|
#54509 |
Delaminering, hjälp! 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Hej
Jag och min polare håller på att göra oss vår första egna surfbräda. Projektet har pågått ett tag och vi är inne på lamineringen. I förrgår laminerade vi undersidan med bra resultat och igår fortsatte vi med översidan. När jag kollade på brädan precis upptäckte jag att den blivit delaminerad på ett par ställen. Hur ska jag laga det på bästa sätt? Kolla vår blogg för att se bild på delamineringen. Det är en stor bubbla som syns på bild (ca 1dm i diameter) samt tre mindre bubblor (2-3cm i diameter).
projectsurfboard.blogspot.com (bild på delamineringen)
Tack på förhand!
|
|
|
|
|
#54510 |
Svar: Delaminering, hjälp! 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 5 |
|
hittar inte bloggen men sverre har nog svar på tal 
|
|
|
|
|
#54511 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Kung_Petter skrev:
Hej
Jag och min polare håller på att göra oss vår första egna surfbräda. Projektet har pågått ett tag och vi är inne på lamineringen. I förrgår laminerade vi undersidan med bra resultat och igår fortsatte vi med översidan. När jag kollade på brädan precis upptäckte jag att den blivit delaminerad på ett par ställen. Hur ska jag laga det på bästa sätt? Kolla vår blogg för att se bild på delamineringen. Det är en stor bubbla som syns på bild (ca 1dm i diameter) samt tre mindre bubblor (2-3cm i diameter).
projectsurfboard.blogspot.com (bild på delamineringen)
Tack på förhand!
Om det är en EPS-kärna ni laminerat så kan det bero på att ni laminerat i en stigande temperatur. Prova att först värma upp alla material och lokalen till önskad temp och ta sen och sänk tempen när ni plastat. EPS har luftbublor mellan kulorna som expanderar osv..
|
|
|
|
|
#54512 |
ErikG
|
Er blogg finns inte som sagt eller ? SÅ stora bulor? Prova skär ett kryss injicera plast och tryck ner medan det härdar.
|
|
|
|
|
#54513 |
|
ErikG skrev:
Om det är en EPS-kärna ni laminerat så kan det bero på att ni laminerat i en stigande temperatur. Prova att först värma upp alla material och lokalen till önskad temp och ta sen och sänk tempen när ni plastat. EPS har luftbublor mellan kulorna som expanderar osv..
Oj skrev fel, bloggens namn är projectsurfshape.blogspot.com
Vad är en eps-kärna? Foamen är gjord av polystyrene. Det där med att det beror på en stigande temperatur kan nog stämma då vi använt en byggfläkt för att ha det förhållandevis varmt i rummet. Vi lämnade dörren på glänt för att få ventilation men kan vara så att den blåst igen vilket lett till att det blivit för varmt. Kulorna epxanderar, hmm kan foamen vara helt förstörd där under?
Det där med att skära ett kryss och injecera ny plast. Är det nåt att ta till när det är helt härdat? För det är det.. :/
|
|
|
|
|
#54514 |
ErikG
|
Kung_Petter skrev:
ErikG skrev:
Vad är en eps-kärna? Foamen är gjord av polystyrene. Det där med att det beror på en stigande temperatur kan nog stämma då vi använt en byggfläkt för att ha det förhållandevis varmt i rummet. Vi lämnade dörren på glänt för att få ventilation men kan vara så att den blåst igen vilket lett till att det blivit för varmt. Kulorna epxanderar, hmm kan foamen vara helt förstörd där under?
Det där med att skära ett kryss och injecera ny plast. Är det nåt att ta till när det är helt härdat? För det är det.. :/
Vad är EPS...Expanderad polystyren... Det är inte kulorna som expanderar det är luften emellan.
|
|
|
|
|
#54515 |
|
ErikG skrev:
Kung_Petter skrev:
ErikG skrev:
Vad är EPS...Expanderad polystyren... Det är inte kulorna som expanderar det är luften emellan.
Okej men då är det ju det den är gjord av.. Och expanderat har den ju verkligen gjort nu, haha! Men hmm behöver tips om hur jag ska åtgärda det. Funderar på att skära ut längs med kanten av bubblan och sedan slipa ner kanterna till foamen och laminera om den lilla biten av brädan. Är det en svår procedur? Ditt tips om att skära hål på bubblan och limma fast den befintliga lamineringen verkar kanske lättare men går det nu när den befintliga lamineringen är helt härdad?
