Facebook data

1
Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages
#51725 Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Hej,

Åker iväg med familjen 2 veckor nu måndag till Fuerte Ventura, tar med min fish liknande bräda plus våtdräkt och skor. Nån som är därnere nu som vill ha sällskap i vattnet? (lovar att inte droppa in på nån).
Har ev. funderat på att ta någon surfkurs en dag eller två, finns det något passande, Klarar att ta vågen, men det blir ju inte direkt något rippande i de högre skolorna.

Vilka ställen är bra så här års, har surfat utanför hamnen, så kommer antagligen prova där då vi kommer bo i Corralejo.

Mvh
Niklas

Logga in för att svara
#51733 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

åker Ni kring det 12de kan vi kanske hooka - fixat boende eller?

//Gaz

Logga in för att svara
#51735 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Min sista dag är den 13:e, så finns nog i vattnet någonstans den 12:e, antagligen runt corralejo. Vi kanske ses den 12:e .
Bor med familjen, sambon har fixat något barnvänligt hotell....kommer trots detta fösöka surfa minst en gång per dag. (det gick förra gången vi var på Fuerte)

Undrar även om nån har någon länk med en bra karta till surfsställen på Fuerte som man kan skriva ut o ha med sig i bilen den man kör runt o letar?

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#51736 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Vill även besöka Lobos när jag är på Fuerte så om någon ska dit de närmaste 2 veckorna så hänger jag gärna på.

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#51737 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

NikFish skrev:
Min sista dag är den 13:e, så finns nog i vattnet någonstans den 12:e, antagligen runt corralejo. Vi kanske ses den 12:e .
Bor med familjen, sambon har fixat något barnvänligt hotell....kommer trots detta fösöka surfa minst en gång per dag. (det gick förra gången vi var på Fuerte)

Undrar även om nån har någon länk med en bra karta till surfsställen på Fuerte som man kan skriva ut o ha med sig i bilen den man kör runt o letar?

Mvh Niklas

www.wannasurf.com/spot/Europe/Canary/Fuerte_Ventura/index.html

Logga in för att svara
#51738 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Jo har varit inne på Wannasurf, men man kan ju bara få bra karta på en spot i taget, det finns ingen färdig så jag slipper tejpa ihop alla? (översikts kartan är ju inte detaljerad), men det kanske finns ett sätt at få alla spottar på samma karta som jag missat?

Logga in för att svara
#51739 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Fortsätter med mina frågor: var på Fuerte för 3 år sedan precis, då var "strand vägen" mellan Corralejo och Cotillo ganska dålig, ibland såg det ut som man inte skulle komma fram (hade ingen 4x4 bil) ...är den bättre nu för tiden?

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#51745 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

The Stormrider guide Atlantic Islands. Eller köp en detaljerad karta och märk ut själv. Ta med sen på resan anteckna, gör ett eget surfspot arkiv.

Logga in för att svara
#51748 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Jo, jag hade en karta sist jag var där , där lite var markerat (fick låna Stormrider guiden av en kompis), dock försvann den, så nu ville jag slippa göra en ny (hinner inte få tag i min kompis med guiden innan jag åker), det finns ju så mycket på internet så antog att det kanske fanns en färdig..

Ingen som vet nått om "strandvägen" mellan Corralejo och Cotillo?

Sen undrar jag om det finns någon bra restaurang/pizzeria/matställe i Corralejo som rekommenderas. Sist jag var där hittade jag endast ett bra ställe.. kommer dock inte ihåg vad det hette...

Logga in för att svara
#51750 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

Linn
graphgraph

NikFish skrev:
Jo, jag hade en karta sist jag var där , där lite var markerat (fick låna Stormrider guiden av en kompis), dock försvann den, så nu ville jag slippa göra en ny (hinner inte få tag i min kompis med guiden innan jag åker), det finns ju så mycket på internet så antog att det kanske fanns en färdig..

Ingen som vet nått om "strandvägen" mellan Corralejo och Cotillo?

