|
#51349 |
the fucking RULES... 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
|
efter dagens och de övriga sessions på BOMB säkra prognoser är de nog dags att Chris A.K.A sharkboy`s gammla inlägg om diverse regler i lineup och övrig skötsel på spots publiseras igen. Vi surfare som får ha ett av västkustens populäraste och kanske(?) mest frekvänta bryt till förfogande kanske borde visa lite mer respekt osv mot de som sköter och tarhand om småbåtshamnen i Åsa. Var där nere idag och pratade med en båtägare som var nere och kollade till sin båt och han tyckte inte de va ok med all skit som lämmnas på parkeringen.de tycker oxå de e tråkigt med vägen (kostigen) som är sönderkörd året runt numera.
Jag vet att de har vart uppe på tapeten tidigare men jag vet inte om vi surfare har varit med och fixat till vägen nån gång.?kanske är dags nu????????
nu till reglerna i LINE UP:eftersom de i Åsa är höger vågor MÅSTE du kolla tillVÄNSTER när du paddlar in.ser du någon i detta skede på vågen kanske du ska fundera på att avbryta för att inte störa.Paddlar du ut i line up efter att du tagit en våg så duckar/dycker du genom vitvattnet ist för att paddla mot skuldran.du får helt enkelt ta lite "dog Shit" ibland och bjude en annan surfare på Stoke istället för att sabba hans våg.
jag hade en ok sesson idag men de e för mkt skit nu. klart att alla kan droppa på folk ibland men man måste veta reglerna.de e samma o fotboll, hockey o alla andra sporter. snart blir de MMA i Åsa.
från oss alla
THERULES: www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46602
|
|
|
|
|
#51364 |
Svar: the fucking RULES... 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 10 |
Qanik
|
|
|
|
|
#51374 |
Stoke: 1 |
|
Surfers that can't pick up their own crap don't belong in the water period. You should know better.
|
|
|
|
|
#51386 |
Stoke: 30 |
|
|
|
|
|
#51388 |
Stoke: -1 |
|
Trist att det var så i Åsa igår. Missade surfen helt igår tyvärr.
Håller med Johan om reglerna i Åsa behöver skärpas. Men där är en regel du missade som medför att jag bryter reglerna och droppar in på folk.
När man hoppar i från piren och lägger sig innanför alla så får man inte ta första vågen som kommer, man måste släppa ett gäng vågor till de som har väntat längre än DIG... Jag droppar in på de som kontinuerligt hoppar i från piren och lägger sig ytterst och plockar första bästa våg. Detta kallas snakeing och de som snakar får vad de förtjänar när ngn droppar in.

|
|
|
|
|
#51391 |
|
Blindmoose skrev:
När man hoppar i från piren och lägger sig innanför alla så får man inte ta första vågen som kommer, man måste släppa ett gäng vågor till de som har väntat längre än DIG... Jag droppar in på de som kontinuerligt hoppar i från piren och lägger sig ytterst och plockar första bästa våg. Detta kallas snakeing och de som snakar får vad de förtjänar när ngn droppar in.
själklart ,
For more information please visit: www.surfzone.se/forum/ showthread.php?t=46602
|
|
|
|
|
#51394 |
|
|
|
|
|
#51395 |
|
|
|
|
|
#51396 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#51425 |
|
sverre skrev:
JohanBTZ skrev:
från oss alla
THERULES:www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46602
Inte med ett ord förklarade du hur dessa samlagsregler fungerar... ? Men du kanske aldrig haft nån tjej?
inte från Alingsås iallafall.........
|
|
|
|
|
#51546 |
Stoke: 7 |
|
Tråkigt att höra att båtägarna i Åsahamn är missnöjda. Må detta bli en tankeställare till alla oss som vistas där. Klart som attan att vi måste visa respekt för båtägaran och dess egendom samt att lämna stället cleant.
|
|
|
|
|
#51556 |
Stoke: 15 |
|
ok har inget med tråden egentligen att göra men mera med att komma bra överens med lokalbefolkningen.
