Facebook data

123456
Shaping is happening... now
*
#56112 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

alex el gordo skrev:
Hemma igen... fått brev från föreningen att jag omedelbart måste flytta grejjerna... efter lite tjat får jag i alla fall avsluta projektet. Så nu blir det laminering i flygande fläng.

ang hemmabyggda fenor - jag la i ca 3 lager glas för varje halva. Lät dessutom fibern vara innanför kanterna och ha enbart plast ytterst. Lite mer fragilt men lättare att göra slutfinishen. 30-40 lager kanske eventuellt behövs för vindsurfing... tror dock att det är en stor överdrift för surffenor.

skulle det skitasig med lokalen har jag ett ställe du kan stå och jobba några dagar...

Logga in för att svara
#56124 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Faan va grymt Plåtis! Kanske kan behöva göra sista slutfinishen där om föreningen börjar klaga på nytt.

Köpt plast, fiber och skyddsutrustning idag. Härliga 2500 boppers. Jag är med andra ord upp vid 5000kr strecket totalt. För den som går i byggartankar för att denne vill spara pengar så jag med andra ord säga att du kan sluta drömma Om man gör en hel hoper brädor så kan man nog få ner beloppet ordentligt för den största kostnaden har varit skyddutrustning och verktyg.

... imorgon börjar allvaret

Logga in för att svara
#56164 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Vet inte om det beror på att jag har lite nerver inför lamineringen och skjuter det framför mig lite men jag har i alla fall tagit fram en logo för brädan... Överarbete? Jo visst. Som sagt, måste komma igång med lamineringen nu.

Har funderat på om jag ska vänta med pigmenteringen av epoxyn tills jag lägger ytfinishen? För om jag använder pigmenterad epoxy så blir ju kanterna mörkare än resten av brädan då det är dubbelt så tjockt där... Någon som vet?

Logga in för att svara
#56167 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

alex el gordo skrev:
Vet inte om det beror på att jag har lite nerver inför lamineringen och skjuter det framför mig lite men jag har i alla fall tagit fram en logo för brädan... Överarbete? Jo visst. Som sagt, måste komma igång med lamineringen nu.

Har funderat på om jag ska vänta med pigmenteringen av epoxyn tills jag lägger ytfinishen? För om jag använder pigmenterad epoxy så blir ju kanterna mörkare än resten av brädan då det är dubbelt så tjockt där... Någon som vet?

nä men usch då

Logga in för att svara
#56178 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

alex el gordo skrev:

Snygg innerkurva!!

Logga in för att svara
#56180 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

alex el gordo skrev:

Svårt att få jämn färg iom att du skall slipa i finishen

Logga in för att svara
#56182 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Detta var en helt knasig dag. Allt har gått fel. Det går nog att fixa men jag hade inte velat börja laminering så här. Urk!

Dagen börjar lite halvroligt med att jag ska skriva måtten på brädan mitt emellan fenorna... Det blev skitfult pga den ojämna ytan.

Logga in för att svara
#56183 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... Försöker måla över med det blir bara fulare. Suck. Bestämmer mig för att skita i det och börja laminera.

Jag har klippt snitt där outlinen böjer som mest, annars blir det veck och bubblor.

Logga in för att svara
#56184 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jo man ska skydda sig noga, speciellt om man blivit allergisk mot den jäkla epoxyn.
Dräkten är helt tät vilket gör att man svettas som fan men ingen plast kommer åt huden. Handskarna av kemitåligt gummi går upp till ambågarna innanför dräkten. På händerna har jag ändå satt på mig bariärkräm ifall handskarna skulle spricka. Gasmasken har både partickelfiler och filer för lösningsmedel, trots att den epoxy jag använder inte har lösnigsmedel... säger dom ja...

Logga in för att svara
#56185 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#56186 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag har ju tagit tid på mig för att hitta bra pigment.... jo just det. Trots att jag först blandade pigmentet noga i plasten och därefter blandade i härdaren ännu noggrannare så blev laminatet helt prickigt. Så här dags var jag rätt missnöjd faktiskt... Suck! Ser ut som en jordgubbe.