Sen undrar jag om det finns någon bra restaurang/pizzeria/matställe i Corralejo som rekommenderas. Sist jag var där hittade jag endast ett bra ställe.. kommer dock inte ihåg vad det hette...

Northshore vägen mellan Corralejo och Cotillo är bättre nu än den varit förr, den går nu att köra med vanlig bil, det är det många som gör, men däremot är det ingen trevlig åktur, skumpar rätt rejält om man säger så, och går hyrbilen sönder är man i trubbel eftersom det är förbjudet att köra med dom på grusvägar, men kör man försiktigt så brukar det funka, det går att ta sig fram hela vägen.

Restaurangtips: Klart bäst är Avenida (ligger nära Hiper Dino-supermarketen) bra mat, mycket mat till bra pris, räkna med lite väntetid för att få ett bord, det är väldigt poppis, fast inte turistigt eftersom de flesta turisterna inte tar sig utanför huvudgatan eller strandpromenaden. Cofradia vid strandpromenaden och La Chama har bra tapas. Da Uli (sväng upp från huvudgatan vid Mangobutiken) har billig och god Italiensk mat.

Hoppas ni får en bra semester!

Logga in för att svara
#51759 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Tackar för tipsen, är du där nere nu Linn? isåfall vart är surfet bäst i början av veckan, Vilken tid på dygnet är det som gäller, upp tidigt/eller är det som bäst mitt på dagen? man är bra sugen at paddla lite nu

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#51767 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Lägger till en fråga: Finns det mopeder/mc med board rack att hyra på fuerte?

Logga in för att svara
#51769 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

Linn
graphgraph

Har tyvärr inte hört om nån som hyr ut moped eller mc, har haft kompisar som försökt få tag på det utan att lyckas. Jepp jag är på Fuerte nu, jag bor här sedan i augusti. Om du vill kolla in hur surfet blir rekomenderar jag magicseaweed.com, välj där Canary Island/Fuerteventura/och sen vilket spot du vill, för Corralejo är den översta Bajo del Medio bra, om du klickar på detailed vid Long Ranged Surf Forcast ser du hur swell och vind ser ut olika tider på dygnet. I början av nästa vecka är det nordvästligt swell och sydöstlig vind, så kan bli riktigt fint på sina ställen, kolla rapporten för stoleken, men det ser ut att bli rätt nice size....
Vi brukar surfa hamnen, vi kanske ses i vattnet där.
Ha det gött sålänge!

Logga in för att svara
#51801 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Ser bra ut, man får kasta sig i vattnet direkt när man landar... måndag eftermiddag
Tackar för tipsen.

Logga in för att svara
#51813 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Ingen som har tips på surfskola/surflärare/surfguide/surfcamp 1-2 dagar i början av Januari. På Fuerte Ventura? Vill gärna ha någon som kan visa mig bra ställen och ge lite tips.

Jag klarar o kliva på och göra en bottomturn men sen blir det inte så mycket mer...

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#51815 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

om inte Swingkid ställer upp lite lektioner och sånt så har de på flagbach.com eller homegown - en surf shop i cenrala Carreöjejo

Logga in för att svara
#51817 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Swingkid, hur får man tag i honom?

flagbeach, homegrown,-Är de erkänt bra? Tänkte om nån hade någon de kunde rekommendera, som kanske testat någon, så man inte blir missnöjd , började min surfing karriär i Frankrike på ett surf camp, visst det var ju ok,men det hade underlättat om instruktören kunnat engelska, lite läskigt när de visade overhead med tekning som visade "varning för drunkning" men instruktören kunde inte engelska så man fick dra ur en kurskamrat att han menade att det fanns strömmar mm..
Men man kan ju alltid gå dit och känna av stämningen....

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#51829 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

jag kör inga kurser längre men här fiins gott om surfskolor..

Quiksilver har bäst instruktörer men är dyrast..

Homegrown e billigt o bra o de snackar engelska...

lycka till.....

Logga in för att svara
#51832 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Tackar för tipsen, då får man ta o besöka Homegrown.