var inte det en stor samling surfare som var där och plockade skräp förra året? sånt är bra, de gillar båtägarna säkert. surfade ett ställe med en kompis i norge där en gammal bonde ägde vägen(ko stigen) ner till vattnet. den gick sönder varje gång de var regn. stället är litet och få surfar där så de 4 lokala la 200:- var i ett kuver tog med en flaska whisky och gick upp till bonden. tackade för en bra vinter samtidigt som de hoppades att han "ursäktade" att vägen blivit dålig samtidigt som de sa att de kunde hjälpa till att fixa den nästa vår när han skulle använda den igen. han blev super glad! nu har han till och med plogat vägen några ggr när det vart snö. ibland behövs det så lite. kanske inte alltid pengar men att man tar kontakt med de som kan ha ett problem med det man gör.
|
|
|
|
|
#51577 |
|
De som äger hamnen (och vägen) är hyfsat täta, så tror inte pengar eller whiskey tar oss någon vart. Däremot anordnade Remo att hjälpa han som bli anlitad att fixa vägen, att lägga grus. Att plocka upp efter sig är en självklarhet! Vara trevlig mot de som _inte_ surfar, det är "deras" hamn, vi är gäster!
Båtägarna är trötta på oss, trots att vi faktiskt nästan alltid hjälper dem, så försök att parkera i södra delen eller norra och inte "inne" bland båtarna (som jag själv gjort tidigare).
Kanske skall föreslå en bom till fam. Hertz och sen lägga en tusing själv för att få nycklen!?
|
|
|
|
|
#51600 |
Stoke: 20 |
|
Daniel skrev:
De som äger hamnen (och vägen) är hyfsat täta, så tror inte pengar eller whiskey tar oss någon vart. Däremot anordnade Remo att hjälpa han som bli anlitad att fixa vägen, att lägga grus. Att plocka upp efter sig är en självklarhet! Vara trevlig mot de som _inte_ surfar, det är "deras" hamn, vi är gäster!
Båtägarna är trötta på oss, trots att vi faktiskt nästan alltid hjälper dem, så försök att parkera i södra delen eller norra och inte "inne" bland båtarna (som jag själv gjort tidigare).
Kanske skall föreslå en bom till fam. Hertz och sen lägga en tusing själv för att få nycklen!?
Tror inte något hjälper för att blidka de som bor där nere. Endast att möta med vänlighet och hjälpa till att plocka skräp (kunde inte vara med förra året). Sen får man knyta näven i fickan och hata dem när man kommer hem. Jävla borgarpacket går aldrig att få nöjda! UPP TILL KAMP! JAAAAAAAAA! Kan vi inte occupera hela området och bli hippies och sitta och sjunga. Daniel får från och till köpa snus och öl medan vi andra vaktar! Nån som är på? Vi börjar med huset längst mot hamnen:cheer:
|
|
|
|
|
#51602 |
|
men Adam nu missförstod du, finns ingen anledning att knyta näven i fickan än andra än de som skräpar ner, dvs. surfarna som inte kan sköta sig, windsurfare som kör ner bilen för att rigga etc.
Det är inte klassfråga, utan en fråga om vanlig jävla hyfs, verkar som 80-90 tallisterna inte fått den uppfostran de borde, respekt för de äldre etc. (ja, nu drog jag en jävla massa folk över en kam). 
|
|
|
|
|
#51614 |
|
regler.... regler.... regler..... pust..... stön......
Regler på surfsverige, regler i lineuppen, regler på parkeringar, regler i monopol
FAN finns det ingen regelfri plats! ?
