Facebook data

123456
Shaping is happening... now
*
#54937 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Bild på skumslipblocket

Logga in för att svara
#54938 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

ovansidan klar.. he he.

Logga in för att svara
#54939 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Nu börjar finliret. Jag gör en mall för hur "tucked under edge" ska ligga. Det vill säga var kanten ska vara vass och sedan succesivt bli rundare mot nosen. Övergången ska om jag lyckas ge en tydlig markerad kant men som ligger innanför railen en liten bit.

Logga in för att svara
#54940 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#54942 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

En halvtimme senare så var jag klar. Satan, den vart bra...

Logga in för att svara
#54943 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#54944 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag sopar rent och lägger ut skyddsplast för att förbereda för plastningen. Tar en bild och är jättenöjd... precis sekunden efter att bilden togs så hittade jag en bula precis där jag la handen. Den måste bort. Det blir slipa slipa igen. Men det får bli imorgon.

Logga in för att svara
#54946 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ursäkta mig alla rättstavningsnissar. Sitter med lappen i knät och försöker göra't i flygande fläng.

Logga in för att svara
#54948 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

johan_s
graphgraph

Grym tråd!
Kul som fan att följa det "live" varje dag.
Tack!

Logga in för att svara
#54951 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

alex el gordo skrev:

brädan ser grym ut, hoppas det går bra med lamineringen

Logga in för att svara
#54952 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

alex el gordo skrev:
Jag sopar rent och lägger ut skyddsplast för att förbereda för plastningen. Tar en bild och är jättenöjd... precis sekunden efter att bilden togs så hittade jag en bula precis där jag la handen. Den måste bort. Det blir slipa slipa igen. Men det får bli imorgon.

Sätt riktiga sidoljus på den om du vågar.. Den ser ju fin ut sådär lite snabbt men 1500 spänn för ett utskuret block...

Logga in för att svara
#54980 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

öhh, kan inte sova. Slipdamm i ögonen eller nått. Omvänd effekt jämfört med det John Blund har med sig i påsen.

Jo det blev lite saftigt med blocket. Men som man säger- det man inte har i huvudet får man ha i plånboken...

Angående sidoljus så har jag faktiskt satt en lampa precis vid sidan när jag slipar och det ser bra ut. Men det är naturligtvis inget profsbygge

En fråga Erik G
Har ju aldrig jobbat i frigolit förr. Måste man spackla? Det blir ju lite små gropar här och där. Blir det bubblor när man laminerar eller kan man fylla det med epoxy när väven är på? Det handlar ju bara om nån milimeters djup. Vill helst inte ge den onödig tyngd.

Logga in för att svara
#54988 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

fan vad grymt alex! så kul å följa. men ska bli sjukt kul å prova...

Logga in för att svara
#54989 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

ErikG skrev:
alex el gordo skrev:

Sätt riktiga sidoljus på den om du vågar.. Den ser ju fin ut sådär lite snabbt men 1500 spänn för ett utskuret block...

då har man ju inte gjort brädan själv ErikG. detta blir ett konstnärligt mästerverk av Alex..

Logga in för att svara
#54991 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Ser bra ut Alex! Vad gäller spackling är det inte absolut nödvändigt, men genom att spackla hindrar man frigoliten från att suga upp epoxi vid lamineringen vilket gör att brädan faktiskt blir lättare om man först spacklar. Dessutom blir det enklare att laminera. Jag brukar spackla med lättviktsspackel, men man kan också använda epoxi och mikroballonger.

/Jonas

Logga in för att svara
#54996 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Blir den lättare MED spackel..? Då måste jag göra't. Men... tänker lite här. Även om frilogliten suger upp epoxy så blir ju glasfibern mättad vid lamineringen Eller? I så fall gör ju spacklet bara brädan tyngre... Inte riktigt 100% säker.

Logga in för att svara
#54998 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Det finns ett superlight spackel som heter Pollyfilla som jag har använt, det funkade bra. Lägg på rätt flödigt, kan behövas spädas med lite vatten för att bli mer lättjobbat.

Good luck

Logga in för att svara
#54999 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Det går ju åt mer epoxi om du både skall mätta glasfibern och fylla upp håligheter i frigoliten med den. Spackel är lättare än epoxi och tränger dessutom inte ner lika långt i blocket.

Använd destillerat vatten om du behöver späda ut spacklet.

