|
#56540 |
Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen |
Stoke: 2 |
|
jo att att man lägger glas på rilsen fattar jag:P och det var ju en bra sammanfattning av det där med nedhängningen.
Skulle det inte fungera att klippa en slitts i väven där man vill att det ska bli lite bett i rilsen, helt vika in väven fram till slittsen och låta den hänga ned bakom. då slipper man ju den jobbiga övergång som jag kan tänka mig att det blir.
Jag har föresten fått märken i min bräda från spännband, har jag haft för lite härdare? det gör inte så mycket hursomhelst, jag håller med alla som tycker att skavanker ger en bräda personlighet.
man vill ju inte vara en manisk överambitjös, lägga pennor i fina rader och shapa perfekta brädor kille ändå. 
|
|
|
|
|
#56542 |
Stoke: -10 |
|
Övergången är inte så bökig som det kan verka. Det svårare är att få "tucked under-kanten" att bli skarp och man inte gör som jag gjort. Men helt klart kan man göra på andra sätt än jag gjort... vi får väl se hur pass bra jag lyckats. Det blev lite vågit på sina ställen, kan dock slipas till.
Att ha helt runda kanter där vattnet normalt ska släppa är inte så bra om man vill ha en bräda som gör lite motstånd i vattnet, dvs kommer igång lätt även i långsammare svagare vågor. För brädor som surfas i normalstora men mer kraftfulla vågor är det inte lika viktigt. Då kan rundare kanter göra brädan mer förlåtande. För riktigt stora och snabba vågor är det andra regler som gäller.
Märken efter spännband... Jag har märkt att många drar åt spännbanden alldeles för hårt, till och med inte har vaddering på takräcket. Spelar ingen roll hur bra glasning du har om du gör så. Tänk på att kraften på brädan är underifrån och upp pga vinddraget från bilen. Så länge inte brädan åker åt sidan så kommer den inte flytta på sig. Det medför också att den trycks hårdare mot spännbanden ju fortare du kör och ju mer av nosen som sticker ut framför främre takräcket. När jag var i Frankrike senast hörde jag av flera att SoftRacks kan göra stora skador. Pga att underdelen inte är hård så när man drar åt banden vill kraften dra ihop hela härligheten till en cirkel. Många reparationer för söndertrasade kanter på av den anledningen.
|
|
|
|
|
#56610 |
|
För den som undrar vad som händer... Fixar med lite grafik (Svarta rails) som ska täcka de värsta pigmentfelen. Bökigt och inte speciellt roligt. Bilder kommer
|
|
|
|
|
#56613 |
|
... nu vill man bli klar, suck. Mycket pill.
Har lagt svarta rails som sagt...

|
|
|
|
|
#56614 |
|
kanterna blev ganska bra tror jag. Kunde kanske gjort kanterna mer tucked under... Vi får se hur den funkar i vattnet.

|
|
|
|
|
#56616 |
Stoke: 0 |
Olav
|
jiiiiiises! shit va fräään! grym tråd!!! 
|
|
|
|
|
#56617 |
|
fy fan vad grym trad. riktigt sugen man blir pa att bygga. var fick du tag i alla sakerna du behovde?
|
|
|
|
|
#56622 |
Stoke: 6 |
|
sjukt fin bräda... 
|
|
|
|
|
#56625 |
|
Var slippapper/dukar och raspar mm köps behöver jag kanske inte förklara, det är väl ganska enkelt att hitta. Glas, plastoch svart pigment köptes av Epotex (som nu vet att han inte ska vika utan rulla fibermattan till de som ska bygga surfbrädor). Tänkte köpa polyretanlack också, men har bestämt att skita i det. Orkar inte. Kommer ändå inte få det helt slätt eftersom lokalen är lååååångt ifrån dammfri. OK, epoxyn kommer att gulna av solljuset, och efter kanske 5 år eller mer få små vitaktiga/mjölkaktiga fläckar pga reaktion med vattnet som också försvagar epoxyn. Men nu vill både jag och bostadsföreningen att brädan blir klar... De sistnämnda tänker nog mer på att få ut mig ur lokalen för gott 
|
|
|
|
|
#56626 |
|
Snyggt! Man blir väldigt sugen på att försöka själv!
Föresten är det nån som har koll på vart man får tag i tillräckligt stora skivor cellplast?
eller är det limma som gäller?
Edit: kasnke borde söka på forumet istället...
|
|
|
|
|
#56628 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#56633 |
|
Då börjar man sätta i FCS-pluggarna. Kör med FCS-Fusion för att det blir betydligt lättare att göra't.
Börjar med att mäta ut som jag gjorde innan jag slipade konkaverna. Sedan skär jag ut med en skalpell.