Den där extrem fight sporten kanske..... man får bitas o sparka i skrevet o allting trorjag... hehehe!!!
|
|
|
|
|
#51615 |
|
no headbutts, no knees to the head of a downed opponent (except in Japan) no biting, no finger poking, 3 x 5 minute rounds, win on points submission knock out, or technical knockout. now touch gloves
|
|
|
|
|
#51617 |
|
Daniel skrev:
verkar som 80-90 tallisterna inte fått den uppfostran de borde, respekt för de äldre etc. (ja, nu drog jag en jävla massa folk över en kam).
tack för den...  haha
|
|
|
|
|
#51618 |
|
|
|
|
|
#51627 |
Stoke: 29 |
Esta
|
I en film hörde jag meningen: "Regler e till för idioter". (alltså inte mina ord)
Tänk till 2 ggr så kommer ni att förstå. Jag var tvungen att göra det.
|
|
|
|
|
#51628 |
Esta
|
Glömde... Han som sa det i filmen var en mördare, om jag minns rätt... haha
|
|
|
|
|
#51630 |
|
Det handlar inte om regler, utan normer! Men eftersom flum-generationens barn inte blivit uppfostrade och lider av damp, så verkar det uppenbarligen inte funka. Inför aga i skolorna igen, respekt för polisen, res på dig när någon gammal står på bussen/tunnelbanan/spårvagnen, erbjud dig att bära den gamla damens kassar.... (ja, jag överdriver för att provocera)
Allt var inte bättre förr: "Kerstin??! Kerstin!!" säger mannen i reklamen med pipa i munnen, tidning i knät, med en whiskeyn brevid sig, samtidigt som han håller upp sin nyfödda med som behöver ett blöjbyte!
och Esta, jag förstår inte, har x-mas spliffen åkt fram nu igen? 
|
|
|
|
|
#51631 |
|
Daniel skrev:
 kanske ska gå dit men en pava L'Ermita, gåslever, lite rysk kaviar och vaktelägg istället...  man ska prata med bönder på bönders vis, eller i detta fall överklass på överklassens vis...
min tanke var att det oftast är bättre att ta upp problemet och lösa det istället för att låta problemet bli ännu större genom skitsnack och rykten. oftast visar det sig att det inte är något stort problem utan att det just blivit en höna av en fjäder...
för crowdens skull kanske de vore bäst med en bom eller ett förbud mot nedkörsel i hamnen, så länge de inte förbjuder surfing i hamnen. är något år sen jag var där, synd att mista den vågen pga dålig stämning. första gången jag var där var båtägarna glada och nyfikna(typ -98) men jag förstår att de är sura om det skräpas ner mm. sen kan man ju tycka vad man vill om båtägare, generellt är de ju inte dirket skräpfritt runt uppläggningsplatserna.
lycka till och god jul!
|
|
|
|
|
#51632 |
Esta
|
Daniel skrev:
Nee inte då, haha. Såhär menade han: Det behövs regler för dom som e idioter. En normalfuntad människa brukar fatta vad som gäller.
Men som sagt, skrivet av en manusförfattare; inte en filosofs bevingade ord.
|
|
|
|
|
#51640 |
|
de som inte sköter sig kanske borde inse(vet kanske inte att de e privat.trots skylten) att om vi inte sköter oss så får vi ett nytt "Mölle". inte en vågbrytare,utan att dom stänger vägen.
nu åker jag hem och firar jul.....PEACE
|
|
|
|
|
#51647 |
Stoke: -1 |
ådén
|
Daniel skrev:
Det handlar inte om regler, utan normer! Men eftersom flum-generationens barn inte blivit uppfostrade och lider av damp, så verkar det uppenbarligen inte funka. Inför aga i skolorna igen, respekt för polisen, res på dig när någon gammal står på bussen/tunnelbanan/spårvagnen, erbjud dig att bära den gamla damens kassar.... (ja, jag överdriver för att provocera)
Allt var inte bättre förr: "Kerstin??! Kerstin!!" säger mannen i reklamen med pipa i munnen, tidning i knät, med en whiskeyn brevid sig, samtidigt som han håller upp sin nyfödda med som behöver ett blöjbyte!
vad som inte framgår i denna reklamfilm är det faktum att mannen arbetat hela dan medans käringa´n bara dragit ett varv med sopborsten och lagat middag!
moahaha
|
|
|
|
|
#51657 |
Obie
|
SharkBoy skrev:
I like MMA
Jag oxå ! !
