|
#56745 |
Svar: Shaping is happening... now 16 år, 1 månad sen |
Stoke: 10 |
Whale
|
Hajar är rätt känsliga för statisk elektricitet har jag hört...
www.sharks-world.com/how_do_sharks_use_static_electricity.html
Tror det blir svårt att neutralisera med något metallföremål eftersom det är kärnan som är statisk och du har ett isolerande lager (glaslagret) mellan. Borsten kankse kan fungera. Då måste förmodligen ladda upp glaslagret i motsatt laddning mot kärnan på något fiffigt vis.
|
|
|
|
|
#56750 |
Stoke: -10 |
|
OK, som jag förstår det måste jag med andra ord slipa fram glansen. Helt omöjligt att få till annars
|
|
|
|
|
#56752 |
Stoke: 11 |
|
helt otroligt jobb alex! drymt! 
|
|
|
|
|
#56753 |
Stoke: 10 |
Whale
|
alex el gordo skrev:
OK, som jag förstår det måste jag med andra ord slipa fram glansen. Helt omöjligt att få till annars
Jag skulle provat med borsten först. Men jag gissar ju bara på hur det ligger till...
|
|
|
|
|
#56754 |
Stoke: 0 |
Eric
|
Bra jobbat, Alex! Mest intressanta snöret här på SS på länge!
alex el gordo skrev:
Är det någon som lyckats slipa fram en blank yta?
Det går att slipa/polera upp en hyfsat blank yta. Använd excenterslip med fint våtslippapper och polera sen med rubbing framtagen för båtar.
Här är en bild på min Yellow rocket 5'8'' efter inte allt för mycket polering.

|
|
|
|
|
#56755 |
|
Cool bräda :-D
Kommer försöka polera upp finishen. Borsten går ju som sagt loss på över 1000 boppers. Lite väl mycket för ett par drag fram och tillbaka.
|
|
|
|
|
#56759 |
Obie
|
Om brädan tål vatten kan man spola av den för att den statiska elektriciteten ska släppa torka sedan av med dasspapper..
eller gå in här och köp dig en skivborste till LP-skivor www.svalander.se/vinyl/skivborste.htm ! !
hoppas du löser det.. 
|
|
|
|
|
#56760 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
ok Provar igen med en ny bild 
|
|
|
|
|
#56761 |
ErikG
|
Detta är innan laminering. Alltså innan man häller på PLASTEN! Klipp INTE i väven hej vilt det är helt onödigt. Det enda ni behöver klippa ut är små tårtbitar i nosen och alla andra hörn som tex hörnen i aktern.
Här är nästa bild när brädan är laminerad och väven invikt runt alla kanter. 
|
|
|
|
|
#56762 |
ErikG
|
A nu blev det feeeel. Ok första bilden är innan laminering andra bilden efter... 
|
|
|
|
|
#56763 |
ErikG
|
Det där var slipverkstan..ligger på hemlig ort ute i busken. Nästa bild här är med brädan halvfärdig och boxarna (Probox) isatta.
Jag gör inte som ALex när jag laminerar med hängande vävremsor osv. Vik runt väven och sen tejpar man med masktape där man vill ha skarp kant. Detta görs samtidigt som man penslar ett tjockt slip och finishlager på botten. Efter detta finslipar jag kanterna samtidigt som man slipar finishen. Då får man kanten exakt där man vill ha den
|
|
|
|
|
#56764 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56765 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56766 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56767 |
ErikG
|
Här är brädan när boxarna är nedslipade och resten fortfarande oslipad blank. Jag ger mig inte på att försöka glossa epoxy. Blankslipa brädor är ett slitgöra...blankslipa epoxy är ännu värre.
Mitt tips är att ta brädan till nån billackerare som kan spraya den blank med PU-lack. Gör det inte själv då det är giftigt som fan och kräver mer eller mindre rymddräkt. 
|
|
|
|
|
#56768 |
ErikG
|
|
|
|
|
#56769 |
ErikG
|
Tack till Yann som tipsade om microsoft tillägget som man kan rezisa med
|
|
|
|
|
#56770 |
ErikG
|
Den där brädan satte jag sen även två akterpluggar (fcs) i på min polare Magnus begäran. Den finns kanske nån gång då och då på Torö. Hörde att nån tyvärr körde in i den... så nu väntar den på lagning.
|
|
|
|
|
#56772 |
|
Snyggt!! Intressant form, mer som en trad short board i outlinen med med Twinfins. Hur var den att surfa? Mange är ju Portugalien... öhhh, Canarieholmarna.
|
|
|
|
|
#56773 |
|
Ang att lämna in den på lackning... det är smart men känns kanske inte riktigt rätt...
OK, hjälp mig besluta > Ska jag svetta mig till glans eller lämna in den på proffslackering?
|
|
|
|
|
#56774 |
Stoke: 15 |
|
def. svetta dig till glans, jag har en excenterslip, AEG EXE 450 som funkar fint, vette fan om det finns våtslippapper till den, men du får väl klippa till annars...fast det kanske kostar mer att skicka den än att köpa en ny?!