Jag börjar med undersidan av brädan, lägger endast ett lager 160gr. Klipper mattan ca 10cm utanför kanterna. När jag börjar laminera så häller jag plasten längs mitten och jobbar metodiskt ut den mot kanterna och fram och tillbaka med en gubbispackel. Viktigt att inte ta i för mycket så fibern flyttar på sig men samtidigt att den blir rejält genomdränkt. Struntar i att det rinner ner på sidorna. Tar sedan en pensel och penslar in kanteran in under på ovandecket (som ju är underst alltså, eftersom brädan ligger upp och ner). Ser till att alla lösa trådar penslas in noga. Fibrer som spretar blir skitjobbiga att slipa utan att skada det olaminerade skummet.

.

Logga in för att svara
#56187 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jaha då var man klar med "jordgubben". Fan va trist. Dessutom började det fibern bubla sig lite. Bestämde att bara köra en kortis med grabbarna i baren och hålla koll på brädan med jämna mellanrum. tror själva lamineringen blev och. Lite slipning kommer fixa små ojämnheter.

Men färgen går bort. Det blir opak vit i finishinglagret. Synd men enda möjligheten nu. Skulle lyssnat på dig Erik... man lär så länge man lever

Logga in för att svara
#56188 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Fan va illa ja skriver. Ursäkta!

Logga in för att svara
#56189 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

A det såg ju lite prickigt ut, får väl hoppas att du själv slipper bli prickig och inga kroppsdelar trillar av eller så. Ser fram emot fler bilder, gärna närbilder på prickigkorven.

Logga in för att svara
#56198 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 3

Nynäs
graphgraph

den här tråden FÖRGYLLER surfsverige!!! super bra!

Logga in för att svara
#56200 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

"Voted best thread ever"

Blir kul o se bilder nar du surfarjordgubben!!

Logga in för att svara
#56205 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Ah vad fan, det var ödet ju! Skapandet måste få lite sitt eget liv, skapa sig själv! En helt totalkontrollerad skapelse är ju död materia. När något inte blir riktigt vad man tänkt sig har brädan fått liv!

Kör på men lägg till:

Logga in för att svara
#56210 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Ja, helt klart den mest intressanta tråden på riktigt länge. Mera trådar av detta ämne, tack.

Följer ditt brädbygge med rikigt stort intresse.
Tack Alex!!

Logga in för att svara
#56213 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Sluta självdissa Alex, jag håller med Sverre om att en home grown bräda inte ska se ut som en pop-out eller en upppolerad utställningsbräda i finshoppen. Kolla in hur Dick Brewers extremt nyskapande brädor såg ut i slutet av 60-talet! Han kallade också sitt brädbygge för under ground.

Däremot tror jag du får vara väldigt försiktig med brädan, EPS utan stringer och ett lager 160 i botten.... det känns inte hållbart. Lägg 2 fulla lager i däck och en 3 patch under ståytan. Skulle jag ha gjort i vart fall.

Tack för en grymt kul tråd Alex!

/JB

Logga in för att svara
#56223 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

ähh Jesper man får inte fega ur och göra tunga brädor. Min första bräda gjorde jag i blå bygstyro utan stringer, och det var en vindsurfingbräda för vågor. Den höll för allt. Men jag har planerat att lägga 2 lager på ovansidan, mer behövs inte. Det är ju ingen storvågsbräda. Men allt kan ju hända. Vad som händer vid första surfet blir spännande

Tackar för ryggdunkningarna. Känner mig bättre tillmods idag och ska precis ner och slipa rent kanterna inför lamineringen av decket. Egentligen behöver man kanske inte det om lamineringen gått bra men genom att slipa så fibern kommer fram så fäster nästa lager epoxy bättre i den underliggande glasfibern och eliminerar alla risker för kantsläpp. Dessutom så kan man göra anvisningar var man ska ha "tucked under edge" och helt skarpa kanter.

Logga in för att svara
#56230 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Idag gjorde jag inte mycket. Preppade mest för sista lamineringen imorgon.

Jag använde mallen för "tucked under edge" och satt ut ett par punkter så jag visste hur jag skulle slita. Man ser det du efter formen jag gjorde på blocket också med efter som man måste ha en viss rundning för att kunna böja in fibern så hjälper detta till att få det helt korrekt och lika på båda sidor.

Logga in för att svara
#56231 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Å så satt jag igång och slipa. Jag gjorde det för hand för att inte slipa för djupt... och för att jag glömt köpa papper till slipmaskinen... nej då. Handslipning är att föredra vid detaljer. Om man inte är en stjärna på maskiner vill säga.

Logga in för att svara
#56232 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Och jo, för att tynga ner blocket får man ta vad man har. En gammal darttavla fick duga denna gång...

Jag slipade inte djupt bara så att fibern kom fram lite och så att ojämnheter försvann.

