|
#52762 |
Äventyr till Bali 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
seeb
|
Har funderat mycket på detta den senaste tiden och har bestämt mig för att till bali i sommar eller nästa höst.
Nån som varit där?
berätta lite vart på bali de finns bra bryt(vilken sida), vad en flygresa kostar,
hur folket är, hur dyrt de e å leva...etc.etc
hjälp mig å bli ännu mer taggad:P
pöss:P
|
|
|
|
|
#52763 |
Svar: Äventyr till Bali 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Äventyr till Bali? - vill inte krossa dina drömmar, men det är ungefär lika äventyrligt som att åka till kanareholmarna....
Nån som varit där? - Ja, tusentals svennebanansurfare.
Vart på bali? - Kuta beach, Ap inn exempelvis.
Bryt? - wannasurf.com
Vad en flygresa kostar? - ca 7-12k beroende på när du bokar. Singapore airlines är att rekomendera, i synnerhet om du flyger med brädor. Bla pga bra ställe att mellanlanda på och att de inte tar betalt extra för bräda, såvida du inte överstiger maxvikt för bagage.
Hur folket är? - Bland de mest medvetna om vad turistnäringen gör för öns ekonomi. I övrigt: folk är folk.
Dyrt att leva? - 100-200kr dagen (inkl boende, moppe, 3 mål mat om dagen och några pilsner)
|
|
|
|
|
#52764 |
Yann
|
Japp, håller med Shark_Feeder fast Bali är en utmärkt utgångspunkt om du vill ta dig vidare på RIKTIGA äventyr på andra öar i Indo. Kvalitén på vågorna är världsklass men tyvärr sätter crowden ofta lite käppar i hjulet speciellt om man inte har tillräckligt med erfarenhet att kunna ta för sig bland duktiga surfare. En del av bryten är lite väl tunga på sommaren då det ofta är stort. Tycker absolut att du ska åka dit och sen gör man det så äventyrligt man känner för när man är där. Det är ju väldigt subjektivt vad som upplevs som äventyrligt. För vissa är det ju äventyrligt att åka ifrån mamma ett par dagar 
|
|
|
|
|
#52767 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
A jag vet inte om jag håller med om att Bali är som Kanarieholmarna. Vart man än reser så gäller det att öppna sinnena så händer det oftast rätt märkliga saker och man träffar också många trevliga/intressanta/märkliga personer. Det känns lite som ju mer man reser dit desto mer udda saker ser man. Bali har fortfarande en unik kultur som definitivt inte bara är ytlig.
Surfet är fantastiskt men med alldeles för många duktiga surfare. Skall man tex surfa stora vågor på uluwatu och många av de andra ställen gäller det att vara en duktig surfare. Det är en sak att surfa stort och hårigt med ett fåtal pers och en annan sak att göra det i trängsel dessutom.
Vet inte om jag verkligen skulle rekommendera Bali till en nybörjare som snabbt vill bli bättre pga trängseln. Det finns ju iofs enklare surf på ställen som Medewi och några andra platser.
Tyvärr blir ju Bali mer och mer kommersialiserat och trafiksituationen blir mer och mer präglad av långa oerhört dryga köer. Trafiken är också rätt farlig, hyr man mc så gäller det att ta det lugnt och försöka flyta med i trafikrytmen så brukar det gå bra..ta i trä...
Glöm inte att Bali kan vara nog så trevligt men det finns ett myller av andra öar att surfa på där det inte är trängsel.
