|
#53728 |
sköna bali frågor! 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 45 |
marQs
|
Jag tror jag läst allt om Bali å Indo här på forumet nu, de ja inte fått helt klara svar på är:
Kan man köpa en gitarr där nere till skönt pris?
Vilket fordon är bäst för utforskning av ön? kusterna/inlandet skiljer sig vägmässigt?
Kan man hyra häst eller liknande djur?
Är nån mer därnere Feb till Maj som vill hooka upp för surf äventyr?
Nåt man absolut inte ska göra?
peace&love
|
|
|
|
|
#53733 |
Svar: sköna bali frågor! 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Gitarr! Finns säkert att få tag på!
Bästa fordon? 125cc moppe med boardrack eller om man vill vara någorlunda säker en samurai jeep!
hyra häst? ingen aning...............
Feb till maj låter gott men det får bli senare för mig..........
Vad man absolut inte ska göra? Man ska aldrig befatta sig med några droger överhuvutaget! Fetgrymma straff i Indo!
|
|
|
|
|
#53734 |
Stoke: 0 |
Obie
|
1. Gå till nån marknad
2. Moppe
3. Ska du bli bonde eller?!
4. Nej
5. Surfa inte Kuta Beach vid crowd, AP inn suger, sy inte upp en kostym, köp inte brända skivor
Nåt du ska göra är att bo på nån tvärgata nära poppy lane typ 1/2 priset av va dom tar på poppy gatan..
|
|
|
|
|
#53741 |
|
Kommer ner 8 mars, stannar till en bit in i april.
Hookar gärna på en session!
Vid det laget har du väl varit där ett tag så du får ta lead..
Fred
|
|
|
|
|
#53747 |
Stoke: -234 |
|
marQs skrev:
Jag tror jag läst allt om Bali å Indo här på forumet nu, de ja inte fått helt klara svar på är:
Kan man köpa en gitarr där nere till skönt pris?
Kan man hyra häst eller liknande djur?
Nåt man absolut inte ska göra?
peace&love
Ja, det finns gitarrer på Bali.
Många mer laidbacksurfare hyr mulåsnor som dom glider fram med i gryningen på väg till surfet.
Du kanske inte ska låta dig luras att spela om pengar... 
|
|
|
|
|
#53759 |
|
|
|
|
|
#53786 |
marQs
|
Blir man bonde så blir man man vet aldrig vad som händer på mina resor, jag blev faktiskt just bonde på en skidresa till Norge en sommar.. pengarna började ta slut, det ena ledde till det andra å nu tjänar ja mina pengar i samma by fast på att måla hus på klumpsumma!! otroligt nice sommarjobb!!
Ja tänkte mer rida runt å leta surfspots å sånt skoj, en häst är mycket roligare än en moped!
De kanske blir en mulåsna då, en sån har jag aldrig kört så de blir nog skoj!
muchos gracia för hjälpen, hur skulle det gå till utan internet liksom? Här får man ju en massa svar på kort tid från massa olika folk! supernice!
peace&love
|
|
|
|
|
#53788 |
|
ge och ta alltid emot saker med vänster hand ifall du ska hänga med locals och klappa dem aldrig på huvudet även fast de är korta och gulliga.Dom kan bitas och även den minsta balinesen har förmågan att få in en snabb smäll i nyllet på dig.
Bo inte på poppis, det är vidrigt, bo lite utanför och ta taxi in till stan istället.
Pruta alltid på dit boende gå därifrån om du inte får ditt boende för minst halva priset, det finns inga fasta priser på bali.
Ha alltid pengar på fickan ifall du åker moppe så du kan muta polis, köp inte gräs eller svampar i gatuhörn, man får en rätt fin summa ifall man sätter dit turister på knarkinnehav.
|
|
|
|
|
#53794 |
toski
|
Det går runt ett gäng med häst och droska. Langar du upp rätt summa pengar kan du säkert hyra eller till och med köpa ekipaget.
|
|
|
|
|
#53857 |
marQs
|
hehehe köpa hela ekipaget vore kanske nåt, då kan ja ju arrangera surfturer till stranden i miljövänlig stil!!
de här med å pruta?! gäller de på surfaffärer med om an ska köpa reefboots å bräda å såna grejer??