Logga in för att svara
#51856 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 4 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Swingkid skrev:
[quote]jag kör inga kurser längre

quote]

får man fråga varför?

Logga in för att svara
#52493 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

surfar Caleta de hierro på fredag morgon, drar dit ungefär när det ljusnar, tar högern senast klockan 7.
Kommer antagligen åka dit lördag morgon också...

Gick 3 dagars surfkurs med Homegrown, var mest för nybörjare, men man fick något tips och framför allt hjälpte det att få reda på spotsen...

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#52654 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

fungerade inte alls i frdags morse, fick lite vänstersurf 1-2 km in på kustgrusvägen från corallejo på eftermiddagen. efter att ha åkt hela kustvägen, idag åkte jag hela kustvägen igen runt 11:a tiden, inget såg bra ut längs hela vägen..fungerade bara hyfsat i Cotillo, nån som har någon ide vart det fungerar imorgon/vilken tid? blir ganska mör av att åka kustvägen framotillbaka....

Logga in för att svara
#52656 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

NikFish skrev:
fungerade inte alls i frdags morse, fick lite vänstersurf 1-2 km in på kustgrusvägen från corallejo på eftermiddagen. efter att ha åkt hela kustvägen, idag åkte jag hela kustvägen igen runt 11:a tiden, inget såg bra ut längs hela vägen..fungerade bara hyfsat i Cotillo, nån som har någon ide vart det fungerar imorgon/vilken tid? blir ganska mör av att åka kustvägen framotillbaka....

Här har du lite deppmusik, byt ut Ullared mot Fuerte..

Logga in för att svara
#52657 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Idag var det kasst.. men hur kan du missa overhead, perfect offshore surf, hela fredagen!!! Hamnen var grymt kul.. Surfade 2ggr till och med..
Kom till baren Natural Mystic ikväll.. Jag spelar där mellan 22.00 o 24.00.. ligger precis där det skall vara rockkonserter i kväl på plazan..
ha det gött

Logga in för att svara
#52659 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Swingkid skrev:
Kom till baren Natural Mystic ikväll.. Jag spelar där mellan 22.00 o 24.00.. ligger precis där det skall vara rockkonserter i kväl på plazan..
ha det gött

Swingkid plays

nja.... tror inte jag kommer.... men tack ändå

Logga in för att svara
#52662 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Swingkid skrev:
Idag var det kasst.. men hur kan du missa overhead, perfect offshore surf, hela fredagen!!! Hamnen var grymt kul.. Surfade 2ggr till och med..
ha det gött

Jo såg en massa surfare i hamnen, var säkert 20 pers när jag åkte förbi, lite för mycket crowd för den vågen hade nog hoppat i men jag har sambo o 2 kids o dra runt på också..., dock fungerade det även på den vänstern jag tog lite senare, där var vi som mest 10 pers.
kl 22 då ligger jag o sover, har 2 kids som håller igång på morgon timmarna så man är ganska sliten på kvällarna, sen ska man ju orka surfa osså.
Har ni inte surfat någon annanstans en hamnen senaste veckan?

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#52732 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Då var resan över, fick surfa alla dagar utom första dagen. (och då fick jag inte bestämma själv vilka tider på dygnet pga familj) åkte många gånger på den "fina" strandvägen mellan Corralejo o Cotillo efter ett tag kan man ligga på i ganska bra fart då man lär sig vart det är som störst hål. Vägsträckan Corralejo-> Majanicho är bättre än Majanicho -> Cotillo.

Man kan säga att om man vill surfa varje dag måste man ha tillgång till bil, då det verkar blåsa ganska ofta, är det vindstilla+ swell fungerar många av revbryten. blåser det får man vará beredd att åka norkustens grusväg, oftast fungerar det på nnått ställe. beachbreaket Cotillo fungerar bara när det nästan inte finns något swell, annars closar hela stranden.(skumsurfare gillar detta ) de fleste breaken verkar vara vänstrar (hierro har en fin höger samt bechbreaken i Cotillo och Flgbeach bryter åt alla håll)

Tips är att boka surfkurs då man får hänga med nån som kan ställena...samt kanske lära sig nått...

