finns en uv-stabiliserad typ i deras sortiment. Möjligt att biltema har samma men kolla watskikatalogen.
|
|
|
|
|
#50834 |
|
ErikG skrev:
jocke skrev:
ErikG skrev:
Nej det är nog pigmentet i gelcoaten som ger uv-skydd vid båtbygge, inte många båtar med opigmenterad gelcoat va? Nej.
|
|
|
|
|
#50835 |
|
Jake skrev:
Tror Papasharq är något på spåret. Jag hade nog i rätt mkt härdare för att få det att gå undan. Däremot så var jag rätt nogrann med att slipa och hålla rent så det borde inte påverkat. Får tänka på det där med härdarmängden i fortsättningen då. Sen ska jag ge fan i att köra med biltemas polyester... Ja, Biltemas prudukter är rätt kassa,,,,
|
|
|
|
|
#50836 |
|
jocke skrev:
ErikG skrev:
jocke skrev:
ErikG skrev:
Nej det är nog pigmentet i gelcoaten som ger uv-skydd vid båtbygge, inte många båtar med opigmenterad gelcoat va? Nej. Ja, kanske lite då,,,
|
|
|
|
|