Glöm inte lär er lite Bahasa Indonesia som är det gemensamma språk alla indoneser lär sig i skolan, det är inte svårt att lära sig grunderna eftersom grammatiken är relativt enkel. Man kommer ganska långt med ganska lite. Indoneserna är otroligt sociala och gästvänliga människor.
|
|
|
|
|
#52772 |
|
|
|
|
|
#52779 |
|
Åk till grannön Lombok istället, betydligt mer genuint  Från och med i år så har de dessutom en internationell flygplats eller så kan du ta båten över - och hoppas på ok sjögång... 
|
|
|
|
|
#52804 |
Stoke: -2 |
|
Finns hur mycket ställen på bali som helst, bara att hyra en moppe och köra längs kusten =) Dock har rätt Surfingyogini angående surfställen på lombok, mycket mindre folk. Kolla som sagt wannasurf. Kan hitta en hel del platser där som tenderar vara rätt tomma. Avråder från kuta beach, sjukt mycket folk där. Skall du hänga runt kuta så åk istället ut med båter som finns längst söderut på stranden och ut till revet. Billigt sätt att komma undan crowden....
Skall dit själv i sommar!
|
|
|
|
|
#52808 |
Stoke: -234 |
|
Du kan käka magic mushroom så ska du se att du får ett sjuhelvetes äventyr !!
Sen kan du bli giggollo åt unga japanskor eller äldre amerikanskor så drygar du ut reskassan! 
|
|
|
|
|
#52812 |
seeb
|
ok:D tack för era svar...visste ja kunde räkna me er:P
men ska kolla runt lite.. ingen som har en go historia lr nått om bali
|
|
|
|
|
#52865 |
Stoke: 9 |
|
Jag var där sommaren 08, i två månader, första gången. blev helt såld på stället, som du antagligen också kommer bli. kan dock rekommendera att ta sig lite utanför de "kända" spotsen som ulu's, kuta reef och naturligtvis beachbreaksen där du måste slåss med 100tals indoneser som garanterat kickar ditt ass vilken dag som helst. här är mina tips:
-Hyr moppe och kör (försiktigt, med hjälm) upp till Medewi som ligger ca 3 timmars bilväg norrut längs kusten. Superenkelt att hitta, fråga någon och be dom rita ut på en karta eller liknande. Medewi är en slö, tjock, longboardvåg men som kan ha en tendens att bli helt ok med en shortboard på "insidan" där den blir lite snabbare. Se till att inte åka hit när det är stort på Kuta beach, då Medewi samlar massvis av swell. Det finns bara två hotell, och är man bara uppe tidigt på morgonen så kan man få magiska åk på glasiga, flera hundra meter långa väggar över runda stenar. Revskor kan vara smart då det är en jävla massa sjöborrar. Medewi funkar på alla tidvatten men jag upplevde den bäst på dead low med rätt mycket swell. Runt hörnet ligger även en helt OK höger, men där är det grundare och mer hollow så håll koll. Finns även ett funktionsdugligt beachbreak inne i bukten men inget att skriva hem om.
-Balian, ett rivermouth beachbreak som ligger ungefär en halvtimme från medewi söderut (alltså tillbaks mot kuta). Kan vara tricky att hitta men fråga någon. Är du här tidigt (6-9) på morgonen innan vindarna kickar in så kan du få sjukt kul surf, ibland med helt tom line-up. Jag körde oftast Balian på morgonen, sen Medewi på kvällen när jag var där.
-Canggu, vänster och höger över sand och sten + massa peaks som bryter över sand runt om. Nu börjar vi snacka crowd faktor, kan bli hur mycket folk som helst här då det bara är 20 minuter från kuta på moppen men man kan ändå få någon våg på en av peaksen som brukar vara relativt tomma. Återigen, early bird, eller ingen surf då vindarna förstör vågen vid lunchtid.
-Skit i Kuta beach, om du inte är där innan solen går upp.
-Kuta Reef, som du tar en båt ut till (30 kronor) kan vara värt det om du är där supertidigt, jag fick några dagar med nästan tomt och 3-4 ft glassy, men bara i ungefär 20 minuter innan japanerna och aussies kommer och fyller stället.