Hare gött ni som är eller ska till fuerte jag kommer nog igen då man kan ta med familjen ganska smidigt...

Mvh Niklas

Logga in för att svara
#52733 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

NikFish skrev:
Då var resan över, fick surfa alla dagar utom första dagen. (och då fick jag inte bestämma själv vilka tider på dygnet pga familj) åkte många gånger på den "fina" strandvägen mellan Corralejo o Cotillo efter ett tag kan man ligga på i ganska bra fart då man lär sig vart det är som störst hål. Vägsträckan Corralejo-> Majanicho är bättre än Majanicho -> Cotillo.

Man kan säga att om man vill surfa varje dag måste man ha tillgång till bil, då det verkar blåsa ganska ofta, är det vindstilla+ swell fungerar många av revbryten. blåser det får man vará beredd att åka norkustens grusväg, oftast fungerar det på nnått ställe. beachbreaket Cotillo fungerar bara när det nästan inte finns något swell, annars closar hela stranden.(skumsurfare gillar detta ) de fleste breaken verkar vara vänstrar (hierro har en fin höger samt bechbreaken i Cotillo och Flgbeach bryter åt alla håll)

Tips är att boka surfkurs då man får hänga med nån som kan ställena...samt kanske lära sig nått...

Hare gött ni som är eller ska till fuerte jag kommer nog igen då man kan ta med familjen ganska smidigt...

Mvh Niklas

Kul, att för en gång få höra en objektiv bild från Fuerte, som alltså inte är från Swingan eller hans anhang.
Nog första gången på surfsverige!

Logga in för att svara
#52742 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 3

långbräda
graphgraph

Låter fin fint. Kommer till ön med familia imorgon.

Logga in för att svara
#52755 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

Hade en jäkligt fin resa över nyåar och jul jag med, synd att man måste ha en bil, annars är man rätt bunden. Gick själv till en surfskola och var enda elev så det blev av till North Shore alla dagar utom första och sista dagen. När folk började komma blev det andra spots och då var det dags att hoppa av för att få decent surf (och spara pengar). Som sagt är det få där och folk som kan surfa någorlunda blir det ju kul eftersom man lär sig hitta till spotsen och får lite tips och tricks i övrigr förstås. Utan bil och körkort är det svårt att röra sig på Northshore. Funderar på att cykla och bodyboarda nästa år.

Surfade The Bristol, The Bubble och Izquierda de los Alemanes när de var små, favoriten var dock helt klart Majanicho, trots crowden, och två bryt till på northshore där jag inte greppade namnet (ett var bra och något som jag kommer minnas att åka till vid större swell om jag har körkort vid den tiden, lovar att visa om nån tar med mig, crowdfritt där - dock mindre, slappare våg...). Majanicho är väl det ideala stället att börja surfa rev på i min mening.

Bristol var kul första dagen. Var nära att bodyboarda i hamnen en dag också, men eftersom ingen låg i och det verkade bryta nära orkade jag inte byta om till en kall våtdräkt och hoppa in...

Vid mindre swell:
Playa de Esquinzo var en höjdare på mindre swell. Behandla localsen rätt bara, har fått intrycket rent generellt att det kan vara lite smågnälligt på just det stället enligt instruktören... La escalera som följer Cotillo har också en mindre tendens att close outa, så det är tips när swellet är mindre.

Logga in för att svara
#52847 Svar: Surfar fuerteventura i Januari, tips mottages 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

NikFish
graphgraph

Surfade mina första dagar nedanför reningsverket(?) utanför hamnen (gångavstånd från hamnen, väldigt mycket bodyboarders just på det stället, tog den lilla högern där då bodyboardarna föredrog den lite längre vänstern.

Localsen blir lätt sura (you have to look....) om man gör fel, men droppar man inte in/kör övernågon så tyckte inte jag det var några problem.
Men tyckte de allra flesta "såg" sura ut när de var i vattnet även nybörjarna på de flesta spotsen (kanske var för att det var lite kallt).

Mvh Niklas

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!