Logga in för att svara
#56233 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

OK. Klart för sista lamineringen. Blir imorgon... nu klagar frugan på mig, ska iväg på parmiddag... som tur är killen en jäkligt cool surfare undrar vad vi kommer snacka om...

Logga in för att svara
#56240 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

tycker att färgen är faktiskt jätte snygg och väldigt annorlunda som gör den till en speciell bräda....ser ut som det går framåt alex..bra gjort..det är svårt att bygga brädor när man inte ha riktiga surfbräda bockar och en riktigt shaping room..jag tycker du gör det super bra..lycka till i fortsättningen..

Logga in för att svara
#56265 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... låg och grunnade imorse, i bakfyllan. Kommer nog börja med att slipa hela bottenytan slät innan jag laminerar ovansidan. Då kan jag nämnligen lägga både täcklager på undersidan och fylla i de skarpa kanterna samtidigt i nästnästa steg. Jag kommer nämnligen inte pensla in fibern in på undersidan utan låta den hänga rakt ner. Då armerar jag nämnligen kanten och gör den mycket mer tålig än om jag bara bygger upp den med epoxy.

Så nu drar jag iväg och köper papper till maskinen, som passande nog är Black n' Deckers The Mouse (koppling till logon alltså )

Logga in för att svara
#56301 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

OK, nu börjar det bli skåpmat. Speciellt för er som har byggt själva.

Här vill jag bara visa på att när jag lägger dubbla lager på ovansidan så är det under lagret klipt så att det är några milimeter kortare än bredden, dvs inte når nedanför kanten...

Logga in för att svara
#56302 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... medans övre lagret går en bra bit utanför. Nu tog jag till lite för mycket. Tanken var att det skulle bli mindre vågit och tyngdkraften skulle hjälpa til att få en jämn och fin kant. Tror man kunde tagit bort hälften av det som sticker utanför kanten, alltså ha kvar ca 3-4 cm. Då hade det blivit bättre... glömt mycket av det dör finliret verkar det som

Logga in för att svara
#56303 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

När man lägger två lager direkt, dvs inte laminerar ett lager i taget (som är lite för överdrivet petigt) så är det bra om man lägger en liten klick plast mellan skummet och första lagret i nos och tail. Då minimerar man att de olika lagren glider på varandra och hamnar snett., eller i värsta fall resultera i att fibrer hakar i varandra och bildar knölar där luft samlas. Näst intill omöjligt att fixa.

Logga in för att svara
#56304 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

och så spacklar jag ut resten precis som på undersidan. Man får inte ha för bråttom. Två lager tar längre tid att suga upp plasten. Man får dra fram och tillbaka till det succesivt går igenom. man kan pilla med fingrarna och med pensel där fibern hänger utanför kanten.

Logga in för att svara
#56305 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

För att skapa starka och hållbara kanter så låter jag fibern hänga ner där jag vill att det ska vara vasst till tucked under. Givetvis blir det inte exakt. Har man gjort ett par brädor kan man få till detta väldigt nära slutformen. Nu blir det att slipa lite här och där Men det duger fint.

Logga in för att svara
#56306 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Eftersom epoxyn tar flera timmar på sig att hårdan så pass att inte droppar bildas så går jag ner och kollar till brädan efter någon timme eller så. Denna gång såg det bra ut. Inga viktiga bubblor, lite pill med tucked under bara.

Logga in för att svara
#56307 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Den ojämna färgen beror på att det samlas mer last på vissa ställen. Men eftersom jag kommer slipa hela brädan och sedan pensal ett ytterlager så kommer det att bli mycket jämnare. Förövrigt blev pigmenteringen bättre nu. Jag tog dubbel så mycket pigment och blandade i två omgångar med plasten innan jag hälde i härdaren... men det blir nog ändå vit täckfärg

Logga in för att svara
#56308 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... Alltså seriöst. Jag fattar inte förens jag tryckt på "skicka" att jag skrivit så illa. Jag skyller på att vissa konsonanter på tangentbordet inte hänger med min snabba fingerföring. Men värst är nästan att sufix som "en" eller "na" blir "ne" och "an". Skit framför tangentbordet brukar dom säga...

Från och med nu kommer jag sköta mig, försöka i alla fall.

Logga in för att svara
#56336 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

GRYM TRÅD!!

STORT tack Alex för att vi med stort intresse får följa detta makalösa bygge!
Hoppas verkligen att man får se brädan in action sen!