|
|
|
|
|
#56634 |
|
Kollar hur utskärningen blev för att veta om jag behöver korrigera hålen.

|
|
|
|
|
#56635 |
|
Sen skär jag sönder cellplasten i hålet till det djup som jag vill ha.

|
|
|
|
|
#56636 |
|
Lätt att få rätt djup. Sätt skalpellen mot pluggen och skjut ut skaplellen till samma djup, lägg till några mm (där ifyllnadsplast ska täppa till)

|
|
|
|
|
#56637 |
|
För att få kanten jämn och fin så slipar jag runt i hålet.

|
|
|
|
|
#56638 |
|
Sen tejpar jag runt hålen så att den plast som inte rymms när pluggen pressas ner kan tas bort lätt.
Här visar jag ett trick för att få pluggarna att sitta bättre. Gör hål från alla fyra hörn, hålen ska ha kontakt med laminatet på ovansidan. Dessa hål fyller jag sedan med en blandning av plast och sönderklipt väv. Har även i en del microbalonger...

|
|
|
|
|
#56639 |
|
... Efter det fyller jag de stora hålen som ska pluggarna ska sitta med plast blandad med mycket microbalonger. I mitt fall också svart färg. När jag trycker i pluggen fylls varje litet hål av plast. Jag tar bort tejpen innan plasten härdat helt, efter ca 4 timmar. Detta är lite pilligt och kräver att man kollar då och då så inte pluggen hamnar snett.

|
|
|
|
|
#56640 |
Obie
|
Det här är bättre än sex Alex ! ! 
|
|
|
|
|
#56642 |
|
Är det någon som har tillgång till en dammfri lokal som jag kan lägga det sista lagret (blankt) i?
För jävla dammigt i min. blir prickigt hela tiden.
|
|
|
|
|
#56643 |
Stoke: 10 |
Whale
|
Är du inte orolig att vinklarna för fenorna blir lite hur som helst om du inte riktar upp pluggarna med jigg, tejp och hela baletten?
Som sagt, riktigt intressant tråd det här.
|
|
|
|
|
#56655 |
|
Om man gör för djupa hål så bör man göra som du skriver. Nu är laminatet där fenorna sitter näst intill plant och hålen anpassade precis efter pluggen. Det var därför jag ritade ut fenorna innan jag skapade konkaverna. Så när jag riktar ovansidan av pluggarna i jämnhöjd med laminatet så blir det helt OK. Det hade inte gått att göra så här om man hade använt traditionella FCS-pluggar... Men det kan naturligtvis bli fel om tex epoxyn under pluggen får kraftig värmeutveckling och expanderar. Det ser inte ut som att det har hänt men fortfarande spännande att se när jag stoppar i fenorna första gången. Håll tummarna 
|
|
|
|
|
#56662 |
Thor
|
Riktigt härligt Alex! En förklädd jätte-fisk... Hoppas att fenpluggarna sitter rätt! Jag hade nog gärna riktat dom med fenorna i... men det är kanske bara min perfektionistiska ådra som snackar. Glöm inte leash-pluggen...
Ska bli underbart att se den när den är klar!!! Jag håller tummarna för det sista finliret! Det är så jäkla kul att se bilder på arbetets gång!!! Jag uppskattar att du tar dig tiden att dokumentera allt o lägga upp det!
rawk on.

