|
#54644 |
Asymmetriska brädor 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
|
En sak Willy o jag diskuterade häromdan e varför det inte tillverkas fler asymmetriska brädor? för vågor med jämna egenskaper som t ex Teahupoo, en snabb, brant o tubande solklar vänster.
De e ju skillnad mellan att köra frontside och backside + att t ex brädans rails skär olika i vågen, och inte många åker switch stance.
Så varför inte placera om fenorna, olika tails osv?
Kan nån expert berätta?...
Här ett (ogenomtänkt) exempel...

|
|
|
|
|
#54645 |
Svar: Asymmetriska brädor 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 30 |
|
det är dyrt för oss i sverige att ha en bräda ägnat åt bara en våg. men det är väldigt vanligt att proffsen har olika rail och fin konfigrueringar på sina brädor för specifika våg.
he
|
|
|
|
|
#54646 |
Esta
|
Kom igen Sharkboy, låt fantasin flöda. Tänk dig din favorithöger här i Svea och under dom bästa förhållanden. Skulle du inte vilja ha en bräda speciellt för den vågen, och så kan du ändå köra med den på andra liknande vågor?
|
|
|
|
|
#54648 |
|
Esta skrev:
Kom igen Sharkboy, låt fantasin flöda. Tänk dig din favorithöger här i Svea och under dom bästa förhållanden. Skulle du inte vilja ha en bräda speciellt för den vågen, och så kan du ändå köra med den på andra liknande vågor?
jag svarade på din fråga!
" En sak Willy o jag diskuterade häromdan e varför det inte tillverkas fler asymmetriska brädor?"
jag kan gott tänka mig ett speciellt anpassad bräda. Anledning varför jag inte kör är bara att jag kan inte 'justify' att spendera såpass mycket för en bräda som är anpassad till en våg som man surfar max 10 gånger per år
|
|
|
|
|
#54649 |
Esta
|
Okey S, jag passar. Kanske lite tidigt på dan för såna 'djupa' funderingar... 
|
|
|
|
|
#54651 |
|
Esta skrev:
jag skulle nog anpassa en bräda efter den, men den skulle nog inte vara asymmetriskt hehe
|
|
|
|
|
#54658 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#54665 |
Stoke: -234 |
|
Tror inte på det. Hjärnan vänjer sig vid hur brädan skär och när du gör en topturn etc så kan det nog bli en lurig effekt att brädan plötsligt beter sig annorlunda. Även om du vet att den ska göra det så surfar man ju de facto inte med kunskap utan med känsla och symmetri..
|
|
|
|
|
#54675 |
Esta
|
Hjärnan vänjer sig vid asymmetri, det e jag övertygad om. Det finns ju ingen symmetri i en våg (inte ens i ett perfekt A-frame). Och man surfar frontside resp backside på olika sätt, t ex mer tryck med antingen tårna eller hälarna, man står sällan parallellt med fötterna och inte heller exakt mitt på brädan osv.
saxat från imagesurfboards.com (tack Jesper)
"Many surfers are concerned with an asymmetric board being too different from what they are accustomed to; that there will be a period of adaptation. This is in fact not true. You never even have to think about it, because you ride an asymmetric just the same way you'd ride any performance shortboard."
Om det stämmer eller ej, kan jag inte uttala mig om. Men vore skoj att prova en sån bräda.
|
|
|
|
|
#54679 |
|
Esta skrev:
Hjärnan vänjer sig vid asymmetri, det e jag övertygad om. Det finns ju ingen symmetri i en våg (inte ens i ett perfekt A-frame). Och man surfar frontside resp backside på olika sätt, t ex mer tryck med antingen tårna eller hälarna, man står sällan parallellt med fötterna och inte heller exakt mitt på brädan osv.
saxat från imagesurfboards.com (tack Jesper)
"Many surfers are concerned with an asymmetric board being too different from what they are accustomed to; that there will be a period of adaptation. This is in fact not true. You never even have to think about it, because you ride an asymmetric just the same way you'd ride any performance shortboard."
Om det stämmer eller ej, kan jag inte uttala mig om. Men vore skoj att prova en sån bräda.
jag håller med, man gör mycket kortare skarpare kraftigare men klumpigare bottom turns backside än frontside, jag skulle också vilja testa egentligen. Jag vet att detta motsägs det jag sa förut, men jag antar att det går lite på ett relativt skal, så att säga att det beror på just HUR assymetriskt brädan är. överdrivit mycket är nog skadligt, underdrivit är väl sak samma
|
|
|
|
|
#54711 |
Stoke: 0 |
|
När man höll på och xperimenterade med detta på 80-talet, på vindsurfingbrädor framför allt, så var tänket att man behövde en outline för bottensvängen när man hade mycket fart (indragen akter typ pintail för kontroll)och en annan för toppsvängen(bredare akter för bättre planingsegenskaper typ square).
Körde man mest på en högervåg( t.ex. Hookipa) så gjorde man brädan efter den.

|
|
|
|
|
#54713 |
|
|
|
|
|
#54716 |
|
MIn första vindsurf-assy (kallades "can opener"): Den var dock för liten för svenska förhållanden! 
|
|
|
|
|
#54717 |
|
Ekläpp skrev:
När man höll på och xperimenterade med detta på 80-talet, på vindsurfingbrädor framför allt, så var tänket att man behövde en outline för bottensvängen när man hade mycket fart (indragen akter typ pintail för kontroll)och en annan för toppsvängen(bredare akter för bättre planingsegenskaper typ square).
Körde man mest på en högervåg( t.ex. Hookipa) så gjorde man brädan efter den.
Kul att se en staket-fena på denna Angulobräda! 87 gjorde jag specialarbete just om fenor på Chalmers och det visade sig att staketfenan var överlägsen när det gällde att minska luftbubblor runt fenan (körde olika vinklar och i olika hastigheter)
Det här med assymetriska brädor är högst personligt. Vissa gillar det och andra gillar det inte. Jag är sugen att testa!
|
|
|
|
|
#54722 |
|
Haha, "can-opener", just det. Hade glömt det! 
|
|
|
|
|
#54729 |
|
Någon på detta forum som kör med assy vågbräda i Sverige?
|
|
|
|
|
#54756 |
|
Falle skrev:
Någon på detta forum som kör med assy vågbräda i Sverige?
Inte sen 80-talet, men nu kör jag med bara en thruster fin på min Naish/Stevie B vågis (från -89). Oklart om det fyller nån funktion mer än att irritera andra.
|
|
|
|
|