Facebook data

1
Träna surfing
#53401 Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

366
graphgraph

Har en fråga hur ni tränar surfing...låter kanske dumt men ska ge ett exempel. Säg att ni vill bli bättre på att göra en floater (eller kanske klara er första). Går ni in för det en hel session och säger till er själva att ni under dessa två timmar enbart ska träna på just det momentet?

När jag själv är iväg och reser brukar jag träna på just detta sätt. Sitter på kvällen och snacka med andra surfare som är bättre än jag själv, får råd och teoretiska tips. Dagen efter brukar jag sedan försöka att förbättra mig på en sak med hjälp av de förslag jag fått.

Tränar ni på samma sätt eller tar ni det som det kommer, läser av vågen och utifrån det försöker ni göra det bästa av situationen och utvecklas? Detta kanske redan har diskuterats på forumet men skulle vara kul att höra andras tankar i ämnet.

Logga in för att svara
#53402 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

jag brukar tänka först på vad som inte gick bra, sedan därefter rätta till det.

Det viktigaste är att inte tänka så mycket på manövrar snarare din position och låta svängerna komma ut av detta synpunkten. Det är inte bra att bara svänga för sakens skull.

Gör en floater om du måste klara en section, gör en cutback om du kör för fort för vågen, och gör en off the lip när du ser ett lip helt enkelt.

Logga in för att svara
#53404 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

better still choof down 4 cones then HIT IT..HAHAHAHAHAHAHA

Logga in för att svara
#53440 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Tycker det är som med alla andra brädsporter (nästan alla) man måste få mag-känslan hur det ska kännas innan man kan börja klara grejor på löpande band!

Gösta har magkänslan:

Logga in för att svara
#53450 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Som en som surfar väldigt sällan nuförtiden kan jag bidra med mitt tips: mental träning. T.ex. brukar jag mind-surfa vallarna vid sidan av vägarna när jag åker bil (rekommenderas inte för föraren). Blir de mindre kör jag en cutback, blir de brantare stallar jag för tuben (jag är grym när jag mindsurfar). Brukar också försöka pumpa fart med hjälp av trottoarens konturer när jag cycklar, det funkar faktiskt.

Sen brukar jag välja ut en grej att fokusera på under en session när jag väl kommer i vattnet. Typ: försöka satsa på att komma upp till läppen; försöka sätta min cutback på precis rätt sektion av vågen, etc.

Jag förstår att detta låter lite sjukt, men jag har upplevt att jag till och med surfat bättre efter långa perioder ur vattnet än jag brukar när jag surfar mer regelbundet, tack vare min mind-surfing.

Logga in för att svara
#53468 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Pierre
graphgraph

Intressant fråga. Tror liksom Freddy81 att det handlar om att försöka få den rätta magkänslan.
När man väl har den kan man "träna" mentalt eller mindsurfa som Kribz säger.
Det finns en hel del i ämnet på nätet bl a Hypnosurf.

Frågan är dock hur man får rätta magkänslan eller hur man kan "torrsurfa" när havet ligger platt.
Har själv förundrats över att hälpmedel för balansträning inte kommit längre än det har.
Balansbrädor typ Indoboards i all ära men finns det inga riktiga surfsimulatorer?
Då menar jag inte surfbrädor på tivoli typ rodeotjur som man ska försöka stå på så länge som möjligt medan brädan gungar fram och tillbaks.
Nej det borde gå att kombinera de gamla goda Virtual Reality hjälmarna ,som var inne på 90 talet i alla spelhallar, med dagens teknik.
Finns det ingen blivande ingenjör som kan göra ett exjobb med kombinationen VR+Nintendo Wii och 360 graders footage inifrån en våg. Kolla denna:

Logga in för att svara
#53469 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

För att förstå detta måste man först fatta vad surfing är.

Därför ska den HÖGFÄRDIGE Sverre upplysa er ouplysta om detta nu, så att jag får lite mer procent på mina surfrelaterade inlägg.

