Jag spenderade 1 1/2 månad där och kan varmt rekomendera följande ställen (norr till söder):
Mancora är ett shcysst surfmecka med en kul vänsterpoint. Defenitivt värt ett besök! Dessutom så finns det många bra points runt Mancora så man kan ha det som bas och åka mopedtaxi till andra spots!
Nästa spot är Pacasmayo med en otroligt lång vänster våg! Söder ut ligger världens längsta perfekta vänstervåg, nämligen Chicama! Jag har dock aldrig varit där eftersom jag var själv ville jag inte åka dit för det har ett rykte om sig att råna, skjuta och slå ner västerlänningar! Dock har jag hört från andra att det varit hur lungt som helst. Är ni fler än 1 person så åk dit!
Nästa ställe är Huanchaco utanför Trujillo. Även detta en bra vänstervåg och en ganska nice by! Mycket peruanska turister men inga västerlänningar!
Runt om Lima finns en del schyssta surfspots värda ett besök och även Lima är en cool stad! Jag besökte nån strand några mil söder om Lima men kan inte komma ihåg vad det hette, mend et var iallafall en mellow vänstervåg som bröt längs en sandbar mitt i viken på den "vita" stranden där alla rika vita peruaner hänger. Vid sidan om är den "svarta" stranden där de fattiga badar. Helt bisart men så var det. Lägre söder om Lima har jag inte surfat mycket men däremot finns där ju en massa andra coola ställen. Ni kanske ska till Macchu Picchu men jag tycker även att Nazca är väl värt ett besök med sina ascoola oförklariliga mystiska Nazca lines.
Obs! Tänk på att det är kallt i vattnet i peru! Ju längre söderut du kommer desto kallare blir det! En 3/2 steamer är ett måste!!
Ha det gott,jag är bara lite avundsjuk när man sitter här hemma och tänker tillbaka till alla gamla resor man gjort i sydamerika