/Jonas

Logga in för att svara
#55010 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Finns mycket diskuterat kring spackel (vilken typ av spackel) eller inte spackel på eps-brädor. Fördelarna handlar om att det blir enklare att laminera, snyggare airbrusch, och lättare bräda. Nackdelarna handlar om att om det görs fel (för tjockt spackel och för tjockt med spackel) blir resultatet tvärt om, dessutom pratas det om att brädan delaminerar lättare om den spacklas oavsett hur det görs.

Jag vet inte vad av detta som är rätt eller fel. Kanske handlar det om hantverk, dvs båda sätten kan blir riktigt bra och dåliga. Dock är trenden att allt fler proffslaminerare slutar spackla. Som jag fått det beskrivet var spackel ett sätt att få till det när pu-skum/polyesterlaminerade började med eps/epoxy, men att de nu lärt sig använda de, för dem, nya materialen och nu klarar sig utan spackel och får bättre resultat (både lättare och starkare). Om det nu är sant vet jag som sagt inte, kanske har de slutat spackla för att helt enkelt slippa ett arbetsmoment och därmed snabba upp och förbilliga byggandet. Det beror även på vilket eps man använder. Går man ner i vikt ordentligt (från vanliga 2lB/30kg till 1 eller 1.5lb/15-20kg specifik vikt) blir argumenten för spackel starkare.

Dock: För de som orkar är vaccum vägen att gå för lätt och starkt. Andelen epoxy minskar i retaltion till fiber vilket gör att du kan använda mer väv och/eller bygga lättare. Vaccum är dock också betingat med kunskap, extra arbetsmoment och materialkostnader. Du behöver förutom pump både peelply (rivduk), breather (filtaktigt lager som fördelar trycket över brädan och suger upp epoxy) och bag. Dessutom måste du vara försiktig med trycket - för högt klarar inte skummet.

Ett knep att undvika få för mycket och tung epoxy in i skummet är att mätta väven innan du lägger på den på brädan. Då behöver du ett stort plant lamineringsbord. På detta lägger du en lika stor glasskiva och sedan väven. Du mättar väven 100% sedan lägger du på ett lager byggplast och kör med en stålroller från mitten ut till sidorna/ändarna. Sen lyfter du upp både väven och plasten och lägger på brädan. Av med plasten, fixa till och sen nästa lager väv (om du kör flera). Personligen tycker jag detta sätt är urstruligt och jag lyckades inget vidare när jag provade. Det påstås dock ge lättare laminat än vanligt handjagande på brädan. Det handlar väl om hantverk som vanligt. Behärskar man en teknik väl kan man nog komma väldigt långt med den, oavsett vilken det är.

Spackel eller inte.... tja kanske för oss icke-proffs. Se då till att inte spackla för tjockt utan enbart täppa till mellan eps-kulorna, ej täcka över dem.

En sökning på swaylocks ger nog rätt mycket mer i detta ämne.

Där vet jag föresten att du kan hitta rätt många videoklipp på laminering, även med eps/epoxy som skiljer sig en hel del från pu/polyester. Bra att kolla före man sätter igång.

/JB

PS: Som bara måste få färdigt sitt shapesskjul och lamineringsbod - ASAP!!!!!

Logga in för att svara
#55027 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jo jag har gjort vaccumlaminering när Delfs sålde färdiga satser typ -89. Inte intresserad av allt det strulet... Nej här ska det vara raka puckar.

Det blir nog spackel som det verkar och sedan slipa ner det så mycket det går.

Tack för tipsen!

Logga in för att svara
#55031 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vattna ut spacklet med vatten till majonnäs-konsistens ungefär. Använd dest vatten. Skrapa ut med gummispackel och pressa ner i porerna. Låt torka ordentligt och sen går du på med slipnätet och skumgummikvadraten. Du ska egentligen bara ha kvar spacklet i porerna mellan kulorna när du är färdig.

Detta hindrar brädan från att dricka epoxy och risken att få småbubblor i laminatet minskar. Jag har handlaminerat två EPS-block. Ett utan och ett med spackel, det utan spackel kändes enklare att laminera. Kanske för att jag hade fräsch resin research epoxy till bygget.

Logga in för att svara
#55033 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Men hur mycket är det vi pratar om, ett kg eller? Är det mindre än ett halvkg så är det knappt värt jobbet, eller?...

Erik G - Om jag fattade dig rätt i sista så säger du att det är enklare utan spackel?? Eller råkade du skriva fel. Fattar inte efter allt snack om spackel.