Ps. Provar att posta bilden på lamineringen här med.
|
|
|
|
|
#54516 |
ErikG
|
Ett par andra tips. Epoxy är inte så farligt som man kan tro. Det finns väldigt svaga bevis för att den skulle vara cancerogen. Däremot är epoxyn oerhört allergiframkallande för vissa personer. En del tål den bättre men undvik att få den på huden. Det är inte så svårt att undvika om man är noggrann. Mät upp plasten extremt noggrant efter måttanvisningarna och blanda den extremt noggrant, skrapa botten och kanterna i behållaren när ni blandar.
Slipmask är mycket noggrant när man slipar, slipa inte ohärdad epoxy.
En annan sak ni gjort fel är att ni klippt i väven för mycket, det är helt onödigt och ger brottsanvisningar. Klipp hack i väven enbart runt wingers, nosen, och aktern.
Trist att ni fick delaminering. Det lönar sig att läsa på mer. Prova tex swaylocks.com
Hade
|
|
|
|
|
#54517 |
|
Off topic: Är det möjligt att redigera ett inlägg, isåfall hur?
|
|
|
|
|
#54518 |
ErikG
|
Kung_Petter skrev:
ErikG skrev:
Kung_Petter skrev:
ErikG skrev:
Okej men då är det ju det den är gjord av.. Och expanderat har den ju verkligen gjort nu, haha! Men hmm behöver tips om hur jag ska åtgärda det. Funderar på att skära ut längs med kanten av bubblan och sedan slipa ner kanterna till foamen och laminera om den lilla biten av brädan. Är det en svår procedur? Ditt tips om att skära hål på bubblan och limma fast den befintliga lamineringen verkar kanske lättare men går det nu när den befintliga lamineringen är helt härdad?
Ps. Provar att posta bilden på lamineringen här med.
Jag har aldrig fått delamineringar när jag plastat, om du sätter en dekal och får bubblor brukar metoden vara att skära ut ett kryss och sen trycka ner. Prova olika metoder på de mindre bubblorna först är mitt tips.
Lycka till:evil:
|
|
|
|
|
#54519 |
|
ErikG skrev:
Ett par andra tips. Epoxy är inte så farligt som man kan tro. Det finns väldigt svaga bevis för att den skulle vara cancerogen. Däremot är epoxyn oerhört allergiframkallande för vissa personer. En del tål den bättre men undvik att få den på huden. Det är inte så svårt att undvika om man är noggrann. Mät upp plasten extremt noggrant efter måttanvisningarna och blanda den extremt noggrant, skrapa botten och kanterna i behållaren när ni blandar.
En annan sak ni gjort fel är att ni klippt i väven för mycket, det är helt onödigt och ger brottsanvisningar. Klipp hack i väven enbart runt wingers, nosen, och aktern.
Trist att ni fick delaminering. Det lönar sig att läsa på mer. Prova tex swaylocks.com
Hade
Okej, det känns ju lättnande men även bra att ha varit på den säkra sidan. Jo det där med måttningen har vi varit så nogranna som som möjligt med men kan det ha påverkat delamineringen? Är epoxyn helt härdad när den har hårdnat helt och hållet eller bör man vänta en längre tid innan man kan börja slipa?
Jag tycker jag har läst på hur mycket som helst och tyckte att vi hade en klar bild över hur vi skulle göra men är klart man borde väl lagt ännumer tid på att leta fakta. Men det är ju lätt att vara klok i efterhand oxå. Följde dock surfersteves guide ganska noga och där stod inte så jättemycket om det med temperaturen tex. Är ändå nöjd med brädan för att vara en första bräda. Ska bara lösa det här med delamineringen nu oxå..
|
|
|
|
|
#54523 |
ErikG
|
Kung_Petter skrev:
ErikG skrev:
Hade
Okej, det känns ju lättnande men även bra att ha varit på den säkra sidan. Jo det där med måttningen har vi varit så nogranna som som möjligt med men kan det ha påverkat delamineringen? Är epoxyn helt härdad när den har hårdnat helt och hållet eller bör man vänta en längre tid innan man kan börja slipa?
Jag tycker jag har läst på hur mycket som helst och tyckte att vi hade en klar bild över hur vi skulle göra men är klart man borde väl lagt ännumer tid på att leta fakta. Men det är ju lätt att vara klok i efterhand oxå. Följde dock surfersteves guide ganska noga och där stod inte så jättemycket om det med temperaturen tex. Är ändå nöjd med brädan för att vara en första bräda. Ska bara lösa det här med delamineringen nu oxå..
Vill ni vara riktigt konstruktiva, eposta snubben som har bygguiden och be honom ta med tips om att laminera i FALLANDE temp enbart. Nej kan inte tänka mig att felmätt plast påverkar delamineringar. Kan nästan garantera att det berott på en STIGANDE temp när ni laminerat.