Logga in för att svara
#56417 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Nu börjar det likna något.

Igår slipade jag lite för att förbereda ifyllnaden av kanterna. Det är lättare att få grepp med nya lager epoxy om ytan inte är spegelblank. Kanterna som jag lät hänga ner tidigare är avskurna en cm över kanten. Sedan penslade jag på epoxi i långa drag. Duttade lite extra i diket (där väven sticker ifrån kanten.

Idag ser det ut så här

Logga in för att svara
#56418 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Pga att lokalen inte är helt dammfri, och jag inte orkade rengöra brädan med typ amoniak (som luktar mer än "funky") så är inte ytan helt prickfri. Men det gör inte så mycket i detta steg. Kommer ändå slipa och lägga på minst ett lager till + lack. Konkaverna står i alla fall ut bra. Vet inte om det syns men nu är kanterna ifyllda.

Logga in för att svara
#56419 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Sen gör jag samma sak med ovansidan. Slipar rent och penslar på.

Logga in för att svara
#56430 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

skit i stavningen, jag tittar på bilderna! Grymt kul att läsa och se Alex! För varje steg du tar i utveckling desto mer inser jag hur jag aldrig skulle ha tålamod eller skicklighet att göra samma sak.

Logga in för att svara
#56437 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

Fan va grymt. Skitkul tråd. Även för mig.

Är det bara jag som tycker brädan liknar en tunga som käkat nån gräll karamell eller nått liknande.

Du skrev kostnaden för allt du lagt ut i bygget, men om du tex skulle bygga en bräda till vad skulle den kosta då. Dvs hur mycket va en engångskostnad i detta bygge?

Loggan va också grym.

Vilket jäkla pill det verkar vara.

Logga in för att svara
#56442 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

MattiasK skrev:
Fan va grymt. Skitkul tråd. Även för mig.

Är det bara jag som tycker brädan liknar en tunga som käkat nån gräll karamell eller nått liknande.

Du skrev kostnaden för allt du lagt ut i bygget, men om du tex skulle bygga en bräda till vad skulle den kosta då. Dvs hur mycket va en engångskostnad i detta bygge?

Loggan va också grym.

Vilket jäkla pill det verkar vara.

Det är billigt att bygga brädor, bortsett från timtid.. Jaha vad ser den ut som??? Det var ju en glädjeflicka på bilden..nåt veneriskt kanske höhöhöhö:whistle:

Logga in för att svara
#56446 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... jo, tålamodet har jag inte mycket kvar av. Tyvärr kommer det värsta sliparbetet när man gör sista finishen... allvarligt, funderat på att skita i det... Seriöst glad av alla ryggdunkar Men Känns att man inte är 20 längre.

Brädan kanske går på 2500:-. Jag är ju lite extra noga med skyddsutrustning. Sen blandar jag alltid extra mycket epoxy för att det är lättare att få plast-härdare rätt då, väger ju inte som man bör göra... man kan göra massa saker billigare än jag gjort det. Speciellt skummet, det går säkert att fråga byggaer om man kan få en bit blå eller rosa styrofoam. Då skulle du kunna hamna under 2000:-

Färgen och formen ska vara lite sexig ju, brädor är ju kvinnfolk

Logga in för att svara
#56448 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

alex el gordo skrev:
[quote

Färgen och formen ska vara lite sexig ju, brädor är ju kvinnfolk :P[/quote]

Ja för dig tycks det som.....

Grym tråd! Och vilken glans den har ... som ett välinoljat fruntimmer!

Logga in för att svara
#56456 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

alex det här trådet har varit den bästa tråd sedan länge gubben..grattis..

Logga in för att svara
#56459 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

alex el gordo skrev:
... jo, tålamodet har jag inte mycket kvar av. Tyvärr kommer det värsta sliparbetet när man gör sista finishen... allvarligt, funderat på att skita i det... Seriöst glad av alla ryggdunkar Men Känns att man inte är 20 längre.

