|
#52059 |
Förvirrad.. 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 4 |
Ants
|
www.searchmagazine.se/surfing/videos/view/182
Kan inte riktigt bestämma mig om jag skulle välja kite före surf trots att jag ser en del fördelar med en drake som motor, men också en del meck att ha att göra med. Har inte testat kite ordentligt (bara lite..). Frågar mig, är jag intresserad av mer "riding time"? Är detta fusk (i min hjärna)? Behöver jag mer än det jag får ut av bra surf och även dålig surf?
|
|
|
|
|
#52060 |
Svar: Förvirrad.. 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 28 |
|
Det där är nog väldigt individuellt och därmed svår att komma med en "svar" på - - kanske nånting i stil med snowboard altertnativ carving skidor ...
|
|
|
|
|
#52063 |
Stoke: 10 |
|
He he Du börjar kanske bli en lat 40+ som inte orkar paddla in i vågorna längre:P Eller kanske vill du bara bli nybörjare igen? De har trots allt roligast!
I valet mellan snowboard och carvingskidor är valet buslätt:-) Carvingskidor såklart med stödkäpparB)
|
|
|
|
|
#52065 |
Stoke: 30 |
|
jag har en Crescent 432 med en Mercury 25hästare, om jag kör den in i vågor är det surfing?
|
|
|
|
|
#52066 |
Ants
|
Nej nej, det ville jag inte påstå att jag skulle välja kite. Har inga problem med att nå och plocka vågor pga någon lathet. Jag funderade bara, varför detta trots allt inte lockar mig, men ändå kanske borde med tanke på "riding time". Känns inte rätt för mig, men vill utmana mig själv lite och tycker nog att jag måste prova på. Vågar jag, kommer jag sluta våsurfa? Tror inte det, men tänk om jag blir som du säger lat? Om det är en faktor som skulle kunna påverka?
|
|
|
|
|
#52067 |
|
jag har testat och var inte alls lockad av det estetiskt eller känslamässigt, men min kompis Yann föredrar det till att surfa här hemma så det är nog 50/50 om du frågar mig, han är i och för sig duktigt och jag gav mig rätt snabb, och dessutom provade jag när jag bodde någonstans där man kunde surfa regelbundet
|
|
|
|
|
#52070 |
Stoke: 0 |
seeb
|
Jag har lekt me kite ett tag:) de e fett grymt riktigt adrenalinspecat:) men.. vågsurfingen är mer, svårt att förklara, typ andlig...
Du vet den där känslan när du får en perfekt våg och allt bara "flyter" på... du kämpade för att ta den och du timeade den och du fick den:) de e ditt pris...
kite e ballt men har en mindre livsupplevelse i de hela:) svårt att förklara:P vet inte ens va ja försöker säga.. så... aja
pöss:P
|
|
|
|
|
#52072 |
Stoke: 29 |
Esta
|
För mig är det lätt - sitter fötterna fast, går den sporten bort!
(därför jag aldrigt towat in...  )
För mkt utrustning är oxå en spärr.
Dunderprognoser, branta drops, 20+ sekunders rides ger nog med adrenalin. Plus det andliga, som Seeb påpekar.
Men det e klart att med en kite får man se mer hav...
|
|
|
|
|
#52077 |
Stoke: 3 |
Nynäs
|
|
|
|
|
#52086 |
Stoke: 15 |
|
håller med Esta. för mycke prylar och saker att ha å göra med. samma gäller egentligen snowboard också, går ju faan inte att resa med allt skit som ska med. snowboard är ett dåligt substitut för surf.
dessutom gillar jag det faktum att man måste lägga in mycke i surfing för att få ut lite. det gör de hela så mycket skönare. händer att jag är ute två timmar och får 4 vågor men de är lätt värt de. varje liten våg ger så mycke lycka! jag gillar också vatten i alla former, jag är fashinerad av vatten formationer, vågor eller is/snö. få saker är så vackert som vågor som bryter i olika ljusförhållanden. klart man ser de när man kör kite men grodperspektivet från en surfbräda ger en annan syn på allt.
surf is da shit. 
|
|
|
|
|
#52087 |
|
freddandson skrev:
händer att jag är ute två timmar och får 4 vågor men de är lätt värt de. varje liten våg ger så mycke lycka! jag gillar också vatten i alla former
för några år sedan var jag på Famra och på en hel vecka fick jag en 5 sekunders lång åk. Jag var rätt nöjd med den vecka ....
|
|
|
|
|
#52088 |
Stoke: 33 |
|
och vad gick resan pa totalt med allt...6500?