Skall kolla med en säljare på jobbet ang. statiskt elek. vet att han mumlat om avjonisering, men den utrustningen vi levererar kostar runt 50 papp för det så, hehe, hade säkert kunnat lånat ut ngt om du bott här nere.
Tack igen för tråden!
|
|
|
|
|
#56781 |
Stoke: 2 |
|
Är det nödvändigt att spackla med finspackel/sprutspackel innan man glasar?
|
|
|
|
|
#56782 |
Stoke: 2 |
|
|
|
|
|
#56784 |
ErikG
|
Charlie skrev:
Är det nödvändigt att spackla med finspackel/sprutspackel innan man glasar?
Nej man behöver inte spackla, beror på hur tätt eps-skum du använder. Vad är sprutspackel? Du ska ha lättviktsspackel, inget annat!
|
|
|
|
|
#56785 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Den där laddningen jämnar nog ut sig snart, naturen stävar efter jämnvikt.. Har du tvättat av brädan med t-dojja? Du måste slipa mellan lagren om epoxin härdat. Jag slipade min epoxi till typ 240 grit ( vattenslip ) ända ner i väven på flera ställen sedan tvätt och halvblank klarlack på sprayburk. Ett annat alternativ är att lägga på ett hotcoatlager med polyesterplast som är lätt att polera upp till "mirrorfinish" . Bör vara glasklar och med vaxlösning ( finns på watski ). Mer lager = mer vikt. Nu är du ju nästan i mål, den går ju att köra på, ingen lackverkstad. Du är ju händig ! 
|
|
|
|
|
#56789 |
|
Har tänkt på det där med plyester utanpå epoxy. Men tyvärr för mycket som gå snett. Epoxy och polyester laminerar normalt sett inte fullständigt ,med snabb delaminering vid stötar som följd. Alternativet är att man hettar upp brädan (med epoxyn) till ca 60 grader och sedan laminerar på polyester. Tips jag fick från sveriges i särklass bäste laminerare Uffe Larson (CLS i Varberg). Problemet är bara att all Epoxi inte tål den behandlingen så han (Uffe) rådde mig inte till det eftersom han inte känner till den Epoxy jag använt .
Info jag fått på Swaylock säger att man idag alltid slipar upp glossen, men att det sällan görs på Epoxybrädor. Då har man i så fall 2komp lack utanpå som man polerar istället.
Men förr i tiden gjorde man som så att man tvättade av brädan ordentligt med vatten efter slipning. Då försvann både statisk elektricitet och slipdamm. Sedan sprayade man alla golv, väggar och tak med en vattenspruta. Så det är vad jag kommer gjöra. Och jo Cagge, naturligtvis har jag slipat ner laminatet mellan varje lager ny plast. Annars laminerar det inte ihop bra, precis som du skriver.
|
|
|
|
|
#56813 |
|
Har haft riktiga ullstrumpor på mig, varmt och gott. Idag körde jag för första gången utan dom... och det blev mindre statisk elektrisitet direkt. Hur faan kan ett par strumport ställa till det så mycket?  Allt är inte borta, det kommer fortfarande particklar och landar i min fina blanka yta från alla håll, men mindre än förut.
... Om två dagar ska jag försöka bli klar. (Bra att sätta press på sig själv...hela poängen med denna tråd  )
|
|
|
|
|
#56815 |
Stoke: 6 |
|
om 2-3 dar kan det bli midjan på torö... 
|
|
|
|
|
#56817 |
|
Grymmaste tråden Alex! Härmed utnämner jag den officiellt till årets tråd! Medalj och allt!!!
|
|
|
|
|
#56818 |
|
|
|
|
|
#56819 |
|
Oj oj... den globala krisen har nått surfsverige. Nu endast 500 kb stora bilder!
MEDALJ!!!

|
|
|
|
|
#56820 |
|
Ha ha ha! Inte dåligt. Borde sätta den på ett hörn på brädan, som proffsen gör med sponsorlogos 
|
|
|
|
|
#56822 |
Stoke: 11 |
Willy
|
schlook skrev:
Oj oj... den globala krisen har nått surfsverige. Nu endast 500 kb stora bilder!
MEDALJ!!!
Jag är mest attraherad av det gyllene pubiskrullet längst upp på medaljen.
|
|
|
|
|
#56830 |
|
Får inte tag på en leashplugg!!!!
Finns det någon i Stockholm som sitter och klämmer på en? Behöver den typ NU!
... Jo jag har hört med Depontes, Adis, Nirre (6/5/4) och Frontside. Ingen har, suck!
I annat fall. Numret till Fille i Varberg.?
|
|
|
|
|
#56834 |
Obie
|
alex el gordo skrev:
Får inte tag på en leashplugg!!!!
Finns det någon i Stockholm som sitter och klämmer på en? Behöver den typ NU!