Logga in för att svara
#55037 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Om du inte har laminerat med epoxy förut så tänk på att inte tvinga in det i fibrerna. Låt det flyta ut och ner i glasfibern innan du börjar harva runt med det du nu tänkt använda för att sprida ut epoxyn med. Det är ju inte heller bråttom på samma sätt som med polyesterplast i de flesta fall även om jag är medveten om att det finns olika typer av epoxy och härdare. Ta det med ro så går det fint.

Logga in för att svara
#55045 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Du i den konstiga gummidräkten ... alla vindsurfingbrädor är gjorda i Epoxy, Polyester håller inte för den belastningen. Så jo, jag har byggt allt jag tidigare byggt i just Epoxy. Men då har jag använt homogena skum, inte cellplast. Det är det som är frågan just nu.

Tycker nästan att det skulle bli snyggare utan spackel. Hade tänkt mig blanda in pigment i plasten så att brädan får färg samtidigt som man kan se skummet. Men brädan får inte bli för tung. Suger Cellplast så mycket som de säger så är nog spackel ett måste.

Logga in för att svara
#55050 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

alex el gordo skrev:
Men hur mycket är det vi pratar om, ett kg eller? Är det mindre än ett halvkg så är det knappt värt jobbet, eller?...

Erik G - Om jag fattade dig rätt i sista så säger du att det är enklare utan spackel?? Eller råkade du skriva fel. Fattar inte efter allt snack om spackel.

Oj skrev fel..Det med spackel gick lättare. Hade dock bättre epoxy. Viktskillnaden på mina två EPS brädor var nog svår att mäta. Min första som var en semigun 6'8 vägde 2200 gram med boxar utan fenor. Den andra vägde jag aldrig, byggde den åt en polare. Det var en 5'10a som blev lätt men kanske aningen tyngre än 68an. Om blocket suger in eller ut beror också mycket på tempskillnader mellan block och lufttemp. Spackla är enkelt.

Logga in för att svara
#55051 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

alex el gordo skrev:
Du i den konstiga gummidräkten ... alla vindsurfingbrädor är gjorda i Epoxy, Polyester håller inte för den belastningen. Så jo, jag har byggt allt jag tidigare byggt i just Epoxy. Men då har jag använt homogena skum, inte cellplast. Det är det som är frågan just nu.

Tycker nästan att det skulle bli snyggare utan spackel. Hade tänkt mig blanda in pigment i plasten så att brädan får färg samtidigt som man kan se skummet. Men brädan får inte bli för tung. Suger Cellplast så mycket som de säger så är nog spackel ett måste.

Tänk på att om du pigmenterar halv eller helgenomskinligt kommer du se små ringar runt varje kula i skummet när du plastat. Bättre köra helfärgat ogenomskinligt på EPS tydligen.

Logga in för att svara
#55065 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Inser att den effekten med kulorna som du skriver kommer uppstå, men jag tänkte att det skulle bli snyggt... eller åtminståne annorlunda Helt ogenomskinligt vill jag inte göra. Skitfult. Allt annat än det är snyggare i min mening.

Men efter ditt sista inlägg inser jag att jag måste spackla. Försöker få ta på något extrem lätt spackel / filler.
Kom gärna med exempel på märke mm.

Stort tack till alla för input. Keep it comming.

Logga in för att svara
#55068 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

Dude, nice work! I tried shaping and it's not easy. You did and outstanding job. Good luck with the glassing.. I found that to be the hardest part.

Logga in för att svara
#55069 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

You are absolutely right. I got to get hold of good fiber and epoxy. And be extra carefull because I got allergy since the last time I did Epoxy... Then I had like "melitta filter" and dishwasher glows (that broke). I still got a cut in my tum with carbonfiber (mixed with epoxy I presume). It never leavs the body it seems... This time I have "gasmask" and going to buy professional protection clothing.

Now to bed. Wanna shape the last thing tomorrow and do the spackel this weekend.

Logga in för att svara
#55082 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

För det första är det ingen konstig gummidräkt, det är min våtdräkt. För det andra, men va kul att du har använt epoxy tidigare alex, jag är ledsen att jag inte har memorerat din livshistoria....

One strike filler använde jag. Funkade bra och går att köpa på Bauhaus som jag minns det.

Logga in för att svara
#55086 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Sorry Castorn. Inte alls meningen att låta spydig. Det blir fel ibland när man ska skriva snabbt, och har huvudet på annat ställe (i shapingverkstan).

