Facebook data

1
PERU?
#54820 PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Sitter i Colombia och filar på morgondagens destination; Peru. Ni som varit där... om ni hade cirka 2 veckor att göra valfri kuststräcka (+ något turistmål), hur skulle er resplan se ut?

+ Hur bra/dåliga är möjligheterna att hyra brädor på de olika ställena?
Boendetips mottages även tacksamt. Om någon är på plats får ni gärna höra av er om ni vill hooka upp.

tjoflöjt!

Logga in för att svara
#54822 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 3

gson
graphgraph

Jag spenderade 1 1/2 månad där och kan varmt rekomendera följande ställen (norr till söder):

Mancora är ett shcysst surfmecka med en kul vänsterpoint. Defenitivt värt ett besök! Dessutom så finns det många bra points runt Mancora så man kan ha det som bas och åka mopedtaxi till andra spots!

Nästa spot är Pacasmayo med en otroligt lång vänster våg! Söder ut ligger världens längsta perfekta vänstervåg, nämligen Chicama! Jag har dock aldrig varit där eftersom jag var själv ville jag inte åka dit för det har ett rykte om sig att råna, skjuta och slå ner västerlänningar! Dock har jag hört från andra att det varit hur lungt som helst. Är ni fler än 1 person så åk dit!

Nästa ställe är Huanchaco utanför Trujillo. Även detta en bra vänstervåg och en ganska nice by! Mycket peruanska turister men inga västerlänningar!

Runt om Lima finns en del schyssta surfspots värda ett besök och även Lima är en cool stad! Jag besökte nån strand några mil söder om Lima men kan inte komma ihåg vad det hette, mend et var iallafall en mellow vänstervåg som bröt längs en sandbar mitt i viken på den "vita" stranden där alla rika vita peruaner hänger. Vid sidan om är den "svarta" stranden där de fattiga badar. Helt bisart men så var det. Lägre söder om Lima har jag inte surfat mycket men däremot finns där ju en massa andra coola ställen. Ni kanske ska till Macchu Picchu men jag tycker även att Nazca är väl värt ett besök med sina ascoola oförklariliga mystiska Nazca lines.

Obs! Tänk på att det är kallt i vattnet i peru! Ju längre söderut du kommer desto kallare blir det! En 3/2 steamer är ett måste!!

Ha det gott,jag är bara lite avundsjuk när man sitter här hemma och tänker tillbaka till alla gamla resor man gjort i sydamerika

Logga in för att svara
#54823 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 3

gson
graphgraph

Glömde säga att surfshops och bräduthyrning utanför Lima är näst intill obefintliga, förutom i Mancora...

Boendemässigt finns det hur mycket billiga hostel och hotell som heslt, bara att välja och vraka. I Mancora kan du bo lyxigt för en billig peng med utsikt över pointet..

Lycka till!

Logga in för att svara
#54824 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 1

Scheike
graphgraph

Förutom ovannämnda tips så, checka Lobitos (mellan Mancora och pacasmayo). Där finns 4-5 grymt fina vågor på gångavstånd. Vänsterpoint som är rätt snäll och sen tre mer tubiga saker. Mindre folk än Mancora och Pacasmayo men mer öde by oxå (fast väldigt trevliga lokalare).

Pacasmayo är grymt fin men väääldigt mycket paddlande mot strömmen när det är lite size.

cheers!
/HårdrocksPatrik

Logga in för att svara
#54842 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Lars S
graphgraph

Lyckost!

Om du kommer norrifrån låter det lämpligt med ett först stopp i norra Peru runt manocra, lobitos, oraganos etc. Med tanke på årstiden timar du högsäsongen med lämpliga nordliga swell bra. Min (ngt begränsade) erfarenhet säger mig dock att de nordliga swellen är ngt mer oregelbundna och luriga än de från S/SV som mer eller mindre dundrar in mot södra/centrala Peru så gott som året runt (med peak under svensk sommar). Det kan m.a.o. vara värt att kolla prognosen för norra delen innan du bestämmer dig. Har iofs för mig att såväl Mancora som Lobitos (grymt!) även funkar på SV.

Eventuellt minus för detta område (högsäsongscirkus - med peruanska mått mätt).

Chicama ska ha ett rätt saftigt sydligt swell för att komma till sin rätt. Pcasmayo sparkar igång mycket lättare men är väl något mindre perfekt (+ grymt strömt). Vad gäller Chicama finns det en del skräckhistorier om väpnade rån etc. Jag kan tyvärr bekräfta att åtminstone en del är sanna. Därmed inte sagt att det är uteslutet som alternativ. Göm kameran, dräll inte på land och försök pricka en tidpunkt med lite fler surfare på plats (återigen, större swell). Kanske har utvecklingen med ytterligare hotell/camps bidragit positivt? Det funkar för övrigt att bo i huanchaco, som är mkt trevligt, och hoppa i en taxi för att dra til puerto malbrigo (chicama) när det funkar. Huanchaco funkar bra på mindre swell (kul beach break med vänster vibb enligt mig).

Runt Lima finns en uppsjö av spots, även högrar t.ec punta roca, som alltsom oftast funkar.

Centrala Peru ska mer eller mindre aldrig vara helt platt.

Jag har även hört mkt gott om centinela som, om jag mins rätt, ligger mellan Lima och Trujillo.

För den äventyrslystne med stor vattenflaska ska det tydligen finnas otroliga vänstrar ute i ingemansland (dvs öken) i norra peru. Inget man tar sig för själv m.a.o.

+ 100 andra ställen som jag inte kan redogöra närmare för ur minnet.