Oxå tycker jag att småfolket i hamnen suger kuk, alltid ska det va nån som bitchar därnere.. Eftersom det legat på tapeten att vi ska vara försiktiga där så har vi ju anpassat oss, fucksen vill bara att vi slickar röv och fixar deras väg...
Hälsa att simon från GBG, nästa gång ni blir ombedda att slicka röv, att dom kan kyssa min svarta röv ! !
pusss o kram o go jul!!
|
|
|
|
|
#51660 |
Stoke: 8 |
|
Hälsa att simon från GBG, nästa gång ni blir ombedda att slicka röv, att dom kan kyssa min svarta röv ! !
HAHAAHAAA!! Din svarta NeoprenCameltoe!!
|
|
|
|
|
#51742 |
Stoke: 5 |
hman
|
I den här tråden surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=18932&catid=2&limit=25&limitstart=0 skrev jag
hman skrev:
Det här låter som ett ypperligt läge för SSA att visa att det fyller en funktion förutom att administrera och skicka folk på tävlingar. Jag har tidigare propagerat för att SSA ska bilda en "accessgrupp" m förebild inom klätterförbundet men givetvis tweakat utifrån våra behov. GAMMAL LÄNK Jag orkar inte dra och utveckla alla argument igen men det borde vara uppenbart att det finns många situationer där vi alla tjänar på att tala m en gemensam stämma.
Förutom de självklara fallen som hamnbyggen i M*lle och K*sa och vindkraftverksbyggen här och var så skulle relationen m div arga grannar och markägare förmodligen tinas upp rätt rejält av att nån från SSA lämnade en liten lapp i brevlådan där det finns kontaktinfo till SSA och info att om de har problem m parkering, nedskräpning osv så har de möjlighet att höra av sig så att SSA kan försöka göra en insats för att förklara för medlemmarna hur de ska uppföra sig- givetvis måste man ha tillbörliga disclaimers osv men om man kombinerar det m en låda billig choklad i julklapp skulle troligen 95% av klagomålen upphöra inom ett år (men det räcker nog inte m choklad för att stoppa hamnbyggen ,,, ).
Jag börjar tjäna mig löjlig som fortsätter tjata om det här men tycker att det är sånt här SSA borde syssla med om man verkligen vill få många medlemmar. Själv orkar jag inte bry mig om ett par tävlingar där de närmast sörjande gör upp i ännu ett battle även om det fortfarande finns ett visst underhållningsvärde att följa den pajkastning som når offentligheten.
Jag tror att många av de problem som uppstår med arga markägare skulle undvikas genom att SSAs lokala representant kontaktar den sure markägaren (helst face to face) och förklarar att han/hon givetvis inte kan ansvara för vad alla surfare (för att inte tala om kitare o annat löst folk) men att SSA är noga med att informera sina medlemmar om vilka regler (skrivna eller oskrivna) som gäller på ett visst ställe. Att dessutom erbjuda sig att städa, röja vägar och/eller bjuda på en flaska whisky en låda choklad etc kan knappast vara ett minus i sammanhanget - oavsett hur täta båtägarna är.
|
|
|
|
|
#51743 |
hman
|
Jag börjar dessutom "tjäna" att det är dags att gå och lägga sig. Det tar på krafterna att ha ens frånskilda svärföräldrar boende hos sig en vecka och kombinera det med tre sjukhusbesök på lika många dagar.
|
|
|
|
|
#51747 |
Stoke: 11 |
Willy
|
hman skrev:
I den här tråden surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=18932&catid=2&limit=25&limitstart=0 skrev jag
hman skrev:
Det här låter som ett ypperligt läge för SSA att visa att det fyller en funktion förutom att administrera och skicka folk på tävlingar. Jag har tidigare propagerat för att SSA ska bilda en "accessgrupp" m förebild inom klätterförbundet men givetvis tweakat utifrån våra behov. GAMMAL LÄNK Jag orkar inte dra och utveckla alla argument igen men det borde vara uppenbart att det finns många situationer där vi alla tjänar på att tala m en gemensam stämma.