Läcker våtdräkt. Måste vara bra flytkraft i den. Speciellt runt huvudet och magen. Ha ha ha

Logga in för att svara
#55088 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I can't wait to see the finished result, good job so far och tack för denna tråd

Logga in för att svara
#55142 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Letar bra epoxy, glafiberväv samt pigment för transparent färgning av plasten ... Hittat Epoxibutiken och naturligtvis BeHåPe. Men ingen har någon speciellt ingående beskrivning av just fiberväven... Någon som vet annan, ev utländsk, leverantör?

Jag har tidigare plastat med både vanlig väv och S-väv. S-väven har tvinnade trådar som gör att den mycket enklare viks in runt kanten och följer dessutom rundningen bättre utan att vilja vecka sig. Skulle helst vilja ha något sånt.

För pigmentering av epoxyn har jag kollat med Kreatima. Deras produkt verkar dock inte vara optimal då man max får ha i 2% för att inte förstöra härdningen... Visst räcker 2% för att färga, med det är inte lätt att dosera en sån liten mängd. Eftersom jag vill ha en färgad men transparent yta så är frågan vad man ska använda. Någon som vet?

Logga in för att svara
#55145 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Tja, du skall åka till Epotex i Länna ( Skogås ) och köpa deras epoxi för rumstemp. den är UV-stabil och lätt jobbad, geltid på ca: 30-60 min beroende på temp. Dom har även silaniserad twill, 160gramsväv från Hexel, microballonger, blandkärl, spatlar etc...Framför allt har de kunskap. Jag köpte pigment på Dekorima ( för många år sedan ) som funkade perfekt med polyester, tror att det är samma sort som du nämner.

Ser framemot nästa steg i ditt projekt

Logga in för att svara
#55146 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

För den som undrar vad jag haft för mig de senaste dagarna förutom leta plaster och fiber. Inget speciellt upphetsande arbete. Jag spacklade och slipade. Blev bra hoppas jag. Speciellt runt konkaverna var det mycket gropar förut. Nu är det bättre, men jag har varit noga med att slipa ner ända till skummet så endast porer och små hål fyllts.

Nu får ni hålla er till tåls till slutet av februari. Min sponsor gav mig en biljett till Karibien. Sand mellan tårna och varmvattenssurf kan man ju inte tacka nej till

Logga in för att svara
#55147 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Tack för tipset Cagge. Kollar direkt.

Logga in för att svara
#55148 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

alex el gordo skrev:
Nu får ni hålla er till tåls till slutet av februari. Min sponsor gav mig en biljett till Karibien. Sand mellan tårna och varmvattenssurf kan man ju inte tacka nej till
WTF?! Kunde du inte bara skrivit du stukat handleden eller nåt sånt?
Ta med dig brädan och fortsätt där.

Logga in för att svara
#55755 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Slutet av feb närmar sig. Hur går brädbygget? Hur var Karibien, surfigt?

Logga in för att svara
#55786 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Håller med Thor tidigare - Första turen på Torö blir en rysare. Du har väl koll på stenen

All heder åt dig och ditt projekt Alex. Tråden har gått mig helt förbi tidigare men nu väntar jag med spänning på fortsättningen!

Logga in för att svara
#55790 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

JonasS skrev:
har gått mig helt förbi tidigare men nu väntar jag med spänning på fortsättningen!

SÅ GÅR DET!! när man inte är inne på surfsverige tillräckligt ofta!!!

Kan vi kanske alla dra en lärdom av detta!?

Logga in för att svara
#55822 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ja ha ja! Man borjar bli lite rund under fotterna sa har pa fredagskvallen nere i DR. Man dricker wiskey och ol har nere, inte sa mycket rom faktiskt. Konstigt, rommen ar skitgod.

Jag har precis kommit hem fran ett par dagar uppe pa norra delen av on. Det har varit stort, lite for stort for mig. Dubbelgubbe+ idag. Kommer lagga upp ett par bilder om ett par dagar. Imorgon ska vi ivag till ett stalla i soder som nar det ar 9 ft+ i norr som det blir i helgen, sa svanger vagorna runt och ger ca 4-5 ft pa ett par stallen. Pa mandag ska det oka til ca 8 ft i soder ocksa. Da star jag nog mest pa stranden... Har hittat ett par parlor som jag dock varit helt sjalv pa, inte en sjal i narheten. Jag har tyvarr inte ratt niva pa min surfing for att sticka ut pa ett helt orekat stalle. Toro Snaken skulle varit har

Allt som allt har jag haft jalkigt bra surf forsta veckan i Santo Domingo (sodra delen). Jobbat pa att bli lite mer "tjenis" med lokalsen. Tar sin tid ibland. Men nu slapper de lite vagor at mig ibland i alla fall, och tjoar nar jag lyckas fa till nagon liten spray

Nu ar jag faktiskt sugen pa att borja laminera. Kommer hem pa onsdag. Forsta lagret laggs helgen efter.