Var inte rädd för att röra lite på dig även om du bara har 2 veckor. En flott nattbuss tar dig långt längs motorvägen vid stillhavskusten.

Logga in för att svara
#54843 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Lars S
graphgraph

Lyckost!

Om du kommer norrifrån låter det lämpligt med ett först stopp i norra Peru runt manocra, lobitos, oraganos etc. Med tanke på årstiden timar du högsäsongen med lämpliga nordliga swell bra. Min (ngt begränsade) erfarenhet säger mig dock att de nordliga swellen är ngt mer oregelbundna och luriga än de från S/SV som mer eller mindre dundrar in mot södra/centrala Peru så gott som året runt (med peak under svensk sommar). Det kan m.a.o. vara värt att kolla prognosen för norra delen innan du bestämmer dig. Har iofs för mig att såväl Mancora som Lobitos (grymt!) även funkar på SV.

Eventuellt minus för detta område (högsäsongscirkus - med peruanska mått mätt).

Chicama ska ha ett rätt saftigt sydligt swell för att komma till sin rätt. Pcasmayo sparkar igång mycket lättare men är väl något mindre perfekt (+ grymt strömt). Vad gäller Chicama finns det en del skräckhistorier om väpnade rån etc. Jag kan tyvärr bekräfta att åtminstone en del är sanna. Därmed inte sagt att det är uteslutet som alternativ. Göm kameran, dräll inte på land och försök pricka en tidpunkt med lite fler surfare på plats (återigen, större swell). Kanske har utvecklingen med ytterligare hotell/camps bidragit positivt? Det funkar för övrigt att bo i huanchaco, som är mkt trevligt, och hoppa i en taxi för att dra til puerto malbrigo (chicama) när det funkar. Huanchaco funkar bra på mindre swell (kul beach break med vänster vibb enligt mig).

Runt Lima finns en uppsjö av spots, även högrar t.ec punta roca, som alltsom oftast funkar.

Centrala Peru ska mer eller mindre aldrig vara helt platt.

Jag har även hört mkt gott om centinela som, om jag mins rätt, ligger mellan Lima och Trujillo.

För den äventyrslystne med stor vattenflaska ska det tydligen finnas otroliga vänstrar ute i ingemansland (dvs öken) i norra peru. Inget man tar sig för själv m.a.o.

+ 100 andra ställen som jag inte kan redogöra närmare för ur minnet.

Var inte rädd för att röra lite på dig även om du bara har 2 veckor. En flott nattbuss tar dig långt längs motorvägen vid stillhavskusten.

Logga in för att svara
#54847 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Surfade ett ställe som heter mancura i norra peru när jag var där sist som var helt himelskt. Liten pittoresk by med de mest perfekta vågorna som rullade in utanför.
Checka bilder på wannasurf.com
Bra skit alltså!

Logga in för att svara
#54894 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Tore
graphgraph

Lite tips för Mancora-området:

Boende: Jag bodde några dagar på peruanske surfprofilen Wawas ställe precis på stranden, med passande namnet Del Wawa. Inte det billigaste men perfekt läge precis framför pointen. En stor nackdel var dock att det var en jävla massa otäcka mygg som störde nattsömnen. Flyttade senare längre bort från havet till ett av de ställen som ligger upp förbi motorvägsbron. Inte utsikt över vågen, men man slapp myggen och betalade mindre.

För att ta dagtripper från Mancora till näraliggande kvalitetsvågorna El Hueco, Piscinas och Organos rekomenderar jag att åka med "Fonchi", i alla fall en gång. En excentrisk oldtimer som alltid är superstoked. Går att få något billigare resor med taxichaffisarna, men fördelen med Fonchi är att han har koll på surfet, känner de lokala profilerna och är en skoj typ.
Det finns ett surfhotell på höjden ovanför Lobitos som ger möjligheter till folktomma dawn patrols. Ska du bo där så ta med en bra bok för det finns absolut nada att göra på kvällarna.

I norra Peru ligger ju även perus pipeline Cabo Blanco som väl är landets kanske bästa våg och har säsong nu. Själv har jag bara sett den på video. Riktigt läskig vertikal take off framför ett exponerat lavarev gör att det nog krävs en hel del expertis och mod för att surfa där.

Huanchaco: Trevligt ställe som är värt att besöka som bas till Chicama-trips, men i min erfarenhet (sydswell) inte för den egna vågen, som med lite size är ganska jobbig. Mycket vitvatten och stört strömt gör att man får jobba som ett svin för 1-2 halvbra åk innan man sugits 2km ned till piren och måste gå denna sträcka tillbaka och göra om samma procedur.

Logga in för att svara
#55396 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

slab
graphgraph

Drar du videre sorover etter det eller? Kommer ikke opp til Peru for om en maned+ . Er nede i pichilemu ,hvor det er lite folk ,fare for hypotermi og laaange venstrebolger.
Kom gjerne med noen first-hand tips hva gjelder peru etterhvert.

Logga in för att svara
#55402 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Mancora är (och några närliggande spots) de enda du kan surfa utan våtdräkt i Peru. Jag var där i 1 natt, och surfade inte eftersom det var 30 pers som låg och slogs om en 1 m våg. Finns bättre ställen att surfa på. Men bra fest by. Har lagt ut lite bilder på Peru och Ecuador: www.swipps.com/#/Miche/

Logga in för att svara
#55403 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Logga in för att svara
#55737 Svar: PERU? 16 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Tackar odmjukast for alla tips jag fatt om Peru och for att ni hjalpte till att gora den har delen av resan lyckad. Hur det gick och vart det bar far ni se sen...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!