Ibland måste man göra misstag för att lära sig, ni kommer troligen inte göra om det på nästa bräda..?? 
|
|
|
|
|
#54530 |
Stoke: 15 |
|
. Det där med att det beror på en stigande temperatur kan nog stämma då vi använt en byggfläkt för att ha det förhållandevis varmt i rummet. Vi lämnade dörren på glänt för att få ventilation men kan vara så att den blåst igen vilket lett till att det blivit för varmt. :/
Det kan också bero på vilken härdare man använder, vissa härdare kräver en extrem noggranhet precis som ErikG skriver, dessa utvecklar även en stark värme vilket kan påverka skummet och frigöra gaser.
|
|
|
|
|
#54544 |
Stoke: -10 |
|
... eller så kanske ni hade för mycket härdare så att epoxyn blev för varm. Det gjorde det på mitt första bygge. Efter det blev man lite noggrannare med att väga plast och härdare. Kolla vad det står på burken, det är olika för olika plaster.
|
|
|
|
|
#54560 |
Stoke: -234 |
|
Det ser ut som ni har rullat in brädan i massa gladpack!
Har ni det?
Varför isåfall?
angående den där bubblan! När jag hade en vattenvårta på tån en gång så stack jag hål på den med en nål. Testa det!! 
|
|
|
|
|
#54584 |
|
|
|
|
|
#54596 |
Stoke: 2 |
|
Jag råkade ut för samma sak på mitt hemmabygge. Det är ganska svårt att bara skära ett kryss och limma fast eftersom väven har stelnat i böjd form. Jag fick ta fram lilla rakbladet och skära bort bubblorna och glasa om lokalt. Skär i en runt kanten i vinkel (så att det blir en fasad kant ner mot skummet), tejpa fast några lager glasfiberväv över hålet med maskeringstejp. sätt tejpen så att den sitter någon centimeter från hålkanten. Häll på epoxygeggan och var noga med tempen. Pilla loss kanterna av tejpen och skär rent med rakblad, Slipa. Var försiktig när du slipar så att du inte slipar för mycket i det ursprungliga glaset runt lagningen då det är lätt hänt att du slipar upp ett nytt hål.
|
|
|
|
|
#54599 |
|
Stoney skrev:
Jag råkade ut för samma sak på mitt hemmabygge. Det är ganska svårt att bara skära ett kryss och limma fast eftersom väven har stelnat i böjd form. Jag fick ta fram lilla rakbladet och skära bort bubblorna och glasa om lokalt. Skär i en runt kanten i vinkel (så att det blir en fasad kant ner mot skummet), tejpa fast några lager glasfiberväv över hålet med maskeringstejp. sätt tejpen så att den sitter någon centimeter från hålkanten. Häll på epoxygeggan och var noga med tempen. Pilla loss kanterna av tejpen och skär rent med rakblad, Slipa. Var försiktig när du slipar så att du inte slipar för mycket i det ursprungliga glaset runt lagningen då det är lätt hänt att du slipar upp ett nytt hål.
Ska dom ha raklödder då ?? 
|
|
|
|
|
#54607 |
Stoke: 2 |
|
sverre skrev:
Ska dom ha raklödder då ??
HAHAHA fan vad skoj, trillar snart av stolen så jag skrattar. Alltså på riktigt, var får du allt ifrån? Du är så jäkla rolig. Fattar inte att en person kan vara en sån veritabel humorkavalkad. Alltså, hur gör du för att hålla samma höga kvalitet på alla dina inlägg...så imponerad. Jag menar, här skriver jag att han ska använda ett rakblad för att skära rent runt sin lagning och PANG bara så sätter du den klockrena kommentaren bara sådär. Fantastiskt, humor på högsta nivå...verkligen.
|
|
|
|
|
#54609 |
|
|
|
|
|
#54610 |
Stoke: 10 |
|
Hej, hade ni värmt upp blocket innan? Ska ligga i eller gärna över den temperatur som man har när man sedan shapar i minst 24 timmar. Sen kanske ni inte hade rätt härdare eller kanske lite för mycket? Fel temp på härdare eller resin?
Är ju en del duktiga shapers som inte vill hålla på med Epoxy för att det är känsligare med rätt temp osv än traditionell polyetser. Fast nu börjar det bli vanligare och fler som håller på. Men helt enkelt är det väl inte heller. Inte shapat nya brädor själv, bara lagat mindre grejer och hört från dem jag köper brädor från...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|