Hej,
Kul att ni undrar hur det går, jag ska försöka skriva ihop något då.
Till att börja med vill jag säga till er som funderar på att åka till Lombok att det starkt rekommenderas. Det skiljer sig lite från Bali, både kulturellt och vågmässigt då det är extremt bra vågor för nybörjare/intermediate surfaren. Det finns såklart vågor för alla, men kanske inte samma edge som finns på Bali och Sumatra.
För surfcampets del så är det nya utmaningar hela tiden, under hösten var vi även byggnadsledare på heltid när vi byggde ett 35 x 8 meter stort hus på stranden. I övrigt är det såklart ett mindre äventyr varje dag med nya problem som man aldrig kunnar föreställa sig. Men så länge man tar seden dit man kommer och tacklar allt med ett leénde på läpparna så löser det sig alltid. Vi håller till längst bort i byn, egentligen utanför Gerupuk, om än marginellt. Där har vi en egen strand, men trots det lägger indoneserna morgonkorven på samma ställer som de alltid har gjort, alltså på stranden där vi bor..=0)
Planerna framöver är att bygga ut huset med träkojor och soldäck och annat som vi eller gästerna kommer på. Vi ska också smälla upp en beachfront peanut skatepool och en bouldervägg nu framöver, vi måste bara vänta tills pengarna finns där. Vi har redan köpt material till att bygga en båt som enbart ska vara till surfresor från campet, inte lika stor som de vi har använt tidigare (
www.sailjaya.com), utan ett billigare alternativ som seglar bättre så vi kan få ner priserna. Vi har ända sedan början återinvesterat alla pengar i tillstånd, byggnationer och material. Det är fortfarande en lång väg kvar men nu har vi iaf ett riktigt soft ställe att hänga på och ett 30-tal surfbrädor. Och det är sjukt skönt att inte ha lånat eller investerat en massa pengar som man skulle gå omkring och oroa sig för hela tiden.
En intressant sida av att driva ett surfcamp (eller vad som helst man älskar) är balansgången man tvingas göra mellan business och soul, det hela är ju väldigt subjektivt. Men man kan helt klart säga att det har sina för- och nackdelar att försöka leva av sitt största intresse. Jag är iof ingen businessman, så för mig är det ändå relativt enkelt...=0) Efter snart två år på nacken kan man sammanfatta det som något som gått både snabbt, långsamt, smärtfritt, smärtsamt, roligt och extremt jobbigt ibland.
Men ändå fett värt det!
Angående crowden så är det så att vi är ganska många och surfar sjukt mycket, självklart dyker det upp problem ibland. Men vi är extremt noga med att lära alla vad som gäller i vattnet, dessutom börjar vi alltid att ta in dem en och en i line-up. För att vara ett surfcamp med så många gäster finns inget alternativ förutom att visa sjukt mycket respekt i line-up. Det är också så att med den generella crowden som är idag är det inte längre så stor skillnad på om surfcampet surfar eller inte, i alla fall inte som det var i början då man invaderade fem stackare som satt helt själva. I slutändan handlar det ju bara om att tänka sig för och anpassa sig, ibland får vi t.ex vänta i båten i 15 minuter innan vi hoppar i. Jag tycker också man ska tänka på att även om de nybörjare som inte surfar med oss är färre till antalet, så sabbar de desto mer för alla andra där ute när de inte har någon som helst hjälp.
Sen tror jag att det är helt omöjligt att vara omtyckt av alla locals på ett ställe, eftersom det finns andra saker som spelar in utöver surfet, såsom avundsjuka etc. Vi involverar så många från byn som det bara går, men det finns ju alltid folk som blir griniga när andra får det bättre. Vi donerar även pengar till Moskén som byggs i byn, vad jag hör och vad jag tror är de flesta i byn glada över att vi är där.
Gerupuk/Södra Lombok står troligtvis ganska snart inför en stor förändring, så för er som har tänkt att åka hit vill jag ge rådet att göra det snabbast möjligt.
Om ni är i krokarna så kom och hälsa på, det är alltid kul att träffa trevligt folk! Sen vill jag tro att vi kan hjälpa de flesta med någonting vare sig det är spotinfo, billiga boenden, resetips, bärs eller spjutfiske!
Mvh // Calle & Surfcamp Lombok