Till VALdermarsvik kanske!
Man får säkert en jävla massa VALkar i händerna om man ska flytta kadavret nu.
Man borde kuna få en val som simmar mot land att vända om man blåser i ett VALthorn!
Man borde kuna få en val som simmar mot land att vända om man blåser i ett VALthorn!
han kanske dog av att ha dansat för mycket VALs
hans VALfärd borde ha gått mot Göteborg där skulle han ha kunnat dansa VALs på VALand. men han kanske inte visste hur han skulle komma in för han hade fel VALör.
hans VALfärd borde ha gått mot Göteborg där skulle han ha kunnat dansa VALs på VALand. men han kanske inte visste hur han skulle komma in för han hade fel VALör.
Freddy81 skrev: Tur att det inte var en strandad mört det var tal om. Hade blivigt svårare att spela vidare på!
ne mört går inte att skämta om. den heliga varelse som uppenbarar sig på botten av sveriges blå band. jag känner skam över att använda hans namn när en brobroder sänker sig över min existens.
min själ måste tvätta sig, så Hinhåle inte sänker sin svarta hand över mig!
palo skrev: Freddy81 skrev: Tur att det inte var en strandad mört det var tal om. Hade blivigt svårare att spela vidare på!
ne mört går inte att skämta om. den heliga varelse som uppenbarar sig på botten av sveriges blå band. jag känner skam över att använda hans namn när en brobroder sänker sig över min existens.
min själ måste tvätta sig, så Hinhåle inte sänker sin svarta hand över mig!
mörtens tappre riddare kommer snart med frid!
Namnet MÖRT kommer från riddaren Mårten af Mört som levde på 1700-talet. Han stred mot de mörka krafterna i söder( Danmark). Striderna varade i flera år och alla stred så att det sprutade mörtögon. Men Mårten stod emot och kämpade. Tillslut kunde han fira sin seger och göra Sverige ( Mörtland) till segrare. En äventyrlig och sann historia....
Freddy81 skrev: Du ä bortom all frälsning alleredan palo! Du är svart i din märg och hinhåle är din pimp, det vet du redan!
din syndiga själ som inte ska bruka din odyrbara tid vid broarna under nästkommande sommarhalvår! min själ söker bot och kryper sakta tillbaka mot lyschta.
jag ska uppenbara mig på bryggan hos Sonny och förtella till honom hur en syndig broder ter sig.
Several hypotheses have been put forth to explain these strandings which likely have multiple causes. The whales may be sick or hurt; illness or parasites may affect their sense of direction. It is believed that whales use magnetic fields and underwater topography to orient themselves. For this reason, a magnetic field deviation or an odd coastline formation could cause confusion.
It is not an uncommon occurrence for beached whales that have been returned to deeper water to later strand on the same beach from which they were freed.
Their reference points may wrongly lead them to believe that deeper water lies in the direction of the beach. Live strandings often repeatedly occur in the same area, in zones with specific characteristics.
Pelagic species of whales that are more at home in deep, mid-ocean waters may get caught off guard by the falling tide in shallow estuaries. In the case of mass stranding, whales may simply be following a confused leader, or they may be swimming to the aid of an already stranded whale that is sending off a distress call.
Essentially, these strandings remain somewhat mysterious.
A live beached whale may die of disease or injury. In these cases, the disease or injury may also be the cause of the whale's stranding.
If the whale is neither sick nor hurt, but is not able to get back into deep enough water, with the rising tide for example, it will generally die of complications related to being out of water.
At sea, water supports the whale's body. On land, air does not offer this support. The whale's body weighs it down and it may "suffocate" under its own weight; its respiratory muscles are incapable of sufficiently dilating its rib cage to ensure adequate pulmonary ventilation. Also, on the portion of the animal's body that is in contact with the ground, blood circulation is blocked by the animal's weight, causing tissues to die. Even if the animal is returned to the water, these dead tissues will produce toxins leading to generalized infection.