Facebook data

1
Apropå att vara liten lättviktare...
#54690 Apropå att vara liten lättviktare... 16 år, 2 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

...och ha med "stor" bräda (7'6) som man inte kan duck-dajva med.

Jag undrar lite över det här med att kunna vänta ut vågor och inte bli "smashad" av den 1a vågen i ett set? Alltså; om man sitter i line-up & väntar & det kommer ett gäng vågor men jag kan inte/vill inte ta den 1a vågen (nån annan kanske har prio t.ex.) så undrar jag om det finns nån teknik att "hålla sig kvar" till våg nr 2 eller 3? Tycker att jag allt som oftast blir smashad & centifugerad ELLER skickas in 30 meter mot stranden - och därmed missar alla vågor i setet

Finns det nån teknik för att ta sig igenom/hålla sig kvar? Man har ju inte så många sekunder på sig tills nästa våg kommer.

inser att det lite kook-varning på den här frågan men i tar tacksamt emot tips!

Logga in för att svara
#54692 Svar: Apropå att vara liten lättviktare... 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

BosseB
graphgraph

heller paddla ut när du ser ett set på väg in än att vänta och blir spolad. Som du själv märkte så är andra vågen oftast större än den första .... rythym är allt i surfing ...

Logga in för att svara
#54693 Svar: Apropå att vara liten lättviktare... 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Rulla runt brädan så att du ligger under den med nosen mot vågen. Du ska ligga nära brädan och hålla fast den med händerna och fötterna, det gäller att hålla nere nosen så att vågen passerar över brädan utan att få fatt på den. När vågen har passerat rullar du runt igen och paddlar vidare.

Logga in för att svara
#54701 Svar: Apropå att vara liten lättviktare... 16 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Allt handlar om tajming och kunna läsa vågorna och bedöma hur stora dem blir och vara rätt placerad. Extra viktigt om man inte kan duck dajva.. Surfade Anchor Point på longboard och swellet var 7 meter. Då vill man inte bli spolad, den saken är klar. Så man får sitta på skuldran och gå in djupare när man ska ta av och hela tiden försöka vara rätt placerad för att undvika dem största vågorna och sen kunna fånga dem lite mindre.

Vet inte om det var svar på frågan riktigt...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#54703 Svar: Apropå att vara liten lättviktare... 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Som alla tidigare sagt, men

om det är många brutna vågor som kommer emot dig, som brutit längre ut men du inte vill eller kan paddla så långt ut, så kan du hitta bättre förhållanden på andra stränder också!

En strand med lagom stora vågor och som bryter först ganska långt in så du sitter ute vid lineup och tar obrutna vågor, då är det ju lätt att bara paddla över dom " utåt " så länge de inte brutit.

Gärna pointbreak med rullande vågor ska du ha, exempel på sådana ställen är Praia Madeiro i Brasilien eller Noosa Heads i Australien.

Logga in för att svara
#54728 Svar: Apropå att vara liten lättviktare... 16 år, 2 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Hira skrev:
...och ha med "stor" bräda (7'6) som man inte kan duck-dajva med.

Jag undrar lite över det här med att kunna vänta ut vågor och inte bli "smashad" av den 1a vågen i ett set? Alltså; om man sitter i line-up & väntar & det kommer ett gäng vågor men jag kan inte/vill inte ta den 1a vågen (nån annan kanske har prio t.ex.) så undrar jag om det finns nån teknik att "hålla sig kvar" till våg nr 2 eller 3? Tycker att jag allt som oftast blir smashad & centifugerad ELLER skickas in 30 meter mot stranden - och därmed missar alla vågor i setet

Finns det nån teknik för att ta sig igenom/hålla sig kvar? Man har ju inte så många sekunder på sig tills nästa våg kommer.

inser att det lite kook-varning på den här frågan men i tar tacksamt emot tips!

Titta efter de stora seten langt ut pa havet sa att du vet vad som kommer att handa och sa att du har tid att paddla ut om du inte vill ta den forsta vagen. Risken ar ju att du missar de andra vagorna i setet ocksa, darfor att du ar for langt ut. Om du vill fanga mindre vagor, paddla in igen nar det ser lugnt och platt ut langt ute pa havet. Hall utkik sa att du har tid att paddla ut igen da du ser de stora seten komma. Alltid svart om du inte kan ducka. Ett annat trick ar ju att surfa en brada som du kan ducka, eller ga ut i mindre surf tills du lart dig hantera de storre vagorna battre. Fast jag vet egentligen inte, har aldrig varit nan langbradare just darfor att de ar for tunga att hantera i "storre" surf, och jag ar inte sa stor och stark.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!