... Jo jag har hört med Depontes, Adis, Nirre (6/5/4) och Frontside. Ingen har, suck!
I annat fall. Numret till Fille i Varberg.?
JAG VET JAG VET JAG VET ! ! ! ! ! !
www.ohana.se 
|
|
|
|
|
#56835 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Jag har en ofishl leashplugg, en sån som skall lamineras in.....  . Hämtas i Nynäs , om ingen skall inåt stan? Personligen tycker jag att det är fräckare med ögla. Typn fet bunt med indränkta trådar över en itusågad bläckpenna. Erik skulle smort in pennan med ister först.
|
|
|
|
|
#56840 |
|
Pluggen är fixad!  Tack så hemskt mycket Jesper B! Du fattar inte va skönt att tå dit den ikväll... så nu är det ner till lokalen igen.
|
|
|
|
|
#56923 |
|
Nu har det strulat bra i flera dar... Fenboxarna satt aningens för högt så jag har fått slipa som en gris - jag la på färg som inte blev bra så jag... fick slipa som en gris. Idag la jag förhoppningsvis sista lagret... Suck! Lite trött på detta nu. Kommer behöva köra två dagars finisharbete för att få "en så blank yta som möjligt". Inte lagt upp några bilder av den enkla anledningen att jag inte orkat... Slutbilder kommer däremot garanterat 
|
|
|
|
|
#56931 |
|
ser fram emot det.. polermaskin med autosol kanske är bra..vet inte men blir jävligt fint på bilar/båtar
|
|
|
|
|
#56936 |
Stoke: -18 |
|
skulle ta det lugnt med autosolen det är grövre än man tror inge bra för ytan!
|
|
|
|
|
#56967 |
|
Alex har du nån koll på tiden du lagt ner? vore kul att veta...
|
|
|
|
|
#56984 |
Obie
|
Är det värt slitet ? 
|
|
|
|
|
#57049 |
Stoke: 5 |
|
Kul med denna tråd och att höra vad alla problem som uppstår när man bygger brädor.
Själv har jag t ex provat både slipa epoxin till superfinish jämfört med att lägga ett lager polyester som sista varv och slipa den till spegelfinish. Delaminering är inget problem om man slipat epoxilagret noga och sedan tvättat av den noga med vatten. Finishen blir också mycket bättre på polyester!
Vad har ditt bygge gått lös på? Själv bygger jag brädorna för en materialkostand på 800 kr (egna fenor) och det tar ungefär ca: 10 arbetstimmar från det jag lägger blocket på pallbockarna tills den är helt klar.
då har jag ungefär 60 brädor under bältet så erfarenhet är värdefullt i den tid det tar att bygga en bräda.
Grymt jobbat, hoppas det blir fler som tänder på detta och bygger sin egen bräda. Inget slår den känsla när man får till den där "magiska" brädan som man byggt själv.
kör hårt! 
|
|
|
|
|
#57098 |
Remo
|
Jag köpte epoxy 101 DVD med greg loehr(RR mannen) och i den avslutar han med att lackera med nån slags lacksprej från en sprejburk...Tror han snackar nåt om konstnärsaffärer, Kan inte kolla vad han kör med för jag håller på att flytta och dvdn e nerpackad men kolla på swaylocks
|
|
|
|
|
#57130 |
|
Arbetstid... nu har jag ju bökat runt en jäkla massa för att jag gjorde pigmenteringen och sen lite annat strul. Men en vanlig bräda tror jag att:
1. Shaping - ca 6 tim fördelat på 3-4 dagar (jag orkar inte köra rakt på, och så gillar jag att stå och grunna' halvägs in i arbetet 
2. Laminering - 3 tim
3. Finish - 6-8 tim fördelat på 3 dagar
Nu blev det kanske:
1. 8 tim
2. 3 tim
3. 16 tim minst... Suck!
|
|
|
|
|
#57207 |
|
Nu orkar jag inte böka mer... Inte nöjd men den är helt klart surfbar. Så nu ska den i spat så fort som det bara går.
Fel som jag ska ändra senare:
> Fenpluggarna sitter för högt och hur jag än slipat och föröskt bygga upp med täcklager så blir det inte snyggt. Resultat - jag kommer fräsa ur pluggarna och sätta i nya... nån gång.
> Finishen. Jag orkar inte slipa mer faktiskt. Det får bli matt yta. När jag fixat nya pluggar så kanske jag lackar den
Summering:
1. Aldrig mer cellplast
2. Aldrig mer pigmentering
3. Formen på brädan tror jag på, ska bli kul att surfa.

|
|
|
|
|
#57208 |
|
|
|
|
|
#57209 |
|
Sorry

|
|
|
|
|
#57213 |
|
öhh... såg att jag skrivit ordentligt fel tidigare. Jag har nog jobbat 26+ timmar (inte 16) med finishen, som ju inte ens blev bra.
|
|
|
|
|
#57217 |
Remo
|
Ser riktigt FET ut 
|