Brädan kanske går på 2500:-. Jag är ju lite extra noga med skyddsutrustning. Sen blandar jag alltid extra mycket epoxy för att det är lättare att få plast-härdare rätt då, väger ju inte som man bör göra... man kan göra massa saker billigare än jag gjort det. Speciellt skummet, det går säkert att fråga byggaer om man kan få en bit blå eller rosa styrofoam. Då skulle du kunna hamna under 2000:-

Färgen och formen ska vara lite sexig ju, brädor är ju kvinnfolk

A lite mer seriöst, jag räknar med att skumblocket för mig går på runt 250 kr per bräda men då har jag köpt ett STORT block EPS som jag skär ut blocken ur själv med glödtråd och sen limmar stringern och allt.
Sen tillkommer plast och väv. Köpte senast plast och väv från Frankrike. Var inte så farligt dyrt med frakt och allt billigare än epoxyn från BHP. Och då fick jag ändå RR special brädbyggarepoxy som är superbra att jobba med, glasklar, uvskyddad och med speciell sliptillsats.
Givetvis behöver man sen lokal, skydd, div verktyg varav gärna en del eldito osv osv.
Jag kanske lägger upp lite byggbilder nån gång i framtiden, har haft lite bilder uppe på tompas numer insomnade www.midtide.com
Vågat att göra en tint vilket är svårt för att inte säga omöjligt att göra snyggt på frigolit av olika skäl.
Shapen ser ju helt ok ut, påminner lite om en större variant av brädorna i morning of the earth.
Sen glasningstekniken är ju udda och ibland baklänges kan jag tycka. Men kul tråd helt klart.

Logga in för att svara
#56460 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Skulle helt klart vara kul att se hur ni som bygger mycket gör för att få till det där sista snäppen. Själv blir jag mer och mer impad av brädor som är handgjorda men ser ut som de kom från rymden. Mer perfekta än en Monolit. Vad heter den där Gotlänningen som gjorde en träbräda som såg ut som den var snidad ur ett block?

Kolla in Bing Surfboards. Där har de flera med pigmenterad epoxy. Den jag kopierat bottenformen i tailen
www.bingsurf.com/surfboards_synchronizer

Den jag har norpat idéerna till outlinen ifrån
www.surftech.com/boardDetails.php?bid=SURFBDS+%3A+L1169-0604-BE&type=SURFBDS&shaper=Bear&skill=&weight=&rshape=&cond=&qual=

Sen är väl de vinklade kanterna ifrån Stewards egentligen, även om det var Erik G som kom med idéen.

Logga in för att svara
#56461 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... Erik G. Angående det där om att en del grejer görs baklänges. Du anar inte hur rätt du har. Jag kommer hela tiden på grejer som jag borde gjort och sen försöker sedan få in dom. Det var ju ett tag sedan jag gjorde min senaste bräda. Ringrostig, jo då

Det som retade mig mest var att jag inte bad plast och glas säljaren på Epotex att rulla fibern. Han vek den och sen fick jag fina bubblor precis i vecken, som ett brev på posten.

Logga in för att svara
#56469 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

grymt impad av ytan.

jag hittade ingen skummgummipensel (som är det bästa) och tog skummroller istället, det funkar inte alls. blir en massa luftbubblor, altså en massa! fick hålla i den kletig rullen med händerna istället. blev ok tillsist. struntade i att slipa och lacka, funkar ju ändå och mycket mindre jobb.

jag fattar inte riktigt det där med väven över kanten, kommer du inte få skarpa rails hela vägen då?

Logga in för att svara
#56477 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Idéen med att hänga väven för att få bra kanter kommer från vindsurfingen där man vill ha vassa kanter rakt igenom, på slalombrädor i alla fall. Men denna gång har jag tryckt in kanten succesivt så att det blir mer tucked under ju längre man kommer mot nosen. Det övergår sedan i en rundad kant i nosrockern. Givetvis får man slipa till lite så man får det exakt som man vill. Men jag kommer ihåg att vi knappt behövde slipa alls när vi gjorde denna "manöver" förr. Då hade man några fler brädor i fingrarna och klantade sig inte lika mycket som jag gjort nu

Huvudtanken med att ha fiber ytterst när man gör kanter är att göra kanterna tåliga mot kantstötning, mot ex stenar som på Torö. Enbart plast kan krackilera, fibern gör det hela segare och stöttåligare.

Logga in för att svara
#56515 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

fatjoe
graphgraph

alex el gordo skrev:
Vad heter den där Gotlänningen som gjorde en träbräda som såg ut som den var snidad ur ett block?

Tjena Alex, grymt kul att följa ditt projekt, ser ut att bli riktigt bra!
Funderar på om du inte menar Daniel "King Kong" Heilborn?! Han harl snidat ut en skön träbräda över på ön, detta för några år sedan! Hängde tidigare på lokalt ölhak... vem vet?
Fridens!

Logga in för att svara
123456
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!