En våg är inte en backe eller en ramp. Surfing handlar om att göra det vågen tillåter dig att göra. Att läsa och känna vågen och göra det DEN BESTÄMMER.
Dessutom kan man exempelvis inte göra en bra off the lip och gå in för att bara träna det, jag kan upplysa dig om att det kommer att gå åt helvete.

En bra off the lip förutsätter en BRA BOTTOMTURN.

Allt är en helhet. Visst kan man träna vissa saker mer i vissa vågor. Exempelvis kan man inte träna tubar i icke tubande vågor..

Så det första som bestämmer vad du ska träna är TYPEN av våg. Det andra som bestämmer är vad just den enskilda vågen tillåter dig att göra.
Det tredje som avgör är din setupp för vad du ska göra.

Logga in för att svara
#53473 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Först och främst: Hitta ett så consitent ställe som möjligt, dessutom ett ställe där du vet att du kommer att få många chanser till att träna manövrar. (framför det ställe som kanske ger bäst vågor, men som av en eller annan anledning kommer att ge färre chanser till att träna manövern - pga crowd tex.) Kan mycket väl vara något i stil med en beachbreakpeak som ligger tämligen still men aldrig kommer att ge dig mer än en takeoff och en cutback/floater osv.

Innan du hoppar i - bestäm dig för vad du vill träna genom att titta på vågorna som erbjuds. Visualisera redan här hur åken kommer att vara.

Hoppa i och ge allt i 40min. Gå upp. Se om förhållandena är de samma. Analysera.

Gå hem och titta på sessionen som du spelat in på video.

Har du sen möjlighet att göra om detta 3-4 ggr per dag och lägga in ett cross-training pass emellan så skratta dig lycklig.

Logga in för att svara
#53501 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

sverre skrev:
[quote

Allt är en helhet. Visst kan man träna vissa saker mer i vissa vågor. Exempelvis kan man inte träna tubar i icke tubande vågor..

B)[/quote]

Joho! I Sverige kan man träna tubar i icke tubande vågor genom att köra in hela överkroppen rakt in i väggen haha

Logga in för att svara
#53512 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

jag brukar också mindsurfa ganska ofta och nästan varge dag innan jag somnar ligger jag och tänker pp att jag surfar en perfekt våg och ibland drömmer man om det hela natten
sen brukar jag köra en hel del indoboard och tricksa lite med den och i somras tog jag ut indoboarden på studsmattan och körde och då när man hoppade försökte jag sätta 360 och så och det gick bra!
Jag ska dessutom köpa en skön longboard med surfkänsla et tror jag att man får ut mycket av!

Logga in för att svara
#53651 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Jag tror ocksa att det kommer ganska naturligt som nagon sa tidigare. En cutback nar jag gar for fort pa vagen tex. Eller smacka skiten ur lipen nar man ser en lip. Eller sikta pa tuben nar man ser en. For mig passar det att fokusera pa en sak i taget, tex en kraftfullare cutback. Det ar inte alltid forutsattningarna ar bra for just det, men det ar vad jag fokuserar pa, annars forsoker jag bara folja vagen och gora vad som kanns ratt just da.

Och jag haller med Sverre, vagen och surfet ar en helhet, fast med tillagget: som bestar av manga sma detaljer. En bra lipsmack kraver en bra bottomturn.

Och magkansla ar viktigt, men ar ocksa helt vardelost om man inte kan tekniken. Titta pa bra surffilmer och kora dem langsamt. Fokusera pa det du vill forbattra. En sak i taget, inte for en dag, utan tills du kanner dig relativt saker pa det. Kan vara en vecka, en manad, ett halvar.

Mindsurfing ar ocksa helt suverant for mig. Jag paddlar for den dar perfekta vagen, perfekt takeoff, perfekt bottomturn, perfekt cuttie, perfekt lipsmack, styr in i tuben... lang som attan ar den, racker anda tills jag vaknar igen.

Logga in för att svara
#53653 Svar: Träna surfing 16 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Det var ett bra tips fran shark_feeder, att hoppa i och ge allt i 40 min. Man orkar faktiskt inte fokusera mycket langre an sa anda. Battre att ga upp, ta en liten break och hoppa i igen.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!