|
|
|
|
|
#56672 |
Stoke: 49 |
|
Alex, trodde fusionpluggarna var tänkta att monteras före/under lamineringen. Det går självklart bra att göra efter och laminera över sen, men det blir ju mer jobb, kanske lite starkare. Ingen big deal men hur tänker du kring detta?
Blir mycket konfunderad över att du inte jiggar upp pluggarna med fenor/tape eller i riktig jigg för att få vinkel och framför allt lutning rätt. Hur tänker du kring det?
/JB
|
|
|
|
|
#56673 |
|
Jesper och Erik G... ni har alldeles rätt. Jag har kommit på grejer jag borde gjort tidigare och sedan försökt trycka dit dom efteråt. Ang fusion-pluggarna så är nog den trista sanningen att de borde satts dit innan lamineringen så att glasen legat över pluggen. Hållfastighetsmässigt tror jag inte det spelar någon roll eftersom glasen inte fäster stenhårt i cellplast. Betydligt hårdare i riktigt skum. Det skull enbart resultera i att om pluggen dras ur så hänger hela laminatet med. Nu åker bara pluggen... förhoppningsvis. Enda fördelen är att de skulle sett snyggare ut  Ang användning av jigg och/eller spänna fast fenor i rätt läge. Jo det borde jag nog gjort för att vara 100% säker på vinkeln... Men jag tror det blev bra ändå... Hoppas i alla fall
Faan, det var ett tag sedan man gjorde det här... Nu ska jag ner och slipa ner pluggarna så att de går utmed laminatet och göra sista finslipningen inför det sista blanka lagret... hoppas jag slipper prickarna denna gång 
|
|
|
|
|
#56696 |
Stoke: 49 |
|
Alex, inga problem att lägga ett lager väv över pluggarna efteråt. Se till att lipa ner till laminatväven runt pluggarna och så tryck dit en lapp över varje plugg. Slipa in, på med ett lager slipepoxy och sedan hotcoat/finishlack samtidigt som resen avbrädan. Blir nog starkare än om du lagt pluggarna under laminatet. /JB
|
|
|
|
|
#56707 |
|
NEEEEEEEEJ... va' konstigt det blev....

|
|
|
|
|
#56708 |
|
Nej då, det blev bra. Det är bra med "fingertoppskänsla" ibland... eller som man också kan säga - Tur

|
|
|
|
|
#56710 |
|
Jag har kommit på varför ytterlagret blir prickigt:
Brädan har blivit statiskt laddad. Den drar åt sig particklar som västa magneten... Spelar ingen roll om jag fixar lackverkstad, det blir prickigt ändå. Laddninge har troligtivs uppkommit när jag slipat med skummgummiblocket ovanpå cellplastblocket med laminatet emellan. Eftersom jag har haft gummihanskar så har inte brädan jordats. Jag har försökt allt, till och med att lägga brädan ute på marken. Den är å laddad att fibrerna i skyddsdräkten står rakt ut i riktning mot brädan. Små vita particklar dansar som ystra höns på bräda så fort mina fingrar närmar sig... suck!
>> Vet någon hur man kan neutralisera laddningen i brädan?
|
|
|
|
|
#56711 |
|
Kanske en sån här antistaticborste kan göra susen? Finns att få tag på hos foto/kamera-relaterade butiker. Kolla på nätet.