Varje sekund kostade 1200:-
10000 ar ju min arsbudget for surf nu for tiden = 1 ny brada, en ny vatdrakt o sedan diesel for 400euro

|
|
|
|
|
#52089 |
Stoke: 33 |
|
Kom igen nu Ants, borja kita!!!
|
|
|
|
|
#52094 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Tycker de blir fel när de inte är vågen som ger dej farten. Då blir den mer en knöl du åker över än surfar på. Som att skejta ramp med motor. inte för att jag åker skateboard men ändå.
|
|
|
|
|
#52112 |
Stoke: 1 |
|
Personligen börjar jag mer och mer köra kite i Svea eftersom juh mer man surfar och reser desto mer bortskämd blir man med surf och våg kvalite. Tycker helt enkelt inte det är kul längre att få ett halv sek åk i knähögt surf, vilket jag tyckte för ett par år sedan. Blåser det 8 ms så har man kul med en kite, inte samma sak som surfing men betydligt roligare än att inte göra nåt alls, eller ha möjligheten att köra en timme i sträck än att sitta och få två vågor.
Det finns mycket man kan göra med en kite, köra platt vatten, vågor som kickers, rida vågor med surfbräda utan straps plus att man kan köra snowboard på vintern på isar fält etc.
|
|
|
|
|
#52114 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
A det är bra, fler borde kajta och sluta surfa. speciellt när det blåser lite.
|
|
|
|
|
#52146 |
Esta
|
Gazzer skrev:
för några år sedan var jag på Famra och på en hel vecka fick jag en 5 sekunders lång åk. Jag var rätt nöjd med den vecka ....
Somliga nöjer sig med lite... eller hittade du det dära paketet du gömde i sanden för 20 år sen??? 
|
|
|
|
|
#52187 |
Stoke: 6 |
|
kite är as bra. jag väntar bara på rätt läga att börja. då jag inte bor nära hav(för byigvind där jag bor) så kör jag wakeboard då jag bor på en ö. men kite är nått som verkar va sjukt bra kompliment till surf!
jag är jätte avundsjuk på alla som kan kita! 
|
|
|
|
|
#52205 |
Stoke: -234 |
|
Att kajta är som att mucka gräl med en boxare till nattklubbsvakt....
.... man gör det inte!

|
|
|
|
|
#52206 |
|
|
|
|
|
#52208 |
Ants
|
Klart man muckat med nattklubbsvakten som var boxare, känner fortfarande av det i käken när jag gäspar
Men några jävla shorts ovanpå pissdräkten tar jag inte på mig!
Kite for life
... not
eller..
|
|
|
|
|
#52209 |
|
HEHE.. men om du inte tar på dig shortsen kommer alla kajtare att stå och peka på dig och skratta!!
Sen kommer ingen att vilja prata med dig eller ha beachparty med dig... då får du sitta ensam i en beachgrotta och bara typ tälta där
|
|
|
|
|
#52210 |
Ants
|
Ok jag tar på mig shortsen då. Är det okej att de inte räcker ner till knäna. De var inne när jag började att surfa i alla fall 
|
|
|
|
|
#52211 |
|
|
|
|
|
#52214 |
Stoke: 2 |
|
Ants skrev:
Ok jag tar på mig shortsen då. Är det okej att de inte räcker ner till knäna. De var inne när jag började att surfa i alla fall
Haha, sellout 
|
|
|
|
|
#52215 |
Yann
|
Intressant diskussion! Jag tycker Ants klipp kanske var bland det sämre om man nu vill visa strapless kiting. (Esta det betydet UTAN straps, mao man sitter inte fast som på snowboard eller tow-in) För mycket off shore gör det svårt att koppla bort kraften från draken och använda vågen. Jag kör numera strapless kite på heltid på hemmaplan och hade 50 sessions förra året och nästan uteslutande i vågor och då hade jag med lätthet kunnat köra 50-100 dagar till om jag hade velat och haft tid. Har vågsurfat i Sverige i många år så jag är nog en av få härinne som faktiskt vet nånting om båda sporterna.