-Dreamland som tyvärr förlorade rätt mycket av sin chillfaktor iom det nya hotellet kan funka ibland på rätt stort swell och low tide. Bryter över sten och sand och kan bli rätt tungt när det växer. Ingen höjdare, hamnade här ute en dag när det var way overhead och sen svängde swellet upp ytterligare några fot på bara en halvtimme. Var lite ångest att ta sig in genom beachbreaket.
-Bingin. min favoritvåg (se profilbild). blir du inte tubad här blir du inte det någonstans, droppa in, gör en bottomturn, get pitted. bara ca 50 meters åk dock men värt det. Blir väldigt grunt men vågen är tunn och inte så stark (iaf inte upp till head high) så det är förhållandevis snällt. Tyvärr är drop in zonen sjukt tight och mer än 10 pers är en out of control crowd.
Det här gäller för samtliga bryt på bali: EARLY BIRD. ingen vind, mindre crowd, mer vågor. Glöm att försöka surfa något av de "bättre" spotsen vid lunchtid. En rytm som jag fort blev van vid var att surfa Kuta beach eller Reef vid 6-tiden på morgonen, slappa hela dagen, sen kanske dra ner och köra uluwatu eller bingin när det håller på att bli mörkt.
Lycka till och vad än folk säger så kan Bali vara ett jävla äventyr, bara att hyra en moppe och börja åka runt.
jacob
|
|
|
|
|
#52937 |
Rig
|
Grymt bra info Jakob, stort tack!
|
|
|
|
|
#52939 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ett annat smart drag är att basera sig nere på Bukit-halvön istället för i Kuta, trafiken är hemsk men väl ute på Bukit är det relativt lugnt. Ett bra ställe att bo är nånstans runt Bingin eller Padang-padang området.
Obs vågorna på Bukit kräver mer erfarenhet, tex Bingin är väldigt grunt när det börjar tuba och trångt och alla pressar på in mot revet. Ju närmre man bor surfet desto bättre, det finns konstiga vågor i området kan dyka upp på udda förhållanden till exempel. Såna hittar man lättast om man bor straxt intill. En hel del gånger kan tex Uluwatu skifta förhållanden rätt fort och då kan man slippa den värsta trängseln ett tag.
Enda trista med att bo på Bukit är att man saknar all god mat som finns i Kuta-området. Vill man kröka och partaja är det heller ingen direkt höjdare ute på Bukit vad jag känner till.
|
|
|
|
|
#53005 |
seeb
|
tack för svaren... tack jakob, blev ass sugen nu!
|
|
|
|
|
#53364 |
Stoke: 7 |
|
Har varit där ett par ggr och nog tycker jag att Bali har bra mycket mer att erbjuda än Canarias och liknande!
Dra ut till några av dom närmare öarna också. Gilli och Lombok är ju riktigt fint men man behöver ju inte åka så långt som till Lombok för att få en mer genuin miljö och mindre crowd. Tar t ex bara någon timme ut till Nosa Lembongang med snabbåten. Där har du tre spots som du kan överblicka från din bungalow från en och samma plats (Coconut Resort) och som tillsammans gör att du kan surfa hela dagen (om du skulle orka;-). Börja på "Playground", flytta till "Laxeration" och avsluta med "Shipwreck", beroende på tidvattnet. Sedan är det bara att fylla på med billig energi, chilla i hängmattan med en pilsner och så börjar man om igen... Fanns inga bilar på ön när jag var där sist men klart intressant att vandra runt och hitta egna "pärlor", men glöm inte att ta med en massa vatten, så du inte är uttorkad till kvällssurfet;-).
Du får helt klart ett ännu bättre bemötande om du kan lite av deras språk! Speciellt är det lättare att bli av med ev efterhängsena gatuförsäljare då, eftersom dom då förstår att du kanske inte är så lättlurad;-). Har för mig att "Tedack" (stavning?) betyder "Nej, tack!"...
Jag kan rekommendera en bok som heter INDO SURF LINGO, som jag haft MYCKET nytta av! Den innehåller bl a info om de flesta surfspotsen, vilka spots som funkar under wet-/dry season, respektive low-/high tide, hazards etc. MEN den har även en ordlista med de mest användbara fraserna och orden, samt lite info om boende mm.