Logga in för att svara
#55903 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Nagra surfbilder. Ursakta upplosningen, taget med en kompaktkamera (G9)

Logga in för att svara
#55904 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#55905 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#55963 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

ser helt ok ut, men lite väl jummet för min smakB)

Fenor till bygget? Ska man bygga egna fenor tycker jag det verkar enklast att klä ply med glasfiberväv och epoxy/polyester, men var hittar man björklpyfa och/eller plyfa i rätt tjocklek:blink:
är föresten polyester att föredra eftersom det är lite mer flexibelt? björkplyfa kanske också är fel?

Logga in för att svara
#56000 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Har bara gjort fenor en gang. En vindsurfingfena som inte alls funkade bra. Da slipade jag fram en fena i nagon slags tatare laminat-tra. Linjerna som uppstog i laminatet (de olika lagren tra) anvande jag som riktlinjer sa sidorna blev exakt lika.
Men jag anvande bara trat som en "plugg", inte till den slutliga fenan.
Med hjalp av gips got jag en kopia av fenan. Sedan la jag in lager med glas och epoxi, en halva i taget som jag sedan gjot ihop. Sag jakligt bra ut fast funkade inte lika bra... mycket man maste tanka pa med hydrodynamiken. Kanske att man inte behover vara lika exakt med surffenor eftersom det handlar om betydligt mindre krafter.

Logga in för att svara
#56051 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Det där lät jobbigt. jag funderade till att börja med också på att gjuta, men för jobbigt.
jag hittade någonstans info om hur fenformen skulle vara, typ 1/3 av bredden ska i framkant vara välvd, för att de resterande2/3 vara välvd mot bakkanten, men jag har sett fenor som har sett helt annorlunda ut. Eftersom jag lyckades surfa min första bra våg med hemmbygd bräda +fenor i helgen
och är dålig:blush: så har jag svårt att säga om fenorna är bra:blink: men man blir ju nöjd om man inte vet bättre, så det är ju riktigt bra:woohoo:
jag har glasat fast fenorna men ska nog byta till fcs när mina går av, (det knakar lite i dem när man ruckar på dem) vill göra egna fenor med fcs fäste.

Logga in för att svara
#56054 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

30-40 lager e-glas (typ 155-200gr/m2) eller färre och grövre. En tiktigt tjock och jämn plyfa med tjocka träbalkar under som förstärkning. På med lett lager byggplast (hm, smälter det av polyester, kommer faktiskt inte ihåg, kolla först) plasta lager på lager (eller några i taget), med billig biltema poly. Blanda pigment om man vill (underlättar shapingen med olika färger). På med ett lager plast och en likadan platta ovanpå. Ett gäng stora tvingar. Dra ihop för kung och fosterland! Såga ut, upp i skruvstädet - grov shapa med rondell. Eller oxå kan man köpa färdiga G10 laminat (industristdplatta i epoxy och glas). Då har man en mycket hållbarare fenor men också styvare... /JB

Logga in för att svara
#56064 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

herregud:ohmy:
Det där med 30-40 lager verkar ju sådär, industristdplatta verkar bättre, men låter dyrt.
jag kommer nog köra på nån form av plyfa som jag klär med två lager väv och epoxy. det är ju bara att lägga i om man kör sönder lite.

Logga in för att svara
#56100 Svar: Shaping is happening... now 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Hemma igen... fått brev från föreningen att jag omedelbart måste flytta grejjerna... efter lite tjat får jag i alla fall avsluta projektet. Så nu blir det laminering i flygande fläng.

ang hemmabyggda fenor - jag la i ca 3 lager glas för varje halva. Lät dessutom fibern vara innanför kanterna och ha enbart plast ytterst. Lite mer fragilt men lättare att göra slutfinishen. 30-40 lager kanske eventuellt behövs för vindsurfing... tror dock att det är en stor överdrift för surffenor.

Logga in för att svara
123456
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!