Förutom de självklara fallen som hamnbyggen i M*lle och K*sa och vindkraftverksbyggen här och var så skulle relationen m div arga grannar och markägare förmodligen tinas upp rätt rejält av att nån från SSA lämnade en liten lapp i brevlådan där det finns kontaktinfo till SSA och info att om de har problem m parkering, nedskräpning osv så har de möjlighet att höra av sig så att SSA kan försöka göra en insats för att förklara för medlemmarna hur de ska uppföra sig- givetvis måste man ha tillbörliga disclaimers osv men om man kombinerar det m en låda billig choklad i julklapp skulle troligen 95% av klagomålen upphöra inom ett år (men det räcker nog inte m choklad för att stoppa hamnbyggen ,,, ).
Jag börjar tjäna mig löjlig som fortsätter tjata om det här men tycker att det är sånt här SSA borde syssla med om man verkligen vill få många medlemmar. Själv orkar jag inte bry mig om ett par tävlingar där de närmast sörjande gör upp i ännu ett battle även om det fortfarande finns ett visst underhållningsvärde att följa den pajkastning som når offentligheten.
Jag tror att många av de problem som uppstår med arga markägare skulle undvikas genom att SSAs lokala representant kontaktar den sure markägaren (helst face to face) och förklarar att han/hon givetvis inte kan ansvara för vad alla surfare (för att inte tala om kitare o annat löst folk) men att SSA är noga med att informera sina medlemmar om vilka regler (skrivna eller oskrivna) som gäller på ett visst ställe. Att dessutom erbjuda sig att städa, röja vägar och/eller bjuda på en flaska whisky en låda choklad etc kan knappast vara ett minus i sammanhanget - oavsett hur täta båtägarna är.
SKÅDA!! Ett vettigt konstruktivt inlägg bland all annan skit här på forumet. Tack h-man.
|
|
|
|
|
#51790 |
Stoke: 4 |
Ants
|
hman skrev:
hman skrev:
Jag håller aPsolut med hman om detta, men SSA lokala rep låter dock lite väl bra, men det är ju precis vad en förening är, men få orkar engagera sig för att starta upp eller vara med i..
Efter erfarenhet av SSA och andra föreningar och förbund styrelse så jag lätt se att ett förbund som SSA styrelse inte kan engagera sig i detta. Ett engagemang bör komma lokalt.
Men SSA bör sänka sin anslutningsavgift för föreningar till ett par ynka kronor för det innehåll som just nu ges (dvs ingenting i handen). Om en förening sedan ska lägga på sitt innehåll i medlemsavgiften, som försäkring, klistermärken, t-shirt, medlemskort, admin, bankavgifter, websida osv så förstår man varför SSA avgiften bör sänkas eller ges ett innehåll.
SSA bör också sluta vara en förening, utan bli ett förbund helt och hållet istället.
Det hjälper inte skriva här, men gör det ändå och går sedan på årsmötet och skickar förslaget i tid innan till styrelsen.

|
|
|
|
|
#51841 |
hman
|
Äh- förening eller förbund vem orkar bry sig. Du är nog fast i föreningsträsket Ants. Där är det viktigare vilken juridisk form en sammanslutning har och hur besluten fattas än vad som faktiskt görs. No hard feelings- du har en imponerade drive och sätt att få saker gjorda även om jag inte alltid gillar ditt konfrontatoriska sätt och tror att det är kontraproduktivt.
Lokal SSA rep behöver inte vara ett jätteprojekt. Jag anmäler mig härmed som frivillig SSA representant för Stocksund. Jag sköter kontakten mellan SSA och de markägare som verkar lacka på alla surfare i Värtan och hotar tillgängligheten till hufvudstadens bäst bevarade secret spot. Jag kommer nog få mindre att göra än Daniel och Yann som gärna täcker hela västkusten och ErikG som täcker skåne upp till Öland. Nordost kommer lägga 60h/vecka för att täcka Gotland. Nirre och Adis sköter Sthlm m omnejd (förutom mitt eget lilla reservat då). Gävlecrew tar hand om - drumroll- gävlebukten och och sen får Jocke och Salusandcrew täcka norrlandskusten.