|
|
|
|
|
#56712 |
|
hmm, tror inte det hjälper eftersom det är celplastblocket som är laddat, verkar det som i alla fall.
Är det någon som har dykt på samma problem? Hur har ni löst det?
|
|
|
|
|
#56713 |
|
Hitta detta på nätet
Det andra och vanligaste sättet att neutralisera statisk elektricitet är att använda sig av luftjoner. Luftjoner är positiva och negativa joner som skapas av luftens kväve och syremolekyler. När dessa tillförs energi så kan man få dem att förändra sitt elektroninnehåll så de bildar positiva eller negativa joner. Genom att påföra dessa i stor mängd så kan man neutralisera den statiska laddningen genom att positiva joner tar ut negativ laddning och tvärtom för negativa joner.
Det finns flera olika sätt att skapa dessa joner men de 2 vanligaste sätten är genom att använda radioaktivitet eller genom elektrisk spänning. Radioaktivitet används nästan enbart då man vill jonisera i starkt explosiv miljö, då det inte får finnas någon risk för gnistbildning.
Det absolut vanligaste metoden för att skapa joner är att använda hög elektrisk spänning och här kan man skilja mellan växelström och likström. "
Öhh... 
|
|
|
|
|
#56714 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56715 |
|
Hahaha jag tycker definitivt att du ska köra på det radioaktiva spåret. Kan bli spännande att se bilderna om inte annat! 
|
|
|
|
|
#56716 |
|
Erik G... jo det gör den, typ 3 mm i spetsen... Jag kommer aldrig känna någon skillnad 
|
|
|
|
|
#56717 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Koppla en ståltråd till vattenröret eller ett vattenelement. så binder du nått metalliskt föremål i andra ändan (kanske funkar folie). så drar du de över brädan. Borde hjälpa. Tror radioaktiviteten och starkströmmen är mer för utrymmen än saker.
Gissar mest men de kan ju vara värt ett försök.
/Q
|
|
|
|
|
#56718 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
hmm, tror inte det hjälper eftersom det är celplastblocket som är laddat, verkar det som i alla fall.
Är det någon som har dykt på samma problem? Hur har ni löst det?
Det är nåt skum t med frigoliten helt klart. Första gången jag elhyvlade frigo utan utsug blev jag helt fulltäckt av hyveldammet som var laddat. Bland annat satte det sig in i ögonen så jxvligt att jag inte kunde greja hyvla utan skyddsglas.
Det måste gå att avleda laddningen på nåt vis? Prova kopparsladdar eller nåt? Eller fråga sverre om tips! han vet mycket den mannen!
|
|
|
|
|
#56719 |
|
Qanik skrev:
Koppla en ståltråd till vattenröret eller ett vattenelement. så binder du nått metalliskt föremål i andra ändan (kanske funkar folie). så drar du de över brädan. Borde hjälpa. Tror radioaktiviteten och starkströmmen är mer för utrymmen än saker.
Gissar mest men de kan ju vara värt ett försök.
/Q
Måste jag borra hål så jag kommer åt skummet. För jag har försökt jorda hela brädan, typ hålla i den och ta i ett stort element i lokalen. Men det kanske krävs en elkabel?
|
|
|
|
|
#56720 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Erik G... jo det gör den, typ 3 mm i spetsen... Jag kommer aldrig känna någon skillnad
A skulle bara se om jag lyckades stressa upp dig. Ser helt ok ut 
|
|
|
|
|
#56721 |
|
Säger bara en sak - aldrig mer frigolit
|
|
|
|
|
#56722 |
|
ErikG skrev:
alex el gordo skrev:
A skulle bara se om jag lyckades stressa upp dig. Ser helt ok ut
O jag som trodde du fått hybris  Nej rå', fattar att du har koll. Har hört talas om dina brädor. Kan du inte lägga upp ett par bilder på några av de brädor du gjort?
|
|
|
|
|
#56724 |
Stoke: 20 |
|
Måste bara likt många innan mig ge cred till el Gordo. Underhållande tråd och dessutom är det en hejdundrande comeback efter massa tjafs hit och dit, från och till och från alla till alla. BOS var givetvis segrare  i det hela men du tog det som en man! Gött att ha dig på surfsverige! Keep it up!
|
|
|
|
|
#56725 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56726 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56727 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56734 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Shit Alex, nu har du ett givet samtalsämne på beachen med Tungan under armen!
Tack för att du delar med dig! 
|
|
|
|
|
#56741 |
|
Nu har jag dragit mina högtalar kablar från brädan till elementen, har till och med slipat fram metallen i rören... men det ser tyvärr ut som bly... suck! I vilket fall som helst så funar det inte alls.
Är det någon som lyckats slipa fram en blank yta?
|
|
|
|
|
#56742 |
Stoke: 15 |
|
vet inte om de funkar på surfbrädor men när man preppar skidor och snowboards blir belaget också statiskt, om inte lika mycket som de du upplever... Ett statiskt belag samlar smutts och gör då att skidorna/snowboarden går saktare. Efter att man vallat, sicklat och borstat med nylon borste tar man en borste gjord av häst tagel. den tar bort den statiska spänningen i belaget och gör att smutts och skit inte fastnar.
åk ut till någon sportbutik och fråga efter en hästtagels borste. finns nog många märken men kanske testa swix. Häst tagel är mörkt och mjukt. Testa att borsta brädan med den och se om de blir bättre.
radioaktivitet låter lite väl radikalt...
|
|
|
|
|
#56743 |
|
Castorn skrev:
Kanske en sån här antistaticborste kan göra susen? Finns att få tag på hos foto/kamera-relaterade butiker. Kolla på nätet.
Var fick du tag på den bilden? Vill åtminståne försöka med den, allt jag hittade var små penslar för kameror.
|
|
|
|
|
#56744 |
|
Nej va faan, de däringa borstarna kostar ju över tusenlappen... Shit alltså!
|
|
|
|
|