|
|
|
|
|
#53886 |
|
finns gott om butiker för instrument, även begagnat.
hyr moppe, men ha inte pengar med dig (synligt) om du stoppas av polis, tala inte engelska eller indo så släpper de dig om du inte gjort något jäkligt dumt. dessutom har polisen blivit bättre sista året så det är betydligt säkrare.
har aldrig hört talas om någon som hyrt häst för att leta surf. låter oerhört omständigt. hur "låser" man en häst när man surfar...?
inte göra..... köpa något utan att göra upp om priset innan. eller röra narkotika, ganska dumt, framför allt på bali.
|
|
|
|
|
#53973 |
|
finns mkt surfbutiker och pruta på begagnat är en självklarhet- de stora gossarna har inte helt otippat egna butiker och det är inte ens fråga om att pruta där. kommer inte ihåg hur priserna såg ut på reefskor men min helt geniala gissning är väll att du kommer undan billigt även hos de riktiga butikerna. ta en tur ut till sånna där lagerbutiker, kan inte finna rätta ordet, men det e typ ÖB med surfgrejer lite utanför stan- mest kläder dock om jag inte minns krasst.
gick inte in så djupt på polis grejen haha, att du inte ska ha pengarna synligt är väll rätt klart, men ha en 50 000 löst i fickan, det är standard mutan ifall du inte har det där jäkla körkortet, om du känner dig riktigt kaxig kan du försöka med mindre.. De kanske är lugnare nu men jag själv har försökt att inte "förstå" vad de vill, den fräcka jäveln började då göra gnida sina små fingrar i "jag vill ha pengar tecknet". Det blev dyrare den gången och 30 spänn är inget att tjafsa om så mitt tips är att hålla sig till engelskan
|
|
|
|
|
#54213 |
|
när jag tänker efter tror jag att det är ca ett år sedan jag betalade en muta till polisen på gatan... tror att FN eller någon annan internationell organisation höll en konvent här på på bali om korruptioni.... lokal polisen förstod nog först då att man kan inte sno pengar av turister på gatan utan att omvärden reagerar. de är säkert lika korrupta i annat, inte minst immigration men de börjar bli försiktigare och dyrare....kan kanske tolkas som att de försöker göra något åt det. desstuom har jag sett en västerländs polis i indo polis uniform som har övervakat en del poliskontroller. så det finns ett tryck utifrån på att komma till rätta.
jag talar inte om de fall där turisterna verkligen har gjort en förseelse för de har de ofta (eller utan godkännt körkort). utan där de kan gå fram vid ett rödljus och plocka fram en ut 50 motorcycklister och säga att din hjälm inte e godkänd. där killen brevid inte har hjälm. fyra ungar och en fruga på hojen, utan hjälmar det med. det är då jag vägra betala...så långt det går.
men det var ett tag de stoppade mig nästan varje gång jag var ute på motorcykeln så det kändes som jag har provat det mesta. det dumaste jag gjorde var att säga att jag själv var polis......10 minuter senare satt jag på polisstation och fick föklara mig utan id papper.
det är för mig inte så mycket pengarna. så man undrar ju varför de gör det?......för att de kan! därför har jag alltid tjafsta, låtsat vara inte tala engelska eller indo, bett om deras id nummer, begära kvitto, tagit bild på dem till att vägra stanna. om det är något som jag inte kan med här så är det just korruption.... men man kan som du säger slippa lite obehaglighet för 30 spänn och det kan det kanske vara värt.
|
|
|
|
|
#55328 |
Svar: sköna bali frågor! 16 år, 2 månader sen |
marQs
|
aaaaa!  kan bara saga en sak om Bali an sa lange! SUPERCHILL!
pruta ar skonaste grejjen, de kan bli nastan gratis!
surfa e for underbart spannande och sjalsigt renande!
alla tips jag fick stammer in ratt bra! tack igen! hojta till om ni kikar over =)
mitt Bali tips: go with flow and listen to your soul!
peace&love
|
|
|
|
|
#55331 |
|
Haru skaffat dig nån häst/vagn ännu?
peace
|
|
|
|
|
#55334 |
Stoke: -234 |
|
marQs skrev:
aaaaa
mitt Bali tips: go with flow and listen to your soul!
peace&love
Ok... du har knaprat på svampen. 
|
|
|
|
|