Vad jag märker här är att surfare är väldigt måna om att deklarerar att kitesurf inte är surf och det är väl ingen överraskning om man nu definierar surf som att man ska paddla in på en våg liggande på mage. Det finns mycket här i värden som inte är surf och kite försöker inte VARA surf eller få någon bekräftelse från surfare. Fast min personliga definition på surf är bra mycket bredare då jag inpireras från allt från skate, snowboard, surf och kite och försöker använda alla grenar för att fortsätta utvecklas och gör det faktiskt fortfarande efter nu 25 år på olika brädor och underlag. Skiter egentligen i vad det heter så länge jag har kul.
Sharkboy, att surfa på nätet är nog ännu mindre surf än kite så då får jag nog säga att valet är ganska enkelt mellan att surfa på surfsverige eller glida fram på en skimboard i 5m/s+. Sen när det börjar blåsa på riktigt och jag tvingas välja mellan kite eller vågsurf så är det inte lika självklart men med den crowden vi har på västkusten så har det ändå blivit så att jag mestadels väljer kite. För mycket frustration och dåliga vibe i luften på många av våra västsvenska vågspots...tyvärr! Södra västkusten är helt grymt för kite däremot. Mycket vind och onshore som vi har här lämpar sig bra för kite i vågor. Dessutom så behöver jag ingen båt för att reka spots  Kanske gör en tillfällig come back någon gång i vinter nu när det förhoppningsvis är lite glesare i lineupen.
För de som vill se lite mer strapless kitesurf så har jag massor på min blogg. www.gubbsurf.se
Sen gällande shortsen utanpå dräkten. Det är helt frivilligt. Jag har inget att dölja så jag kör utan 
|
|
|
|
|
#52216 |
Yann
|
Intressant diskussion! Jag tycker Ants klipp kanske var bland det sämre om man nu vill visa strapless kiting. (Esta det betydet UTAN straps, mao man sitter inte fast som på snowboard eller tow-in) För mycket off shore gör det svårt att koppla bort kraften från draken och använda vågen. Jag kör numera strapless kite på heltid på hemmaplan och hade 50 sessions förra året och nästan uteslutande i vågor och då hade jag med lätthet kunnat köra 50-100 dagar till om jag hade velat och haft tid. Har vågsurfat i Sverige i många år så jag är nog en av få härinne som faktiskt vet nånting om båda sporterna.
Vad jag märker här är att surfare är väldigt måna om att deklarerar att kitesurf inte är surf och det är väl ingen överraskning om man nu definierar surf som att man ska paddla in på en våg liggande på mage. Det finns mycket här i värden som inte är surf och kite försöker inte VARA surf eller få någon bekräftelse från surfare. Fast min personliga definition på surf är bra mycket bredare då jag inpireras från allt från skate, snowboard, surf och kite och försöker använda alla grenar för att fortsätta utvecklas och gör det faktiskt fortfarande efter nu 25 år på olika brädor och underlag. Skiter egentligen i vad det heter så länge jag har kul.
Sharkboy, att surfa på nätet är nog ännu mindre surf än kite så då får jag nog säga att valet är ganska enkelt mellan att surfa på surfsverige eller glida fram på en skimboard i 5m/s+. Sen när det börjar blåsa på riktigt och jag tvingas välja mellan kite eller vågsurf så är det inte lika självklart men med den crowden vi har på västkusten så har det ändå blivit så att jag mestadels väljer kite. För mycket frustration och dåliga vibe i luften på många av våra västsvenska vågspots...tyvärr! Södra västkusten är helt grymt för kite däremot. Mycket vind och onshore som vi har här lämpar sig bra för kite i vågor. Dessutom så behöver jag ingen båt för att reka spots  Kanske gör en tillfällig come back någon gång i vinter nu när det förhoppningsvis är lite glesare i lineupen.