Gör det till DITT äventyr och ha en go surf!
|
|
|
|
|
#53367 |
|
above - bra där angående indo surf and lingo. köpte den så fort jag kom dit och den bidrar enormt till att göra väldigt mycket saker enklare. bland annat finns ett chart där i där man kan se hur stort och bra det kommer vara på alla spots baserat på hur stort det är på kuta beach. bra för att ta sig undan crowd alltså.
Nusa Lembongan är grymt, fick en helt galen dag där på Shipwrecks, underskatta inte kraften och revet där bara. Lacerations är bara farligt, såg ut att vara typ 30 cm djupt.
tror nej tack översätts till "tidak".
ha de fett där nere! jag kommer vara där juni+juli så vi kanske ses.
|
|
|
|
|
#53428 |
|
above_the_law
Tack för raderna!  sjukt sugen nu:)
Jacobw
De kanske vi gör! tänkte också dra dit nån gång då:P
tack för alla poster allesammans
peace(L)
|
|
|
|
|
#53431 |
|
Asså cred till jacobw helt klart!
undrar lite över indo surf and lingo. är det en bok som man köper där nere på engelska eller? verkar bra att ha
|
|
|
|
|
#53499 |
|
Molin skrev:
Asså cred till jacobw helt klart!
undrar lite över indo surf and lingo. är det en bok som man köper där nere på engelska eller? verkar bra att ha
haha, tack...
indo surf and lingo är på engelska ja, men halva boken är indonesiska fraser och övningar, väldigt bra att ha.
|
|
|
|
|
#53500 |
|
juste! glömde att säga att du köper den i "modernare" surfbutiker eller out-lets.
|
|
|
|
|
#53504 |
Stoke: 20 |
Elis
|
Håller med, bra info. Vill dock gärna förtydliga att även Lembongan (shipwreck) blir väldigt crowded. Även om de e sjysst stämning på ön så har du inte vågorna för dig själv... alltid svårt med de här vågorna som i princip har bara en takeoffplats. Inte heller en nybörjarvåg. Bra surfare och en takeoffplats brukar innebära mindre vågor till en själv om man inte är väldigt van vid tubat...
|
|
|
|
|
#53697 |
men
|
Vilka brädor ska man egentligen ha med sig ditt?? (är det nån anledning att ens packa 6.0 fishbrädan eller är det bara shortboards som gäller där). tänkte vara där juni till augusti.
micke
|
|
|
|
|
#53705 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Det finns mycket billigare bungalows än Coconut Resort på Lembongan. Coconut är iofs trevligt men sjukt dyrt i jämförelse med t.ex. ställena innanför Shipwrecks, som också är jevligt softa. Bor du där så kan du paddla ut till det bästa brytet istället för att ta båt. Fråga fiskegubbarna om andra spots runt ön om det blir för crowded... De finns där ute.
|
|
|
|
|
#53787 |
|
har hört att folket börjar glida tillbaka dit igen efter bomberna,förra sommaren ska ha varit olidlig- mycket trängsel runt kuta, det är också dyrare på sommaren.Dra till lombok, ska fortfarande va rätt dåligt med turister där även på sommaren. Rekommenderar helt klart bali fast egentligen ska man dra tidig vår. var försiktig med localsen, de flesta är lugna men de har en intressant bild av rättvisa
|
|
|
|
|
#54376 |
|
Om du ska bo i Kuta kan jag rekommendera Tunjung Bali Inn.
Skönt och fräscht hotell som kostar runt 40 kr natten, fin pool, frukost och skönt folk som bor där. Sen ligger det i princip helt perfekt på poppies 2, närma till allt.
Men man borde självklart ta sig utanför Kuta också för det finns en massa att se, uppleva och surfa!
|
|
|
|
|