Skämt åsido - jag vet att det finns beundransvärda, framgångsrika lokala projekt och organisationer som SVS, Surfrider Foundation osv men det känns lite som att återuppfinna hjulet när det skulle kunna finnas en nationell organisation som gör allt det här. Äh det kanske är jag som försöker återuppfinna hjulet när jag tänker efter. SVS har ju visat i Mölle att det lokala alternativet faktiskt fungerar. If it ain't broken- don't fix it... Å andra sidan tror jag ändå att i längden kan vi surfare jobba mer effektivt i den här typen av frågor om vi kunde vara nationellt organiserade.
|
|
|
|
|
#51872 |
Ants
|
hman skrev:
Äh- förening eller förbund vem orkar bry sig. Du är nog fast i föreningsträsket Ants. Där är det viktigare vilken juridisk form en sammanslutning har och hur besluten fattas än vad som faktiskt görs. No hard feelings- du har en imponerade drive och sätt att få saker gjorda även om jag inte alltid gillar ditt konfrontatoriska sätt och tror att det är kontraproduktivt.
Tack, men jag förstår inte skillnaden du syftar på? En förening eller förbund eller helst båda är ju ett verktyg att få till makt att utföra de saker gruppen bestämmer (eller låter styrelser bestämma). Ett andra alternativ är ha så mycket pengar att man kan köpa det man vill har i tex företagsform. Kanske ett tredje alternativ är att blanda förening med företag (se tex de stora fotbolls och Hockey klubbar/förbund).
Tex Sthlm Sub Surfers som bildades tom före SSA och har haft många fler surfande medlemmar i bara Stockholm, varför inte använda oss av den föreningen som redan finns där för att få till "mer surf i Sthlm"? Jag föreslår stående våg i Sthlm ström, antingen vi Riksdagshuset eller vid Slussen. En annan medlem har föreslagit spränga bort stenen på Torö, vi har länge snackat om omklädningsrum/bastu på Torö (kanske på hjul?). Strandskydd, miljö och annat är också viktigt. Ju fler vi är ju bättre möjlighet att få till det vi önskar. Men som det är just nu så är det ingen annan än jag som engagerar sig för något och jag hinner inte göra allt själv och tänker inte det heller. Mycket konstigt att medlemmar och ickemedlemmar klagar med argument som att det inte händer någonting. Ska jag skratta eller gråta?
Lustigt också att jag ofta blir personligen attackerad när det är de saker jag vill få gjort och inte diskutera mig som person eller mitt tillvägagångssätt i sig. Vet inte heller här om jag skratta eller gråta?
Kom igen nu, vi ska väl inte ödsla tid på att bekämpa varandra och varandras personligheter, utan få saker gjorda istället!
Blir också trött på alla slöa surfare som ställer "vertygen" mot "livstilen" som om de skulle stå i kontrast mot varandra, att de skulle hindra en från att vara "soul surfer" eller surf-tid på brädan. Tröttast blir jag på alla som ska vara så jäkla trevliga och politiskt rätta som sedan bara sitter och fikar och diskuterar sönder allt och inget får gjort.
Men jag lever väl i en utopisk bubbla som tror det mesta går att åstadkomma med hjälp av rätt verktyg och positiv inställning.
2009 kommer bli grymt!!!!!
|
|
|
|
|
#51873 |
Stoke: 28 |
|
Ants skrev:
[quote]hman skrev:
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla Jag Ants tycker ni andra är helt fel ute ...Fuck Off bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla Jag Ants tycker bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla Ants bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla bla!!!
Ståendevåg i city och spränga bort stenen på Torö ..... give me a fucking break .----
Saknar en egentlig syfte med SSA, SSS mm mm .....
|
|
|
|
|
#51892 |
Ants
|
Tack Gazzer, ditt stöd är alltid så trevligt och uppskattande och du tar mig aldrig ordagrant på exempel som jag drar ur påsen..
|
|
|
|
|