För de som vill se lite mer strapless kitesurf så har jag massor på min blogg. www.gubbsurf.se
Sen gällande shortsen utanpå dräkten. Det är helt frivilligt. Jag har inget att dölja så jag kör utan 
|
|
|
|
|
#52219 |
|
Skön film Yann! och skön "attitude"
Stay Stoked!!
//Gaz
|
|
|
|
|
#52220 |
|
|
|
|
|
#52221 |
Esta
|
Oki Yann. Trodde all kite var med straps (så lite vet jag om den sporten!). Men det skulle se roligt ut om jag gav mig ut. Skulle fastna i alla linor och flyga iväg för att aldrig komma tbax. Iofs kanske en bra lösning...
Att kita för att reka spots, det köper jag! Vem vet, en 'vacker' dag blir väl crowden här hemma övermäktig och då får jag väl tänka om (om nu min gamla kropp pallar, haha).
Näpp, jag har allvarliga funderingar på att när jag inte orkar paddla längre, då blir det jetski! (finns det eldrivna såna?) Både leka polis och taxi.
Vad säger du om det Ants? Du o jag på våra brummande monstermaskiner?... 
|
|
|
|
|
#52224 |
|
Yann skrev:
Sharkboy, att surfa på nätet är nog ännu mindre surf än kite så då får jag nog säga att valet är ganska enkelt mellan att surfa på surfsverige eller glida fram på en skimboard i 5m/s+.
var kom det ifrån? jag har aldrig jämfört surf med att surfa på internet? att köra en crescent 432 med 25 hästkraft är också mer surf än att surfa på internet. the point being...? läs min andra post i tråden
|
|
|
|
|
#52235 |
Yann
|
SharkBoy skrev:
[quote]Yann skrev:
jag har aldrig jämfört surf med att surfa på internet? Nope, det var jag som gjorde. Du jämförde din båt med att surfa. The point being...?
|
|
|
|
|
#52238 |
|
De som vill se en bra kite rulle så ladda ner spare change på "....." surfing och kite på diverse spots som få BOS members skulle vara man nog att klara av...
Vad står BOS för egentligen...har inte fattat det än efter typ 7 år på Kallsupen/Surfsverige....??
|
|
|
|
|
#52239 |
Ants
|
Esta skrev:
då blir det jetski! (finns det eldrivna såna?) Både leka polis och taxi.
Vad säger du om det Ants? Du o jag på våra brummande monstermaskiner?...
Har aldrig gillat motorer eller saker som låter, ja kanske kommer jag gilla framtidens zupersnabba zymaskiner på vattnet bättre..
Surf is the shit för mig, åker hellre skateboard eller snowboard än blöter ner mig med annat. Windsurfingen blev jag färdig med 1988, men kite ska kanske prova på innan jag dör. Skimboarding är cool som fasen och sandboarding också.
|
|
|
|
|
#52251 |
|
BennyS skrev:
Vad står BOS för egentligen...har inte fattat det än efter typ 7 år på Kallsupen/Surfsverige....??
här krävs vishet för att förstå.... det är ett tal, ett mänskligt tal...
B är andra bokstaven i alfabetet, gångra den med tre
O är 15 : e bokstaven i alfabetet, 15 tänk numerologi!
s är första bokstaven i denna siffra som föregående var också.

|
|
|
|
|
#52252 |
|
sverre skrev:
BennyS skrev:
VAD BLIR DET DÅ !!!???? NÅGON ??
|
|
|
|
|
#52256 |
Stoke: 9 |
perry
|
sverre skrev:
sverre skrev:
BennyS skrev:

the number of the BOS?
|
|
|
|
|
#52257 |
|
perry skrev:
sverre skrev:
sverre skrev:
BennyS skrev:

the number of the BOS?
!
|
|
|
|
|
#52485 |
|